Obsedantní myšlenky (obsese) jsou obrazy nebo nutkání, které nekontrolovatelně, proti vůli člověka, napadají vědomí. Pokusy zbavit se těchto myšlenek vedou k propuknutí úzkosti a přinášejí velké nepohodlí. Člověk zažívá neustálé strachy a špatné myšlenky. Pokud nevyhledáte pomoc včas, obsese vedou k psychickému vyčerpání, sociální izolaci a depresi.

Obsedantní myšlenky se vyskytují u mnoha nemocí: neurózy, deprese, obsedantně-kompulzivní poruchy (obsedantně-kompulzivní porucha) a dokonce i schizofrenie.

  • člověk nemůže ovlivnit vzhled takových myšlenek, myšlenky vyvstávají proti touze;
  • obsedantní myšlenky nejsou spojeny s obvyklými myšlenkami člověka – jsou to samostatné, cizí obrazy;
  • syndrom obsedantních myšlenek nelze překonat snahou vůle;
  • porucha je spojena s intenzivní úzkostí, podrážděností;
  • jasnost vědomí a kritické vnímání vlastního stavu jsou obvykle zachovány.

Porucha se extrémně těžko snáší. Obvykle si člověk uvědomuje, co znamenají obsedantní myšlenky, chápe veškerou iracionalitu obrazů, které vznikají v hlavě, ale nemůže s nimi bojovat. Pokusy zastavit objevování myšlenek a nátlakové akce s nimi spojené jsou neúspěšné a vedou k ještě větším zážitkům.

Není těžké přesvědčit lidi, kteří touto poruchou trpí, že jejich obsedantní myšlenky nemají žádný základ. Ale to nepomůže zbavit se problému. Situace se opakují stále dokola. Nezbytným krokem, jak se zbavit bolestivých stavů, je vyhledat pomoc odborníka, dokud nenastanou komplikace.

Co jsou vtíravé myšlenky

Obsedantní myšlenky člověka mučí, jsou nepříjemné a znepokojivé, chcete se před nimi schovat, utéct. Existují všechny druhy posedlostí.

Zde je několik příkladů vtíravých myšlenek:

  • obavy ze znečištění a šíření nemocí;
  • patologická potřeba řádu a symetrie;
  • obsedantní a nekontrolovaný účet;
  • obsedantní myšlenky na špatné: člověk neustále myslí na nehody, které se mohou stát jemu, jeho blízkým, jeho majetku nebo dokonce lidstvu jako celku;
  • bezdůvodné a bezdůvodné vyhýbání se určitým činnostem nebo předmětům;
  • myšlenky náboženského, sexuálního, agresivního nebo jiného směru, které jsou cizí myšlení pacienta a vznikají proti vůli.

Neustálé vtíravé myšlenky způsobují nesnesitelné nepohodlí. Člověk má samozřejmě chuť těmto představám podlehnout a pokusit se situaci napravit. V tomto případě se objevují nutkání – akce, které je člověk nucen pravidelně provádět, i když nechce, aby měl pod kontrolou, co se děje v jeho hlavě. Když jsou obsedantní myšlenky (obsese) a obsedantní činy (kompulze) přítomny společně, časově náročné, rušivé a stresující, ukazuje to na přítomnost onemocnění, jako je obsedantně-kompulzivní porucha (OCD).

Člověk se začne vyhýbat prasklinám na chodníku nebo se dotkne každého stromu na silnici, protože mu cizí myšlenky „řeknou“, že pokud to neudělá, stane se něco špatného.

Obvykle vás nutkání nutí dělat něco znovu a znovu, jako je rituál. Tím, že se člověk poddá nátlaku, doufá, že může předejít nebo snížit úzkost, která doprovází posedlosti. Začne se například vyhýbat prasklinám na chodníku nebo se dotkne každého stromu na silnici, protože mu cizí myšlenky „řeknou“, že pokud to neudělá, stane se něco špatného. Bohužel takové akce nepřinášejí úlevu a časem se jen zhoršují a mají podobu nekonečného rituálu.

ČTĚTE VÍCE
Co nosit s Capris?

Kromě OCD existují v psychiatrii další nemoci, které se vyznačují různými typy obsedantních myšlenek. Zde jsou některé z nich:

  • fobie
  • neurastenie,
  • schizofrenie.

Fobie je úzkostná porucha charakterizovaná panikou a nekontrolovatelným, iracionálním strachem z určitých situací nebo předmětů. Silná úzkost se může objevit i při pomyšlení na děsivou situaci, takže se pacient ze všech sil snaží vyhnout hroznému předmětu. Všechny hrozné obsedantní myšlenky a úzkosti jsou spojeny výhradně s tímto předmětem.

Existují různé druhy fobií. Nejčastější:

  • agorafobie – strach z otevřených prostranství nebo míst s velkými davy lidí;
  • sociální fobie je strach ze sociálních interakcí. Existují další specifické fobie, které se mohou týkat čehokoli: letadel, konkrétních zvířat, typu krve.

Fobická porucha může zahrnovat záchvaty paniky – záchvaty strachu, které jsou doprovázeny pocitem blížící se smrti a fyzickými pocity: retrosternální bolest, přerušení srdce, závratě, pocit dušnosti, necitlivost končetin, střevní poruchy. To vše výrazně omezuje osobní život a výkonnost člověka.

Neurastenie je porucha, která je spojena s vyčerpáním nervového systému. Stává se to po dlouhé nemoci, fyzickém přetížení, silném nebo dlouhodobém stresu. Charakterizováno přetrvávající bolestí hlavy, příznaky kardiovaskulárních poruch, poruchami trávení a spánkem.

Intruzivní bludné myšlenky mohou být jedním z projevů schizofrenie, ale diagnóza je stanovena pouze za přítomnosti dalších příznaků schizofrenie.

Nemoc má tři formy-stadia, které se vyvíjejí jedna po druhé. U hyperstenické formy je pozorována emoční labilita, podrážděnost a intolerance. Ve druhé fázi, která se nazývá „podrážděná slabost“, agresi a podráždění rychle vystřídá emoční vyčerpání a impotence. Při třetí, hypostenické formě, pacient přichází ve stavu neustálé únavy a špatné nálady. Soustředí se na své vnitřní pocity, což ho ještě více deprimuje. Tato fáze je charakterizována obsedantními myšlenkami hypochondrického charakteru.

Schizofrenie je komplexní polymorfní duševní onemocnění charakterizované zásadní poruchou vnímání a rozpadem myšlenkových pochodů. Klinický obraz je pestrý a závisí na formě onemocnění: halucinace, bludy, ztráta přirozených mentálních funkcí, zkreslení osobnosti a mnohé další.

Nemocný člověk, který trpí tímto onemocněním, potřebuje plnou léčbu psychiatra. Intruzivní bludné myšlenky mohou být jedním z projevů schizofrenie, ale diagnóza je stanovena pouze za přítomnosti dalších příznaků, které jsou specifickými diagnostickými kritérii pro tuto poruchu.

ČTĚTE VÍCE
Jaký olej lze použít po keratinu?

Příčiny vtíravých myšlenek

Výskyt obsesí přímo souvisí se základním onemocněním. Aby byla léčba účinná, je nezbytná přesná diagnóza. Ne vždy je možné přesně odpovědět na otázku, odkud se berou obsedantní myšlenky. Byly identifikovány faktory, které přispívají k výskytu této poruchy:

  • genetická predispozice;
  • zhoršená funkce mozku z organických nebo biochemických příčin, včetně nerovnováhy neurotransmiterů;
  • duševní trauma a stres;
  • osobnostní rysy: lidé s citlivým a labilním temperamentem;
  • přítomnost somatických a infekčních onemocnění, postižení, těhotenství jsou predisponujícími příčinami obsedantních myšlenek.

Existuje mnoho poruch, u kterých se tento syndrom vyskytuje, takže diagnózu by měl provádět vysoce kvalifikovaný psychiatr, který dokáže pochopit složitost klinického obrazu a pochopit, proč vznikají obsedantní myšlenky. Při provádění diagnostiky se používají následující metody:

  1. Vyšetření psychiatra: odborník shromáždí anamnézu, pochopí klinické projevy a osobní charakteristiky každého pacienta.
  2. Patopsychologický výzkum: účinná a pohodlná technika, která vám pomocí speciálních experimentů, průzkumů a pozorování umožňuje provádět kvalitativní analýzu duševních poruch a pochopit, proč přicházejí obsedantní myšlenky.
  3. Laboratorní a instrumentální vyšetření: moderní diagnostické testy, jako je Neurotest a Neurofyziologický testovací systém, umožňují posoudit závažnost patologických procesů a provést přesnou diferenciální diagnostiku. Funkční metody pomohou vyloučit organickou patologii.

Jak se vypořádat s vtíravými myšlenkami

Duševní onemocnění, která jsou základem dotyčného syndromu, jsou důvodem k okamžité konzultaci s psychiatrem. Příznaky jsou velmi rozmanité a není vždy snadné si všimnout charakteristických rysů. Proto je nutné řešit otázku, co dělat s obsedantními myšlenkami, zkušenému specialistovi.

Stává se, že se člověk bojí vyhledat pomoc nebo se snaží samostatně najít způsob, jak se vyrovnat s obsedantními myšlenkami, které jsou tak nepříjemné. Jedním z běžných řešení je užívání alkoholu a drog. Pokud se člověku podaří rozptýlit, může se na krátkou dobu vytvořit iluze, že problém zmizel. Ve skutečnosti se situace jen zhoršuje. Neměli byste se tímto způsobem pokoušet „zabíjet“ dotěrné myšlenky, protože je pravděpodobné, že ve stavu opilosti se obsese jen zesílí.

Promluvte si s někým, komu důvěřujete, jako jsou vaši rodiče nebo přátelé. Skvělá možnost je jít na skupinovou terapii, ve společnosti lidí s podobnými problémy. To vám umožní sdílet zkušenosti a získat podporu.

Následky pití alkoholu mohou být nepředvídatelné. I když dojde ke krátké úlevě, myšlenky se znovu vynoří, a to s ještě větší silou. V důsledku toho se přidávají nové zdravotní problémy, vzniká závislost na alkoholu nebo drogách a porucha se zhoršuje. S neurózou obsedantních myšlenek vám pouze odborník řekne, jak se zbavit nebo zmírnit stav.

Kromě fází léčby, které vám lékař vybere, musíte pamatovat na sebekontrolu, rehabilitaci a prevenci. Zde je několik tipů nad rámec základní léčby, které vám pomohou vypořádat se s rušivými myšlenkami:

  • Zjistěte více o své poruše. Dozvíte-li se o svém stavu, pomůže vám to rychleji přijmout problém, uklidnit se a motivovat vás, abyste se lépe drželi léčebného plánu.
  • Promluvte si s někým, komu důvěřujete, jako jsou vaši rodiče nebo přátelé. Skvělá možnost je jít na skupinovou terapii, ve společnosti lidí s podobnými problémy. To vám umožní sdílet zkušenosti a získat podporu.
  • Normalizace životního stylu: dobrý spánek, strava, vyhýbání se alkoholu a silným psychotropním látkám, mírná fyzická aktivita.
  • Nevzdávejte se svých běžných činností. Budujte kariéru, studujte, věnujte čas svému oblíbenému koníčku. Trávit čas s rodinou a přáteli. Nedovolte, aby vám nemoc zasahovala do života.
  • Vyhněte se stresu: Představa, že silný nával emocí zefektivní boj s obsedantními myšlenkami, je mylná. Bude možné se rozptýlit jen na krátkou dobu, ale pak se nervový systém stane ještě zranitelnějším.
ČTĚTE VÍCE
Co je Libriderm?

Léčba vtíravých myšlenek

Pomocí moderní medicíny je možné zmírnit intenzitu projevů a často se zcela zbavit obsesí a nutkání.

U obsedantních myšlenek je léčba nejúčinnější v kombinaci s psychoterapií a léky. V některých případech stačí jeden. Kompetentní odborník vybere individuální program, který bude záviset na klinickém obrazu a závažnosti stavu.

U obsedantních myšlenek může léčba sestávat z psychoterapie a farmakoterapie.

Psychoterapie vám umožní plně analyzovat situaci a vyřešit behaviorální, psychologické a sociální problémy. Komunikace s vysoce kvalifikovaným psychoterapeutem vás naučí, jak zvládat symptomy, překonávat strachy a chránit se před stresem. Arzenál moderního specialisty zahrnuje kognitivně behaviorální terapii, hypnosugestivní techniky, autotrénink a další účinné přístupy. Psychoterapie obsedantních myšlenek je klíčový způsob léčení, který vám pomůže problém pochopit a vypořádat se s ním.

Farmakoterapie. Moderní léky pomáhají korigovat neurotické příznaky, zmírňují strach a úzkost a udržují náladu pod kontrolou. Používají se měkká antidepresiva, antipsychotika a trankvilizéry.

Naštěstí moderní psychiatrie ví, jak vyléčit obsedantní myšlenky, snížit nebo úplně odstranit příznaky. Díky účinné léčbě a rehabilitaci, kterou zajišťuje kompetentní specialista, se pacienti vracejí do aktivního života bez obav a omezení.

Spontánně vznikají nadměrné obavy a opakující se dialogy. Můžete se věnovat svým každodenním činnostem nebo se připravit do postele, ale najednou se objeví myšlenka, která na sebe strhne veškerou pozornost. Mnohým se zdá, že se zaseká na místě, způsobuje nepohodlí, narušuje biorytmy a narušuje plány. Obsedantní myšlení je série obrazů, které se opakují v kombinaci s negativními vjemy. Závažnost jejich vlivu se může pohybovat od mírné, ale nepříjemné až po závažnou a všezahrnující. Zvláště vysilující případy, které brání člověku žít plnohodnotný život, jsou v psychiatrii považovány za obsedantně-kompulzivní poruchu (OCD).

Proč přemýšlíme o nepříjemných věcech?

Na otázku, odkud se berou obsedantní myšlenky, nemají psychologové jasnou odpověď. Podle jedné teorie opakované úzkostné myšlenky naznačují, že člověk má nevyřešený problém a životní etapu, která není dokončena. Může to být stres v práci, problémy ve vztahu nebo nepříjemný rozhovor s cizím člověkem, který se stal před pár dny. Ne vždy se ale zakládají na skutečných událostech.

Každý alespoň jednou šel do práce s myšlenkou: „Rozhodně jsem vypnul žehličku?“, což nedalo pokoj až do večera. „Myšlení může být problém, protože jen zřídka nabízí nové nápady nebo řešení k nápravě situace,“ píše psychoterapeutka Jody Virgo [1]. Místo toho emocionálně zachycují osobu a posilují negativní pocity.

ČTĚTE VÍCE
Jak pít zázvor ráno?

Nemyslet je těžké

Zdálo by se, že stačí přepnout a zakázat si točit v hlavě stejnou desku. Ale naše mysl je postavena jinak: když se člověk snaží vyhnout přemýšlení, je pod vlivem obsedantních myšlenek, mozek nám je stále připomíná s větší silou. Je to stejný princip, že když uslyšíte „nemyslete na růžového slona“, první věc, kterou uděláte, je představit si to. Přitom myšlenky bez rozhodnutí a činů vyžadují pouze čas a emocionální zdroje. „Nemají žádné praktické důsledky a samy o sobě jsou nedůležité,“ říká lékař a spisovatel Deepak Chopra [2]. To ale nic nemění na tom, že lidé trpí obsedantním myšlením. Zde je několik zásad, které vám pomohou se s tím vypořádat:

  • Rozpoznejte myšlenkový vzorec
  • Dejte svou myšlenku na papír
  • Přemýšlejte o řešení
  • Přijměte oddělenost myšlení
  • Cvičte meditaci a všímavé myšlení
  • Kontaktujte odborníka

Rozpoznejte myšlenkový vzorec

Chcete-li překonat rušivé myšlenky, musíte je identifikovat. Vzory se mohou lišit, ale většina z nich se znovu a znovu opakuje. Pokud se člověk často zasekne v kognitivním cyklu, pak se změní ve zvyk, kterého se zbavuje obtížněji. Je to jako kousat si nehty nebo kontrolovat e-mail každých pár minut, což znamená, že činy (nebo myšlenky) probíhají nevědomě. Chytili jste se do nutkavého cyklu – pečlivě si to prostudujte. Jak píší Bruce M. Hyman a Cherry Pedrick v The OCD Workbook, vyplatí se „prozkoumat tyto myšlenky, abyste pochopili, jak vznikají a jak na ně reagujete“ [3].

Dejte svou myšlenku na papír

Jakmile si posedlost zapíšete do sešitu nebo poznámek do telefonu, už vám to nebude cyklovat hlavou. Práce ale ještě nekončí. Je důležité určit hlavní příčinu negativní zkušenosti.

Trápí vás například nedostatečná odezva přítele nebo se obáváte, že jste při prezentaci nebyli dost dobří. Uveďte problém: „Jsem naštvaný, protože si myslím, že jsem nějakým způsobem urazil někoho ze svých blízkých“ nebo „Obávám se, že mě nebrali vážně, protože jsem byl při mluvení tak nervózní.“

Přemýšlejte o řešení

Někdy jsou obsedantní myšlenky rozumné a vyžadují určité činy. Pokud si vážně myslíte, že jste žehličku nevypnuli, požádejte člena rodiny nebo souseda, aby přišel a zkontroloval, zda je vše v pořádku. Když se trápíte vztahovými problémy, je snazší zeptat se přímo partnera, zda je vše v pořádku, než se utlačovat destruktivními myšlenkami. Někdy myšlenky ulpívají na minulosti nebo spěchají do budoucnosti a vy se obáváte o budoucnost. Zkuste se poučit ze zkušeností a zhodnoťte, co můžete udělat pro minimalizaci stresu v nadcházejících změnách.

ČTĚTE VÍCE
Jak se v SSSR jmenovala řasenka?

Přijměte oddělenost myšlení

Obtížným, ale důležitým krokem při řešení problému je uznat, že myšlenky ne vždy máte pod kontrolou. Jedná se o sérii neuronů, které v mozku vystřelují v důsledku ne vždy zjevných reakcí, asociací a zkušeností. Pokusy vyhnout se obsedantnímu myšlení, násilně se ho zbavit, mohou situaci jen zhoršit. Přijetí může být klíčem k osvobození, ale ne v tom smyslu, že byste se měli vzdát a nechat svou mysl rozervat znepokojujícími představami. Těmto myšlenkám je potřeba umožnit existenci, hodnotit je, ale nesnažit se je ovládat.

Cvičte meditaci a všímavé myšlení

Obsedantní myšlenky způsobují nepohodlí, protože jsou doprovázeny negativními emocemi. Meditace a cvičení všímavosti vám pomohou zbavit se tísnivých zážitků, zatímco budete studovat „nepřítele“. Psycholog Seth Meyers v článku pro Psychology Today definuje vědomé myšlení jako „vyčištění a soustředění se na to, co vaše mysl a tělo cítí v přítomném okamžiku“ [4].

Pokud máte vtíravé myšlenky, zkuste udělat několik jednoduchých nádechů a pomalu počítejte do pěti při nádechu a výdechu. Cvičení můžete doplnit fyzickými cvičeními pro „uzemnění“: upevněte se v prostoru, postavte se na podlahu a zaměřte se na pocity v nohách. Rozhlédněte se kolem sebe, identifikujte postupně pět věcí, které cítíte svými smysly, abyste setrvali ve stavu „tady a teď“.

Kontaktujte odborníka

Pokud jsou obsedantní myšlenky pevně zakořeněné ve vaší mysli, nemůžete najít jejich hlavní příčinu a odstranit je, měli byste se poradit s psychologem. To se musí dělat, když si nevíte rady sami a utrpení a starosti způsobují problémy: málo spíte, nemůžete se soustředit na práci nebo máte neustále špatnou náladu. Obsedantní myšlení je normální součástí lidské psychiky. Ale může to být také známka zdravotních stavů, včetně úzkostných poruch, které vyžadují pečlivější zvážení. Terapeut vybere vhodné praktiky, aby uvolnil mysl pro příjemné a potřebné myšlenky.