Pojďme přijít na to, proč je řepa užitečná a komu může ublížit.

Červená řepa je zelenina s dávnou historií. Obsahuje mnoho vitamínů a mikroelementů, je považován za jeden z nejoblíbenějších a je ceněn pro své nutriční a léčivé vlastnosti. Ukazuje se však, že řepa není užitečná pro každého – někteří lidé ji musí jíst opatrně nebo dokonce odmítat pokrmy s touto zeleninou. Jaké jsou výhody a poškození hlavní složky boršče?Řekneme vám v materiálu.

  • Červená řepa – výhody zeleniny
  • Vařená řepa – výhody
  • Kdo by neměl jíst červenou řepu?
  • Kolik řepy můžete sníst denně?

Červená řepa – výhody zeleniny

Červená řepa se začala pěstovat před 4 tisíci lety, ve Středomoří. První to ocenili Římané, kteří nejprve jedli výhradně vrcholy a až po chvíli – samotnou kořenovou zeleninu, ale už tehdy ji považovali za velmi užitečnou. Červená řepa se k nám dostala z Byzance, zhruba v XNUMX. století, a postupem času se stala jednou z hlavních složek boršče.

Řepa obsahuje vitamíny A a C, skupinu B, kyselinu listovou, jód, bór, mangan, ale i draslík a železo. Zelenina je také výborným zdrojem vlákniny a je také nízkokalorická (100 g syrové řepy – 43 kcal). Tím ale výhody řepy nekončí, zaměřme se na ty hlavní:

  • Řepa je bohatá na antioxidanty

Chrání zdravé tělesné buňky před útoky volných radikálů a také posilují imunitní systém a pomáhají odolávat nachlazení. Za nejsilnější antioxidant v řepě je považován betain, přírodní pigment, kterému řepa vděčí za svou barvu.

  • Červená řepa – dobrá na střeva

Červená řepa obsahuje hodně vlákniny, která podporuje dobré trávení a dobře zasytí (užitečné pro hubnoucí). Zelenina také podporuje optimální střevní mikroflóru a červená řepa se používá jako prevence proti zácpě.

  • Řepa na krevní tlak a infarkt

Zelenina obsahuje soli kyseliny dusičné – dusičnany. Jakmile se dostanou do těla, přemění se na oxid dusnatý – ten rozšiřuje stěny cév a snižuje krevní tlak. Studie také prokázaly, že pokud budete pravidelně jíst červenou řepu, můžete snížit riziko infarktu.

  • Červená řepa – výhody pro ženy

Mangan, železo a bór obsažené v řepě podporují krvetvorbu – tvorbu nových krvinek. Proto je pro ženy užitečné jíst řepu během menstruace – obnovit ztrátu krve v těle. Zelenina je užitečná i pro ženy v menopauze, pomáhá obnovit hormonální hladinu a při mastopatii se doporučuje konzumace červené řepy s medem.

  • Červená řepa – dobrá na játra
ČTĚTE VÍCE
Co můžete dělat, když se nudíte bez telefonu?

Antioxidant betain, o kterém byla řeč dříve, také podporuje zdraví jater – chrání je před obezitou a urychluje obnovu jejich buněk poškozených toxiny.

Vařená řepa – výhody

Která řepa je zdravější – vařená nebo syrová? Většinu vlastností, které má syrová řepa – jejich výhody jsou zřejmé – si uvařená zelenina zachová, i když během procesu vaření ztrácí část vitamínů.

Při onemocněních zažívacího traktu se doporučuje používat vařenou řepu – obsahuje méně kyselin, které dráždí střeva. Pro zachování více výhod se doporučuje vařit řepu do al dente – tak, aby zůstalo lehké přirozené křupnutí.

Kdo by neměl jíst červenou řepu?

Červená řepa má také řadu omezení a kontraindikací. Tuto zeleninu byste neměli jíst:

  • na urolitiázu a cholelitiázu – řepa obsahuje oxaláty (soli kyseliny šťavelové), které vyvolávají tvorbu kamenů v močových a žlučových cestách;
  • při cukrovce – řepa má vysoký glykemický index a obsahuje hodně cukru;
  • pro onemocnění gastrointestinálního traktu – používejte opatrně, protože zelenina má laxativní účinek a je kontraindikována u lidí se syndromem dráždivého tračníku a průjmem;
  • pokud máte hypotenzi, měli byste cvičit s mírou, protože velká část červené řepy může způsobit prudký pokles krevního tlaku.

Pokud nemáte žádné kontraindikace, pak může být řepa bezpečně zahrnuta do vaší stravy.

Kolik řepy můžete sníst denně?

Denní porce červené řepy pro zdravého člověka je 100-200 g denně, můžete ji jíst v jakékoli formě.

Občas se nabízí otázka, proč by se řepa neměla jíst večer – dlouhou dobu byla zelenina, která obsahuje hodně cukrů, považována za nevhodnou pro hubnutí. Ale ve skutečnosti tomu tak není – konzumace červené řepy v noci není na škodu. Hlavní je konzumovat ho nejpozději 2 hodiny před spaním. Jíst zeleninu k večeři mimo jiné pomáhá zmírnit následky denního stresu a pomůže vám usnout.

Dříve jsme mluvili o výhodách melounu a o tom, kolik můžete sníst za den.

Také by vás mohly zajímat novinky:

  • Určitě jste nevěděli: proč mýt ovoce sodou a octem
  • Neriskujte své zdraví: kdy si můžete koupit melouny a jak si vybrat bobule bez dusičnanů
  • Hrozí vám otrava: jaké potraviny by se neměly ohřívat v mikrovlnné troubě