Všechny vitamíny a minerály jsou pro lidský organismus nesmírně důležité. Ženy však mají hormonální a fyziologické vlastnosti, které diktují potřebu určitých vitamínů a minerálů více než muži.

Železo

Železo je součástí hlavního proteinu – hemoglobinu, který přenáší kyslík do všech orgánů a tkání. Je to zvláště důležité pro ženy, protože máme takovou funkci, jako je menstruace. Pokud je narušen, může to vést k nedostatku železa v těle. To znamená, že při silné menstruaci dochází k velké ztrátě tohoto stopového prvku spolu s krví.

Při nedostatku železa pozorujete změny ve fungování těla: vypadávání vlasů, lámavé nehty, slabost, bledá nebo žlutá kůže, suchost, křeče, praskliny na sliznicích, nespavost, deprese, zhoršená duševní činnost, funkce střev , nadýmání.

V tomto případě stojí za to nechat se vyšetřit na feritin a poté lékař předepíše léčbu všech nalezených abnormalit.

Potraviny bohaté na železo: bílkoviny, vejce, kaviár, hovězí maso, játra, pohanka, granátová jablka, jablka, řepa, mrkev, čerstvé ovoce a bobule.

Vápník

Každý ví, že vápník je součástí kostí, zubů, nehtů, vlasů a kůže. Podílí se také na všech fyziologických funkcích buňky. V určitém období života, kdy se zvyšuje spotřeba vápníku, si ho tělo začne „obírat“ z kostí, zubů, svalů, protože je potřeba především zajistit funkci buněk. V těhotenství a kojení je vápník nezbytný pro stavbu nového těla, proto je potřeba tohoto prvku zvýšená.

Využití vápníku těhotnou ženou je 10x větší než u ostatních.

Vápník je také nezbytný během změn souvisejících s věkem. Jedno z nejzávažnějších onemocnění v období menopauzy je spojeno s nedostatkem vápníku a nazývá se osteoporóza, tedy zkapalnění kostí. Hladinu vápníku si můžete ověřit v laboratoři tak, že určíte hustotu kostí a nepřímo pochopíte, zda máte dostatek tohoto mikroelementu.

Produkty bohaté na vápník: tvaroh, mléčné výrobky, tvrdý sýr, sezamová semínka, ryby a maso.

vitamin A

Pokud to nestačí, žena zaznamená suchost, letargii, otupělost, ztenčení kůže a zhoršení stavu vlasů.

To má vliv i na sliznice – nejen na ústa a genitálie, jak jsme si dříve mysleli, ale i na střevní sliznice.

Potraviny bohaté na vitamín A: ryby, vejce, tresčí játra, mrkev, červené bobule a borůvky.

Vitamin E

Vitamin E je nepostradatelný pro bezproblémové fungování reprodukčního systému. Hraje klíčovou roli ve fungování vaječníků: proto jeho nedostatek může vést k problémům s funkcí reprodukčního systému. Nedostatek tohoto vitaminu může vést k bolestivé menstruaci, narušení cyklu a dalším problémům. Proto je velmi často předepisován dívkám již od útlého věku.

ČTĚTE VÍCE
Je možné odstranit vrásky peelingem?

Potraviny bohaté na vitamín E: oleje, mléčné výrobky, naklíčená pšenice, vejce.

Vitamin D

Vitamin D se podílí na mnoha procesech, především na schopnosti otěhotnět a porodit dítě. Ovlivňuje hormonální funkce, gastrointestinální trakt a tvorbu kostry.

Kvůli klimatickým podmínkám má 70 % Ukrajinců sníženou hladinu tohoto vitaminu, protože jeho hlavním zdrojem je slunce.

Je nesmírně důležité brát hladinu vitamínu D vážně, protože bez něj se vápník také nevstřebává. Právě z toho důvodu obsahují přípravky obsahující vápník i vitamín D. Při jeho nedostatku žena zaznamenává průhledné zuby, řídnoucí vlasy, mdlou pleť, deprese, nepravidelnosti menstruace, rychlejší rozvoj osteoporózy a narušení střev.

Jod

Porucha funkce štítné žlázy se vyskytuje téměř devětkrát častěji u žen než u mužů. Podle statistik má onemocnění štítné žlázy každá druhá Ukrajinka. Poruchou metabolismu jódu trpí i lidé žijící v horských oblastech daleko od moře. A je součástí mnoha enzymů, bílkovin, hormonů, které se podílejí na životě těla.

Pokud pociťujete ospalost, únavu, otoky, vypadávání vlasů, otupělost, nadváhu, zácpu, zhoršenou paměť a duševní výkonnost, mohou to být příznaky nedostatku jódu.

V těhotenství může jeho nedostatek vést dokonce k potratu, stejně jako k problémům s mozkem a nervovým systémem. Ženy by měly být alespoň jednou ročně, i když nejsou žádné stížnosti, testovány na TSH – hormon stimulující štítnou žlázu.

Potraviny bohaté na jód: mořské plody, ořechy. Nejvyšší dávku jódu ale může žena přijmout na moři – kůží a dechem.

kyselina listová

Patří mezi vitamíny skupiny B, které jsou velmi důležité. Podílejí se na krvetvorbě, metabolických procesech, jsou součástí enzymů a biologicky aktivních látek. Kyselina listová má antikarcinogenní vlastnosti. Při nedostatku kyseliny listové se může objevit chudokrevnost, mohou se změnit nervové procesy, kognitivní funkce, zpomalit činnost mozku. Vyrábí se v našich střevech, takže nejčastěji jeho nedostatek ukazuje na špatnou výživu.

Například v Americe, Německu a dalších zemích jsou mouka a potraviny dokonce speciálně foliované, aby nedocházelo k nedostatku kyseliny listové.

Každá těhotná žena a každý, kdo plánuje těhotenství, ví, že kyselina listová je nezbytná, aby se zabránilo problémům s vývojem embrya a neurální trubice. Jeho nedostatek může u dítěte způsobit patologie nervového systému.

ČTĚTE VÍCE
V čem je grapefruit lepší?

Potraviny bohaté na kyselinu listovou: luštěniny, lněný olej, chřest, játra, mrkev, ořechy, ovoce.