Každý ví, že k péči o zuby potřebujete tři věci: správnou hygienu, vyhýbat se sladkostem a dobrého zubaře. Ukazuje se ale, že výživa ovlivňuje i zdraví zubů a dásní! Hovoříme o produktech s minimálním obsahem sacharidů, bohatých na vitamíny a minerály. Co byste měli jíst, aby vás nebolely zuby a váš úsměv byl vždy oslnivý?

Mlékárna

Kanadský vědec Ken Siteward studoval složení mléčných výrobků a jejich vliv na zdraví ústní dutiny. Zjistil, že mléčné výrobky obsahují vitamín K2, který příznivě působí na dentinovou tekutinu, která dodává živiny tvrdým tkáním zubu. Většina tohoto vitamínu se nachází v másle a sýrech. K2 navíc zvyšuje slinění, což je dobré i pro zuby – sliny totiž čistí zubní sklovinu od zbytků jídla a zabraňují množení mikroorganismů, navíc změkčují působení agresivních látek a příliš teplého či studeného jídla.

Mimochodem, v ideálním případě pro velké zásoby vitamínu K2 do těla potřebujeme mléčné výrobky z čerstvého kravského mléka – a krávy by měly jíst trávu, a ne jen suchou stravu. Faktem je, že produkty ze zvířat chovaných na trávě obsahují mnohem vyšší hladiny vitamínu K2.

No, nezapomeňte, že mléčné výrobky obsahují také hodně vápníku, který posiluje zubní tkáň. Nedostatek tohoto minerálu někdy vede ke ztrátě zubů, jak prokázala studie dánských vědců. Zkoumali výživu lidí trpících absencí části zubů nebo s úplnými edencemi (tedy zcela bez nich). Ukázalo se, že z nějakého důvodu bezzubí účastníci studie jedli od dětství velmi málo potravin bohatých na vápník.

kakaové boby

Kakaové boby a hořká čokoláda bez cukru se kupodivu mohou také stát spolehlivou ochranou proti zubnímu kazu: pomáhají bojovat proti patogenním bakteriím a chrání zuby před tvorbou plaku. Potvrzuje to studie italských zubařů, kteří zkoumali polyfenolické sloučeniny obsažené v plodech kakaa. Ukázalo se, že polyfenoly – silné přírodní antioxidanty – působí v dutině ústní jako antibakteriální látky. To znamená, že mohou zasahovat do vývoje kazu.

Vědci z Indie dokonce experimentovali s ústní vodou vyrobenou z kakaových bobů. Experimentů se zúčastnilo 75 studentů ve věku 18-25 let. Vědci dokázali, že taková ústní voda ničí bakterie způsobující kaz. A to vše díky polyfenolům: katechinu a epikatechinu a také mastným kyselinám (olejová a linolová), na které jsou kakaové boby bohaté. Je také důležité, aby výplach byl neutrální vůči prospěšným bakteriím v dutině ústní.

ČTĚTE VÍCE
Jak vybrat správnou velikost koupelnového zrcadla?

Olejnaté ryby

Tučné ryby jsou bohaté na vitamín D, který také prokazatelně chrání zuby před zubním kazem. Tomu byla věnována celá studie z roku 2013, které se zúčastnilo 2827 lidí. Testované osoby, které užívaly vitamín D3, měly silnější zuby.

Ryby jsou také bohaté na omega-3 mastné kyseliny, které jsou nezbytné pro zdravé dásně. Nejvyšší hladiny omega-3 obsahují mořský pstruh, makrela, losos a tuňák. Američtí odborníci zjistili, že takové přípravky zabraňují rozvoji paradentózy (zánětu dásní).

Zelená listová zelenina

Moderní věda tvrdí, že nerovnováha mikroflóry v dutině ústní vede ke vzniku zubního kazu, periodontálního onemocnění, stomatitidy a afty. Jednoduše řečeno, špatné bakterie překonávají dobré bakterie – a máte nepříjemné následky! Jak tomu lze předejít? Španělské vědce začalo zajímat téma boje se zákeřnými mikroby. Došli k závěru, že poté, co sníme rostlinnou stravu bohatou na dusičnany (jako je zelená listová zelenina), slinné žlázy tyto dusičnany aktivně koncentrují. Což je zase velmi prospěšné pro „hodné“ bakterie v dutině ústní a vede k jejich znatelné aktivitě.

Abychom si zachovali tyto pro naše zdraví prospěšné procesy, musíme jíst více zelí, špenátu a rukoly.

Citrusové plody

Lékaři již dlouho vědí, že kyselá jídla škodí zubní sklovině. Nicméně, grapefruity, pomeranče a další citrusové plody mohou poskytnout výhody pro zdraví ústní dutiny, pokud jsou konzumovány s mírou. Obsahují totiž velké množství vitamínu C, který posiluje cévy a pojivové tkáně v ústech.

Studie německých vědců z roku 2005 zjistila, že zvýšená hladina vitaminu C může pomoci snížit krvácení dásní do dvou týdnů. Experimentu se zúčastnilo 58 pacientů s chronickou parodontitidou. Byli rozděleni do dvou skupin, z nichž jedna zařadila do svého jídelníčku grapefruity. Testy ukázaly, že ve skupině, která dostávala citrusové plody, se významně zvýšila plazmatická hladina vitaminu C a snížilo se krvácení dásní.

Zelený čaj

Zelený čaj je bohatý na polyfenolické antioxidanty, které posilují zubní sklovinu a ničí bakterie zodpovědné za dutiny v našich zubech. Tento nápoj navíc dokáže odstranit zápach z úst a dokáže bojovat proti rakovinovým buňkám. Všechny tyto závěry jsou výsledkem výzkumu izraelských vědců.

ČTĚTE VÍCE
Kde se vyrábí Dolce Gabbana?

Je tu ještě jedna dobrá zpráva: horký zelený čaj obsahuje látky, které zlepšují stav parodontální tkáně. Za tento objev musíme poděkovat indickým specialistům: zjistili, že listy zeleného čaje (díky stejným antioxidantům) zabraňují růstu bakterií způsobujících záněty v dutině ústní.

česnek

Česnek obsahuje organickou sloučeninu allicin, která má silný baktericidní účinek. Izraelští vědci zkoumali účinek alicinu na patogeny způsobující kaz a parodontitidu (zánět tkání obklopujících zub). Experimentálně bylo zjištěno, že allicin ničí většinu bakterií, které způsobují problémy se zuby – zejména streptokoky různých typů.

jablka

Mnoho lidí věří, že jablka odstraňují plak. Je to pravda? Na tuto otázku se rozhodli odpovědět odborníci ze Španělska. Provedli sérii experimentů, kterých se zúčastnilo 20 lidí bez jakýchkoliv zubních problémů. Subjekty si vyčistily zuby nebo snědly jablko, načež lékaři měřili index plaku a životaschopnost patogenních bakterií ve slinách.

Ukázalo se, že žvýkáním jablka se zubní plak neodstraní, navíc vrstva plaku může narůst i během jednoho dne. Životaschopnost škodlivých bakterií však prudce klesá – stejně jako po čištění zubů. Závěry jsou následující: jablka nenahradí kartáček a zubní pastu, ale když během dne sníte pár ovoce, stav mikroflóry v dutině ústní se jen zlepší. V německé studii provedené v roce 1986 (zúčastnilo se jí 100 dětí) se však vědcům podařilo prokázat, že jablko v kombinaci se žvýkačkou snižuje hladinu plaku – stačí jej žvýkat alespoň hodinu.

Pine

Indičtí vědci zjistili, že extrakt z ananasu je účinný při léčbě zánětu tkáně kolem zubu. Faktem je, že má jednoznačně antibakteriální účinek a zabíjí bakterie způsobující paradentózu. Studie ukázaly, že extrakt z ananasu, i v nízkých koncentracích, může zabít patogenní mikroflóru.

Ananas navíc obsahuje protizánětlivý enzym bromelain, který koriguje chemické poškození v molekulách DNA a snižuje příznaky zánětu dásní (zánět dásní).

Rozinky a hrozny

Hrozny a rozinky obsahují železo, stejně jako polyfenoly a flavonoidy – silné antioxidanty. Zlepšují nejen stav dutiny ústní, ale také ničí patogenní mikroorganismy způsobující kazy a onemocnění parodontu. Dokazuje to studie amerických vědců z Chicaga. Podařilo se jim zjistit, že extrakt z hroznových jadérek napomáhá remineralizaci – to znamená, že zastavil destrukci skloviny a obnovil rovnováhu minerálů v zubních tkáních.

ČTĚTE VÍCE
Co dělají evangelisté?

Přejděme k závěrům: na tvorbě zdravého jídelníčku pro každého se nově podílejí i zubní lékaři (následují nutriční specialisté). A to je skvělé! Koneckonců radí, abychom do svého jídelníčku zařadili potraviny, které zlepšují zdraví zubů – a zároveň i zbytku těla. Zapomínat byste přitom samozřejmě neměli ani na ústní hygienu a pravidelné návštěvy zubní ordinace (alespoň jednou za půl roku). Jak se říká, spolehněte se na jídlo, ale navštivte i lékaře!

Pokud chcete mít krásný úsměv, nenechte se odbýt sladkostmi. Bohužel toto pravidlo, které jsme se, jak se zdá, naučili už od školky, nestačí. Zubům totiž může ublížit i mnoho dalších potravin, které obsahují hodně kyselin, přírodních barviv a jednoduchých sacharidů. Cokoli lepkavého je také ohroženo. Takové jídlo zůstává na zubech po dlouhou dobu, v důsledku čehož se v dutině ústní začnou množit bakterie, což vyvolává vznik kazu.

Pokud máte méně než zdravé zuby nebo tenkou sklovinu, používejte následující potraviny s maximální opatrností:

Kyselé červené bobule a maliny

Brusinky, třešně a maliny jsou nepřekonatelné přírodní antioxidanty, bojují proti změnám souvisejícím s věkem, podporují imunitní systém a dokonce obnovují metabolismus. Pro zuby však existují dvě nebezpečí: kyselina, která naleptává sklovinu, a červený pigment.

Rosehip

Sušené šípky obsahují obrovské množství vitamínu C, mnohem více než brusinky nebo citrony. Jeho odvar ale zároveň ztmavuje zuby a kyselina obsažená v bobulích naleptává sklovinu.

Pine

Toto exotické ovoce je navíc velmi kyselé, proto se nedoporučuje často ho jíst ani pít šťávu z něj. Ale je tu dobrá zpráva – ananas nebarví zuby.

sušené ovoce

Sušené ovoce škodí nejen svou sladkostí, ale také tím, že obsahuje velké množství sacharidů. Tento produkt má také tendenci uvíznout mezi zuby, což samozřejmě může poškodit vaši sklovinu.

Citrusové plody

Neobvykle zdravé pomeranče, citrony, mandarinky a grapefruity mohou svou kyselou šťávou vážně poškodit sklovinu. To se však stane pouze tehdy, pokud vypijete několik sklenic citrusové šťávy denně.

Marinády a salátové dresinky

Nepřítel zubů je ocet. A konzervy toho obsahují hodně. S domácími nakládanými okurkami tedy opatrně. Se zálivkou však opatrně, většinou se z oleje a stejného octa vyrábí emulze.

ČTĚTE VÍCE
Co dělá vlasy hustšími?

víno

Červené víno je obecně uznávaným škůdcem, ale ani bílé víno není neškodné. Obsahuje mnoho kyselin, které poškozují sklovinu a mohou způsobit tvorbu kazů.

Bezpečnostní opatření

– Vědět, jak přestat. Všechny výše uvedené produkty způsobí značné škody, pokud jsou konzumovány často a ve velkém množství. Šálek šípkového nálevu 2-3x týdně nebo pomeranč k snídani zuby nepoškodí.

— Nejezte nebezpečné potraviny odděleně. Kombinujte je s těmi, které čistí zuby od kyseliny a neutralizují její účinek: maso, sýr, chléb, zelenina. Pokud si k hlavnímu jídlu dáte sklenku bílého vína, určitě to neuškodí.

— Na nápoje používejte brčko.

— Po jídle si vypláchněte ústa. Zuby je ale potřeba čistit až půl hodiny po jídle.

— Nenechávejte kyselé nápoje dlouho v ústech a nevyplachujte si jimi ústa.

— Mezi jídly by měly uplynout alespoň dvě až tři hodiny. Tento rozvrh vám umožní obnovit acidobazickou rovnováhu v ústech a nepoškodí zubní sklovinu.

– Nejez v noci. Naše sliny totiž pomáhají nejen s trávením, ale také chrání zuby tím, že odplavují kyseliny a bakterie. Ale večer se slinění zpomaluje, takže tělo je v tuto chvíli méně schopno chránit vaše zuby.