Podivný název, zlatá barva, mnoho užitečných vlastností, nezbytná složka salátu Tabbouleh – to vše je o bulguru. Pojďme zjistit, o jaký druh obilovin jde a kde ji koupit.

Co je bulgur?

Kotleta? Mletá rýže? Konkrétní druh obilovin? Ne, je to bulgur – drcená pšenice, je to velmi jednoduché. Pšenice se vaří, loupe, suší a drtí – tak se získává bulgur, který v Turecku dokonce nahrazuje rýži: připravují z ní saláty, pilaf, polévky i kaše.

V závislosti na stupni drcení se bulgur dělí na několik typů:

  • celý bulgur je pšenice, která je oloupaná, ale ještě není rozdrcená; používá se na pilaf, polévku, plněnou zeleninu
  • pilavik bulgur – standardní středně velké drcené zrno, které se používá do kaší, pilafu a polévek
  • malý bulgur – používá se především do salátů a cereálií
  • tmavý bulgur je pšenice tmavých odrůd, která se ve skutečnosti neliší od běžné pšenice; lze použít do všech jídel, ale z nějakého důvodu se tento druh bulguru nepovažuje za dietní
  • neleštěný bulgur – při výrobě obilovin zůstává část skořápky na pšenici, která si zachovává vitamíny a živiny; Tento bulgur se jí při hubnutí a při dietě.

Jaké jsou výhody bulguru?

Bulgur obsahuje mnoho užitečných látek: obsahuje vitamíny skupiny B, vitamíny K a E, betakaroteny, železo, fosfor a další potřebné mikroelementy. Obsah kalorií ve 100 gramech suché cereálie je 342 kcal, ale v hotové formě může bulgur obsahovat méně kalorií.

Při problémech s nervovou soustavou se doporučuje jíst bulgur, obsažené minerální soli blahodárně působí na pokožku a vlasy.

Bulgur se v těle snadno vstřebává a pro své blahodárné účinky je doporučován zejména sportovcům a lidem s těžkou prací a pravidelnou fyzickou aktivitou. Bulgur má jen tuny sacharidů, ale jeho glykemický index je extrémně nízký. Nezapomeňte však, že bulgur je kontraindikován pro osoby s nesnášenlivostí lepku, stejně jako pro ty, kteří trpí gastritidou nebo jinými gastrointestinálními onemocněními.

Jak vařit bulgur?

Bulgur se obvykle vaří a poté se přidává do salátů nebo se používá jako příloha. Bulgur musíte vařit stejně jako rýži: 1 díl bulguru a 2 díly vody. V závislosti na stupni rozdrcení se mění doba vaření bulguru – čím jemnější zrno, tím rychleji se uvaří. Díky předpaření se bulgur (i velké) nevaří příliš dlouho.

ČTĚTE VÍCE
Jakou váhu má Salma Hayek?

Bulgur chutná jako oříšky. Je lehký a nevtíravý a hodí se k různým omáčkám a masům. Z bulguru se připravují kaše, saláty a polévky, přidávají se do mletého masa místo rýže a v Turecku milují bulgur pilaf a samozřejmě slavný salát Tabbouleh.

Pokud se rozhodnete vařit polévku, pamatujte na jedno důležité pravidlo: mělo by jí být málo, doslova jednorázově. Na druhý den bulgur nabobtná a vaše polévka se změní na kaši.

Kde najít bulgur v Taškentu?

Bulgur tu zatím není nijak zvlášť oblíbený. Nejedná se o nejlevnější cereálie a není vždy v prodeji. Bulgur zakoupíte v síti supermarketů Korzinka.uz: 900 gramů bulguru vás vyjde na 17 690 sum.

Bulgur je navíc k dostání v jediném obchodě v Taškentu, Bob’s Red Mill, který se nachází na Ts1, nedaleko Dolce Italia. Zde si můžete koupit dva druhy bulguru: 793 gramů zlatého bulguru vás vyjde na 61 700 somů a balení červeného bulguru o stejné gramáži vás vyjde na 45 200 soumů.

Nevíte, co vymyslet na druhý chod, ale už vás nebaví standardní recepty? Podívejte se blíže na bulgur. Toto zdravé zrno dokonce promění zeleninový salát ve vydatnou přílohu. Co vařit z bulguru, kromě kaše, vám prozradíme v tomto článku.

Nevíte, co vymyslet na druhý chod, ale už vás nebaví standardní recepty? Podívejte se blíže na bulgur. Toto zdravé zrno dokonce promění zeleninový salát ve vydatnou přílohu. Co vařit z bulguru, kromě kaše, vám prozradíme v tomto článku.

Proč ruští kuchaři a hospodyňky přešli na bulgur

Bulgur, neboli obilovina z mladé pšenice, je na ruském stole novinkou. Vtrhl do našich kuchyní přímo z Blízkého východu. Udělal jsem to nedávno, ale rychle. Důvody jeho oblíbenosti jsou jednoduché: je chutné, výživné a hlavně všestranné.

Bulgur je na východě známý již více než 4 let! O tom, jak se cereálie vyrábí, jak se liší od běžných pšeničných obilovin a jak je správně vařit, si můžete přečíst v tomto článku.

5 plusů a 1 mínus pšeničných obilovin

Jedná se o komplexní sacharid. Bulgurem se rychle zasytíte, ale pocit sytosti vám zůstane dlouho.

Vynikající zdroj bílkovin: 12,3 g na 100 g hotového výrobku. To je 16 % denní potřeby zdravého člověka.

ČTĚTE VÍCE
Jak vypadá bandeau top?

Obsahuje vitamín B6, draslík, železo, niacin, betain.
Vláknina ve složení pomáhá jemně čistit střeva.
Pouze 83 kcal na 100 g bulguru uvařeného ve vodě.

Ale je tu i mínus – obsahuje lepek. Více o výhodách a škodách bulguru bylo diskutováno v tomto materiálu:

Jak vařit bulgur tak, aby byl chutný

Bulgur lze uvařit s mlékem k snídani nebo udělat jako drobivou přílohu k masu, rybám nebo mořským plodům. Doplní zeleninový pokrm a lze jej použít jako originální dresink na polévku. Nasbírali jsme 7 receptů na první a druhý s bulgurem.

1. Salát s bulgurem a zeleninou

Jemně mletý bulgur se přidává do zeleninových salátů. Výsledkem je uspokojivá příloha, která je stále lehce stravitelná. Pokud se nechcete před spaním přejídat nebo si hlídat postavu, vyberte si k večeři recept s bulgurem.

Standardní sada salátů se hodí k pšeničným obilovinám: rajčata, okurky, papriky. Pro větší výhody můžete přidat listovou zeleninu a pro chuť – nasekaný stroužek česneku, rostlinný olej a kořeněné koření. Na východě se salát s bulgurem a čerstvou zeleninou nazývá „Tabbouleh“.

2. Pilaf s bulgurem v pomalém hrnci

Přestože se bulgur vyrábí z pšenice, svými nutričními a organoleptickými vlastnostmi připomíná rýži. Drobivé aromatické zrno snadno nahradí známou obilovinu v pilafu. Na tento pokrm mimochodem používají hrubé nebo střední mletí – taková zrna se ani po dlouhém vaření v kotlíku nerozvaří na kaši.

Lahodný bulgurový pilaf si můžete připravit i doma, třeba v pomalém hrnci. Recept krok za krokem je popsán zde:

3. Bulgurová polévka

Bohaté orientální polévky se připravují s cereáliemi – to je místní tradice. Například turecká verze, která obsahuje jak bulgur, tak čočku.

Ale i ve známějším a jednodušším nálevu se najde místo pro pšenici – jako alternativu kroupy, která se vaří mnohem déle.

4. Jednoduchá příloha k masu

Jako přílohu je lepší použít velký bulgur s celozrnnými. Nedrcené obiloviny zůstanou drobivé, ale mohou být trochu suché. Je pravda, že tento úkol lze snadno splnit omáčkou nebo masovou marinádou. Porci bulguru lze bohatě dochutit omáčkou přímo na talíři nebo uvařit se šťavnatými kuřecími stehny, mletým masem, kouskem vepřového nebo marinovaným telecím v rukávu. V tomto receptu je například bulgur obalený v kotletě:

ČTĚTE VÍCE
Jaké boty se hodí k dlouhé džínové sukni?

5. Ježci s bulgurem

Co když uvaříte celý druhý chod najednou – maso i přílohu? Například mletí ježci s bulgurem. Tento recept 2 v 1 vám ušetří čas u sporáku a spoustu špinavého nádobí. K přípravě ježků bereme standardní sadu produktů: mleté ​​maso, vejce, koření, cuketové hobliny pro jemnost, ale rýži nahradíme pšeničnými obilovinami. Chutné, rychlé a čerstvé.

6. Plněné zelné závitky s bulgurem

Recept na neobvyklé zelné rolky pomůže diverzifikovat menu a nově se podívat na známá jídla. Zde je vše, co potřebujete pro jednoduchý, ale kompletní oběd: maso a bulgur se zeleninou.

7. S rybami a mořskými plody

Vařený bulgur bude výbornou dvojicí k rybím pokrmům. Pamatujte, že k přípravě této pšeničné cereálie potřebujete velmi málo času: pouze 10-15 minut po převaření vody. Na pánvi s čerstvě uvařeným bulgurem pod pokličkou na vypnutém sporáku ještě podusíte. To bude stačit k tomu, aby se ryby zároveň upekly v troubě. Toto krmivo se hodí k různým variantám: bílým i červeným plemenům.

Bulgur můžete vařit i jako hlavní chod s krevetami a chobotnicí.

Co se dá dělat?

Bulgur před vařením opečte na suché pánvi. Pár minut stačí. Tento chytrý způsob, jak urychlit proces vaření a udělat zdravá zrna ještě chutnější.