Pór stimuluje střevní motilitu, proto je velmi užitečný při střevní atonii a zácpě, léčí žaludeční katary, zvyšuje chuť k jídlu, zlepšuje trávení, upravuje metabolismus voda-sůl, rozpouští a odstraňuje ledvinové kameny. Pór obnovuje metabolismus bílkovin, tuků a sacharidů v těle a zlepšuje imunitu.
Mladý pórek se konzumuje syrový, zralé rostliny se používají v různých receptech. Čím je ale pórek mladší, tím je kvalitnější, takže je potřeba kupovat stonky o tloušťce menší než 4 cm.
Pórek může nahradit cibuli a může být hlavní složkou pokrmu. Rozdíl mezi pórkem a zelenou cibulkou je v tom, že jedlá část póru leží nad zemí, zatímco u zelené cibule se konzumuje zelené peří a cibule, které zůstaly uvnitř země. Pór je větší než zelená cibule a má jemnější chuť než zelená cibule. Zelená cibulka je nedílnou součástí jídel v každé zemi a v italské kuchyni se častěji používá pórek.
Mnoho lidí tradičně ořezává zelené vršky pórkových listů a vyhazuje je, ale tato část je zcela jedlá, velmi chutná a dobře se hodí do různých potravinových úprav. Rozdíl mezi pórkem a salátem je v tom, že salát je hlávková rostlina. Má jinou strukturu a tvar. Salát je salátová cibule, která připomíná zelí.
Pór kvete mezi červnem a koncem července. Semena jsou vrásčitá, trojúhelníková, dozrávají koncem srpna – září.
Pór je z hlediska chemického složení a výnosu nejcennějším druhem cibule. 100gramová porce připraveného pórku obsahuje pouze 31 kcal. Kromě toho je produkt bohatý na karotenoidy. Obsahuje provitamin A včetně betakarotenu. V našem těle se karotenoidy přeměňují na vitamín A, který je důležitý pro imunitní a reprodukční systém, kvalitu zraku a mezibuněčné interakce. Pórek obsahuje vitamín K1, který je důležitý i pro kardiovaskulární systém a srážlivost krve. Pórek také obsahuje vitamín C, i když v divokých odrůdách je ho více. Spolu s porcí pórku můžete získat mangan a měď, vitamín B6, železo a kyselinu listovou.

Informaci připravil odborník v oblasti potvrzování kvality produktů Federálního státního rozpočtového orgánu „Rostovské referenční centrum Rosselchoznadzor“.

  • Předchozí novinky
  • Zpět na seznam
  • Další novinky
  • O středu
    • Průvodce
    • Struktura
    • Povolení dokumentů
    • Shrnutí práce
    • Zprávy
    • dění
    • Stiskněte o nás
    • Fotoalba
    • Video
    • informace
    • Rostov region
    • Astrakhan region
    • Volgogradská oblast

    Výsledky výzkumu z AS “VESTA”

    • Telefonní číslo recepce: +7 (863) 224-13-38; 266-88-81
    • Fax: +7 (863) 224-09-37
    • adresa:344034, Ruská federace, Rostovská oblast, město městské části Rostov na Donu, město Rostov na Donu, Sinyavsky lane, budova 21 B
    • Astrachaňská pobočka:
      adresa:414004, Rusko, region Astrachaň, městský obvod Astrachaň, město Astrachaň, ulice Krasnaya Naberezhnaya, budova 83v
      Telefonní číslo recepce: +7(8512) 52-10-61
    • Volgogradská pobočka:
      adresa: 400079, Volgograd,
      Svatý. Samarskaya, 3 “A”
      Telefonní číslo recepce: +7(8442)96-86-23
    • TELEFONY HOTLINE
    • Rostov na Donu, ulice Sinyavsky, budova 21 B tel.: +7(863) 224-13-38, referent61@fsvps.gov.ru
    • Rostov na Donu, Ave. Sholokhova 195/7 тел.: +7(863) 283-22-80,icrrc@rambler.ru
    • Volgograd, Samarskaya ul. 3 “A” тел.: +7(8442)96-86-23,vrcr@mail.ru
    • Astrachaň, sv. Krasnaya Naberežnaja, budova 83 V тел.: +7(8512)52-10-61,referent30@mail.ru

    Pór byl člověku znám již od starověku pro jeho blahodárné vlastnosti a jedinečnou chuť. Pěstovala se ve starém Egyptě a staří Řekové ji používali ke zlepšení zdraví. Ve starém Římě byl pórek považován za jídlo bohatých: o císaři Neronovi je známo, že jej konzumoval ve velkém množství, než pronesl dlouhé řeči. Nyní je tato zelenina nedílnou součástí mnoha tradičních jídel různých národů.

    • Kalorický obsah a nutriční hodnota pórku
    • Výhody pórku
    • Škodlivost pórku
    • Jak si vybrat pórek
    • Jak vařit pórek
    • Jak skladovat pórek
    • Populární dotazy

    Kalorický obsah a nutriční hodnota pórku

    Pórek obsahuje více než 80 % vody, takže jeho obsah kalorií je velmi nízký. V závislosti na podmínkách, ve kterých pórek rostl, se jeho obsah kalorií může lišit od 30 do 60 kcal. Protein ve 100 gramech produktu – 1,5 g, tuk – 0,3 g, sacharidy – 14 g. Dietní vláknina – 1,8 g.

    Výhody pórku

    Snižuje cholesterol a stabilizuje cukr

    Pór je zdrojem rozpustné vlákniny: snižuje hladinu cholesterolu, stabilizuje hladinu krevního cukru a snižuje riziko rozvoje kardiovaskulárních onemocnění.

    Nika Sergunina
    Odborník na výživu

    Snižuje riziko vzniku rakoviny

    Přestože pórek obsahuje málo makroživin, je bohatý na prospěšné látky. Vědci dokonce prokázali, že její konzumace snižuje riziko vzniku rakoviny.

    Pór je bohatý na flavonoidy, které mají protizánětlivé, antidiabetické a protinádorové vlastnosti. Konzumace cibule zabraňuje vzniku rakoviny žaludku, prostaty, endometria, ústní sliznice, ledvin a dalších orgánů.

    Nika Sergunina
    Odborník na výživu

    Bohaté na vitamíny

    Pórek také obsahuje velké množství vitamínů. Pórek je bohatý na vitamíny C, K a A, dále na kyselinu listovou a vitamín B6. Obsahuje také minerály jako draslík, vápník a železo.

    Vitamin K může snížit riziko osteoporózy a zubního kazu.
    Nika Sergunina
    Odborník na výživu
    Fotografie istockphoto.com

    Škodlivost pórku

    Existuje jen velmi málo kontraindikací pro pórek, protože tento produkt se obvykle nekonzumuje ve velkém množství. Nedoporučuje se jíst pórek ve velkém množství lidem trpícím gastrointestinálními problémy. Cibule obsahuje vysokou koncentraci fruktanů, které mohou způsobit zažívací potíže. Fruktany jsou komplexní sacharidy, které jsou obtížně stravitelné, zejména pro osoby s citlivým žaludkem. Pokud vás tedy pálí žáha, zánět žaludku nebo žaludeční vředy, omezte konzumaci pórku na minimum.

    Dětem do tří let se doporučuje podávat tepelně upravenou cibuli, aby nedráždila žaludeční sliznici. Také pórek by měl být vyloučen ze stravy, pokud máte „citlivost na síru“.

    Nika Sergunina
    Odborník na výživu

    Jak si vybrat pórek

    První věc, kterou musíte udělat, je věnovat pozornost barvě stonku. Mělo by být jasně zelené a svěží, bez žlutých nebo hnědých skvrn. Zkontrolujte poškození: představec by neměl mít praskliny nebo oděrky. Pórek by měl mít svěží a příjemnou vůni. Zkontrolujte, jak silný je stonek. Čím je hustší, tím má šťavnatější a chuť.

    Indikátorem čerstvosti pórku jsou listy. Vyvarujte se výběru pórku s měkkými nebo nahnilými listy. To znamená, že produkt byl na pultu dlouho a ztratil svou čerstvost.

    Jak vařit pórek

    Pór musí být podroben tepelné úpravě po omezenou dobu. Smažení má za následek největší ztrátu bioflavonoidů – chemických látek, které dodávají zelenině barvu a mají antioxidační vlastnosti.

    Biologická aktivita cibule je zachována při vaření méně než 10 minut, proto je lepší vařit pórek maximálně 5 minut. Dávejte také pozor, aby se stonky nestaly „slizkými“.

    Nika Sergunina
    Odborník na výživu

    Pórkové recepty

    Pórek se používá v evropské i asijské kuchyni. Nejčastěji se používá jako doplněk k zeleninovým salátům, ale může sloužit i jako samostatné jídlo. Přinášíme tři zdravé recepty, které vyzdvihují všestrannost pórku.

    Pórková krémová polévka

    Složení:

    • pórek – 3-4 stonky
    • brambory – 2 ks .;
    • cibule – 1 ks .;
    • kuřecí vývar – 1 l;
    • smetana – 1 polévková lžíce;
    • sůl, pepř, olej na smažení – podle chuti.

    Příprava:

    1. Nakrájejte pórek, brambory a cibuli.

    2. Na oleji orestujeme cibuli a pórek do zlatova.

    3. Přidejte brambory a kuřecí vývar, přiveďte k varu a vařte 20 minut.

    4. Polévku rozemelte mixérem nebo metličkou na pyré.

    5. Přilijeme smetanu, zamícháme a zahřejeme k varu.

    6. Dochuťte solí a pepřem podle chuti.

    Smažený pórek s houbami

    Složení:

    • pórek – 2 stonky;
    • žampiony – 200 g;
    • olivový olej – 2 lžící l .;
    • máslo – 1 polévková lžíce. l.;
    • sůl, pepř – na chuť.

    Příprava:

    1. Pórek nakrájíme na kolečka a žampiony na čtvrtky.

    2. Na pánvi rozehřejte olivový olej a na středním ohni opečte pórek do zlatova.

    3. Přidejte houby a smažte, dokud nebudou hotové.

    4. Přidejte máslo, promíchejte a dochuťte solí a pepřem podle chuti.

    Salát s pórkem, jablky a ořechy

    Složení:

    • pórek – 1 velká stopka;
    • jablka – 2 velké;
    • vlašské ořechy – 1/2 šálku;
    • olivový olej – 2 lžící l .;
    • jablečný ocet – 2 polévková lžíce l.;
    • sůl a pepř na dochucení.

    Příprava:

    1. Pórek nakrájíme na tenká kolečka a omyjeme pod studenou vodou.

    2. Jablka oloupeme a nakrájíme na malé kostičky.

    3. Vlašské ořechy nasekejte nožem.

    4. Ve velké míse smíchejte pórek, jablka a vlašské ořechy.

    5. Přidejte olivový olej, jablečný ocet, sůl a pepř podle chuti.

    6. Všechny přísady důkladně promíchejte, dokud nevznikne homogenní směs.

    7. Salát nechte 10-15 minut, aby se ingredience nasákly olejem a octem.

    Jak skladovat pórek

    Pórek lze skladovat v lednici v plastovém sáčku nebo nádobě s víkem. Před tím je třeba stonky umýt a vysušit. Cibule si zachová čerstvost a chuť po dobu jednoho týdne. Nakrájené stonky můžete také zmrazit, aby se uchovaly na delší dobu.

    Pórek lze sušit. K tomu ji nakrájejte na tenké kroužky nebo proužky a sušte na slunci nebo v troubě při nízké teplotě. Sušený pórek můžeme skladovat ve skleněných nádobách nebo sáčcích na chladném a suchém místě. Mějte však na paměti, že zatímco si pórek při sušení zachová svou chuť, ztrácí většinu svých prospěšných vlastností, protože proces sušení zničí mnoho vitamínů a minerálů.

    Populární dotazy

    Jak se liší pórek od běžné cibule?

    V první řadě se pórek od obyčejného liší vzhledem: dlouhými bílými a světle zelenými stonky, které jsou základem pro vaření. Mají sladší a jemnější chuť než běžná cibule a používají se především do polévek, dušených pokrmů, salátů a dalších jídel. Pórek také obsahuje více vitamínů a minerálů, jako je vitamín C, draslík a kyselina listová.

    Jak odstranit hořkost z pórku?

    Většina hořkosti je soustředěna u kořenů a blíže k zelené části rostliny, proto je nutné tyto části odstranit. Poté cibuli vezměte a vložte ji do vroucí vody na 2-3 minuty. Poté jej opláchněte studenou vodou. Ošetření vroucí vodou zbaví pórek hořkosti.

    Musím umýt pórek?

    Pórek je nutné důkladně umýt. I když jste si ji vypěstovali sami na své zahradě, existuje riziko, že se do vašeho těla spolu s půdou mohou dostat i paraziti a infekce.

    Pórek je nutné před použitím podélně rozříznout a omýt nebo namočit ve studené vodě: mezi vrstvami se obvykle hromadí spousta nečistot, které nejsou zvenčí vidět.

    Nika Sergunina
    Odborník na výživu

    Nyní máme komunitu na VKontakte, kde říkáme vše o zdravém životním stylu, sdílíme tipy a životní hacky. Přihlaste se, abyste zůstali ve formě!

    ČTĚTE VÍCE
    Jak rychle vybělit zuby pomocí lidových prostředků?