Tyto informace vám pomohou naučit se vyrovnat se se smutkem a postarat se o sebe po smrti blízkého člověka. Doufáme, že tento materiál pomůže vám a vaší rodině.

Prožívání smutku

Smutek je normální reakcí na ztrátu. Smutek má psychické (mentální), emocionální a fyzické projevy.

Po smrti milovaného člověka se můžete cítit šokováni nebo nevěříte tomu, co se stalo. Někteří lidé se cítí otupělí nebo se cítí jako ve snu. Mohou nastat situace, kdy vás přepadne pocit smutku, prázdnoty nebo osamělosti. Můžete se dokonce cítit naštvaně, provinile nebo se vám ulevilo. Je normální zažít několik těchto pocitů současně.

Smutek může být také doprovázen fyzickými příznaky, včetně změn chuti k jídlu, hmotnosti nebo spánku. Můžete mít bolesti hlavy nebo žaludku. Kromě toho může být pro vás obtížné přemýšlet o návratu ke svým každodenním činnostem nebo práci. Některé dny můžete mít více energie než jiné. Pamatujte, že neexistuje správný nebo špatný způsob, jak zpracovat smutek. Každý člověk tím prochází jinak.

První měsíce po ztrátě mohou být nejbolestivější, ale pocity se v průběhu času často mění. Někteří lidé vám řeknou, že smutek ze ztráty milovaného člověka v nich zůstal rok. Opravdu neexistuje jasný časový rámec pro tento pocit. Vzhledem k povaze vašeho vztahu s milovanou osobou můžete prožívat smutek jinak než ostatní lidé.

Jak se vyrovnat se smrtí blízkého člověka

Vyjmenujeme několik aspektů, které je třeba mít na paměti v průběhu času.

Uctění památky milované osoby

Různé kultury a náboženství mají rituály k uctění památky člověka po jeho smrti. Někdy si rodiny vytvářejí své vlastní rituály, jako je zapalování svíček nebo speciální rodinné jídlo. Možná budete chtít uctít památku milovaného člověka zvláštním způsobem, který je pro vás smysluplný. Možná budete chtít ctít svého milovaného více otevřeně. Může to být online příspěvek na památku zesnulého, pamětní deska nebo strom zasazený v zahradě. To vše přispěje k utváření pocitu společenství a příbuzenství. Možná budete chtít probrat se svým duchovním vůdcem, přáteli a rodinou, jak chcete ctít svého milovaného. Ať už si vyberete cokoli, pamatujte, že neexistuje správný nebo špatný způsob, jak uctít svého milovaného.

Jak nakládat s osobními věcmi

Oblečení a osobní věci vašeho milovaného pro vás mohou mít zvláštní význam. Někteří lidé cítí naléhavou potřebu vyklidit své skříně a police bezprostředně po smrti blízkého člověka. Jiní udržují vše tak, jak to bylo před ztrátou. Můžete najít útěchu v oblečení nebo knihách svých blízkých. Tyto předměty můžete také dát příbuzným a přátelům. Tato rozhodnutí můžete učinit pouze vy. Nespěchejte s rozhodováním a udělejte to, co je pro vás a vaši rodinu nejpřijatelnější.

Komunikace s rodinou a přáteli

Během této doby vás mohou podpořit příbuzní a přátelé. Budou však mít své vlastní pocity a reakce související se smrtí blízké osoby a vaším prožíváním smutku. Někteří lidé nevědí, co říci někomu, kdo truchlí. Mohou říct něco necitlivého nebo hrubého, když se snaží být soucitní. Vaše potřeby nemusí být partnerovi, rodině nebo přátelům vždy jasné. Z tohoto důvodu může být užitečné mluvit o svých potřebách, i když je to obtížné. Pokud nejste připraveni mluvit, bude pro vás snazší poslat e-mail nebo SMS. Během této doby můžete také požádat přítele nebo příbuzného o pomoc při komunikaci s ostatními.

ČTĚTE VÍCE
Jaký je rozdíl mezi černobílým obrázkem a barevným obrázkem?

Rozhodování

Možná se vám v tuto chvíli bude těžko rozhodovat. Z tohoto důvodu, po ztrátě milovaného člověka, může být důležité záležitosti odložit na několik měsíců nebo rok. Mezi tyto záležitosti patří stěhování, nástup do nového zaměstnání nebo kontrola finančních záležitostí. Možná bude užitečné požádat přátele a rodinu o radu, až přijde čas učinit taková rozhodnutí.

Svátky a výročí

Budou existovat různá významná data, jako jsou výročí, narozeniny a svátky, které vám připomenou vaši ztrátu. Může být pro vás těžké slavit tyto dny poprvé bez svého milovaného. Plánování dopředu jim pomůže trochu usnadnit jejich nástup.

Možná budete chtít tentokrát oslavit tyto dny jinak. Jednou z možností by mohla být revize starých rodinných tradic nebo založení nových. Můžete najít útěchu v bytě s přáteli a rodinou, nebo můžete raději dělat věci sami. Ať už se rozhodnete jakkoli, pamatujte, že neexistuje správný nebo špatný způsob, jak strávit tyto dny. Snažte se dělat to, co je pro vás nejpřijatelnější.

Jak pomoci svému dítěti vyrovnat se se ztrátou

Smrt blízkého člověka postihne děti jakéhokoli věku. Máte-li zarmoucené děti, možná je budete chtít chránit před smutkem, který cítíte. Je však důležité uznat, co se stalo, a uvědomit si, že všechny děti budou prožívat ztrátu jinak.

To, jak vaše děti prožívají smutek, závisí na jejich věku, na jejich chápání smrti a na chování jejich okolí, kteří jim slouží jako vzory. Je však důležité s nimi upřímně diskutovat o tom, co se stalo, a používat jazyk odpovídající jejich věku. Fráze jako „již s námi“ nebo „zemřela“ nemusí být malým dětem jasná. Mohou prožívat smutek různými způsoby a v různých časech. Buďte ke svým dětem upřímní a odpovídejte na jejich otázky. To jim pomůže cítit se milováni a chráněni vámi a jako součást vaší společné práce, aby se jejich životy vrátily do starých kolejí.

Pokud máte potíže s komunikací se svými dětmi, požádejte o pomoc člena rodiny, přítele nebo odborného sociálního poradce. Sociální pracovník Memorial Sloan Kettering (MSK) vám může poskytnout více informací o podpůrných službách pro vás a vaši rodinu.

Osobní péče

Smutek může způsobit duševní, fyzický a emocionální stres. Je důležité věnovat pozornost svým potřebám. V tomto období pro vás nemusí být péče o sebe to hlavní. Můžete se soustředit na péči o ostatní členy rodiny. Můžete se dokonce cítit provinile, že věnujete pozornost sami sobě. Když si dáte svolení k nácviku sebeobsluhy a uděláte si na to čas, pomůže vám to vyrovnat se s vaší ztrátou.

Zde je několik příkladů způsobů, jak se o sebe můžete postarat při vyrovnávání se se smrtí blízké osoby.

Najděte si čas pro sebe

Každý z nás se o sebe stará po svém. Některým lidem pomáhá fyzická aktivita, jako je chůze nebo cvičení. Jiní dávají přednost socializaci s přáteli a rodinou nebo sdílení jídla a konverzace. Můžete se naučit nové dovednosti, jako je vaření nebo zahradničení. Pokud si uděláte čas na hledání nových způsobů, jak najít pohodlí a potěšení, pomůže vám to rychleji se zotavit ze smutku.

Vytvořte podpůrný systém

Procházet smutkem sám může být velmi obtížná zkušenost. Je důležité vytvořit systém podpory pro vás a vaši rodinu. To může zahrnovat:

  • trávení času s přáteli a rodinou;
  • účast v podpůrné skupině;
  • vyhledání rady od specialistů;
  • dobrovolnická práce nebo účast na komunitních akcích.
ČTĚTE VÍCE
Kde ibišek rád roste?

Je důležité udržovat otevřenou komunikaci s těmi, kteří vás podporují. Když s nimi budete mluvit o svých zkušenostech, pomůže vám to zůstat ve spojení, zatímco budete truchlit.

Uvědomte si potřebu odborné pomoci

Někteří lidé se mohou cítit přemoženi smutkem, pokud se jejich pocity v průběhu času nemění nebo jsou stále obtížnější. Pokud tyto pocity zažíváte 6 měsíců nebo déle od smrti milovaného člověka, možná budete muset zvážit získání další podpory.

Zde jsou některé známky toho, že potřebujete odbornou pomoc:

  • zažíváte hluboký smutek a cítíte, že život ztratil smysl;
  • ztratili jste zájem o to, co se vám líbilo, nebo vás přestalo bavit;
  • vyhýbáte se společenským akcím;
  • máte potíže s rozhodováním nebo řešením každodenních problémů;
  • nejste schopni se o sebe nebo své děti postarat, nebo nejste schopni dělat obojí;
  • máte problémy se spánkem nebo jídlem nebo obojí;
  • cítíte silné pocity viny, lítosti nebo hněvu;
  • vyvinuli jste špatné návyky, jako je zneužívání alkoholu nebo drog;
  • máte myšlenky na sebevraždu nebo sebepoškození.

Mohou vám pomoci různí konzultanti MSK. Patří mezi ně sociální pracovníci, psychologové, psychiatři, duchovní ředitelé, poradci v oblasti duševního zdraví a výtvarní a hudební terapeuti. Poradce vám může pomoci vyrovnat se se změnou vnímání vašeho života, s péčí o sebe a svou rodinu a se zvládáním každodenních činností.

Smrti zabránit nemůžeme, ale časem, trpělivostí a podporou se můžeme naučit vyrovnat se se ztrátou. A co je nejdůležitější, můžeme najít způsoby, jak znovu najít smysl života.

Zdroje informací

MSK nabízí řadu prostředků pro truchlící rodiny a jejich přátele. Další informace o zdrojích uvedených níže naleznete na adrese www.mskcc.org/cancer-care/counseling-support/support-grieving-family-friends.

Chcete-li se dozvědět o službách pro pozůstalé v MSK, kontaktujte svého poskytovatele zdravotní péče nebo program pro pozůstalé na ministerstvu sociální práce. Zavolejte na číslo 646-888-4889 nebo napište e-mail [e-mail chráněný].

Program podpory pozůstalých provozovaný katedrou sociální práce
646-888-4889
[Email chráněn]
Program podpory zármutku Katedry sociální práce poskytuje bezplatné telefonické poradenství, podpůrné skupiny a vzdělávací přednášky a doporučuje místní zdroje sociální pomoci. Sociální pracovníci pro onkologické (rakovinné) pacienty poskytují kvalifikovanou pomoc při řešení psychických, sociálních a duchovních problémů, které se u těch, kteří prožívají ztrátu, objevují. Mohou také pomoci řešit praktické problémy truchlících lidí, jejich rodin a přátel.

Konzultační centrum MSK
646-888-0100
Některé rodiny, které zažily zármutek, zjišťují, že jim pomohlo odborné poradenství. Naši psychiatři a psychologové pracují na klinice pro pozůstalé, kde poskytují poradenství a podporu jednotlivcům, párům a rodinám. Mohou také předepisovat léky, které vám pomohou dostat se z vašeho funk.

Duchovní podpora
212-639-5982
Naši kaplani jsou k dispozici, aby naslouchali a podporovali členy rodiny, modlili se a oslovovali místní duchovenstvo nebo náboženské skupiny. Mohou také jednoduše nabídnout útěchu a duchovní pomocnou ruku. Každý může hledat duchovní podporu, bez ohledu na vyznání.

Služba integrativní medicíny
646-449-1010
Naše integrační medicína nabízí pacientům různé druhy léčby, které doplňují tradiční lékařskou péči a služby emoční podpory. Mezi naše služby patří muzikoterapie, terapie mysli/těla, tanec, pohybová a doteková terapie, kurzy jógy, cvičení a meditace. Tyto služby mohou pomoci truchlícím lidem vyrovnat se s možným fyzickým a emocionálním stresem.

ČTĚTE VÍCE
Jaké jazyky zná Sobchak?

Máte-li jakékoli dotazy, obraťte se přímo na člena svého pečovatelského týmu. Pokud jste pacientem v MSK a potřebujete zastihnout poskytovatele po 5:XNUMX, o víkendu nebo o svátcích, zavolejte na .

Máte-li jakékoli dotazy, obraťte se přímo na člena svého pečovatelského týmu. Pokud jste pacientem v MSK a potřebujete zastihnout poskytovatele po 5:XNUMX, o víkendu nebo o svátcích, zavolejte na .

Pro více zdrojů navštivte www.mskcc.org/pe a prohledejte naši virtuální knihovnu.

Coping With the Death of a Loved One — Poslední aktualizace 21. prosince 2021
Všechna práva vlastní a vyhrazena Memorial Sloan Kettering Cancer Center

Smrt blízkého člověka je těžká zkušenost. Jak přežít bolest, jaké jsou patologické reakce na smutek a jak může pomoci odborník, říká Natalya Rivkina, členka vzdělávacího výboru Mezinárodní společnosti psychosociální onkologie, vedoucí psychiatrické a psychoterapeutické kliniky Evropského lékařského centra (EMC) .

Od šoku k zoufalství: jak přijímáme smrt blízkých

Existuje několik fází, kterými prochází každý pozůstalý. Je to šok, vztek, zoufalství a přijetí. Obvykle tyto fáze trvají rok. Není náhodou, že v dávných tradicích truchlení za zesnulého trvalo stejně dlouho. Tyto zážitky jsou individuální a závisí na míře blízkosti se zesnulým, na okolnostech, za kterých zemřel. V každé fázi mohou existovat zážitky, které se lidem zdají abnormální. Slyší například hlas zesnulého člověka nebo cítí jeho přítomnost. Mohou na zesnulého vzpomínat, zdát se jim o něm, mohou prožívat i hněv na zesnulého nebo naopak neprožívat žádné emoce. Tyto stavy jsou přirozené a způsobené fungováním mozku. Je ale důležité vědět, že patologické reakce na stres se mohou objevit v každé fázi.

Předpokládá se, že nejtěžší období následuje bezprostředně po prohře. Není to tak úplně pravda. Ve chvíli, kdy ztratíme někoho blízkého, aktivují se biologické obranné mechanismy. Může se nám zdát, že to, co se stalo, je neskutečné nebo jako bychom události pozorovali zvenčí. Mnoho pacientů říká, že v tuto chvíli nic necítí. Tento stav může trvat několik hodin až několik dní.

Někdy, když někdo blízký nečekaně zemře, může šokový stav trvat roky. Říkáme tomu opožděná stresová reakce. Tento stav vyžaduje specializovanou podporu. V minulých staletích byli truchlící používáni k „zabránění“ takovým podmínkám. Jejich úkolem bylo vhánět slzy k blízkým a pomáhat jim tak překonat stav emocionálního odpojení.

Podle moderních protokolů se v akutních stavech smutku nedoporučuje používat trankvilizéry, které odstraňují emoční reakce. Často ke zmírnění stavu dávají blízcí fenazepam nebo relanium. Ale bez ohledu na to, jak je to emocionálně těžké, člověk musí projít bolestí a smutkem. Pokud vypneme své emoce, výrazně zvyšujeme riziko závažných opožděných reakcí na stres v budoucnu.

Lidé, kteří čelí ztrátě, mohou pociťovat hněv na okolnosti, na lékaře, na sebe. Ale nejtěžší hněv je hněv vůči člověku, který zemřel. Lidé chápou, že jde o iracionální hněv, navíc to považují za nenormální. Je důležité pochopit, že každý má právo být naštvaný na toho, kdo odešel. Tento hněv může být skutečnou výzvou pro někoho, kdo současně pociťuje velkou lásku a hněv, například proto, že jeho milovaná osoba odmítla jít k lékaři nebo nechtěla podstoupit vyšetření. To platí zejména pro děti. Všechny malé děti zažívají intenzivní hněv vůči zesnulému rodiči. I když ho viděli nemocného nebo věděli, že umírá.

ČTĚTE VÍCE
Jaká barva se hodí ke zlatu na tvých nehtech?

Mnoho lidí se po ztrátě milovaného člověka cítí provinile. To je těžká zkouška, proto na mnoha klinikách po celém světě existuje psychoterapie odpuštění. Jeho cílem je, aby umírající a jeho blízcí měli možnost říci si „promiň“ za všechny urážky, říci si slova vděčnosti a slova lásky. Po takové terapii lidé nezažijí pocit viny, který se pro mnohé stává nenapravitelným, protože už nemají příležitost říct důležitá slova tomu, kdo odešel a byl vyslyšen.

Všeobecně se uznává, že první dny po smrti blízkého člověka jsou nejtěžší, ale emočně nejtěžší období přichází ve fázi zoufalství, kdy si lidé plně uvědomují nezvratnost ztráty. K tomu obvykle dochází 3–4 měsíce po smrti. V této době mohou lidé pociťovat úzkost, mohou se vytrvale vracet ve vzpomínkách k osobě, která zemřela, mohou si myslet, že ho viděli na ulici, slyšeli jeho hlas. To je doba, kdy už člověk nedostává podporu, kterou dostával v prvních dnech po ztrátě. S bolestí zůstává sám. Je důležité to vědět nejen pro osobu, která prožívá ztrátu, ale také pro její rodinu a přátele, protože někdy je v této fázi vyžadována další podpora od specialisty. Po zoufalství přichází období, kdy můžeme plně přijmout to, co se stalo, a začít jít dál.

Existují faktory, které přispívají k rozvoji patologických reakcí, kdy se u lidí po roce až dvou rozvinou poststresové stavy až po posttraumatickou stresovou poruchu. Děti a starší lidé jsou nejvíce náchylní k rozvoji opožděných post-stresových stavů.

Mezi další faktory patří neočekávanost smrti, smrt blízkého člověka v mladém věku, nevyřešený těžký konflikt ve vztahu se zesnulým a neschopnost se s ním rozloučit. Lidé jsou pronásledováni vtíravými vzpomínkami na to, co se stalo, trápí je noční můry a objevují se příznaky deprese. Pacienti často těžce nesou, když rodina zakáže vzpomínat na zesnulého, diskutovat o tom, co se stalo, a odstranit všechny fotografie. Rodina má pocit, že takto se smutek snáze přenese.

Jak říct svému dítěti o smrti a pomoci mu vyrovnat se se smutkem

Mnoho dospělých, kteří chtějí dítě chránit, skrývá traumatické informace. Ale to není pravda. Při své práci se často setkávám s malými pacienty, kteří o smrti jednoho z rodičů léta nevědí. Tyto děti jsou bohužel vystaveny riziku rozvoje závažných reakcí na stres. Je důležité, aby dítě vědělo, že rodina prochází těžkou zkouškou. Je ale také důležité, aby se rodičům dostalo podpory od odborníků, protože se bojí, aby svým dětem neublížili emocemi, nevědí, jak správně začít konverzaci, ani jakými slovy ztrátu vysvětlit. Je důležité probrat s odborníkem, jak správně mluvit o obtížných tématech. Informace by mu měli poskytovat blízcí lidé, které zná a má je rád. Děti často na pohřby neberou. Když někdo z rodiny zemře, dítě je odebráno, aby na chvíli zůstalo u příbuzných. Je důležité, aby dítě mohlo vidět milovanou osobu, která zemřela, jinak může dlouho nevěřit tomu, co se stalo, a bude těžké mu pomoci. Pracujeme s dětmi a rodinami, které mají pacienty paliativní péče, pomáháme jim připravit se na smrt blízkého člověka.

ČTĚTE VÍCE
Jak prát boty UGG ručně?

Neměli byste očekávat, že dítě bude reagovat správně. Někdy dítě, kterému se řekne o smrti blízkého člověka, přikývne a běží dál, jako by se nic nestalo. To je pro mnoho dospělých matoucí. Ve skutečnosti si dítě bere oddechový čas, potřebuje čas, aby se vyrovnalo s informacemi a emocemi. Funguje ochranný mechanismus, který chrání dětskou psychiku. Důležité je děti nestahovat, nenadávat jim, nenutit je chovat se tiše nebo tak, jak je v domě při truchlení obvyklé.

Mnoho dospělých se snaží omezit své emoce a nesdílí svou bolest. Děti v takových rodinách akutně pociťují osamělost a nedostatek podpory, mají pocit, že jsou odmítány. Dítě začíná hledat důvody a nachází je v sobě. Když neví, co má dělat, začne se chovat špatně, aby upoutal pozornost svých rodičů. Nezapomeňte, že dítě vnímá smrt rodiče jako zradu. Děti často zažívají iracionální hněv a pak prožívají pocity viny. Mají pocit, že byli zbaveni podpory a lásky. V této fázi děti a dospívající vyžadují odbornou pomoc.

Jak pochopit, že milovaný člověk potřebuje pomoc

Když se rozvinou patologické reakce zármutku, je důležité, aby se lidem dostalo odborné podpory. V takových stavech se člověk odpoutá, podrážděný, lhostejný a ztrácí zájem o to, co pro něj bylo důležité. Pokud to trvá několik měsíců, má smysl vyhledat pomoc. Při absenci podpory mohou mít děti problémy se studiem a jsou možné somatické příznaky: bolesti břicha, nevolnost.

Každý z nás truchlí jinak a potřebujeme různé druhy podpory. Někteří lidé potřebují obejmout, jiní chtějí být sami. Většina rozvodů v rodinách, které zažily ztrátu, je způsobena tím, že lidé prostě nevěděli, jak se navzájem podporovat. Naším úkolem je naučit správnou podporu. Terapie smutku a ztráty je samostatnou oblastí psychoterapie. Naše klinika má lékaře, kteří se specializují na práci s takovými pacienty. Je zde mnoho nuancí souvisejících s bezpečností pacientů, aby při vzpomínce na to, co se stalo, nezažili retraumatizaci.

Ztráta blízkého člověka často připravuje lidi o smysl života, cíle a životní směrnice. Cílem psychoterapie je, aby člověk, který prožil traumatické události, mohl nadále žít plnohodnotný život naplněný smyslem a radostí. Pokud rodina ztratí někoho blízkého, musí se změnit struktura rodiny a někdy i životní styl. Například pokud mluvíme o ztrátě člověka, který vydělával peníze nebo řešil otázky výchovy dětí. Celá rodina musí projít životní restrukturalizací a zde může být velmi důležitá psychoterapeutická podpora.

Někdy truchlíme, protože bychom měli truchlit kvůli osobě, která zemřela. Protože bude zvláštní, pokud budeme i nadále žít šťastně, když nám odejde drahý a milovaný člověk. Naši blízcí, umírající, by však určitě chtěli, abychom i nadále žili a užívali si života. Proto skutečnost, že se po prožití smutku vrátíme k životu a jdeme dál, je naší oddaností osobě, která zemřela.

Mnoho lidí se bojí na zesnulého zapomenout: často chodí na hřbitov, vracejí své myšlenky k zesnulému, všechny jeho věci si uchovávají doma ze strachu, že jeho rysy, hlas a vše, co je s ním spojeno, nezůstane v jejich paměti. Paměť je něco, co navždy zůstane v našem srdci. Tohle nám dali naši blízcí, když jsme byli spolu. Naše znalosti, společně nabyté zkušenosti, zvyky, zájmy, cíle. Toto je vzpomínka na zesnulého, která je zapsána v nás a zůstává s námi navždy.