Naše tělo je velmi chytrý systém, který se vždy snaží udržet rovnováhu a zabránit pádu. „Ve snaze kompenzovat nestabilní stav jsou svaly neustále v napětí a drží tělo a páteř jako hlavní tlumič nárazů kompenzuje zátěž svalů změnou svých přirozených křivek. Při nošení podpatků se váha posouvá dopředu o 76 %, zátěž na kosti je rozložena nerovnoměrně, což způsobuje celkovou svalovou nerovnováhu,“ vysvětluje Ekaterina Demidová, hlavní trenérka skupinových programů federální sítě fitness klubů X-Fit. „To postihuje především páteř, protože tělo se musí přizpůsobit a přerozdělit zátěž. Pánev se posouvá dopředu, zvyšuje se zatížení bederní oblasti, zvětšuje se velikost bederní lordózy (konvexní křivka) páteře, což vede nejčastěji k bolestem v této oblasti, neboť dochází ke stlačení lumbosakrálních nervů. Nošení vysokých podpatků vede ke zkrácení lýtkových svalů, zvýšené zátěži kolenních kloubů, deformuje se holenní kost a stává se konkávní. Kolena jsou neustále v ohnuté poloze, což následně způsobuje rozvoj onemocnění, jako je artróza. Boty s podpatky omezují pohyb v kotníku, zhoršují jeho pohyblivost, zvyšují napětí v oblasti Achillovy šlachy a také se postupně deformují chodidla.“

Jaké vysoké podpatky můžete nosit každý den?

Přestože se při aktivním nošení podpatků posouvá těžiště celého těla, dochází k redistribuci svalové práce směrem k nepřirozenému přetěžování svalů bérce, dolní části zad a dokonce i krku, podpatky určité výšky lze nosit každý den. „V každodenním životě doporučuji používat pohodlné, kvalitní boty s podrážkou tlumící nárazy a ortopedickými vložkami. Pro správné rozložení zátěže a tlumení nárazů chodidla je stále nutný malý podpatek. Výška závisí na výšce a délce nohou, ale obvykle se pohybuje od 2–4 centimetrů, říká Marat Kalmurzaev, manažer Mind Body Studio by World Class a ortopedický traumatolog. “Můžete vydělit délku chodidla v centimetrech 7 a získáte optimální výšku paty – ortopedi někdy používají tento vzorec.”

„U podpatků 7–8 centimetrů je přetížení v oblasti příčné klenby a prstů 6–7krát větší než normálně. Neužitečné ale nejsou ani tenisky s baletkami: s podpatkem menším než jeden centimetr je situace opačná – pata je přetížená,“ říká Kirill Shlykov, primář podologického oddělení, specialista na ortopedickou rehabilitaci z rodiny Osteo Poly Clinic. osteopatická klinika.

ČTĚTE VÍCE
Která znamení zvěrokruhu jsou zlá?

Kdy byste neměli nosit podpatky?

Pro nošení podpatků existují lékařské kontraindikace. „Onemocnění kloubů – artritida (zánět kloubů), artróza (deformace kloubů), otoky nohou, onemocnění žil, ploché nohy, kuří oka, bolesti v kříži jsou kontraindikací,“ říká Svetlana Voroncovová, trenérka Fitness klub Soul Rebel. — Podpatky jsou kontraindikovány pro těhotné ženy, protože tělesná hmotnost se každý den postupně zvyšuje a těžiště se také posouvá. A v zájmu bezpečnosti byste neměli běhat v podpatcích nebo chodit rychle.“

Jak nosit vysoké podpatky a jaké cviky dělat

Je důležité si uvědomit, že je nemožné neutralizovat poškození způsobené nošením podpatků ani s ortopedickou vložkou. Základními pravidly jsou proto samomasáž, přestávky a cvičení. „Pokud není možné nenosit boty na vysokém podpatku, pak doporučuji minimalizovat délku nošení (v případě potřeby sundat) a frekvenci nošení, zvolit pohodlný kopyto, vyhnout se zúženým špičkám, dát přednost stabilnímu podpatku před jehlovými botami,“ radí Kirill Shlykov.

Doporučuje se každé dvě až tři hodiny sundat boty s vysokými podpatky a také provádět jednoduchá cvičení pro zmírnění stresu na nohou. „Zujte boty, stoupněte si s prsty na kopec, například na schod, spusťte paty dolů a postupně pociťujte natažení lýtkových svalů a zvyšujte rozsah pohybu. Protáhnete si tak svaly bérce a zlepšíte pohyblivost kotníků,“ vysvětluje Ekaterina Demidová. – Po dni v podpatcích udělejte výpady. Pomalu pokrčte nohu v koleni a spusťte se dolů, dokud úhel v kolenou obou nohou nebude rovný 90 stupňům a koleno přední nohy by mělo být umístěno jasně nad opěrnou patou. Z této pozice se odtlačte celou nohou dopředu a vraťte se do výchozí polohy. Poté vykročte diagonálně. Vrať se. A také udělejte krok do strany – tomu se říká „boční výpad“. Toto cvičení zlepší pohyblivost kotníků a kyčlí.“

Užitečná jsou zejména cvičení na zlepšení mikrocirkulace, jako je chůze naboso po různých typech povrchů. Na to existují speciální podložky. Chodidla jsou oblastí s mnoha biologicky aktivními body a nervovými zakončeními, takže jejich stimulace nejen pomůže spustit miliony receptorů, ale také uvolní napětí ze zad po dlouhém dni.

„Večer, po celodenním nošení podpatků, je užitečné chodit na podpatcích, po vnější i vnitřní straně chodidel a rotovat dovnitř a ven. Můžete provést cvičení na protažení lýtkového svalu. Postavte se čelem ke zdi. Položte ruce na šířku ramen s dlaněmi směrem ke stěně na úrovni hrudníku. Položte jednu nohu za sebe, celou nohu položte na podlahu. Posuňte druhou nohu dopředu a postupně se předkloňte ke zdi. Podle potřeby pokrčte přední nohu a snažte se udržet zadní koleno rovné. Udržujte obě nohy rovně na podlaze. Měli byste cítit protažení v zadní části lýtka. Poté si můžete lehnout s vyhozenýma nohama opřeným o zeď,“ doporučuje Světlana Voroncovová.

ČTĚTE VÍCE
Můžete si umýt uši vodou?

Jedno z módních přikázání novinářky a televizní moderátorky Eveliny Khromchenko říká: „Boty říkají o ženě víc, než by si přála. Výmluvné jsou především boty na jehlových podpatcích nebo vysokých podpatcích.

— 3.75 z 5 možných na základě 4 hlasů
Související video

Boty a výška podpatku často určují záměry a skryté touhy ženy, pojďme tedy jednou provždy přijít na to, kdy jsou boty vhodné, kdy ne a jaké boty na podpatku by se nikdy neměly nosit do kanceláře.

Kdy jsou podpatky nevhodné?

I pro klasické lodičky platí omezení. Toto nařízení je založeno na zdravém rozumu, takže je nepravděpodobné, že boty s podpatky budou vhodné na pláž, piknik, park, fitness centrum, procházky po městě atd. Kromě toho má velký význam také výška podpatku a tvar obuvi.

Tento typ obuvi by byl v práci nevhodný.

Boty s otevřenou špičkou jsou do kanceláře krajně nevhodné. Takové boty mají skrytou konotaci, zdá se, že křičí: “Vezmi si mě!” Proto je nepřijatelné nosit do práce boty na vysokém podpatku a s otevřenou špičkou, pokud ovšem vaše profese nesouvisí s módou, volným rozvrhem a častými návštěvami večírků. I v tomto případě však můžete vypadat dobře v uzavřených botách a v horkém počasí je lepší nosit decentní sandály. Alespoň u nich je vše jasné: úplně otevírají nohu, nezanechávají žádný podtext – jednoduše proto, že je horko.

Lakonické boty bez platformy, s přísnými rovnými liniemi a stabilním podpatkem, které mohou být buď čtvercové nebo obdélníkové, nebo vysoké a tenké, jsou vždy v módě.

Sandály zcela otevírají nohu a plní určité úkoly: jsou to letní otevřené boty, nejsou horké. Všechno je jasné, neexistují žádné triky hypertrofované sladké ženskosti.

Kdy nosit podpatky: rozhovor

Klasická verze je nejlepší volbou pro pohovor.

Když přemýšlíte, co si vzít na pohovor nebo jak si poskládat business šatník, je třeba mít na paměti: abyste potěšili potenciálního zaměstnavatele, musíte vyjádřit upravenost, vážnost, zdrženlivost, vyrovnanost a připravenost adekvátně reagovat na zadané úkoly a situace s celým svým vzhledem. Proto na pohovor budete potřebovat obyčejné klasické boty na nízkém podpatku bez nejrůznějších ozdob: proužky, flitry, třpytky, přezky, pásky, nýty, zipy, mašle atd.

ČTĚTE VÍCE
Kdo nosí tenisky Converse?

Kdy nosit podpatky: Zvláštní příležitost

Lodičky D’orsay skvěle zapadnou do party atmosféry.

Jehlové podpatky jsou vždy vhodné v situacích s formálním dress codem: black tie, white tie a koktejl. White tie je nejformálnější a nejregulovanější typ dress code, který vyžaduje nošení neutrálních bot, které nevynikají pod lemem dlouhých večerních šatů.

Black tie má méně omezení a více možností, ale tento typ dress code implikuje vážnost a eleganci: jsou povoleny klasické lodičky na vysokém podpatku, kožené večerní sandály s lemováním (krajka, šněrování, řetízek atd.), otevřené chodidla a špičky.

Ke koktejlkám se hodí semišové boty na podpatku, zejména nadčasové klasické lodičky nebo jejich verze – lodičky D’Orsay, které nechávají nohu otevřenou, ale špičku a patu jsou uzavřené.

Nosíte raději podpatky?