Dobře strávená dovolená často vede k přibírání na váze. Jedním ze způsobů, jak shodit přebytečná kila, je domluvit si dny půstu (5. ledna, tento den se slaví po celém světě). S endokrinoložkou a nutriční specialistkou Elenou Kuzněcovovou jsme si povídali, abychom zjistili, jak správně čistit tělo a jakých chyb se vyvarovat.

Materiál poskytuje obecná doporučení. Poraďte se se svým lékařem, který individuálně vybere správnou dietu.

Co je to půst? K čemu to je?

To je den, kdy je obsah kalorií v denní stravě obvykle omezen na 1200-1400 kcal za den, aby se snížila zátěž jak trávicích orgánů, tak detoxikačních orgánů (játra, ledviny). Častěji lidé využívají dny půstu buď po dnech přejídání, nebo za účelem hubnutí jako jeden z nástrojů, který snižuje kalorický obsah stravy. Dny půstu však mohou být použity jako nástroj k „očištění“ vašeho těla.

Existují nějaké kontraindikace? Pro koho to není vhodné?

Dny půstu se nedoporučují těhotným a kojícím matkám, dětem, osobám s onemocněním trávicího traktu (například gastritida s vysokou kyselostí, žaludeční vřed a duodenální vřed), s ARVI a jiným špatným zdravotním stavem, s diabetes mellitus 1. typu, s podváhou a výživou . U diabetes mellitus 2. typu mohou být dny hladovění dokonce užitečné, ale měly by být použity po konzultaci s endokrinologem. Vše je u každého pacienta individuální. Například dny nalačno nejsou kontraindikovány u některých pacientů s T2DM na inzulínové terapii.

Jak vyložit po prázdninách?

K vyložení po dovolené doporučuji nejprve odstranit fast food a průmyslově zpracované potraviny – sladkosti, cukr, zpracované potraviny, nakládané okurky, konzervy a další. Smyslem je, aby vaše strava byla co nejpřirozenější a minimalizovala všechny zpracované potraviny. Ideálně jezte „jídlo bez etiket“. Za prvé, zpracované potraviny obsahují méně vitamínů, minerálů a vlákniny a za druhé přírodní potraviny obsahují mnohem méně soli, cukru a žádné konzervanty či jiné přísady. Vyplatí se ponechat neškrobovou zeleninu a zeleninu (zejména brukvovité), ovoce a bobuloviny, luštěniny, některé obilné produkty a lehké zdroje bílkovin (libové maso/drůbež, jakékoli ryby, omezený tvaroh a vejce).

Chléb, pekařské výrobky, tučné maso/drůbež, brambory, těstoviny, vařená mrkev a řepa by měly být odstraněny na dobu „vykládky“. Také stojí za to vzdát se „těžkých“ metod vaření – smažení, uzení, solení, grilování. Dávejte přednost dušení, vaření a lehkému pečení.

Je možné strávit postní den pouze na jednom produktu?

Nedoporučoval bych „vykládat“ pouze na jeden produkt. Protože tak budeme některé nutriční složky přijímat v nadbytku a jiné ne.

„Jablkové“ dny – je přebytek sacharidů a kyselin, ale málo bílkovin.

„Kefírové“ dny – opět bude nedostatek bílkovin a existuje riziko gastrointestinálních onemocnění s vysokou kyselostí.

ČTĚTE VÍCE
Proč by měl být v zásnubním prstenu diamant?

Půst na vodě znamená hlad.

Správný půst bude vyvážený v bílkovinách, tucích a sacharidech. Je také poměrně obtížné „vybít“ se šťávami a smoothies, protože se opět jedná o zdroj sacharidů bez bílkovin, což znamená, že vaše chuť k jídlu se zvýší.

Jaké chyby se obvykle dělají ve dnech půstu?

První chybou je pokusit se den předem kompenzovat přejídání pomocí „vykládky“. Zde musíme zjistit, co způsobilo přejídání. Se zdravou a vyváženou stravou bez rychlého občerstvení obecně nebude „vykládání“ nijak zvlášť nutné.

Druhou chybou je pít málo vody. Během „vykládky“ je užitečné vypít 8-10 sklenic čisté vody denně. Jak za účelem detoxikace, tak i jako prevence dehydratace.

Třetí chybou je pokus spojit půst s přerušovaným půstem. Postní dny jsou často chudé na tukovou složku stravy, proto byste se neměli snažit jíst 2x denně. Není to nutné. Veškeré jídlo můžete a měli byste rozdělit do 3-4, a pokud je to nutné, i do 5 jídel. I když pokud nejsou žádné problémy se žlučníkem nebo Gilbertovým syndromem, pak dvě jídla denně mohou být přijatelná.

Čtvrtou chybou je vstupovat do půstních dnů ve stresu, ve dnech zvýšeného stresu. Dny půstu jsou možné i ve všední dny, ale psycho-emocionální stres by měl být mírný. Ve dnech půstu je prospěšné dokonce něco dělat nebo pracovat – to vás emocionálně odvede od jídla.

Co je účinnější – diety nebo pravidelné dny půstu?

Obecně je pojem „dieta“ zdravá a vyvážená strava. A v naší zemi lidé často chápou slovo „dieta“ jako „omezení jídla nebo diety“. Pokud k pojmu „dieta“ přistoupíme jako ke zdravé stravě, pak je samozřejmě správnější a efektivnější jíst vyváženou a zdravou stravu, než se přejídat a následně „vybíjet“. Pokud však k „vykládce“ přistupujete jako k příležitosti, jak snížit zátěž vašeho těla zpracovanými potravinami, pak je to docela vhodné a dostačující.

Navíc v podmínkách kalorického deficitu ve dnech půstu se naše tělo učí využívat další zdroje energie – tuky z depa, a nejen sacharidy z jídla. Aktivuje se práce mitochondrií a buňky se „čistí“ od „odpadků“ – zpracovaných metabolických produktů. Proto při správném přístupu nejsou dny půstu v rozporu se zdravou výživou. Století z „modrých zón“ Země se vyznačují pravidelným mírným půstem/podvýživou/sníženou konzumací živočišné potravy.

Mají sportovci dny půstu? Liší se nějak?

Dny půstu pro sportovce jsou možné ve fázi přípravy na soutěže, například když potřebujete zhubnout. Nesmíte se však nechat unést, abyste neztratili svalovou hmotu. Ale ve dnech soutěže mohou dny půstu jen ublížit a nepřinést požadovaný sportovní výsledek.

ČTĚTE VÍCE
Jaký je lepší pudr nebo základ pro mastnou pleť?

Je lepší omezit dobu „vykládky“ na 2-3 dny. Důraz by měl být kladen především na kvalitu potravin: potřebujete co nejpřirozenější a nejzdravější potraviny. Nezapomínejte na dostatečný příjem bílkovin, a to jak živočišných (ryby, drůbež), tak rostlinných (ořechy a luštěniny). Pamatujeme na pitný režim a zeleninu, zejména na tu zeleninu. Sportovci mají zvýšenou potřebu vitamínů a minerálů, proto je kvalita jídla velmi důležitá!

5. ledna svět slaví Mezinárodní den půstu. V Rusku se novoroční svátky prodlužují o týden a během této doby si mnozí nadále dopřávají Oliviera, smažené kuře, koláče, mandarinky a alkohol. Jak se o svátcích správně stravovat, abyste se později necítili ukrutně bolestivě při pohledu do zrcadla a na váhu, jaký by měl být správný půst, jak často by se měl dělat, má monodiety nějaký přínos? , odborník na výživu, doktor lékařských věd řekl NEWS.ru, profesor, vývojář metod hubnutí Alexey Kovalkov.

“Nemusíš neustále všechno křečkovat”

— Během novoročních svátků mnoho Rusů přibírá na váze. Existuje dokonce termín „rychlé přibírání na váze“. Existují vědecké údaje o tom, kolik kilogramů přibere průměrný ruský obyvatel během Silvestra?

— Takové údaje neexistují. Ostatně záleží na člověku. Na Nový rok si jeden skromně nalije sklenku koňaku nebo šampaňského, dá si salát Olivier, pár šprotů a sedne si ke krbu, ostatní se přejídají a šaškují až do rána. Jeden jde 2. ledna ráno do posilovny a začíná se dávat do pořádku, druhý chodí celé prázdniny ven podle zásady „aby to nedostal nepřítel“. Každý má jiný přístup a každý má jiné výsledky.

Navíc někteří mají genetické dispozice k obezitě, jiní ne. Všude jsou lidé, kteří jedí všechno, ve velkém množství a netloustnou, nemají doma ani šupiny. A jsou lidé, kteří chodí do posiloven, nosí těžké váhy a přitom nejen nehubnou, ale i přibírají. Posouvat všechny stejným kartáčem je špatná pozice.

To, zda lidé přibírají nebo hubnou, nezávisí na tom, co jedí nebo kolik, ale na rovnováze hormonů v jejich těle.

Prostřednictvím jídla a cvičení můžeme ovlivnit hormonální hladinu, ale to je pouze jeden článek v řetězu. Proto, pokud chce člověk zhubnout dlouhá léta, je potřeba se obrátit na někoho, kdo ví, jak to funguje. Plnost je jedním z příznaků, se kterými lze a je třeba bojovat. Bez identifikace příčiny ji nikdy neodstraníte. Ale tady a na celém světě existuje symptomatická medicína: jsme učeni, jak se vypořádat s příznaky.

— Dokážete vyjmenovat potraviny, které nejvíce ovlivňují přibírání na váze během prázdnin?

ČTĚTE VÍCE
Kde zemřel bratr Ani Lorak?

– Každý zná tyto produkty, ale není to o nich. Pokud celý život dodržujete správnou výživu, chodíte do fitness, jíte selektivní jídla, pak si jednou za rok o prázdninách v dětství můžete jako maminka za starých dobrých časů připravit Olivierov salát s pravou majonézou a ne anti- Olivier s jogurtem, připravit sledě pod kožich, nalít si dobré šampaňské a sednout si s celou rodinou ke stolu a ne sám v koutě žvýkat list salátu. Na tom se nic nezmění.

Na druhou stranu, pokud jste celý rok jedli nejrůznější kraviny, jedli fastfoody, tak pokud Nový rok strávíte podle nových pravidel, ani ve vašem životě se nic nezmění. Otázkou není, jak utratíte a co budete o této dovolené jíst, otázkou je, jak dlouho vám to vydrží a jak do ní budete vstupovat a odcházet.

Mnoho lidí používá před svátky různé diety, aby se vešly do svých oblíbených šatů, a škodí si. Protože když se člověk prudce omezí ve výživě, mohou zdravotní problémy začít se slinivkou, když se vrhne na jídlo u svátečního stolu.

Hubnout musíte na ketogenní dietě, která obsahuje velké množství tuku a je nejvíce neškodná.

U stolu nemusíte neustále všechno křečkovat, odpočívat, procházet se, dívat se na ohňostroj. Ale ať máte normální sváteční stůl: to, co milujete, a ne to, co vám nařídil lékař.

Žena po půstu je jako muž propuštěný z vězení

— Po novoročních svátcích si ti, kdo se hodně přejídali, dávají postní den nebo dny. Existují však ženy, které si pravidelně – jednou týdně nebo měsíčně – organizují vykládku pro sebe. Buď se postí a pijí bylinkové čaje, nebo jdou na mono-dietu (pohanka, kefír, jablka). Jak často byste měli mít půst a jaký by měl být?

– Vezměme si příklad: máte doma kočku, kterou pravidelně krmíte, a pak se rozhodnete dát jí postní den. Kočka vás s největší pravděpodobností prostě nenechá spát: bude kňučet, řvát, mňoukat. Totéž se stane vašemu tělu, když si dáte půst, půst.

Foto: Sergey Lantyukhov/NEWS.ru

Lidské střevo obsahuje živé bakterie, asi tři kilogramy. To je mimochodem přibližně váha kočky. Nakrmili jste je a najednou je přestali krmit. Zdálo by se, co mohou bakterie dělat? Nic. Ale v našich střevech je největší nerv, tloušťka prstu, přes něj se přenášejí informace zdola nahoru a tyto bakterie vysílají signály do mozku, které blokují uvolňování endorfinů, neurotransmiterů potěšení – serotinu a dopaminu, a vy máte stav deprese, ve kterém si chcete dopřát něco chutného.

Po dni nebo dvou sezení na půstu se vrhnete na jídlo. Je to jako když muži vycházejí z vězení: první věc, kterou udělají, je jít do restaurace. Lidské tělo je mazané, při hladu vylučujeme enzym, který je zodpovědný za to, že vše, co v tuto chvíli sníte, jde do zásob, do tuku a lidé přibírají na váze.

To je ochranná reakce těla: jeden den ztrácíte, druhý získáváte.

ČTĚTE VÍCE
Jak jíst rýži při dietě?

Nyní si představte hada z karikatury „38 papoušků“, který je tak spolknutý, že papouškovi trčí křídlo a nemůže se hýbat. Stejné je to s našimi střevy, když je naplní potravou: naruší se peristaltika, pohyb, vše jen leží v teplé a vlhké atmosféře, hnije a dochází k autointoxikaci. (proces, při kterém se v těle hromadí přebytečné toxiny. – NEWS.ru).

– Tak co bychom měli dělat? Jak by měl vypadat správný půst?

– Ideální půst by měl začínat projímadlem a mikroklystýry – očistou střev. Pak v tento den musíte jíst více vlákniny a méně tuku: mají tendenci ulpívat ve střevech a po slavnostní hostině je již hodně tuku. A docela dobře si poradíte i bez tuků, není třeba se bát stagnace žluči.

Dieta v den půstu byla vynalezena v Ústavu výživy v 1960. letech XNUMX. století. Vezměte si devět vaječných bílků – nemusíte je jíst syrové, můžete je vařit, smažit, péct a rozdávat je po celý den. Jezte je spolu s granulovanými otrubami a pijte čaj nebo kávu. Potřebujete ale i sacharidy, ideálně je získat z grapefruitu. Vezměte dva velké grapefruity, rozdělte je na čtyři části a jezte je rovnoměrně po celý den. Den zakončete dvěma bílky.

A nezapomeňte se více hýbat: střevní motilita se zlepšuje s pohybem.

Vypil jsi příliš mnoho? Žádná projímadla a více vody

— Pro mnohé je problém, že se nejen přejídají, ale také hodně pijí.

— O svátcích je třeba kontrolovat množství alkoholu. Pokud pijete příliš mnoho alkoholu, nebudete mít ráno čas na půst. Všeho s mírou, k alkoholu zvolte suché šampaňské nebo ještě lépe suché červené víno či destiláty. Kupte si jednu láhev dobrého, drahého alkoholu a pijte ji celý večer. Když to člověk přežene s alkoholem, sní, co mu přijde pod ruku. Musíte umět krásně pít.

— Pokud se takový zvyk nevytvořil, je nepravděpodobné, že by člověk naslouchal radám. Co by tedy měli ti, kteří toho měli příliš na práci, jak vyložit?

– Pokud uděláme půst na pozadí alkoholové intoxikace, může se člověk cítit špatně, může zemřít.

Tuky brání vstřebávání alkoholu, takže nejsou nutné klystýry ani výplachy střev. Měli byste pít více vody a čaje, ale člověk sám nebude chtít jíst.

ČTĚTE VÍCE
Jaké oleje bych měl použít pro hydrofilní olej?

— Říkáte, že neustálé půsty ani monodiety nemají žádný užitek: žena hladoví, pak zase přibírá. Je od nich nějaká škoda?

– Vezměme si jako příklad auto: pokud do něj nenatankujete benzín, nepojede, ale nebude to mít žádné následky. Druhý den naplníte benzínem a jedete. I zde. Ale proč to dělat? Vysvětlete, proč tomu tak je, jaké fyziologické procesy podle vás nastanou?

Lidé obvykle vydávají obecné fráze jako „vyčistit tělo od toxinů“. Odpadem v těle jsou výkaly, moč a pot, ty stejně vyjdou ven. Tělo, pokud není oslabeno chronickými nemocemi, pokud v něm nemoc nedozraje, zvládne postní dny. Nebude z nich žádná škoda, ale ani užitek.

Rýže a sušené meruňky odstraní přebytečnou vodu

— Jak dlouho bude trvat zhubnout nabraná kila přes prázdniny? Dá se to zvládnout za den nebo dva? Někteří lidé píší na fórech o zdravém životním stylu: říkají, dnes se mi dařilo skvěle, držela jsem dietu a zhubla dva kilogramy.

“Tato ztráta hmotnosti je to, co bylo ve střevech a vyšlo ven.” Pokud po dovolené vidíte na váze plus tři kilogramy, neznamená to, že jste přibrali tři kilogramy tuku. Za den můžeme získat maximálně 150 gramů tukové tkáně. Pokud je hormonální systém člověka poškozen, může získat 200–300 gramů tuku denně. Nezapomeňte, že je tam stále přebytečná voda. 100 gramů alkoholu zadrží v těle 1,5 litru vody, která do tří dnů zmizí.

Naopak je potřeba pít více vody, protože je to mezibuněčná tekutina, a je potřeba ji vypuzovat. Dny, kdy se snažíme zbavit přebytečné vody, jsou něco úplně jiného. Pak musíte jíst rýži a sušené meruňky.

— Náš rozhovor snižuje význam pojmu „postní den“. Ukazuje se, že pokud člověk správně přistoupí k hostině, není ho potřeba a nemá smysl trávit neustálé postní dny.

– To je špatně. Pokud se během dovolené nebo firemního večírku přejedete, musíte si zařídit postní den. Z toho vyplývá, že pokud jste načteni, musíte se uvolnit. Ale pokud jíte správně každý den, pak nepotřebujete žádné dny půstu. Dovolte mi, abych vám připomněl slova akademika Pokrovského: musíte jíst správně, vyváženým způsobem, s ohledem na individuální vlastnosti těla každého člověka a úkoly, které si lékař stanoví při léčbě nemoci této osoby.

Jezte správně, alespoň na úrovni primitivní rady „bílkoviny, tuky a sacharidy“, nepřejídejte se a budete šťastní.