Každý z nás – ať už je to student, rodič nebo vedoucí – zažívá občas únavu, která překáží ve studiu, práci a brání nám užívat si života. To je přirozené, pokud se po odpočinku (noční spánek, víkendy) obnoví naše síla a výkon. Když nás pocit únavy nebo slabosti nějakou dobu neopustí, měli bychom věnovat pozornost svému zdraví.

Co znamená neustálá únava a ospalost?

Nízká energie a chronická únava mohou být způsobeny různými faktory, jako je špatná strava, nedostatek fyzické aktivity, stres nebo nedostatečný spánek. Neustálá únava se často objevuje kvůli nedostatku vitamínů, mikroelementů a dalších živin v těle.

Chronické vyčerpání může být spojeno s nemocemi, jako jsou:

  • anémie – vzniká kvůli nízkým hladinám hemoglobinu, který brání kyslíku vstupovat do tělesných tkání v dostatečném množství, což vede k letargii a ztrátě síly;
  • nedostatek vitamínů – nedostatek vitamínů je zpravidla pociťován v zimě a brzy na jaře, kdy tělo vyžaduje doplnění živin;
  • kardiovaskulární onemocnění – srdce nemůže transportovat dostatečné množství krve do orgánů a tkání, což způsobuje únavu, poruchy paměti, bolesti paží a nohou;
  • diabetes mellitus – nepřiměřená únava je jedním z hlavních příznaků vývoje onemocnění, který také zahrnuje neustálou žízeň, časté výlety na toaletu, svědění;
  • rakovina – nádor rostoucí uvnitř vyžaduje hodně energie, což způsobuje neustálou únavu;
  • narušení štítné žlázy – vede k nerovnováze v těle, všechny procesy se zpomalují a člověk se cítí ohromen, chce neustále spát;
  • infekce močových cest – v některých případech může být únava jediným příznakem onemocnění;
  • chronický únavový syndrom – slabost a ospalost nezmizí ani po plném nočním spánku;
  • Deprese je duševní porucha, která způsobuje ospalost a nechuť vstát z postele.

Spouštěčem přepracování mohou být také změny atmosférického tlaku, magnetické bouře, změny teploty a sluneční aktivita.

Při zvýšené únavě a ospalosti se poraďte s odborníkem, aby se vyloučila závažná zdravotní příčina.

Esenciální vitamíny pro únavu a ospalost

Vitamíny a minerály jsou nepostradatelné pro správné fungování všech systémů v lidském těle. Nedostatek živin může vést ke zdravotním problémům. Podle výzkumů nám mikroživiny pomáhají nejen v boji s patologickou únavou, ale také zlepšují duševní schopnosti. Podívejme se blíže na to, jaké vitamíny a minerály potřebujeme pro únavu a ospalost:

ČTĚTE VÍCE
Jaký účes je vhodný pro trojúhelníkový tvar obličeje?

Skupina vitamínů b

Tato skupina vitamínů, včetně thiaminu (B1), riboflavinu (B2), niacinu (B3), pyridoxinu (B6), folátu (B9), kyanokobalaminu (B12) a kyseliny pantotenové (B5), pomáhá tělu přeměňovat potravu na energii. Bez dostatečného množství každého vitaminu B se tento proces stává neúčinným, což způsobuje únavu.

Vitamíny B12 a B9 se podílejí na tvorbě červených krvinek, které přenášejí kyslík po celém těle. Nedostatek některé z těchto živin může vést k anémii – nedostatku červených krvinek. Únava je hlavním příznakem anémie.

Vitamin C nebo kyselina askorbová

Tento antioxidant pomáhá posilovat imunitní systém a zvyšovat odolnost organismu. Stimuluje produkci serotoninu, který reguluje náladu, spánkové cykly, bojuje proti depresi a chronické únavě. Velké množství vitaminu C se nachází v šípcích, sladké paprice, kiwi a růžičkové kapustě.

Vitamin D.

Kalciferol potřebujeme nejen pro posílení kostí a svalů, ale také pro řadu dalších důležitých funkcí těla. Podílí se na fungování imunitního systému, kontroluje hladinu kyslíku v krvi, snižuje riziko srdečních onemocnění. Užívání vitamínu D při cukrovce také snižuje riziko cukrovky. Mezi první příznaky hypovitaminózy D patří: únava, celková slabost, časté nachlazení, nespavost, ztráta paměti, bolesti kostí a kloubů.

Nedostatek této živiny můžete kompenzovat několika způsoby: slunečním zářením, jídlem, doplňky stravy. Vzhledem ke geografické poloze naší země není mnoho slunečných dnů v roce a seznam produktů, které jej obsahují, je omezený, pak jsou nejlepší možností, jak získat potřebné množství kalciferolu doplňky.

Mezi rozmanitými produkty obsahujícími tento mikroelement doporučujeme věnovat pozornost produktu polského výrobce Olidetrim. V jeho řadě si můžete vybrat vitamín D pro každého člena rodiny s ohledem na potřebnou dávku: 600, 1000, 2000 nebo 4000 IU. Za přijatelnou cenu dostanete výrobek evropské kvality.

Železo

Tento mikroelement je zodpovědný za transport kyslíku v krvi, zlepšuje metabolismus a zabraňuje anémii. Jeho nedostatek způsobuje slabost, ospalost, bledou pokožku a matné vlasy. Je možné udržet normální hladinu železa přidáním mořských řas, sušených jablek, sušených švestek, červeného masa a jater do vaší stravy.

Hořčík

Hořčík je chemický prvek, který používá každý orgán těla, zejména mozek, kosterní svaly a srdce. Hraje důležitou roli v boji proti únavě a také při udržování normální činnosti nervové soustavy. Mezi příznaky nedostatku hořčíku patří celková únava, nespavost, nevolnost a závratě. Najdete ho v zelené listové zelenině, luštěninách a ořeších.

ČTĚTE VÍCE
Eho se muslimské ženy o svatební noci bojí?

Draslík

Draslík je jedním z hlavních elektrolytů, které naše tělo potřebuje. Je potřebný pro správnou činnost srdce a oběhového systému, zlepšuje činnost mozku, podílí se na svalové kontrakci. Mezi příznaky nedostatku draslíku patří nervozita, rychlá únava, slabost, otoky nohou, arytmie a závratě. Nejlepší způsob, jak získat dostatek této látky, je přidat do svého jídelníčku potraviny, jako jsou sušené sušené meruňky a sušené švestky, čočka, banán a brokolice.

Zinek

Tento minerál pomáhá při produkci DNA, růstu a dělení buněk, zlepšuje stav pokožky a udržuje náš endokrinní, nervový a imunitní systém zdravý. Nedostatek zinku v těle se může projevit jako deprese, únava, vypadávání vlasů, snížená chuť k jídlu, ospalost, zhoršená chuť a čich a suchá kůže. Tento mikroelement se ve velkém množství nachází v ústřicích, hovězím mase, dýňových semínkách, lnu, sezamu, špenátu a hořké čokoládě.

Než začnete doplňky užívat, poraďte se se svým lékařem, protože je možné předávkování některými vitamíny a minerály.

Co dělat, abyste se vyhnuli neustálé únavě

Léčba chronické únavy závisí na příčině jejího výskytu. Některé způsoby léčby stavů, které způsobují únavu, zahrnují léky, antibiotika, vitamíny a cvičení. Svou pohodu můžete zlepšit, pokud:

  • dostatek spánku (nejméně 8 hodin);
  • hrát sport;
  • snížit stres (všechny ty věci, které vám pomáhají relaxovat: hudba, jóga, čtení, trávení času s přáteli);
  • chodit ven;
  • sledujte svou stravu (jízte 4-5krát denně v malých porcích, pijte více vody);
  • vzdát se špatných návyků;
  • snížit spotřebu kofeinu.

Jak snížit únavu na psychické úrovni

Strach, smutek, úzkost jsou emoce, které ovlivňují naše celkové zdraví a vedou k syndromu vyhoření. Možné psychické příčiny únavy mohou zahrnovat:

  • neustálý duševní stres;
  • nedostatek odpočinku;
  • nepravidelný pracovní rozvrh;
  • nadměrné nároky na sebe;
  • neúspěšné vztahy;
  • konfliktní situace v rodině, v práci;
  • traumatické události v životě.

Emocionální stres se hromadí postupně, a abyste tento problém vyřešili, musíte pochopit, proč se to děje.

Nevykonávejte samoléčbu, pokud se cítíte neustále unavení, první věc, kterou byste měli udělat, je poradit se s lékařem. Odebere důkladnou anamnézu, provede fyzické vyšetření a provede nezbytné testy k určení příčiny vaší slabosti.

  1. Anne-Laure Tardy, Etienne Pouteau, Daniel Marquez, Cansu Yilmaz, Andrew Scholey. Vitamíny a minerály pro energii, únavu a kognici: Narativní přehled biochemických a klinických důkazů. Živiny. leden 2020; 12(1):228. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7019700/
  2. Satyajeet Roy, Anthony Sherma, Mary Joan Monary-Sparks, Olga Schweiker, Krystal Hunter. Korekce nízké hladiny vitaminu D zlepšuje únavu: Vliv korekce nízké hladiny vitaminu D ve studii únavy. N Am J Med Sci. Srpen 2014; 6(8): 396–402. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4158648/
  3. Kevin Johnson a Maryam Sattari. Nedostatek vitaminu D a únava: neobvyklá prezentace. Springerplus. 2015; 4: 584. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4628075/
  4. https://www.betterhealth.vic.gov.au/health/healthyliving/vitamin-b
  5. https://www.nhs.uk/live-well/sleep-and-tiredness/self-help-tips-to-fight-fatigue/
ČTĚTE VÍCE
Jak pochopit, že se tělo připravuje na těhotenství?

V.deGennina 40 | P. Šamanová, 15
Jekatěrinburg

PŘIHLÁSIT SE

Syndrom chronické únavy
Blues, apatie, deprese – tak tomu mnozí říkají.
Astenický syndrom – lékaři tomu říkají.

Co je to?

Existuje takový jednoduchý life hack: pokud se příznaky slabosti a letargie objeví hned ráno, pak se musíte zeptat sami sebe, kdy se cítíte lépe ráno nebo večer? Pokud je to ráno, tak je vše v pořádku.

Co když večer? Například jste šli spát včas, ale je velmi těžké ráno vstát, musíte se dlouho, dlouho přemlouvat a mohou se objevit poruchy spánku, vstávali jste, jako byste si neodpočinuli , ráno se cítíte vyčerpaní a to trvá už delší dobu, pak samozřejmě musíte mít podezření na depresi . A zde možná budete potřebovat pomoc odborníka, velmi často je tento stav maskou některých chronických onemocnění. Mělo by zde fungovat nejen psycholog, ale dobrý praktik, který dokáže vidět stav, který je maskován depresí.

Druhá možnost, kdy stav není ráno špatný, ale večer se zhoršuje. Pracoval jsem jen málo a jsem vyčerpaný, nemám už sílu, chci zase spát, ale ještě mě čeká dlouhý den. V takové situaci musíme myslet na organické podmínky, nejčastěji hormonální. Mohou se samozřejmě vyskytovat stavy jako anémie a dysfunkce trávicího traktu, ale častěji je to endokrinologie. Hormonální vyšetření vám umožní tečkovat i a provést úpravy.

Ke třetí možnosti Stojí za to zahrnout okamžiky deprese a astenie, které se objevují po nemocech. Když tělo s něčím zápasilo, vyčerpalo své zdroje a nyní je vyčerpané. Konec zimy a jaro je obdobím, kdy často onemocníme a zásoby energie v těle se doplňují pomalu i proto, že potraviny, které v tomto období najdeme, jsou ochuzeny o vitamíny a mikroelementy potřebné pro energetické procesy.

Pokud již astenický stav vznikl, pak samozřejmě jen změnou stravy nedosáhneme požadovaného efektu. Vitamínové doplňky jsou nutností.

Vitamíny samy o sobě nejsou zdrojem energie, ale aktivují četné metabolické procesy. Díky vitamínům se jídlo správně vstřebává a dodává nám sílu. Metabolismus funguje přesně tak, jak by měl fungovat. Reguluje se činnost hormonálních žláz, kardiovaskulárního a nervového systému, podílejí se na krvetvorbě. Vitamíny se podílejí na všech procesech v těle, takže nedostatek každého ovlivňuje zhoršení pohody.

To znamená, vitamíny a mikroelementy – aktivátory energetických procesů: C, B1, H (biotin), kyselina listová, vitamín D, měď, chrom, draslík, hořčík, železo, jód.

ČTĚTE VÍCE
Jaká barva bot se hodí k červeným šatům?

Pojďme zjistit, proč a jaké vitamíny potřebujeme.

Proč je to na jaře nutné, i když jíme správně a do jídelníčku zařazujeme hodně zelených a čerstvých potravin.Především samozřejmě vitamín C. Je zodpovědný za imunitu, vitalitu a dobrou náladu. Zvyšuje odolnost organismu vůči nemocem. Podílí se na metabolismu norepinefrinu – to je hormon odvahy, díky kterému se jakoby vnitřně shromažďujeme, mobilizujeme, začínáme jasněji myslet, rychleji se rozhodovat a být efektivní. Účinně zvládat stres.

Druhým nejdůležitějším vitamínem v tomto ohledu je vitamín B1. Pomáhá regenerovat nervový systém, což ovlivňuje emoční stav. Účastní se Krepsova cyklu, je hlavním zdrojem energie v těle, proto je nesmírně potřebný.

Vitamin B7 (biotin, vitamín H, koenzym R) řídí vstřebávání živin a jejich přeměnu na energii. Odstraňuje pocit věčné únavy i při delší zátěži, zmírňuje problémy se spánkem a spolu s thiaminem určuje lidskou schopnost koncentrace a duševní práce.

V9 (kyselina listová), stejně jako vitamín C, podporuje tvorbu norepinefrinu, chrání před stresem, probouzí optimismus a dodává nám energii. Včetně sexy!

Vitamin D „vede“ průtok krve. Jak dobře se vypořádá se svým úkolem, rozhoduje o tom, zda budou buňky plně zásobeny kyslíkem a rychle očištěny od produktů rozpadu, a také o tom, jak rychle dokážeme obnovit naši sílu po odpočinku.

Minerály potřebujeme ne méně než vitamíny:

Měď, jehož přítomnost v těle přímo ovlivňuje metabolismus, se podílí na tvorbě norepinefrinu a serotoninu.

Železo spolu s vitamínem D je zodpovědný za dodávku kyslíku do buněk.

selen pomáhá posilovat nervový systém a plní mnoho dalších funkcí.

Draslík, jehož nedostatek má za následek svalovou slabost a poruchy srdečního rytmu. Abyste se vyhnuli nedostatku draslíku, měli byste se především vzdát rychlého občerstvení, které obsahuje glutamát sodný a soli, které jsou antagonisty draslíku.

Jod nás zachraňuje před chronickou únavou, oslabenou imunitou a sníženými duševními schopnostmi.

Chrome ovlivňuje činnost mozku a činnost nervové soustavy.

Hořčík – „hlavní energie“ buněk, účastní se více než 300 biochemických reakcí a metabolických procesů a zároveň nám zajišťuje zdravý spánek. Jeho nedostatek se projevuje pocitem permanentní únavy, letargie a závratí.

Dále bychom chtěli říci, že nedostatek železa a jódu také způsobuje stav apatie a letargie. Jejich použití lékaři doporučují, protože existují určitá omezení.

Pokud berete vitamíny, jezte dobře a správně, ale přesto máte jaro stále zahalené. Existuje ještě pokročilejší úroveň, kterou můžeme zkontrolujte genetiku metabolismu vitamínů. Jedná se o jednoduchou a rychlou studii, je to levnější než neustálá kontrola hladiny vitamínů.

ČTĚTE VÍCE
Co ničí silikon?

V genetice a metabolismu vitamínů mohou existovat trvalé stavy nedostatku vitamínů, a to i přes užívání léků. Mohou existovat rysy související s metabolismem vitamínů, genetické rysy, ve kterých člověk potřebuje vyšší úpravy než ostatní.

Vitamíny jsou koenzymy mnoha metabolických procesů. Podílejí se na syntéze látek urychlujících metabolické procesy. Bez nich nejsou produkovány, bez nich nedochází ke čtení genomického materiálu. Máme určité geny, které kódují všechny metabolické procesy, syntézu regulačních proteinů, enzymy, které zajišťují regulaci všech metabolických procesů. Informace z genů mohou, ale také nemusí být vyčteny vzhledem k tomu, že v těle je momentálně nedostatek některých vitamínů. K aktivaci a syntéze hormonů nemusí dojít kvůli nedostatku některých vitamínů, nedochází například ke čtení genomického materiálu, který kóduje informace o aktivitě hormonů. Nedostatek vitamínů je proto první věcí, kterou je třeba odstranit.

Tato studie zvedá oponu chronických stavů: přetrvávající anémie, přetrvávající chronický únavový syndrom a poruchy trávení. Dává jednoduché odpovědi na to, co je třeba sledovat, a opravuje pouze to, co je kamenem úrazu každého jednotlivého člověka.

Rádi bychom, aby naši čtenáři a pacienti věděli, že na vysoce vědecké úrovni můžeme poskytnout jednoduché pochopení procesů, jednoduchou odpověď na tuto otázku.

Zveme vás ke konzultaci s jedním z našich lékaři a vyberte si ten nejlepší způsob, jak pečovat o své zdraví!