Pravidelná konzumace sladkých snídaňových cereálií může urychlit proces stárnutí. Další světoznámá jídla obsahující značné množství cukru, včetně palačinek a koblih, tělu neprospějí. Jaké jídlo byste měli na začátku dne vyhodit a jaké potraviny naopak pomohou udržet a dokonce zlepšit zdraví — v článku Izvestija.

Jaká je škoda sladkých obilovin

Jednou z nejhorších snídaňových položek jsou sladké cereálie. Podle výživové poradkyně Courtney Dangelo může pravidelné ranní používání tohoto produktu urychlit stárnutí a obecně podkopat zdraví každého člověka. Hotové cereálie tedy obsahují cukr a rafinovanou mouku, což negativně ovlivňuje tělo. – Přidaný cukr a rafinované sacharidy způsobují vážné záněty a čím více je konzumujete, tím vyšší je vaše šance na přibírání na váze, chronické záněty a špatné zdraví střev – to vše může vést k rychlejšímu stárnutí., — cituje slova odborníka Jezte tohle, ne tamto!.

Skrytá hrozba: odborníci na výživu pojmenovali zdravé potraviny, které jsou škodlivé pro tělo
Proč tuňák, jogurt a česnek mohou být nebezpečné

Mnoho dalších odborníků na výživu však věří tomu samému. Podobně se nedávno vyjádřila například australská nutriční specialistka Susie Burrell. Svůj den byste podle ní rozhodně neměli začínat konzumací sladkých cereálií, protože kvůli malému množství vlákniny ve stravě člověka na delší dobu prostě nezasytí. “A děti, které snídají s cereáliemi, si zvyknou jíst ráno sladkosti,” zdůraznil Burrell.

Co nejíst ráno

Tím výčet potravin, kterým se ráno vyhnout, nekončí. Podle americké nutriční specialistky Laury Burak jsou snídaňová jídla extrémně nezdravá a nezdravá jídla s vysokým obsahem cukru, jako jsou koblihy, palačinky a muffiny. Specialista zdůrazňuje, že konzumace „prázdných kalorií“ ve formě cukru může vést ke zvýšení hladiny cholesterolu v krvi. Zároveň v tomto jídle nejsou pro tělo potřebné bílkoviny a vláknina, takže pocit plnosti velmi rychle přejde.

Žádné smoothies: lékaři jmenovali nejškodlivější potraviny k snídani
Jednalo se o müsli, džusy a instantní cereálie

Kromě toho byste neměli snídat smažené jídlo, je si jistá Yulia Chekhonina, kandidátka lékařských věd a nutriční specialistka. Užívání takového jídla na začátku dne může vést k obezitě, která následně vyústí v cukrovku, aterosklerózu a onemocnění jater, zdůrazňuje specialistka. – Zvýšený obsah tuku může vyvolat exacerbaci cholecystitidy, pankreatitidy, cholelitiázy. Žlučník může reagovat zvýšenou frekvencí kontrakcí a v přítomnosti kamenů vede pouze jedna přímá cesta – na operační stůl.

ČTĚTE VÍCE
Jak namíchat oční linky, když nemáte štětec?

Pokud jde o ovoce a bobule, jejich výživový poradce je doporučuje přidat do tvarohu nebo jogurtu. Ne každému se podle ní podaří ovoce nalačno úspěšně strávit, což může vést k průjmu.

Co byste měli mít k snídani

Jak byste tedy měli jíst ráno, abyste se vyhnuli nejen negativním důsledkům

Ani ryby, ani maso: co škodí vašemu zdraví syrová strava?
Přínosy gastronomického trendu se přeceňují, varují odborníci na výživu

pro tělo, ale také pro zajištění dobrého zdraví na celý den? Pro začátek byste se měli alespoň pokusit vyvarovat pár běžných chyb. Hlavní chybou během snídaně je nedostatek bílkovin a přebytek sacharidů, říká dietoložka Marina Makisha. Vysvětluje: ráno začínají v lidském těle katabolické procesy, takže v tuto dobu potřebuje bílkoviny, protože pomáhají nastartovat práci těla. Proto tak oblíbená jídla po ránu, jako je kaše na vodě nebo sendvič s máslem, nejsou tou nejlepší snídaní, protože konzumace těchto produktů nemůže kompenzovat nedostatek bílkovin v těle, zdůrazňuje nutriční specialistka. Situaci však můžete napravit a vyvážit ranní jídlo tím, že takovou snídani jednoduše doplníte vajíčkem, rybou nebo mléčnými výrobky. Milovníci kaší si mohou ke snídani přidat chlebíček se sýrem, přičemž hmotnost kaše by měla být asi 150 g a sýr – asi 70 g. Je však lepší se vyhnout kombinaci kaše s máslem nebo ořechy, protože hrozí riziko překročení množství potřebných tuků, zdůrazňuje Marina Makisha. Snídaně by měla obsahovat bílkoviny, tuky a sacharidy, říká odbornice na výživu Elena Solomatina.

Nepřítel stolu: jak snížit škody z novoroční večeře
Odborníci na výživu radí být opatrní s Olivierem, sleděmi pod kožichem a dokonce i mandarinkami

– Může to být kaše s kouskem sýra, tvarohem, kouskem libového masa. Nebo můžete střídat – jeden den sacharidy, cereálie, druhý den proteinovou snídani – omeletu nebo tvaroh, poznamenává. – Chlebíčky si můžete dopřát k snídani, ale pro jejich přípravu je lepší použít celozrnné pečivo a také libové maso nebo ryby. Aby tělu dodaly potřebné živiny, měly by být snídaně vyvážené a pestré, domnívá se také Antonina Starodubová, hlavní nutriční specialistka moskevského zdravotního oddělení. Může to být například kaše z celozrnných, ne zcela vymlácených obilovin (pohanka, ovesné vločky, pšenice), nízkotučné mléčné výrobky (tvaroh, jogurty), nízkotučné sýry a pokrmy z vajec. — K výše uvedenému sortimentu jídel byste měli přidat porci zeleniny a ovoce. Takže tvaroh lze připravit s čerstvými bylinkami nebo bobulemi, kaši lze doplnit ovocem a ořechy a omeletu s různou zeleninou – paprikou, brokolicí, špenátem, cuketou. Do snídaňového menu skvěle zapadne i zeleninový nebo ovocný salát. Kromě udržení zdraví vám mohou některé potraviny pomoci zhubnout. Takže podle amerických dietologů k tomu mohou přispět ovesné vločky, vaječná jídla, proteinové koktejly a řecký jogurt, podle Eat This, Not That!

ČTĚTE VÍCE
Jak zjistit kyselost žaludku doma?

Pasivní imunita: kdy nejíst česnek, zázvor a med

Potraviny oblíbené v chladném období nejenže neurychlují rekonvalescenci, ale mohou tělu i škodit

— Ovesné vločky vám pomohou udržet pocit sytosti déle, protože obsahují pomalu působící sacharidy. Dodávají energii na dlouhou dobu, nezvyšují hladinu cukru v krvi a nezpůsobují únavu, říká nutriční specialistka Paula Doebrich. Zvláštní pozornost je podle nutriční specialistky Michelle Ricker třeba věnovat v ranním jídelníčku také pokrmům z vajec. — Vejce jsou skvělým zdrojem bílkovin, které pomohou s rovnováhou krevního cukru a zrychlí váš metabolismus. Ve spojení se zeleninou bohatou na vlákninu jsou vejce skvělou volbou pro lidi, kteří chtějí zhubnout, poznamenává. Dietoložka Melissa Mitry zase radí snídat řecký jogurt. Podle ní je to výborný zdroj bílkovin. Mistry navíc cituje studie, které ukazují, že lidé, kteří pravidelně snídají řecký jogurt, mají tendenci být v lepší fyzické kondici a váží méně než ti, kteří jej nesnídají.

Jmenujeme nejzdravější snídaňová jídla a také vám řekneme, čemu byste se měli ráno vyhnout.

Proč je snídaně důležitá. Názor odborníka na výživu

Snídaně je samozřejmě důležité jídlo. Nemělo by se přeskakovat z řady důvodů, o kterých hovořila nutriční terapeutka Marina Brantová.

Zlepšuje funkci střev

Jedním z úkolů snídaně je šetrně nastartovat práci gastrointestinálního traktu, zejména žlučníku. Po dlouhém „okně hladu“ se v něm hromadí koncentrovaná žluč, proto byste si snídani měli naplánovat tak, aby podporovala odtok žluči. Neustálé vynechávání snídaně může vyvolat tvorbu žlučových kamenů v důsledku stagnace žluči.

Normalizuje hormonální hladinu

Ráno se v těle fyziologicky zvyšuje hladina kortizolu. Tento hormon pomáhá tělu se probudit. Abyste přispěli k jeho postupnému snižování, stačí se nasnídat. Ranní jídlo způsobuje uvolňování inzulínu, hormonu slinivky břišní, který je antagonistou kortizolu.

Lidé, kteří vynechávají snídani, mohou pociťovat zvýšené hladiny úzkosti. To je logický důsledek zvýšených stresových hormonů.

Podporuje sytost

Snídaně dodává tělu energii pro produktivní den. Dobrá a pořádná snídaně vás dokáže zasytit na čtyři hodiny.

Všechny tyto úkony podle výživové poradkyně odpovídají proteinově-tukové snídani s malým množstvím komplexních sacharidů. Kvalitní tuky budou jemně stimulovat tok žluči, bílkoviny a komplexní sacharidy zajistí dlouhodobou sytost.

ČTĚTE VÍCE
Je možné cvičit ráno na lačný žaludek?

Díky komplexním sacharidům bude plynule stoupat hladina cukru a inzulinu v krvi a postupně se bude snižovat i hladina kortizolu. K snídani jsou ideální například pokrmy na bázi vajec (omeleta, sázené vejce, sázené vejce) se salátem z čerstvé zeleniny a bylinek a několika lžícemi celozrnných příloh (pohanka, hnědá rýže, quinoa atd.).

Lidé, kteří vynechávají snídani, mají nižší náklady na energii a zvýšené riziko nadváhy.

V kolik hodin byste měli snídat

Tato otázka samozřejmě závisí na individuálních vlastnostech a životním rozvrhu. Podle standardního studijního/pracovního rozvrhu se jedná o dobu od 7.00 do 9.00 hodin. Nejlepší je snídat 20-30 minut po probuzení. V ideálním případě byste měli před snídaní udělat nějaké lehké cvičení nebo cvičení. Odborníci na výživu také doporučují vypít nalačno sklenici vody pokojové teploty, trávicí a endokrinní systém se tak připraví na první jídlo.

Dost často dochází k případům, kdy tělo ráno nepociťuje hlad a člověk nesnídá nebo je omezen na symbolické minimum. S tím musíme bojovat – je důležité zavést tento užitečný zvyk do vašeho rozvrhu. Po dvou týdnech si tělo samo vyžádá krmení ráno.

Pět ideálních snídaňových jídel

Už jsme si řekli o základech správné výživy a vytvořili jídelníček pro zdravou snídani (čtěte zde). Nyní vyzdvihneme klíčové produkty, které tělu pomohou snadno nastartovat nový den.

Kashi

Pohanka, ovesné vločky, kroupy, proso. Nejužitečnější volba. Měly by být vařené s vodou nebo mlékem, ale bez cukru. Kaše obsahují velké množství zdravých (pomalých) sacharidů, které rychle zaplní žaludek a pomáhají předcházet hladu na dlouhou dobu.

Vejce

Stejně jako jakákoli jídla z nich (omeleta, smažená vejce). Obsahuje mnoho vitamínů a minerálů.

Muesli

Ty koupené v obchodě obsahují hodně cukru, takže je lepší si vyrobit vlastní: upečte dlouho vařené ovesné vločky, kandované ovoce, ořechy v troubě, přidejte trochu medu. Je lepší dochutit nízkotučným jogurtem nebo mlékem.

Celozrnný chléb

Vítány jsou jakékoliv chlebíčky na bázi celozrnného chleba bez přidání omáček a majonézy. Například se sýrem, lehce nasolenou červenou rybou nebo krůtí šunkou.

Mlékárna

Dodávají tělu dostatek živin, vitamínu D, draslíku a vápníku. Při hubnutí je lepší dát přednost nízkotučným.

ČTĚTE VÍCE
Jak rychle roste rakovina prsu?

Pět potravin, které se ke snídani nehodí

Během ranního jídla je lepší se některým jídlům vyhnout, abyste si nepoškodili zdraví.

Tukové maso

Nedoporučoval bych snídat tučné maso, protože trávicí trakt není ráno připraven na těžké jídlo. Nejvyšší koncentrace trávicích šťáv je v době oběda. Právě v tomto období můžete tyto druhy produktů konzumovat.

Marina Brantová
Odborník na výživu

Rychlé snídaně

Rychlé snídaně jsou jednoduché sacharidy. Často se do nich přidává cukr, med a fruktózové sirupy. Způsobují prudký skok cukru a inzulínu a rychle se vstřebávají. Pak asi po hodině a půl hladina cukru prudce klesne, takže máte hlad.

Pečení

Jakékoli kvasnicové pečivo je obtížně stravitelný produkt. Obsahuje jak hodně cukru, tak tuku. Neobsahuje žádné prospěšné látky. Kvasinky mohou způsobit nepříjemné střevní příznaky.

Marina Brantová
Odborník na výživu

Syrová zelenina

Organické kyseliny obsažené v zelenině mohou dráždit gastrointestinální trakt. Pokud jsou problémy se sliznicí nebo střevními onemocněními, pak lze syrovou zeleninu tepelně upravit. Můžete je také nahradit listovou zeleninou. Stojí za zmínku, že pro zdravého člověka čerstvá zelenina nezpůsobí žádnou škodu.

Citrusové plody

Citrusové plody obsahují organické kyseliny ve velkém množství, proto je lepší je nekonzumovat na lačný žaludek. Citrusové šťávy nejsou nejzdravějším jídlem dne, protože jim chybí vláknina a obsahují vysoké množství přírodních cukrů.

Marina Brantová
Odborník na výživu

Jaké nápoje jsou nejlepší k snídani?

Jak již bylo zmíněno, den byste měli začít sklenicí teplé vody. Ale nemůžete pít studené nápoje na prázdný žaludek – to zhoršuje krevní oběh a snižuje metabolismus.

To může být pro někoho nepřijatelné, ale je lepší snídat bez kávy – tělo má ráno nejvyšší hladinu kortizolu (stresového hormonu), který nám pomáhá se probudit. Kofein má přímý vliv na jeho tvorbu a vytváří závislost. Pokud ještě nemáte sílu se ráno kávě vyhnout, pak se doporučuje zapít ji mlékem.

Nejlepší je ale dát přednost teplé vodě, zelenému nebo černému čaji (bude užitečné přidat lžíci medu).