Lidské vlasy mají obrovskou sílu. Konstrukční stabilitou je srovnatelný s ocelí a dámský cop snese zátěž až 20 tun. To vše samozřejmě platí pouze pro zdravé vlasy, proto si dnes povíme něco o hlavní složce jejich pohody – keratinu. Z článku se dozvíte, co je keratin a jak přesně ovlivňuje stav vlasů.

Co je keratin

Keratin je stavební protein, který tvoří 95 % vlasů. Zbývající procento pochází z vody, lipidů a pigmentu.

Keratin je řetězec aminokyselin, který vizuálně připomíná spirálu. Jeho integrita je zajištěna 3 typy připojení:

  • vodík (schopný být zničen pod vlivem vody a obnoven nezávisle);
  • iontový nebo fyziologický roztok (rozpadá se při změně kyselosti);
  • disulfid (negativně na něj působí působení agresivních chemikálií a vysoké teploty).

Keratin ve struktuře vlasů

K syntéze keratinu dochází ve vlasovém folikulu, po kterém jeho vlákna vyplňují medulu a kůru – vnitřní vrstvy vlasu. Kromě toho se keratin nachází také v kutikule, vnější vrstvě vlasu. Existuje minimálně 10 vrstev keratinových šupinek.

Proč je keratin tak důležitý pro zdravé vlasy?

Keratin je látka, která je základem krásy a zdraví vlasů. Zajišťuje jejich růst, eliminuje poškození, zvyšuje hustotu, pevnost a lesk.

  • dodává vlasům pružnost, měkkost a hladkost;
  • zvyšuje jejich ochranné vlastnosti díky tvorbě voděodolné epiteliální vrstvy;
  • usnadňuje rozčesávání;
  • určuje tvar vlasů, protože je to stavební protein, který určuje, zda budou rovné nebo kudrnaté;
  • dodává vlasům zdravý a dobře upravený vzhled.

Zajímavý fakt! Keratin obsažený ve vlasech stimuluje metabolismus a syntézu glukózy v játrech a také podporuje její uvolňování do krve. Jednou ze složek keratinu je glycin, který má pozitivní vliv na činnost mozku, svalů a centrálního nervového systému.

Známky toho, že vlasům chybí keratin

Nedostatek keratinu má řadu charakteristických znaků:

  • vlasy se stávají suché, křehké a slabé;
  • ztrácejí lesk a vypadají bez života;
  • cítit se porézní na dotek;
  • nafouklé, obtížně upravitelné;
  • velmi nadýchané a roztřepené.

Je to z velké části dáno tím, že při nedostatku keratinu přestává vlasová kutikula plnit svou funkci. Jeho šupiny, které k sobě dříve těsně přiléhaly, se nyní ježí a tvoří mezery. Ochranná bariéra je narušena, vlasy ztrácejí vlhkost a řídnou.

ČTĚTE VÍCE
Kolik stojí pin up?

Jak zvýšit syntézu keratinu v těle

Keratin se nevyrábí sám o sobě – ​​jeho syntéza poskytuje řadu užitečných živin, které vstupují do těla s jídlem.

Pro výrobu keratinu tedy potřebujete:

  • bílkoviny (nacházejí se v libovém mase, drůbeži, rybách a mléčných výrobcích);
  • Omega-3 mastné kyseliny (je jich hodně v pstruzích, tuňákech, lososech, sardinkách);
  • vitamín C (citrusy a tropické ovoce, bobule, brokolice, květák, zelenina, paprika);
  • biotin (nachází se ve vejcích, houbách, ořeších, banánech, celozrnných výrobcích);
  • cystin (jsou na něj bohatá vejce, semena, vepřové maso, mléko, hovězí maso).

Keratin je přirozeně přítomen v játrech, cibuli, česneku a brokolici. Pokud se stav vašich vlasů zhorší, musíte tyto produkty zařadit do svého jídelníčku. Užívání doplňků stravy také pomáhá kompenzovat nedostatek látek nezbytných pro zdravé vlasy.

Jak keratin působí ve vlasových produktech?

Produkty s keratinem dokážou zlepšit stav vašich vlasů na jedno použití. WOW efektu je dosaženo vytvořením obalující vrstvy, která zhutňuje strukturu vlasu a poskytuje mu ochranu před vnějšími vlivy. Pravidelné používání šamponů, masek a balzámů s keratinem umožňuje obnovit vlasy zevnitř. Tato látka proniká do jejich hlubokých vrstev a vyplňuje dutiny a doslova lepí poškození dohromady.

Keratinový hydrolyzát používaný ve vlasových přípravcích je nejčastěji živočišného původu, díky čemuž se svými vlastnostmi těsně vyrovná proteinům v lidském těle.

Vlasová kosmetika s keratinem činí vlasy hedvábnými a upravitelnými, „uzavírá“ vlhkost uvnitř, zvyšuje jejich tloušťku a lesk a má mírný efekt narovnání. Je vhodný pro každého, ale doporučuje se zejména:

  • po barvení, včetně zesvětlení;
  • po trvalé;
  • s pravidelnou tepelnou expozicí;
  • po proceduře narovnání keratinu;
  • pro poškozené a oslabené vlasy.

Prevence nedostatku keratinu

Vyvážená strava a správná domácí péče nejsou všechna opatření k prevenci nedostatku keratinu. Několik zdravých návyků vám pomůže udržet krásu a zdraví vašich vlasů.

  • Kdykoli je to možné, je třeba se vyhnout použití žehličky. Pokud se bez zahřívání neobejdete, musíte na vlasy aplikovat ochranný přípravek.
  • Je nutné se zesvětlování vlasů zcela vyvarovat. Jedná se o jeden z nejničivějších postupů pro keratin.
  • Nevystavujte vlasy přímému slunečnímu záření. Jejich činnost negativně ovlivňuje nejen hladinu keratinu, ale i pigmentu.
  • Po koupání v bazénu je dobré si vlasy opláchnout. Chlor obsažený ve vodě ničí molekuly keratinu.
ČTĚTE VÍCE
Jaký je nejúčinnější laser na odstranění chloupků?

Udržování vysoké hladiny keratinu v těle je pro vlasy stejně důležité jako čištění, výživa a hydratace. K tomu je potřeba vědomě přistupovat ke svému životnímu stylu a používat profesionální kosmetiku. Hodně štěstí!

Uložte si to, abyste neztratili:

Keratin je typ strukturálního proteinu, který se nachází v nehtech, kůži a vlasech. Odborníci doporučují přidávat keratinové doplňky, aby se zabránilo vypadávání vlasů, zlepšila se textura pokožky a udrželo zdraví. Existují ale některé potraviny, které pomáhají zvýšit hladinu keratinu v těle. Přečtěte si o nich v článku TSN.ua.

Jak zapsat v Heathline jsou některé potraviny, které při každodenní konzumaci pomohou výrazně zvýšit množství keratinu ve vašem těle. Výsledkem je zdravější pokožka a vlasy, pevnější nehty a výrazně zlepšené celkové zdraví.

Vejce

Chcete-li přirozeně zvýšit produkci keratinu, je lepší přidat do svého jídelníčku vejce. Jsou zdrojem biotinu, důležité živiny podílející se na syntéze keratinu v lidském těle. Jen jedno uvařené vejce obsahuje 10 mikrogramů biotinu, což je 33 % denní dávky.

Vaječný bílek také podporuje tvorbu keratinu. Kromě toho vejce obsahují riboflavin, selen, vitamíny B12 a A.

Cibule

Cibuli lze použít nejen k dochucení našich pokrmů. Pomáhá také zvýšit syntézu keratinu. Obsahuje zejména hodně N-acetylcysteinu. Je to rostlinný antioxidant, který se v lidském těle přeměňuje na L-cystein. Tato aminokyselina je součástí keratinu.

Cibule také obsahuje kyselinu listovou – tento stopový prvek je velmi důležitý pro udržení zdravých vlasových folikulů.

Losos

Jedna 85g porce lososa obsahuje asi 17g bílkovin. Tato ryba je také výborným zdrojem biotinu, který tělo potřebuje k výrobě keratinu. Zvláště hodně této živiny obsahuje losos v konzervě – 85 gramů obsahuje asi 17 % denní hodnoty.

Losos má také vysoký obsah omega-3 mastných kyselin. Jsou prospěšné nejen pro kardiovaskulární systém, ale také pomáhají zlepšit vzhled vlasů, nehtů a pokožky.

Sladké brambory

Batáty jsou nejen velmi světlá zelenina se zajímavou chutí. Je velmi výživný a také pomáhá tělu produkovat více keratinu. Sladké brambory mají obzvláště vysoký obsah karotenoidů provitaminu A (jako je betakaroten), které se v těle přeměňují na vitamín A. Tento vitamín je potřebný pro syntézu keratinu, proto je velmi důležitý pro naše vlasy a nehty.

ČTĚTE VÍCE
Proč jedlá soda hubne?

Každá porce batátů obsahuje také hodně manganu, draslíku, vitamínů C a B6.

Slunečnicová semena

Slunečnicová semínka jsou vydatná, aromatická a velmi chutná. Ale kromě toho je také výborným zdrojem biotinu a bílkovin, nezbytných pro syntézu keratinu. Když budete jíst jen 1/4 šálku (35 g) denně, získáte asi 7 g bílkovin a 2,6 g biotinu.

Slunečnicová semínka jsou bohatá i na další živiny a mikroelementy – měď, selen, vitamín E, kyselinu pantotenovou atd.

mango

Mango je vynikající způsob, jak přidat do svého jídelníčku spoustu živin. Toto exotické ovoce zároveň podporuje syntézu keratinu v těle. Konkrétně je nabitý provitamínem A (v našem těle přeměněným na vitamín A), kyselinou listovou a vitamínem C, které jsou všechny potřebné pro zdravou kůži, nehty a vlasy.

česnek

Česnek, stejně jako cibule, se také může pochlubit vysokou hladinou N-acetylcysteinu, který se v těle přeměňuje na L-cystein. Tato aminokyselina se nachází v keratinu.

Jeden z výzkum ukázal, že česnekový extrakt může chránit buňky keratinocytů, které jsou zodpovědné za produkci keratinu v lidském těle. Chrání také před negativními účinky ultrafialového záření.

Byly také provedeny studie na zvířatech a ve zkumavkách, které prokázaly, že česnek pomáhá rychleji hojit rány a bojovat proti mikrobiálním infekcím. Také zpomaluje stárnutí.

Česnek obsahuje mnoho dalších užitečných látek: vitamín C a B6, mangan.

Kapusta

Je výborným zdrojem provitaminu A, který tělo potřebuje k udržení syntézy keratinu. Má také vysoký obsah vitamínu C, což je živina rozpustná ve vodě, která může sloužit jako antioxidant. Podílí se také na tvorbě kolagenu. Jedná se o protein, který udržuje strukturu, pevnost a pružnost pokožky.

Hovězí játra

Tento produkt je jedním z nejkoncentrovanějších zdrojů biotinu. Proto je výbornou volbou, pokud chcete zvýšit produkci keratinu bez použití speciálních přísad.

Pouze 85 g vařených hovězích jater obsahuje 31 mikrogramů biotinu, což je 103 % denní potřeby.

Hovězí játra obsahují také vitamíny a minerály, jako je kyselina listová, vitamín B12, železo a riboflavin.

mrkev

Mrkev obsahuje velké množství provitaminu A. Jedna sklenice nakrájené zeleniny (128 g) obsahuje více než 100 % denní hodnoty této živiny.

ČTĚTE VÍCE
Kde je napsaná tuhost snowboardových bot?

Mrkev má také vysoký obsah vitamínu C, který je potřebný pro syntézu kolagenu, aby byly vaše vlasy, nehty a pokožka zdravé. Tato zelenina pomáhá rychleji hojit rány a zmírňuje záněty v těle.

Kromě toho mrkev obsahuje vitamín B6, biotin, vitamín K1 a draslík.