Často se stává, že trávíme hodně času a peněz na obličeji, pravidelně děláme manikúru, chodíme na masáže celého těla, ale nohám se věnujeme až při problémech. Ale v létě jsou otázky péče o nohy obzvláště důležité! Řekneme vám, co dělat, aby vaše chůze byla lehká a taneční a vaše paty hladké a jemné.

Pořádně si umyjte nohy

Jak vypadá typická sprcha? Umyli jsme si vlasy šamponem a tělo gelem, použili kondicionér na vlasy, vše důkladně promysleli, chvíli stáli pod tekoucí vodou a šli dál. A co vaše nohy?

Myslíme na ně hlavně, když je potřebujeme mít hladké (zde jsou možné varianty úplně bez sprchy – např. elektrolýza nebo cukrování). Nebo když potřebujete chodit na podpatcích s pemzou. Ale to nestačí! Nohy, zejména chodidla, se musí mýt odděleně a důkladně a také by bylo dobré každý druhý den provádět koupele, které umožňují hloubkové čištění pokožky: v létě se na ní totiž hromadí prach a nečistoty.

Měli byste si umýt prostor mezi prsty (zde se hromadí bakterie, které mají na svědomí nepříjemný zápach), vyčistit pod nehty a nezapomenout ani na vrchní stranu chodidla. Nohy ošetřete nejlépe speciálním kartáčkem nebo tvrdou chňapkou, kterou je nutné po každém použití dezinfikovat a důkladně osušit.

Pravidelně používejte peelingy a exfoliační ponožky

Kůže na nohou se liší od pokožky obličeje a těla, je hustší a sušší. Samotná mechanická exfoliace pomocí pemzy nebo pilníku zjevně nestačí. A je jistě mylné se domnívat, že díky periodickým návštěvám pedikérky se problematika peelingu uzavře: doma je navíc nutné neustále odstraňovat odumřelé buňky epidermis.

Peeling na nohy je obvykle hrubší než peeling na obličej a tělo a obsahuje více velkých pevných částic. Peeling je třeba nanést na předem umytou a dobře nahřátou pokožku nohou, poté si nohy důkladně promasírovat rukama (pozor: můžete použít rukavice, abyste si nepoškodili pokožku rukou) a poté je ošetřit pilníkem na nohy nebo kartáčem.

Je nutné důkladně omýt složení z pokožky: takové výrobky často obsahují chemické exfolianty. Pokud náhodou zůstanou na patách, může se objevit vyrážka nebo podráždění.

Newfangled „ponožky“ s exfoliačním účinkem jsou různé: některé poskytují okamžitý účinek, jiné mají složení, které proniká hluboko do pokožky nohy, ale aktivní odstraňování odumřelých částic začíná až po několika dnech. Nepoužívejte tyto „ponožky“ příliš často, abyste se nepopálili. Zpravidla stačí jednou týdně a některé přípravky lze používat maximálně jednou za měsíc (vždy si pečlivě přečtěte návod na obalu).

ČTĚTE VÍCE
Jak se nazývá crop top?

Nebuďte líní si nohy po umytí důkladně osušit.

Vsadíme se, že po sprše nebo koupeli si většinou uděláte turban z ručníku na hlavě, osušíte si tělo a teprve pak rychle namočíte nohy? V popsané situaci je několik chyb najednou:

  1. Nohy je třeba osušit samostatným ručníkem (proč to dělat, psali jsme v našem nedávném materiálu), který se musí pravidelně měnit. Každý člen rodiny by měl mít svůj vlastní ručník na nohy. Pokud se nechcete zabývat hromadou textilu, použijte velké papírové ubrousky.
  2. Musíte vysušit nejen horní a spodní část nohou, ale také prostory mezi prsty: pokud tak neučiníte, začnou se v teplém a vlhkém prostředí množit škodlivé bakterie. A pak se budete neúspěšně snažit zbavit se nepříjemného zápachu.
  3. Ze stejného důvodu byste neměli navlékat pantofle na mokré nohy: bakterie se neustále přesouvají z vašich nohou do bot a zpět. Je nepravděpodobné, že by někdo měl z takové vyhlídky radost.
  4. Po sprše je potřeba nanést krém nejen na obličej a tělo, ale i na nohy. A je lepší to udělat po jakékoli vodní proceduře (ano, bere se v úvahu i bazén ve fitness klubu).

A samozřejmě byste měli vždy pamatovat na to, že kobereček v koupelně je třeba pravidelně prát nebo dezinfikovat a také neustále sušit. Proč a proč by to mělo být provedeno, přečtěte si náš článek.

Hydratujte a vyživujte pokožku vašich nohou

Nejčastější argument těch, kteří krém na nohy nepoužívají: dlouho se vstřebává, takže je nepříjemné nosit ponožky nebo punčocháče, sandály kloužou na bosé nohy a na kůži se lepí chmýří a prach z topolu z chodníku .

V této věci jsou dvě novinky. Špatná zpráva je, že s tímto přístupem se vám nohy mohou pomstít prasklinami a oděrkami. Dobré – krémy a spreje nové generace se okamžitě vstřebávají, aniž by zanechávaly mastné stopy. Velmi dobré jsou produkty s močovinou – tato látka proniká hluboko do pokožky, zjemňuje ji a vyživuje.

Opravdu bohatý výživný krém si ale nechte na noční použití (výjimečně postačí dvakrát až třikrát týdně). Aplikujte si ho večer na chodidla, aniž byste nikam spěchali, masírujte chodidla a nohy a poté si navlékněte bavlněné ponožky a jděte rovnou do Morpheovy náruče. Ráno budou vaše paty měkké a hladké.

Nezapomeňte na masáže a gymnastiku

Zastavme se samostatně u tohoto bodu programu povinné péče. Pokud rádi chodíte na dlouhé procházky a také nosíte boty na vysokém podpatku, mohou vám nohy otékat kvůli špatné cirkulaci.

ČTĚTE VÍCE
Jaká je Bondova hodnost?

Nohy si můžete masírovat speciálními masážními přístroji nebo použít to, co máte po ruce: tenisový míček, tvrdý plastový zvířecí míček s hroty, kulaté oblázky, gumové masážní podložky. Pokud můžete koulet míč nebo oblázek tlakem nohou, kutálejte ho. Pokud je výhodnější chodit po kamenech nebo kobercích, projděte se.

Pokud se objeví bolest nebo pocit necitlivosti v určitém bodě, musíte této oblasti chodidla věnovat více pozornosti, masírovat ji prsty nebo hladkým kamenem (speciálně můžete sbírat kulaté oblázky různých velikostí a tvary). Každá noha by měla trvat alespoň 10-15 minut. Tuto masáž provádějte každý druhý den, ihned po umytí a vysušení nohou. Poté naneste svůj oblíbený krém.

Nezapomeňte po každém použití umýt míč nebo masér v teplé vodě a mýdlem a důkladně je osušit.

Vyřešte problém se zápachem nohou a nadměrným pocením

Snad každý se setkal s nepříjemným zápachem, který dokáže „přehlušit“ i ten nejtrvalejší a nejmódnější parfém. Není to pot, který zapáchá, jak se běžně soudí, ale odpadní produkty bakterií, které žijí ve vlhkém teplém prostředí.

V polovině případů problém vyřeší správné každodenní mytí a osušení nohou, použít lze i mastek s přídavkem dezinfekčních a sušících složek nebo deodorantů. Pravidelný dětský pudr pod plenky může být skutečnou spásou (ujistěte se, že na vašich rukou a oblečení nezůstaly žádné bílé stopy!).

Odstraňte mozoly

V létě se často setkáváme s mozoly. Mohou být suché, vypadat jako vybouleniny na kůži a obecně vás neobtěžují. Mnohem nepříjemnější a nebezpečnější jsou ale čerstvé vodnaté mozoly. Vznikají, když se boty třou o kůži. Pokud se na poškozený povrch dostane infekce, může se rozvinout zánět.

Trápí vás pravidelně nohy? Pak zkuste použít jeden z následujících prostředků.

Třenou oblast chraňte baktericidní náplastí

Nalepte ho přes mozol (nezapomeňte nejprve pečlivě vyčistit poškozenou kůži). Náplast nedovolí ráně „zakysat“, protože její struktura umožňuje průchod vzduchu a mikroby a bakterie přes ni nebudou moci proniknout do mozolu. Hydrokoloidní polštářek ve středu náplasti navíc ochrání poškozenou oblast pokožky. V létě je rozumné mít v tašce vždy balíček náplastí: i nošení osvědčených pohodlných bot může způsobit puchýře, například při dlouhé procházce za deštivého dne.

Na mozoly použijte tužky

Takové tyčinky snižují tření bot o kůži chodidla, což snižuje pravděpodobnost oděrek, tření a ran. Velmi dobré je používat tužku na bázi kyseliny salicylové, ta je nejúčinnější na ošetření mozolů včetně suchých.

ČTĚTE VÍCE
Je možné obarvit řasy po Biopermu?

Použijte šťávu z celandinu

Jedná se o léty prověřenou metodu, jak se zbavit starých suchých mozolů. Na keratinizované místo naneste šťávu z utržené rostliny nebo farmaceutický extrakt. Vlaštovičník dobře změkčuje pokožku, takže po chvíli můžete odstranit odumřelou kůži pilníkem.

Používejte deodoranty

Můžete si koupit speciální deodorant na nohy, ale dobře poslouží obyčejná tyčinka. Přípravek nanášejte na čistou pokožku nohou – vyřešíte tak problém s třením, zbavíte se zápachu a nebudete trpět nadměrným pocením nohou.

Provádějte pedikúru správně a včas

V létě by měla být pedikúra prováděna alespoň jednou týdně. Chcete-li to provést, nemusíte chodit do salonu, pokud nechcete ztrácet čas úplným postupem. Pokud neleníte a dodržujete všechny výše uvedené body, pak nezbývá než nehty pravidelně pilovat nebo stříhat, opatrně zatlačovat kůžičku pomerančovým dřívkem a obnovovat povlak na nehtech.

Pamatuj si to:

  • leštěte nebo pilujte oslabené nebo poškozené nehty s mimořádnou opatrností;
  • Vždy musíte sledovat tvar nehtů, abyste se vyhnuli problémům se zarostlými oblastmi;
  • K odstranění starého laku na nehty nepoužívejte kapaliny s acetonem;
  • Pokud si nejste jisti, zda některý z kroků pedikúry provádíte správně, poraďte se s odborníkem.

Sledujte své držení těla

Zdá se, jak může rovná záda pomoci udržet vaše nohy lehké? Při správné poloze páteře je zatížení nohou rozloženo rovnoměrně, což znamená, že chodidla při chůzi nebudou padat a chůze se stane elastickou a energickou.

Jezte potraviny s vitamínem E

Je důležité hlídat si jídelníček. Za zdravou pokožku (samozřejmě i na nohou) jsou zodpovědné potraviny bohaté na vitamín E. Jsou to:

  • olivový a další vysoce kvalitní rostlinné oleje,
  • matice,
  • dýňová semínka,
  • slunečnicová semínka,
  • zelené,
  • celozrnný chléb a těstoviny,
  • naklíčené luštěniny.

Vyberte si pohodlné boty

Všechny rady a doporučení pro péči o nohy jsou při špatném výběru obuvi nesmyslné. Příliš těsné, úzké nebo příliš široké boty budou dřít vaši pokožku. Zkuste si koupit boty nebo sandály z přírodních materiálů, aby pokožka vašich nohou dýchala a nepotila se. Vyberte si výšku podpatku, která je pro vás pohodlná (ortopedové se domnívají, že optimální vzdálenost od podlahy k patě je 6,25 cm). Více o pravidlech pro výběr letní obuvi čtěte zde.

Podiatr Shchepleva: pravidelné mytí nepomáhá vyrovnat se s nepříjemným zápachem nohou

Shutterstock

Nejčastěji je nepříjemný zápach nohou spojen s infekcemi a průvodními chronickými onemocněními. Podiatr a odborník v oboru farmakologie na stránce Gazeta.Ru vyprávějí, jak se vypořádat s nadměrným pocením a bakteriemi.

ČTĚTE VÍCE
Jak si můžete barvit obočí doma?

Příčiny zápachu potu

Alla Fainstein, lékařská ředitelka společnosti Pharmtek, vysvětluje, že pot samotný nezapáchá. Vzniká nepříjemný zápach v důsledku přemnožení bakterií a plísní, které milují teplé, vlhké prostředí.

„Lidé, kteří se více potí, mají větší pravděpodobnost, že se u nich vyvine nejen nepříjemný zápach, ale také atletická noha,“ říká Feinstein.

Natalya Shchepleva, dermatolog, tricholog, podolog na SM-Clinic, poznamenává, že kromě plísňových infekcí se může objevit zápach potu v důsledku erythrasmy, chronické bakteriální infekce kůže. Onemocnění se objevuje na kůži ve formě skvrn šedohnědé, hnědočervené nebo žlutohnědé barvy.

Sportovní akné: jak zabránit vzniku akné po cvičení v posilovně
Sport přináší výhody i škody. Cvičení v posilovně může být nepříjemné.
15. března 10 26:XNUMX

Shchepleva také poznamenává, že vývoj pocení je ovlivněn nesprávně vybranými botami – zejména modely vyrobenými ze syntetických tkanin.

„Boty je třeba měnit každý den. Mělo by rychle uschnout. Neměli byste chodit ve vlhkých nebo mírně vlhkých botách,“ shrnuje lékař.

Pomůže časté mytí?

Alla Fainstein říká, že vodní procedury samy o sobě samozřejmě nesnižují množství pocení, ale pravidelné mytí nohou je hlavní podmínkou pro nepřítomnost nepříjemných pachů, pokud nejsou žádné infekce.

„Musíte si umýt nohy ráno a večer. Kromě toho měňte ponožky denně nebo častěji, například po sportování, a vybírejte produkty, které se skládají především z přírodních tkanin. Je lepší nenosit každý den stejnou obuv, do práce nebo do školy používat náhradní obuv a pravidelně ji ošetřovat dezinfekčními prostředky. To vše by měl dělat každý člověk bez ohledu na pohlaví a věk. To je základní nezbytná hygiena,“ říká Alla Fainstein.

Podolog Natalya Shchepleva poznamenává, že pravidelné mytí nohou nepomůže, pokud existují infekce, stejně jako doprovodná onemocnění, která ovlivňují množení bakterií – například cukrovku.

„V tomto případě nepomůže ani pečlivé dodržování hygienických pravidel spojených s obouváním. Jedinou možností je navštívit lékaře,“ doporučuje lékařka.

1. Pánský krém na nohy Ecolatier, Deo Effect
2. Antihydrosis deo-pudr Skin Helpers
3. Deodorant na nohy s levandulí a mátou Aravia Professional
4. Aromatický deodorant na nohy Máta peprná a šalvěj Green Mama
5. Antiperspirační deodorant a dlouhodobě působící antiperspirační gel Algel
6. Kapalný chlorofyl z AB1918
7. Minerální deodorant ve spreji na tělo a nohy 2v1 Aromatherapy Fitness od Botavikos
8. Sprej pro prevenci plísní a ošetření obuvi Mykostop
9. Deodorant na nohy se stříbrnou Siberinou

ČTĚTE VÍCE
Co se stane, když do šamponu přidáte sůl a sodu?

Značkové tiskové služby

U koho je větší pravděpodobnost, že ucítí pot?

Natalya Shchepleva vysvětluje, že neexistuje žádný rozdíl v „pohlaví“ vůně potu. Objevuje se stejně u mužů i žen.

“Vůně může být u dospívajících kvůli hormonálním změnám trochu silnější,” poznamenává lékař.

Alla Fainstein dodává, že pocení je individuální vlastnost, která závisí na mnoha různých faktorech.

“Riziková skupina pro hyperhidrózu (zvýšené pocení. – poznámka Gazeta.Ru) zahrnuje osoby s nadváhou, osoby se sklonem k úzkosti nebo v období akutního stresu, stejně jako osoby trpící různými chronickými onemocněními,” říká. specialista..

Jaké prostředky pomohou?

Alla Fainstein radí nezanedbávat lidové prostředky. Zejména koupele s nálevy různých rostlin.

„Jsou oprávněné z hygienického hlediska a mohou mít mírný antiseptický nebo vysušující účinek na pokožku nohou,“ vysvětluje lékařský ředitel.

Feinstein však varuje, že po takových zákrocích může dojít k dehydrataci pokožky. Kvůli nedostatku hydratace nohy zhrubnou a objeví se praskliny. Proto odbornice radí v boji se zápachem potu nohou věnovat pozornost deodorantům a antiperspirantům.

„Deodoranty jsou kosmetické produkty, které díky vůním ve složení tlumí pach potu. Při zvýšeném pocení je důležité snížit množství produkovaného potu – to dokážou antiperspiranty s obsahem účinných látek, nejčastěji solí hliníku. Zužují vývod žlázy, pocení se zastaví nebo se zablokuje v určité oblasti a samotný pot se „přerozdělí“ do jiných oblastí těla, kde není riziko nepříjemného zápachu tak vysoké,“ říká Alla Fainstein.

Pokud máte problém s hyperhidrózou, je podle specialisty potřeba věnovat pozornost antiperspirantům, konkrétně specializovaným dlouhodobě působícím přípravkům, které se prodávají v lékárnách – mají vyšší koncentraci účinných látek. Jedno balení tohoto produktu podle Ally Fainsteinové vystačí na několik měsíců pravidelného používání.

„Je lepší volit přípravky bez alkoholu, aby nedošlo k vysušení a podráždění pokožky,“ radí odbornice.

Alla Fainstein upozorňuje, že antiperspiranty na nohy by se měly používat správně: nejprve si nohy důkladně omyjte a osušte, poté naneste přípravek, nechte pár minut zaschnout a pokud možno se na hodinu vyhněte situacím, které vyvolávají aktivitu.

„Nejlépe uděláte, když se před spaním natřete antiperspirantem. V noci budou nohy „v klidu“, přípravek bude lépe fungovat a ochrana proti potu bude účinnější,“ říká lékařský ředitel.

Podolog Natalya Shchepleva doporučuje kosmetický postup, který pomůže zbavit se nadměrného pocení. Doporučuje botulotoxinové injekce – po konzultaci s lékařem. Podle Shcheplevy se účinek dostavuje několik dní po začátku užívání a trvá až rok.