Být majitelem aristokratické bledosti „a la Addams Family“ je v horkých letních dnech prostě jaksi neslušné. Ne každému se ale podaří dostat se k moři, někdo nemá čas chodit do solária a někomu je opalování ze zdravotních důvodů obecně zakázáno. Racionálním východiskem z této situace je použití samoopalování, kosmetického přípravku, který pokožce dodává dočasný efekt opálení.

Takové výrobky se na domácím trhu objevily již dávno, ale stále nejsou mezi našimi dámami příliš oblíbené. Solárium je něco srozumitelného: stejné ultrafialové paprsky jako slunce. Samoopalování je v zámoří něco neznámého. Je to zdraví nebezpečné?

Nečekejme na závěry na konci článku, ale rovnou si řekněme, že při správném použití je samoopalování zdravotně nezávadné. Navíc při srovnání samoopalování se soláriem to druhé jednoznačně prohrává, neboť působí destruktivně na naši pokožku. Samoopalování pouze zbarvuje povrchovou vrstvu pokožky, aniž by pronikalo do krve. Samoopalováky (druhý název pro samoopalování) tedy mohou používat i těhotné ženy. Kojícím matkám se ale nedoporučuje používat samoopalování – miminko ho může sníst jen z povrchu vaší pokožky.

A přesto se musí jakákoliv kosmetika, i ta tzv. přírodní (masky z bobulí atd.) a ta nejneškodnější, používat s rozumem.

Za prvé, neměli byste používat levný samoopalovák pochybného původu. Používejte auto bronzery od známých značek. Kromě toho se nezapomeňte podívat na datum spotřeby na obalu: samoopalovák, který vypršel, může ztratit jednotnou konzistenci, zanechat na pokožce šmouhy a jednoduše způsobit alergie.

Za druhé, na obličej je lepší použít samostatný přípravek určený výhradně pro tuto oblast. Samoopalování na obličej má jemnější složení než samoopalování na tělo.

Za třetí, auto bronzery obsahují alkohol, který pokožku vysušuje. Pokud tedy pravidelně používáte samoopalovací přípravek, měli byste stejně pravidelně používat hydratační krém na obličej i tělo. Dobře, pijte více vody, abyste zabránili dehydrataci.

Začtvrté, nepřetržité používání samoopalovacího přípravku se nedoporučuje. Přeci jen se jedná o syntetický produkt a pokožce je třeba dopřát odpočinek.

Dobře pátý, samoopalovací, stejně jako jakýkoli jiný kosmetický přípravek, může způsobovat alergie. Před použitím si proto naneste malé množství na zápěstí a nechte dvanáct hodin působit. Pokud se objeví zarudnutí nebo vyrážka, neměli byste produkt z této nádoby používat. Což vám mimochodem nebrání v tom, abyste vyzkoušeli nějakou jinou značku samoopalováka. Je třeba si uvědomit, že před každým otevřením nového balení je nutné provést test na alergii, a to i v případě, že jste dříve neměli alergii na produkt tohoto výrobce.

ČTĚTE VÍCE
Je možné dělat nehty doma bez certifikátu?

Několik tipů, jak správně aplikovat samoopalovací přípravek:
1. Před procedurou se nezapomeňte osprchovat. Můžete použít exfoliační tělový peeling.
2. Ujistěte se, že jste provedli proceduru odstranění chloupků. V opačném případě se samoopalování bude hromadit kolem vlasových pórů a povrch pokožky bude tmavě skvrnitý.
3. Aplikujte přípravek co nejrovnoměrněji na všechny oblasti těla.
4. Po proceduře si důkladně umyjte ruce, jinak vaše dlaně ztmavnou a nehty budou vypadat špinavě.
5. Snažte se na 20 minut neobléknout nebo si nesedat.
6. Samoopalovák používejte maximálně 3-4x týdně. Ale neméně často, pokud chcete zachovat jednotný, hustý tón pleti.

Nedoporučuje se používat opalovací tablety. Obsahují pigment, který se může hromadit v tkáních těla, a tím je „zabarvit“. Pigment se ukládá ve všech tkáních, nejen v kůži. Ukládá se například na sítnici oka, což může nevratně ovlivnit vidění. V mnoha zemích je užívání těchto léků zakázáno.

Bezpečným opalovacím přípravkem nejsou ani urychlovače opálení – přípravky, které zesilují účinek ultrafialového záření. Mezi taková činidla patří například tyrosin, aminokyselina, která je prekurzorem melaninu (pigmentu, který barví kůži), což způsobuje zvýšení jeho syntézy. Bezpečnost těchto léků nebyla prokázána.

Můžeme to shrnout – samoopalování je zdravotně nezávadné, pokud dodržujete všechna pravidla pro jeho použití. A to:
– vzít v úvahu datum spotřeby a podmínky skladování;
– před použitím proveďte test na alergii.

Použití samoopalování je snadné a bezpečné.

Plážová sezóna sice ještě není otevřená, ale naše outfity v souvislosti s nadcházejícími vedry hodně ano. Pro ty, kteří nechtějí ukazovat svá kolena, která nestihla na slunci zhnědnout, přijdou na pomoc alternativní prostředky k vytvoření efektu tmavé pleti. Estéti, kteří oceňují aristokratickou bledost, mohou chat opustit: tento materiál je věnován těm, kteří hledají samoopalování a solária.

Ano, žlutá kolena a leopardí skvrny od nešikovného používání samoopalování jsou legrační. Pojďme si odpočinout, pořádně se zasmát a pak se vrátit ke skutečným vyhlídkám na rakovinu kůže po slunění – už to není tak zábavné. Uvědomujíc si to, stále více lidí se vzdává opalování ve prospěch kosmetických samobronzovacích prostředků a solárií. S tím druhým jsou spojeny některé mýty.

ČTĚTE VÍCE
Kdo může nosit legíny?

Solárium: škoda nebo užitek?

Existuje například mýtus o bezpečnosti umělých lamp ve srovnání s běžným sluncem. Rychlá otázka: které ultrafialové je škodlivější – to, které naše pokožka přijímá ze slunečních paprsků, nebo to, které vyzařuje v soláriu? Je to tak, není v tom žádný rozdíl. Tak či onak je ultrafialové záření, jehož následky se projevují v podobě suchosti, vrásek, stařeckých skvrn a popálenin.

Nicméně, ne všechno tak jednoduché. Mezi účinky slunečního světla a lamp v soláriu je skutečně rozdíl, ale ne z hlediska ultrafialového záření. Pod sluncem spolu s UV paprsky dostává naše pokožka také dávku infračerveného záření, které v nadměrném množství ničí kolagen a rozšiřuje cévy, což způsobuje „hvězdičky navíc“. V soláriích je infračervený faktor vyloučen, takže pokud se opalujete na dlouhé vzdálenosti, je bezpečnější zvolit solárium (pokud je zde vůbec vhodné hovořit o bezpečnosti). Přitom v minimální dávce je infračervené záření dokonce užitečné, protože stimuluje tvorbu kolagenu. Není potřeba nic dělat záměrně – svou porci získáme jen tím, že jsme přes den venku.

Pokud jste si stále jisti, že solárium potřebujete, buďte ostražití a nespadejte do řad tanorexiček. Na Západě je tanorexie (z anglického tan – „opalování“ + „anorexie“) klasifikována jako samostatná psychická porucha, charakterizovaná posedlostí opalováním. Vědci dokonce nastínili načasování: pokud člověk tráví více než 10 minut týdně v soláriu, pak je v ohrožení. A opalovací krém vás nezachrání: opalovací krémy mohou blokovat část škodlivého záření, ale nezachrání vás před předčasným stárnutím.

Veronika Korshiková, dermatoložka, kosmetička, specialistka kliniky Sacre, varuje: „Jako dermatolog a kosmetička nemohu doporučit návštěvu solária. Jeho negativní důsledky převažují nad možnými přínosy. Například pro vitamín D není potřeba chodit do solária. Máme alternativní a snadno dostupné zdroje tohoto vitamínu bez vedlejších účinků a zdravotních rizik. Vitamín D lze doplnit pomocí farmaceutických přípravků nebo potravin bohatých na vitamín D: tučné ryby, kravské mléko, vejce, tuňák. Ideálně, pokud s kožním lékařem proberete otázku návštěvy solária. Vezměme si například mateřská znaménka na těle: mohou být buď nezhoubné, nebo u nich hrozí, že se zvrhnou v maligní, a solárium může situaci zhoršit a probudit nepřítele.“

ČTĚTE VÍCE
Co mají Ancistrus rádi?

Efekt sluncem políbené pokožky se však můžete kochat a neupsat se tanorexičkám – díky samoopalovákům, navíc se bez nich neobejde téměř žádná společenská akce na koberci. Lady Gaga, Rosie Huntington-Whiteley, Jennifer Lawrence a další hvězdy svěřují svá těla specialistům, kteří vybírají samoopalováky nebo bronzery s mírným opalovacím efektem a přirozeným leskem. Proto už nevidíme agresivní obrázky ve stylu Paris Hilton v jejích nejlepších letech – moderní produkty se naučily přizpůsobovat původnímu tónu pleti a zároveň ji vyživují a zvlhčují. Jak tedy fungují? Zeptali jsme se odborníka značky St. Moriz v Rusku.