Dříve se studenti a starší lidé pochopitelně zajímali o léky zlepšující mozkové funkce. Dnes, kdy si mnoho lidí, kteří se vyléčili z covid-19, stěžuje na vážný pokles kognitivních funkcí, jsou mozkové doplňky s nootropními vlastnostmi zajímavé téměř pro každého. Nabízíme TOP 5 doplňků sportovní výživy prodávaných v internetovém obchodě Belok.ua, které jsou užitečné nejen pro tělesnou fyzičku, ale také pro mozek a také zlepšují psycho-emocionální stav a náladu.

Jaké suplementy užívat pro zlepšení mozkových funkcí: TOP5

V místo – Aminokyseliny

Následující aminokyseliny zaujímají 5. místo v žebříčku:

  1. Beta-alanin. Snižuje úroveň strachu při zpracovávání emocionálních vzpomínek. Chrání před posttraumatickou stresovou poruchou. Snižuje podrážděnost, odstraňuje apatii. Zlepšuje plasticitu mozku v reakci na vnější vlivy. Alanin zvyšuje psychickou stabilitu, pomáhá udržet mysl, tělo a emoce pod kontrolou.
  2. Kreatin. Umožňuje používat mozek intenzivněji po delší dobu. Kreatin zvyšuje spotřebu kyslíku mozkovými buňkami, čímž snižuje psychickou únavu, zvyšuje produktivitu duševního výkonu a snižuje jeho závislost na denní době.
  3. L-arginin a jeho prekurzor L-citrulin. Zlepšete paměť a zrychlete vizuální analýzu. Podporujte syntézu serotoninu. Užívání argininu nebo citrulinu spolu s lysinem snižuje hladinu úzkosti a usnadňuje vyrovnávání se s účinky stresu, šoku nebo emočního stresu.
  4. L-karnitin (B11). Stimuluje mozkovou činnost. Zlepšuje přenos nervových vzruchů do centrálního nervového systému. Potřebný pro tvorbu ketolátek, které jsou „palivem“ pro mozek.
  5. L-lecitin (B4). Potřebuje ho zejména mozek, protože se z ní skládá ze 30 % a myelinové pochvy neuronových axonů obsahují 70 % lecitinových fosfolipidů. Lecitin zvyšuje psycho-emocionální stabilitu a kognitivní schopnosti. Pomáhá při prevenci nervového stresu a vyčerpání mozku. Dobré pro snížení účinků stresu.
  6. taurin. Obsaženo v lécích proti syndromu vyhoření, nervovým zhroucení a poruchám spánku. Urychluje regeneraci šedé a bílé mozkové hmoty, potřebné pro syntézu buněk umístěných v paměťové zóně. Taurin zvyšuje koncentraci kyseliny gama-aminomáselné (GABA) v mozku – lídr v našem hodnocení TOP 5 suplementů pro mozek.

IV místo – Omega-3

Nedostatek esenciálních látek obsažených v rybím tuku způsobuje zhoršení kognitivních funkcí a nestabilitu nálady v každém věku. Systémová konzumace komplexu Omega-3 mastných kyselin pomáhá:

  • obnovit neurony, které jsou základem myelinových pochev axonů;
  • spojení mezi neurony a mezi nimi a gliovými buňkami mozku;
  • zlepšit ukazatele krátkodobé, operační a verbálně logické paměti;
  • obnovit koncentraci, stabilitu, objem a přepínatelnost pozornosti;
  • udržovat objem mozku a oddalovat stárnutí mozku;
  • normalizovat psycho-emocionální stav v případě mírných poruch, stimulovat produkci serotoninu.
ČTĚTE VÍCE
Kožené sukně v módě 2024?

Pro lepší vstřebávání a zvýšení účinnosti účinků se doporučuje užívat doplněk Omega-3 spolu s taurinem a/nebo vitaminem E. Ale k překonání deprese, včetně post-Covidu, musíte užívat antidepresivum spolu s Omega-3.

Bronzová medaile – kofein

Škodlivost kávy na zdraví je dnes již odhalena mnoha studiemi, ale chutný a zdravý nápoj obsahuje různá a ne vždy spolehlivá množství kofeinu, takže pro stimulaci mozkové činnosti je lepší jej užívat ve formě snadno dávkovaného doplňku. . Kofein zlepšuje paměť, zvyšuje pozornost, koncentraci a bdělost. Je však třeba mít na paměti, že na rozdíl od všech ostatních mozkových doplňků prezentovaných v tomto hodnocení je kofein neurotropním stimulantem s okamžitým a krátkodobým účinkem.

Stříbro – Ginkgo Biloba

Extrakt z listů stromu Ginkgo Biloba, který se jako lék používá již asi 4 let, prokázal časem a s vynikajícími výsledky svůj pozitivní vliv na mozek. Minimálně 000měsíční kurz přijetí je zárukou:

  • zlepšení cerebrálního oběhu a kognitivních schopností;
  • zmírnění posttraumatického mozkového edému;
  • zbavit se bolestí hlavy vyplývajících z otřesu, otřesu nebo zranění;
  • prevence sezónní deprese;
  • snížení síly (vymizení) úzkostně-depresivní poruchy, záchvaty paniky;
  • zachování klidu před důležitými životními událostmi;
  • prodloužení mládí mozku;
  • zlepšení indikátorů spánku.

Samostatně si prosím uvědomte, že na rozdíl od všech ostatních doplňků mají léky a doplňky s extraktem z Ginkgo Biloba pozitivní vliv i na zdravý mozek mladých lidí a zvyšují úroveň jejich kognitivních schopností.

Zlato šampiona – GABA (GABA)

Kyselina gama-aminomáselná (kyselina gama-aminomáselná) je hlavním inhibičním neurotransmiterem centrálního nervového systému, který ovlivňuje motorickou a emoční kontrolu. GABA doplněk také:

  • má relaxační účinek na mozek při stresu;
  • zmírňuje úzkost;
  • pomáhá posílit a prodloužit dobu soustředění;
  • zlepšuje (obnovuje) ukazatele dlouhodobé paměti – urychluje a usnadňuje proces vybavování, zlepšuje tvorbu procedurální svalové paměti pohybů a synoptických, epizodických a nedeklarativních typů paměti, dále priming a klasického podmiňování;
  • zvyšuje snížené kognitivní funkce mozku u lidí staršího a středního věku;
  • chrání mozkové buňky před diabetickou encefalopatií u diabetu 2. typu a před degenerativními změnami v důsledku poranění, ischemie nebo toxického poškození;
  • zvyšuje celkovou dobu trvání všech 4 fází spánku s pomalými vlnami, což je zodpovědné za obnovení nákladů na energii a konsolidaci deklarativních dlouhodobých vzpomínek.
ČTĚTE VÍCE
Jak posílit nehty po odstranění prodloužení nehtů?

Pro zlepšení vstřebávání a účinku GABA se doporučuje pít spolu s ní taurin a vitamín B6. Citlivost GABA receptorů lze zlepšit doplněním 5-HTP a minerálního komplexu s hořčíkem a zinkem.

Výkon

A na závěr si ujasněme, že všechny doplňky stravy prodávané v internetovém obchodě se sportovní výživou Belok.ua, včetně těch zařazených do TOP 5 doplňků pro mozek, jsou nejkvalitnějšími originálními produkty od známých světových výrobců, které díky na oficiální zastoupení a smlouvy o přímých dodávkách prodávané za nejnižší ceny na Ukrajině.

Náš mozek funguje nepřetržitě. Snažíme se mít svěží hlavu, jasnou myšlenku a dobrou paměť, abychom se vyhnuli stařecké demenci. Mnoho lidí přitom touží po sladkém, když „pracují hlavou“. Existuje opravdu jídlo, které nám pomůže přemýšlet a soustředit se?

Glukóza pro mozek. Opravdu ли potřebuješ jíst sladkosti?

Náš mozek je velmi vybíravý a jako zdroj energie může jíst pouze glukózu, neboli ketony vytvořené játry z tuků. Ale pro duševní aktivitu byste si stále neměli dopřávat sladkosti. Právě naopak.

Jednak naše tělo samo udržuje stálou hladinu glukózy díky hormonům a ne návštěvám cukráren.

Pokud nás navíc práce vzrušuje a způsobuje motýly v břiše, mravenčení v prstech a husí kůži na kůži, pak vylučujeme hormon adrenalin. Pomáhá glukóze volně proudit do krve a vyživuje mozek.

Za druhé, zatím neexistuje žádný důkaz, že aktivní duševní činnost vyžaduje další výdej energie.

Nakonec jsou přebytečné sladkosti rychle odstraněny z krve a nedostanou se do neuronů.

Sladká a tučná jídla, i když nám poskytují dočasné potěšení, nás činí letargickými a ospalými. A u lidí s inzulínovou rezistencí může vysoká hladina glukózy ve skutečnosti poškodit mozek.

Studie na zvířatech prokázaly, že v případě obezity nebo cukrovky je narušena schopnost pamatovat si a učit se.

A naopak. Omezení kalorií – Přerušovaný půst, půst a aerobní cvičení, běh na dlouhé vzdálenosti nás dělá hladovými, ale chytrými.

Podporují tvorbu tzv. mozkového neurotrofického faktoru (BDNF), který podporuje přežívání neuronů a jejich interakci – a tedy učení a paměť.

Vitamíny pro neurony

Pro plné fungování našeho mozku potřebujeme všechny vitamíny bez výjimky. Ale za hlavní vitamíny pro neurony jsou považovány B6, B9 a B12.

ČTĚTE VÍCE
Pro koho je kombinéza vhodná?

Například vitamín B6 je nezbytný pro pocit štěstí a radosti – syntéza serotoninu, radost z práce – dopamin, klid – kyselina gama-aminomáselná, stimulace mozku – norepinefrin, spánek – melatonin.

Vitamin B6 může chybět také v případech závislosti na alkoholu, užívání hormonální antikoncepce nebo chronických zánětů.

Podle studie v American Journal of Clinical Nutrition měli lidé, kteří měli vysokou koncentraci B6 v krvi, lepší paměť. B6 se nachází ve většině potravin, zejména v banánech, rybách, játrech a celozrnných cereáliích.

  • Pět hlavních chyb při léčbě nachlazení
  • Nejlepší pětihvězdičkové diety, kterým byste se měli v roce 2018 vyhnout

Zhoršování vstřebávání vitamínů B9 a B12 s věkem je spojeno s progresí demence nebo klinické deprese, i když to není jediná příčina.

Vitamín B9 někdy chybí lidem, kteří jedí převážně živočišnou stravu, a B12 veganům. U syndromu dráždivého tračníku hrozí nedostatečný příjem vitamínů z potravy. Nedostatek těchto vitamínů vede k hromadění homocysteinu, sloučeniny toxické pro neurony.

Užívání léků s vitamíny B9 a B12 zároveň zpomaluje neurodegenerativní procesy.

Vitamin B9 je bohatý na zeleninu, semena, čerstvou zeleninu a obiloviny. B12 se nachází pouze v produktech živočišného původu – maso, ryby, játra.

Dobré a špatné tuky

Náš mozek obsahuje 60 % tuku. Nerovnováha mastných kyselin je spojována s depresí, problémy s pozorností u dětí, záněty a ztrátou neuroplasticity – schopnosti vytvářet nová spojení.

Výraz „mít olej v hlavě“ není bezdůvodný. Neurony potřebují esenciální mastné kyseliny – takové, které si sami neumíme vytvořit, a proto je musíme přijímat potravou.

Jedná se především o omega-3 polynenasycené mastné kyseliny a mezi nimi je i kyselina dokosahexaenová (DHA). Chrání mozek před oxidačním stresem, napomáhají obnově a podporují neuroplasticitu i na pozadí cukrovky nebo obezity.

Bylo prokázáno, že diety bohaté na omega-3 mastné kyseliny a vitamín D pomáhají podporovat duševní výkonnost u lidí, zpomalují demenci a zotavují se ze zranění.

Kromě toho je důležité, aby těhotné ženy konzumovaly dostatek DHA nebo alespoň měly dostatek tukových zásob v těle. Pro vývoj mozku plodu jsou totiž potřeba další zdroje esenciálních mastných kyselin.

Omega-3 mastné kyseliny se nacházejí v řadě potravin: rostlinné oleje, ořechy, brokolice, špenát, tučné mořské ryby a mořské plody a také mořská kapusta.

ČTĚTE VÍCE
Co jíst před tréninkem pro spalování tuků?

Tato DHA, nezbytná pro zdraví mozku, se nachází pouze v rybách, mořských plodech a řasách.

Strava bohatá na nasycené tuky – živočišné produkty a tropické oleje – zároveň snižuje duševní výkonnost a zvyšuje riziko rozvoje neurologických poruch.

Přebytek živočišného tuku totiž snižuje dostupnost látek prospěšných mozku.

Nasycené tuky jsou zvláště škodlivé pro starší lidi a ty, kteří se zotavují po poranění mozku. Podíl kalorií z nasycených tuků by neměl překročit 10 %.

Příliš tučná jídla mají navíc neblahý vliv na střeva a jejich bakterie, tzv. mikrobiom.

Existují tedy důkazy týkající se spojení mezi mikrobiomem, stravou s vysokým obsahem tuků a tendencí k depresi, kognitivnímu poklesu a dokonce zánětu v určitých oblastech mozku.

Existují další zdroje tuků prospěšných pro mozek.

Například avokádo udržuje stabilní krevní tlak a tím zabraňuje mrtvici.

Je bohatý na mononenasycené mastné kyseliny, které jsou součástí membrán neuronů, a vitamín E, který zpomaluje stárnutí mozku.

Vaječné žloutky obsahují četné výhody, včetně cholinu, prekurzoru neurotransmiteru acetylcholinu, na kterém závisí naše paměť a funkce svalů.

Co dalšího může být užitečné pro fungování mozku?

Mozek produkuje neurotransmiter serotonin z aminokyseliny tryptofan. V mléčných výrobcích a hlavně v cizrně (cizrně) je ho hodně.

Denní hodnota tryptofanu pro dítě do pěti let je obsažena v sedmi gramech cizrny, zatímco dospělí potřebují dva gramy denně. Mozek po cvičení aktivně absorbuje tryptofan.

Flavonoidy jsou rostlinné sloučeniny s antioxidačními účinky. Mozek aktivně spotřebovává kyslík a neustále neutralizuje škodlivou oxidaci. Flavonoidy se nacházejí v tmavých bobulích, zeleném čaji, červeném víně a kakau.

Káva má neuroprotektivní a protizánětlivé vlastnosti a díky kofeinu a dalším sloučeninám přítomným v kávě snižuje riziko rozvoje Parkinsonovy choroby.

Kávu byste však neměli nadužívat – mozek potřebuje nejen kofein a antioxidanty, ale také zdravý spánek.

Musíte dostatečně pít, aby váš mozek fungoval. I mírná dehydratace vede k prudkému zhoršení schopnosti myslet. Pro udržení vodní rovnováhy je vhodná voda, čaj, kompot, neslazená limonáda, polévky, šťavnaté ovoce a zelenina.

Dospělí by měli pít tekutiny při prvních známkách žízně a pít, dokud nepřejde. Malé děti a starší lidé však signály žízně těla dobře nevnímají. Proto je důležité, aby byli upozorněni na příjem tekutin.

ČTĚTE VÍCE
Kde sledovat VMA 2024?

Mikroživiny jsou také dobré pro mozek. Při nedostatku mědi se Alzheimerova choroba rozvíjí rychleji. Tento stopový prvek je přítomen v hovězích játrech, kakau a černém pepři.

Lidé, kteří mají dostatečnou hladinu selenu, mají lepší duševní schopnosti. Selen se nachází v ořeších, obilovinách, dýňových semínkách a vejcích.

Ať už jde o udržení zdravé hmotnosti, výkonu mozku nebo krásné pleti, vědci radí jíst vyváženou a pestrou stravu, vyhýbat se tučným a sladkým jídlům, být fyzicky aktivní a dostatečně odpočívat.

Sledujte naše novinky na X и Telegram