Existuje více informativních ukazatelů, které spolehlivě posoudí riziko rozvoje onemocnění, která se v 21. století stala celosvětově hlavní příčinou úmrtí.

K tomu nemusíte chodit k lékaři, podstupovat testy nebo podstupovat nákladná vyšetření. Spolehlivou předpověď svého zdravotního stavu můžete získat právě teď a krejčovský metr vám s tím pomůže.

Začněme pasem. Podle pozorování se průměrná velikost pasu za posledních 20 let neustále zvyšuje.

Nejvýhodnější poměr pasu k bokům pro ženy je 0,7 nebo méně. A za posledních 5 let se tento ukazatel ustálil na 0,8.

A teď – suchá fakta

  • Široký pas zdvojnásobuje riziko předčasného úmrtí ze všech příčin.
  • Každých 5 cm kolem pasu navíc zvyšuje riziko předčasného úmrtí o 13 % u žen a 17 % u mužů.

Vše, co potřebujete, je měřicí páska.

Obvod pasu.

  • Za normální (zdravý) obvod pasu se považuje, pokud nepřesahuje 80 cm u žen a 94 cm u mužů.
  • Vysoké riziko předčasného úmrtí na srdeční choroby, poruchy metabolismu sacharidů a rakovinu je spojeno s obvodem pasu větším než 88 cm u žen a 102 cm u mužů.

Fakta: Muži s obvodem pasu > 100 cm mají o 50 % vyšší úmrtnost než muži s obvodem pasu < 89 cm.

I při normální váze velký pas ovlivňuje délku života.

Poměr pas/výška.

Poměr menší než 0.5 u mužů a žen je považován za normální. Obvod pasu by měl být menší než polovina výšky osoby.

Obvod pasu : u štíhlé osoby se pas měří v nejužším místě a u plnějších osob se měří 2 cm nad pupíkem.

Měření boků vyrábí se v jejich nejširší části, bez ohledu na typ karoserie.

Poměr obvod pasu/obvod boků.

Za normální poměr se považuje méně než 0.85 pro ženy a méně než 1.0 pro muže. Indikátory nad těmito hodnotami indikují přítomnost abdominální-viscerální obezity.

Obvod pasu a zdravotní stav.

reprodukční zdraví.

Ženy s tenkým pasem méně často trpí neplodností a chronickými onemocněními reprodukčního systému.

Kognitivní schopnosti.

Studie také ukázaly, že ženy s velkým rozdílem mezi pasem a boky mají vyšší IQ a lepší kognitivní výkon. Předpokládá se, že je to způsobeno Omega-3 mastnými kyselinami, které se nacházejí v tuku stehen.

Kardiovaskulární zdraví.

ČTĚTE VÍCE
Je možné otěhotnět v jiný den než v ovulaci?

Riziko rozvoje smrtelných komplikací hypertenze se u žen začíná výrazně zvyšovat, když obvod pasu dosáhne 80 centimetrů; při 89 centimetrech se riziko výrazně zvyšuje. U mužů se riziko vzniku infarktu zvyšuje od 94 centimetrů.

Jedná se však o relativní ukazatele, které je důležité přizpůsobit růstu. Například u Japonců, kteří jsou v průměru nižší než Evropané, se riziko prudce zvyšuje, když pánský pas dosáhne 85 centimetrů.

Onkologická onemocnění hormonálně závislých orgánů.

Velikost pasu větší než doporučené hodnoty je významně spojena se zvýšeným rizikem vzniku rakoviny prsu po menopauze.

Statistický rozbor ukázal, že intenzita nárůstu obvodu pasu v období od 25 do 55 let je jasným ukazatelem rizika vzniku rakoviny.

Zvětšení obvodu pasu o jednu velikost každých deset let zvyšuje tuto pravděpodobnost o 33 % a o dvě velikosti o 77 %.

Studie ukazují, že ženy, jejichž poměr pasu k bokům zůstává v rozmezí 0.7, mají optimální hladinu estrogenu a jsou méně náchylné k rozvoji cukrovky, kardiovaskulárních onemocnění a rakoviny v hormonálně aktivních orgánech. Muži s WHR přibližně 0.9 mají dobrou potenci. Tito muži mají nízké riziko vzniku rakoviny prostaty.

Ateroskleróza.

Poměr pasu a boků může být přesnějším prediktorem subklinické aterosklerózy u žen po menopauze než index tělesné hmotnosti (BMI) nebo obvod pasu, uzavřeli korejští vědci v nové studii. Autor studie Dr. Hyun Jung Lee poznamenal, že nebylo možné identifikovat ani trend ke statisticky významnému vztahu mezi BMI účastníků a pravděpodobností, že budou mít subklinickou aterosklerózu. Nejvíc odhaloval poměr mezi obvodem pasu a boků.

Zarážející jsou i výsledky statistických studií mezi ženami, které problémy s váhou nemají. Právě v této kategorii byl vztah mezi velikostí pasu a rizikem úmrtnosti největší. Pokud je vaše váha normální vzhledem k vaší výšce, ale váš pas se zvětšuje a posouváte se o velikost oblečení, je to varovný signál, že je čas začít jíst zdravěji a více cvičit. I mírné zmenšení pasu o pár centimetrů může být velmi prospěšné.

  • Informace o středisku
  • Průvodce
  • Struktura
  • Kontakty
  • Informace o vzdělávací organizaci
  • Naše akce
  • Pořizování
  • Státní zadání
  • Protikorupční

Ideální pas není luxus, ale znak zdraví a dobrého metabolismu. Pojďme si říct, jak přesně šířka pasu ovlivňuje naši pohodu a délku života.

ČTĚTE VÍCE
Co je Curiosin gel?

Co udává obvod pasu?

85letá Američanka Katie Jung je uznávanou majitelkou nejtenčího pasu na světě. Při výšce 172 cm je jeho šířka 53 cm, s korzetem dokonce 38! Ale tady už samozřejmě nejde o zdraví.

Šířka pasu však skutečně určuje „pohodu“ našeho těla. I když index tělesné hmotnosti (BMI) zapadá do normy, nebere v úvahu, jak přesně se tukové zásoby v lidském těle nacházejí. Ale tuk v oblasti břicha neboli viscerální tuk, který obaluje vnitřní orgány, je faktorem břišní obezity a rizikem mnoha vážných onemocnění. Nemělo by to být více než 10-20% celkového tělesného tuku.

K růstu viscerálního tuku dochází v důsledku zvětšení velikosti tukových buněk (adipocytů). Když dosáhnou svého limitu, tvoří ektopickou tukovou tkáň kolem srdce, jater a dalších orgánů.

Jaký je pas zdravého člověka?

Výzkum vědců ukázal, že šířka pasu našich současníků je mnohem větší než u jejich předchůdců. A to je nebezpečný trend – čím širší pas, tím vyšší pravděpodobnost poruch metabolismu sacharidů, srdečních chorob a rakoviny.

Více než 5 cm u žen zvyšuje riziko předčasné smrti o 13%, u mužů – o 17%. Úmrtnost mužů s pasem nad 100 cm s normou 94 cm se zvyšuje o 50 %. Pokud má žena obvod pasu nejvýše 80 cm, považuje se to za přijatelné pro zdraví. V tomto případě by poměr pasu k bokům neměl být větší než 0,7. V posledních letech se tento ukazatel konsolidoval na 0,8. U mužů toto číslo není větší než 1.

Existuje další princip, podle kterého můžete určit, zda váš pas odpovídá normě. Toto je váš poměr pasu k výšce. Ukazatel by neměl překročit 0,5 bez ohledu na pohlaví. Níže je tabulka poměru výšky k pasu pro ženy.

Existují také normy závislé na příslušnosti k určité rasové skupině. Níže jsou uvedeny příklady parametrů pro muže a ženy z různých kontinentů, překročení stanovených objemů svědčí o hrozící obezitě.

Jak si správně změřit pas?

K měření pasu budete potřebovat krejčovský metr. Pas je nejužší místo na těle. Pokud se měří na osobě těžké postavy nebo na muži, pak by bylo správné měřit obvod několik centimetrů nad pupkem.

ČTĚTE VÍCE
Jak se oblékal Gatsby?

Boky se měří v nejvíce vyčnívajícím bodě hýždí, bez ohledu na pohlaví a tvar.

Proč je široký pas nebezpečný?

Pokud vaše měření překračují tyto normy, znamená to nárůst viscerální tukové tkáně. Je čas změnit svůj obvyklý jídelníček a životní styl.

Růst tukové tkáně kolem vnitřních orgánů vede k prvním znatelným poruchám v těle:

  • dochází k metabolickým poruchám;
  • buňky trpí hladověním kyslíkem;
  • inzulinová rezistence se zvyšuje.

Tělo již nevnímá glukózu jako energetické palivo a využívají se tukové zásoby. Zdálo by se, že je to dobře, ale při jeho odbourávání vznikají ve velkých objemech toxické volné mastné kyseliny, které narušují mnoho procesů uvnitř různých orgánů.

Důsledky takových porušení jsou:

  • systematické přejídání;
  • stálou žízeň;
  • arteriální hypertenze a hypertenze;
  • syndrom spánkové apnoe;
  • apatie, ospalost a zvýšená únava;
  • zažívací poruchy;
  • kognitivní porucha;
  • diabetes mellitus;
  • obezita;
  • onemocnění srdce, jater a ledvin;
  • onkologie různých orgánů atd.

Zdraví srdce a cév

S růstem viscerální tukové tkáně existuje vysoké riziko cévních a srdečních onemocnění v důsledku jejich zvýšené zátěže, zejména hypertenze a aterosklerózy.

Korejští vědci, kteří zkoumali ženy s váhou nepřesahující normu, zjistili, že nejlepším ukazatelem zdraví je pro ně právě šířka pasu. I když vaše hmotnost zůstává v průběhu let v normálním rozmezí a váš pas se rozšiřuje, existuje vysoká pravděpodobnost subklinické aterosklerózy.

Ženy by se měly zamyslet, když už mají pas 80 cm, čím větší obvod, tím větší nebezpečí.

Muži přistupují k riziku infarktu kolem 94 cm. Takové ukazatele jsou samozřejmě velmi libovolné, je třeba vzít v úvahu výšku člověka. Pro malého muže je překročení obvodu pasu 85 cm již zdraví nebezpečné. Totéž platí pro ženy.

Reprodukční systém a hormonální hladiny

Viscerální tuk obaluje nejen srdeční sval, játra a ledviny. Ve snaze „ukořistit“ stále více území v těle se dostává i do reprodukčních orgánů.

Břišní obezita podle statistik hraje důležitou roli ve výskytu:

  • chronická onemocnění reprodukčního systému;
  • problémy s potencí a libidem;
  • potíže s početím u partnerů a těhotenstvím u žen;
  • rakovina prsu během menopauzy.

Navzdory skutečnosti, že ženy mají více tělesného tuku než muži, obezita vnitřních orgánů je častější u mužů než u žen. Děje se tak v důsledku zvýšené hladiny testosteronu, který podporuje hromadění viscerálního tuku.

ČTĚTE VÍCE
Jak vybrat zip?

Podle statistik mají ženy, jejichž poměr pasu a boků nepřesahuje 0,7, menší pravděpodobnost, že onemocní hormonální rakovinou. Muži, jejichž poměr není větší než 0,9, nemají problémy s potencí a pravděpodobnost rakoviny prostaty je u nich minimální.

Nebezpečí pro ženské tělo vzniká v období menopauzy, kdy se snižuje produkce estrogenu, pod jehož vlivem se tuk ukládá především v oblasti boků a hýždí a vytváří ladné tvary hrušek nebo přesýpacích hodin. Při zvýšené produkci testosteronu – hyperandrogenismu – se může u žen v jakémkoli věku rozvinout abdominální obezita.

Onkologická onemocnění

Když se pas v průběhu let postupně zvětšuje, zdá se, že je to normální. Po 25 letech se to stává většině lidí.

Pokud však každých deset let přiberete alespoň o jednu velikost v oblasti břicha, zvyšuje se riziko rakoviny o 33 %, a pokud se zvětšíte o dvě velikosti, o 77 %.

Proč se pas rozšiřuje?

Příčiny hromadění viscerálního tuku jsou:

  • špatná výživa – přebytek cukru/fruktózy a sacharidů obecně, trans-tuky, nedostatek bílkovin (tělo nestíhá přeměnit přijaté na energii, aby to utratilo, v důsledku toho doplňuje tukové zásoby, není cítit nasycení, je inhibována lipolýza, vzniká inzulínová rezistence atd.);
  • střevní dysbióza (práce střevních bakterií do značné míry určuje objem a rychlost akumulace viscerálního tuku);
  • alkohol (vyvolává zánětlivé procesy, ničí játra, inhibuje metabolismus);
  • nedostatek fyzické aktivity (nevyčerpaná energie se mění na tuk);
  • stres (čím širší pas, tím více hormonu kortizolu tělo produkuje při stresu, tím více kortizolu, tím více se hromadí viscerální tuk a širší pas – začarovaný kruh);
  • menopauza u žen (produkce estrogenu klesá, což má za následek změny v metabolismu lipidů a glukózy);
  • nadbytek testosteronu (tuk se ukládá androgynním způsobem v oblasti břicha);
  • genetická predispozice (objem viscerálního tuku se zvyšuje pod vlivem genů regulujících tvorbu stresového hormonu kortizolu a hormonu sytosti leptinu).

Jak se zbavit širokého pasu a břicha?

Zbavit se širokého pasu a vypouklého břicha je obecně celkem jednoduché. Stačí vyloučit faktory, které vyvolávají tvorbu viscerálního tuku. Tím hlavním je špatná výživa. Genetická predispozice nezpůsobuje tolik škody na zdraví jako stravovací chování samotného člověka.

ČTĚTE VÍCE
Kdy jsou peníze sníženy?

Výživa pro štíhlý pas

Omezte příjem sacharidů, zvyšte bílkoviny, vlákninu a zdravé omega-3, -6 tuky. Vyloučit z nabídky:

  • rychlé občerstvení;
  • cukrovinky;
  • polotovary;
  • cukr/fruktóza;
  • alkoholu

Ať je váš jídelníček vyvážený. S tím mohou pomoci různé aplikace, jednou z nejoblíbenějších je FatSecret. Pokud na to nemůžete přijít sami, kontaktujte odborníka – odborníka na výživu nebo výživového poradce.

Fyzická aktivita

Zvýšení fyzické aktivity určitě přinese výsledky. Pokud nejste připraveni chodit do posilovny, začněte pravidelnými dlouhými procházkami. V počáteční fázi nezáleží na typu zátěže, je důležité utratit energetické rezervy.

Cvičení „vakuum“ bude velmi užitečné. Provádí se nalačno nebo alespoň tři hodiny po jídle, ve stoje, vsedě nebo vleže. Lékaři doporučují provádět „vakuum“ břicha ráno na prázdný žaludek v pohodlné poloze:

  • zhluboka se nadechněte po dobu 3-5 sekund;
  • vydechněte pomalu a plynule a co nejvíce vtáhněte žaludek;
  • udržujte svaly napjaté, začněte 5 sekundami, případně zvyšte na 20;
  • uvolněte břišní svaly a nadechněte se;
  • po minutě opakujte 4-5krát.

Toto cvičení funguje jako „masáž“ břicha, přesněji trávicích a reprodukčních orgánů, tonizuje svaly, aktivuje krevní oběh, takže tukové zásoby v této oblasti se budou rychleji odbourávat.

I velmi mírné snížení pasu podle vašeho názoru bude mít příznivý vliv na kardiovaskulární systém a tělo jako celek.

Správná, střídmá výživa a pravidelná aktivní fyzická aktivita, stejně jako schopnost vyrovnat se se stresem, vás zbaví mnoha problémů najednou. Kromě krásného trupu nebo pasu se stanete majitelem vynikajícího zdraví, prodloužíte si délku života a zlepšíte jeho kvalitu.