Tyto žluté plody milují děti i dospělí a především sportovci. Jsou však bohaté nejen na vitamíny, ale také na cukr, který se dnes mnoho lidí snaží ve stravě minimalizovat.

Na to, jaké jsou výhody banánů a zda jejich pravidelné užívání může být zdraví škodlivé, jsme se zeptali Olga Šarapová , vedoucí lékař Městské klinické nemocnice im. V. V. Vinogradov, ctěný doktor Ruska a doktor lékařských věd.

  • Obsah článku
  • Jaké jsou výhody banánů?
  • Banány dělají lidi krásnějšími
  • Banány zlepšují náladu
  • Banány zlepšují trávení
  • Banány snižují riziko srdečního infarktu a mrtvice
  • Kolik banánů můžete sníst?
  • banány na cvičení
  • Možné poškození banánů

Jaké jsou výhody banánů?

Začněme dobrou zprávou – banány jsou pro lidský organismus velmi prospěšné. Rychle odstraňují přebytečnou tekutinu, čímž snižují krevní tlak a také snižují otoky. Tyto žluté plody jsou skutečnou zásobárnou vitamínů a základních stopových prvků:

– vitamíny skupiny B: B1, B2 a B6:

– vitamíny C (jedna třetina denní potřeby) a PP;

– vápník a draslík;

Díky tak bohatému souboru užitečných látek banány posilují stěny cév, mají příznivý účinek na nervový, trávicí a kardiovaskulární systém. Kromě toho mají banány v malém množství několik dalších prospěšných účinků pro člověka.

Banány dělají lidi krásnějšími

Stopový prvek křemík v banánech je nezbytný pro silné nehty a husté lesklé vlasy. O n se podílí na syntéze kolagenu – „proteinu mládí“, na kterém závisí elasticita a pevnost naší pokožky. Mnoho lidí má nedostatek křemíku a konzumace banánů je chutným a zdravým způsobem, jak to nahradit.

Banány zlepšují náladu

Pyridoxin v kombinaci s hořčíkem působí jako přirozené a velmi mírné sedativum pro náš nervový systém. Banány se dokonce někdy doporučují jíst pár hodin před spaním kvůli nespavosti, pokud neexistují žádné kontraindikace. A díky tryptofanu, který zlepšuje náladu, je vysoce pravděpodobné, že vidí jen příjemné sny.

Banány zlepšují trávení

Banány, zvláště ty mírně nezralé, obsahují velké množství pektinů. Tyto látky jsou nezbytné pro zdravou střevní mikroflóru. Tyto plody navíc obsahují vlákninu nezbytnou pro trávení. Studie prokázaly, že zařazení banánů do jídelníčku pomáhá normalizovat stolici u lidí trpících jak zácpou, tak průjmem.

ČTĚTE VÍCE
Co je mono make-up?

Výhody a poškození banánů.

Banány snižují riziko srdečního infarktu a mrtvice

Pravidelná konzumace ovoce snižuje riziko hypertenze a mrtvice. To je z velké části způsobeno vysokým obsahem draslíku a hořčíku. Tyto stopové prvky posilují srdeční sval, normalizují rytmus srdečního tepu a slouží jako dobrá prevence mnoha patologií souvisejících s věkem. Banány obsahují také vitamín C, který snižuje propustnost cév.

Kolik banánů můžete sníst?

Odpověď na tuto otázku bude v každém případě individuální. Závisí to na normě kalorií, povolání a přítomnosti určitých onemocnění. Jeden banán denně těžko někomu uškodí, ale i zdravým lidem náš odborník radí omezit se na maximálně 2-3 malé banány denně, abyste získali maximální užitek a nepřekročili denní dávku sacharidů a kalorií. Ale pro ty lidi, kteří se snaží zhubnout, je lepší snížit spotřebu těchto plodů na minimum a jíst ne více než 1-2 kusy týdně.

Výhody a poškození banánů.

banány na cvičení

Pravděpodobně jste nejednou viděli, jak významní sportovci svačí banány. Není divu, protože se jedná o vynikající produkt pro doplnění energie vynaložené při sportu. Za prvé, v banánech je dostatek sacharidů na to, aby se stejnojmenné okno uzavřelo. Za druhé, když se potíme, tělo ztrácí hodně draslíku, na který je toto ovoce také bohaté. Ve větší míře je však taková svačina vhodná pro lidi, kteří chtějí nabrat svalovou hmotu. Ale hubnutí je lepší dát přednost méně sladkým variantám.

Možné poškození banánů

Navzdory takovému množství užitečných vlastností banánů lékaři stále nedoporučují jejich zneužívání. Olga Šarapová poznamenává, že tyto plody obsahují hodně sacharidů. Vzhledem k vysokému obsahu fruktózy by měly být banány zařazovány do jídelníčku s velkou opatrností u lidí s cukrovkou a obezitou.

Schopnost těchto plodů odstraňovat přebytečnou tekutinu z těla má nevýhodu – to vede ke zvýšení viskozity krve. Proto, za přítomnosti cévních onemocnění a sklonu k tvorbě krevních sraženin, jíst banány ve velkém množství každý den také nestojí za to.