Existuje obrovské množství různých metod a systémů na hubnutí. Některé z nich vyžadují vyloučení řady potravin, jiné vyžadují jíst do hodiny a jiné vyžadují počítání kalorií. V tomto článku budeme analyzovat dietu „pět polévkových lžic“. Jaké principy jsou v něm obsaženy? Jaké výhody a nevýhody lze identifikovat? Ale my to nenabízíme k použití, ale prostě to považujeme za další populární metodu hubnutí na internetu. Chcete-li jednou provždy zhubnout bez poškození zdraví, musíte vyhledat pomoc specialistů. Klinika Doctor Bormental využívá vlastní patentovanou metodu hubnutí a udržení výsledků, s jejíž pomocí zhublo již více než půl milionu lidí. Více o metodice se můžete dozvědět zde.

Esence polévkové stravy

Za jeden z důvodů nabírání nadbytečných kilogramů je považováno přejídání. Lidé si často neuvědomují, kolik toho sní. Zdálo by se, že celý jídelníček se skládá z dietních potravin, například k obědu pohanková kaše s vařenými kuřecími prsíčky. Ale váha zůstává stejná nebo dokonce roste. Obvykle je problémem velikost porce, protože každý pokrm váží málokdo. Výživový systém „Pět polévkových lžic“ je navržen tak, aby zachránil lidi před návykem přejídat se.

Jednou z hlavních zásad této diety je jíst často, ale v malých porcích. Předpokládá se, že je to pro tělo nejlepší volba, protože člověk zkonzumuje méně kalorií a zároveň se cítí plný a bdělý a nemá vedlejší účinky diet, jako je slabost, závratě a apatie.

Základní dietní pravidla

Podstatu diety 5 polévkových lžic lze stručně zprostředkovat základními pravidly. Tyto zahrnují:

  • Hlavní je velikost porce. Každé jídlo by nemělo být více než 5 polévkových lžic – 150 gramů produktu.
  • Musíte jíst pravidelně, v pravidelných intervalech – 3-4 hodiny.
  • Poslední jídlo by mělo být nejpozději tři hodiny před spaním.
  • Konzumovaná jídla nejsou prakticky žádná omezení, důležité je pouze dodržovat stanovené velikosti porcí.
  • Doporučuje se zcela vyloučit nebo minimalizovat konzumaci alkoholu.

Všechny pokrmy se připravují bez přidání oleje. Používají se metody jako vaření, dušení, pečení v troubě nebo grilování.

Kromě toho se doporučuje vyčlenit zhruba hodinu denně na fyzickou aktivitu. Typ cvičení by měl být vybrán podle schopností těla: klidná procházka nebo jogging, jóga, strečink, bazén, cvičební zařízení nebo silový trénink. Hlavní věc je, že zvolený typ přináší potěšení, pomáhá bojovat proti stresu a zmírňuje nervové napětí nahromaděné během dne.

Výhody a nevýhody

Systém pěti polévkových lžic má své výhody i nevýhody. Mezi výhody patří následující:

  • celkem jednoduché a srozumitelné schéma;
  • neexistují žádná přísná dietní omezení;
  • není třeba počítat kalorie;
  • možnost vytvořit plnohodnotnou stravu, která je pro tělo zdravá, bohatá na vitamíny, minerály a nutriční složky (bílkoviny, tuky, sacharidy);
  • neexistují žádná omezení, pokud jde o dobu, po kterou můžete dietu držet;
  • Konzumace malých jídel může být prospěšná pro lidi s gastrointestinálními onemocněními.

Kromě pozitivních aspektů existují i ​​​​negativní. Tyto zahrnují:

  • silný pocit hladu během prvních 5-7 dnů diety;
  • přítomnost vedlejších účinků, mezi které patří bolesti hlavy, neustálý pocit únavy, apatie, snížená koncentrace, zácpa a plynatost;
  • neexistují jasné pokyny týkající se výběru pokrmů.
ČTĚTE VÍCE
Je možné dělat laser častěji než jednou za měsíc?

Před použitím tohoto výživového systému pro hubnutí je nutné vzít v úvahu výhody a nevýhody a také existující kontraindikace. Tyto zahrnují:

  • Těhotenství a kojení.
  • Nemoci gastrointestinálního traktu.
  • Přítomnost jakýchkoli chronických onemocnění.
  • Období rehabilitace po operaci nebo léčbě drogami.
  • Dočasné: zvýšená tělesná teplota, celková malátnost, příznaky neznámého původu.

Nutno dodat, že ačkoliv dieta umožňuje vše, přesto se doporučuje hlídat si jídelníček. Totiž – počítat bílkoviny, tuky, sacharidy. Jedná se o životně důležité složky, které se podílejí na všech procesech probíhajících v těle.

Jak trvale snížit váhu o 1-2 kg. za týden,
přeprogramovat své návyky?

  • 3 videa whatsapp od našeho odborníka
  • 7 neviditelných důvodů, proč se vaše váha nesnižuje/nevrací
  • Jaké jsou vaše šance na trvalé zhubnutí?
  • DÁREK NA KONEC (který může změnit váš život)

Kolik kilogramů můžete zhubnout

Je obtížné jednoznačně odpovědět na otázku, protože vše závisí na počátečních datech. Čím více nadváhy máte, tím více můžete zhubnout. Měli byste pochopit, že je důležité nejen zhubnout, ale také udržet dosažené výsledky a hlavně zdraví. Následující doporučení pomohou snížit negativní dopad diety pěti polévkových lžic:

  • Udělejte si menu předem, vypočítejte obsah potravinové zásoby, nakupte všechny potřebné produkty. To vám pomůže vyhnout se neplánovaným jídlům. Dieta by navíc měla být založena na principu 80/20. 80 % jsou zdravé, výživné potraviny a 20 % oblíbené, ale podmíněně zakázané potraviny.
  • Kupte si elektronickou kuchyňskou váhu a važte každé jídlo. Lžíce mohou být různé, ale tímto způsobem můžete přesně sledovat velikost porce.
  • Sledujte poměr bílkovin, tuků a sacharidů. To je důležité pro zdraví, dobrý vzhled, pleť, vlasy a nehty.
  • Denně vypijte asi 1,5-2 litry čisté pitné vody.
  • Postupně se přesouvá na malé porce: začněte s 8-10 lžícemi, snižujte porce každých 5-7 dní, jak si na to zvyknete.
  • Pravděpodobnost zácpy nebo plynatosti můžete snížit každodenní konzumací dvou polévkových lžic vlákniny nebo ovesných otrub s kefírem.

Ale hlavní věcí je pečlivě sledovat svou pohodu po celou dobu. Pokud se objeví nějaké příznaky neobvyklé pro tělo, malátnost nebo slabost, okamžitě přerušte dietu a poraďte se s odborníkem.

Tabulka schválených produktů

I když slogan diety slibuje, že můžete jíst cokoli, některé potraviny stejně bude nutné vyřadit nebo omezit v konzumaci. Stejně jako u jiných potravinových systémů se doporučuje zaměřit se na následující produkty:

  • čerstvá sezónní zelenina: okurky, rajčata, paprika, cuketa, tykev, lilek, mrkev, zelí, červená řepa, jakýkoli salát, kopr, petržel, celer, brokolice, květák;
  • houby;
  • ovoce a bobule: jablka, pomeranče, hrušky, grapefruity, pomelo, limetka, citron, mandarinky, mango, avokádo, maliny, jahody, rybíz, borůvky, ostružiny;
  • obiloviny: ovesné vločky, pohanka, ječmen, kroupy, proso, hnědá rýže;
  • libové maso: libové vepřové, hovězí, kuřecí, králičí, zvěřina;
  • různé druhy ryb, včetně červených a tučných ryb;
  • dietní sýry;
  • žitný nebo celozrnný chléb, knäckebrot.
ČTĚTE VÍCE
Jaký je správný název pro značku Tommy Hilfiger?

Je lepší vařit jídlo bez přidání oleje. Je vhodné, aby strava byla pestrá, přizpůsobená chuti a preferencím. Snížíte tím i negativní dopady diety.

Tabulka zakázaných produktů

Dieta pěti polévkových lžic, stejně jako mnoho dalších, zakazuje konzumaci následujících potravin:

  • rychlé občerstvení;
  • sladkosti, pečivo, cukrovinky;
  • polotovary z obchodu, které obsahují hodně soli, syntetických přísad a konzervačních látek;
  • sladké sycené nápoje, džusy;
  • vysoce solené, uzené, smažené jídlo.

Pro každé jídlo na seznamu zakázaných můžete najít zdravou alternativu. Vyrobit si můžete například domácí polotovary z mletého kuřecího masa, vajec a zeleniny. Takové přípravky pomohou ušetřit čas na vaření a zároveň dodají tělu všechny potřebné látky.

Příprava na dietu a začátek

Přechod na nový typ stravy během jednoho dne může být extrémně náročný. Lidé, kteří hubnou, se často potýkají s následujícími problémy:

  • neustálý pocit hladu;
  • snížená koncentrace;
  • měření nálady, apatie, deprese;
  • změny stavu kůže, vlasů, nehtů;
  • obecná nevolnost.

Všechny problémy jsou způsobeny nedostatkem vitamínů, minerálů a živin. Negativní dopad lze poněkud snížit, pokud postupně přejdete na nový systém napájení. Pomůže vám několik jednoduchých pravidel:

  • Krok za krokem. Den za dnem snižujte velikost porcí, dokud nedosáhnou 150-200 gramů. Je lepší začít 2-3 týdny před očekávaným začátkem diety.
  • Jídlo si připravujte doma, vezměte s sebou v nádobách do školy nebo do práce. To vám pomůže vyhnout se neplánovanému občerstvení.
  • Veďte si deník jídla, zaznamenávejte časy jídla, velikosti porcí a vypočítejte poměr KBJU.

Postupný a plynulý přechod pomůže tělu přizpůsobit se a snadněji se adaptovat na nové podmínky.

Lžíce nebo váhy?

Hlavním pravidlem diety je konzumovat ne více než pět polévkových lžic produktu najednou. Ale mnoho lidí chápe, že existují různé lžíce, můžete je použít s nebo bez skluzavky. Proto může být v mnoha případech takové účtování chybné a vést k přebytku kalorií. Jak být?

  • Pořiďte si digitální kuchyňskou váhu. Velikost každé porce omezte nejen na lžíce, ale i na váhu – najednou zkonzumujte cca 150-200 g jídla.
  • Pokud nemáte kuchyňskou váhu, můžete použít broušenou sklenici. I tento způsob vážení má samozřejmě chybu, nicméně je celkem malá. Doporučuje se konzumovat ne více než půl sklenice najednou.
  • Starý, dobře známý způsob, jak určit velikost porce, je pěstmi: každé jídlo by nemělo mít větší objem než zaťatá pěst.

Hlavním úkolem tohoto výživového systému je naučit člověka jíst často, v malých porcích. Může být použit jako způsob přechodu na frakční stravu, ale za předpokladu, že proces je sledován odborníky. Je důležité, aby nová pravidla nepoškozovala tělo a nevedla k vážným, nenapravitelným následkům.

Zjistěte, zda máte porušení
stravovací chování

  • Test byl vyvinut v Torontu v roce 1979.
  • 26 otázek
  • Vysoká spolehlivost
  • Zohlednění 7 faktorů chování, myšlení a motivace
ČTĚTE VÍCE
Co můžete své milované dívce jen tak dát?

Menu (jídelní lístek)

Odborníci doporučují vytvořit si jídelníček předem, alespoň na další 2-3 dny. To vám pomůže vyhnout se neplánovaným jídlům nebo svačinám. Přibližná verze jídelníčku na týden by mohla být následující:

Objem každého jídla není větší než 200 gramů. Doporučuje se jíst v pravidelných intervalech. Díky tomu budete mít menší hlad.

Vysazení diety, udržení váhy

Poslední fází diety je výstup z ní. Délka výstupu by měla být asi 2-3 měsíce. Čím déle, tím lépe. Tělo se tak bude moci znovu přebudovat a přizpůsobit se novým podmínkám.

Následující doporučení vám pomohou vrátit se k výživné stravě:

  • postupně zvyšujte objem porcí – o jednu polévkovou lžíci každých 7-10 dní;
  • zvýšit velikost každého jídla na 300-350 gramů;
  • počítat kalorie, bílkoviny, tuky, sacharidy. Opuštění diety je pro tělo testem, takže v tomto období musí dostat všechny potřebné prvky.

Po dietě můžete zkusit přejít na dílčí jídla. Pozitivně ovlivní trávicí trakt, trávení, pomůže vám zhubnout a zlepší váš jídelníček.

Výsledky a recenze diety 5 polévkových lžic

Na internetu najdete mnoho recenzí na dietu, fotky před a po. Jaké pozitivní věci zaznamenávají lidé, kteří hubnou?

  • relativní rozmanitost stravy;
  • možnost zařadit do jídelníčku svá oblíbená jídla.

Existuje mnohem více nevýhod:

  • neustálý pocit hladu;
  • nutnost připravovat si jídlo každý den s sebou;
  • zhoršení zdravotního stavu;
  • snížená koncentrace a výkonnost – což je špatné zejména pro pracující lidi.

Shrnout. Pět polévkových lžic diety lze použít, ale v lehčí, přizpůsobenější formě. Se správným složením jídelníčku, výběrem obsahu kalorií a poměrem BJU vám pomohou zkušení specialisté, jejichž pomoc byste neměli zanedbávat.

Odborný posudek

Nejedná se o nejextrémnější možnost hubnutí, ale bez konzultace s lékařem ji nelze použít. Za prvé, doporučená velikost porce je alarmující. Je to stejné pro všechny, navzdory tomu, že každý člověk má svou vlastní spotřebu kalorií. Je rozdíl v optimální velikosti porce pro fyzicky aktivního muže nebo pro ženu se sedavým způsobem života. Objem porcí a počet jídel může předepsat pouze odborník, v ostatních případech hrozí vážná újma na zdraví.

Chcete TRVALO zhubnout a převzít kontrolu nad svým ZDRAVÍM?

„ABC štíhlosti“ je komplexní program, ve kterém budete změňte svou váhu a své návyky krok za krokem a navždy, s pomocí psychoterapeutických video sezení, vaše osobní výživový kouč a úkoly, které se automaticky změní své zvyky a postoj k sobě.

Každý měsíc přijímáme malý počet nových klientů, abychom mohli poskytovat výjimečné služby a skutečnou péči.

Připojit seznam předprodejů dnesa nějaké dostanete DÁRKOVÉ PŘEDMĚTY:

    Diagnostická analýza s odborníkem. Učit se 5 neviditelných důvodů, proč se vám opravdu nedaří zhubnout a udržet si váhu.

Vyplňte formulář níže a přihlaste se do užšího výběru!

Dieta „5 polévkových lžic“ je obecný název pro systém frakční výživy, ve kterém je jídlo přijímáno často, ale v malých porcích. Cílem je efektivně zhubnout bez vedlejších účinků. Analyzujeme menu pro dietu „5 polévkových lžic“, seznamujeme se s jejími klady, zápory a kontraindikacemi.

ČTĚTE VÍCE
Ve které zemi žil člověk s nejdelšími nehty?

Podstata frakční výživy

Hlavním bodem systému je jíst v malých porcích, ne více než 5 polévkových lžic najednou. V tomto případě není počet jídel omezen, pouze je třeba mezi nimi dodržet minimální 3hodinový odstup.

Nasycení je komplexní fyziologický proces, který závisí na mnoha faktorech:

Koncentrace glukózy v krvi. Když hladina glukózy klesne, tělo pochopí, že je čas jíst.

Stupeň naplnění žaludku. Hlad zmizí, když je žaludek plný jídla, a to se děje, i když samotné jídlo bylo nízkokalorické.

Čas od začátku jídla. Mozku trvá asi 15 minut, než začne vysílat signály sytosti. Odtud známé doporučení vstát od stolu trochu hladoví. Uběhne pár minut a hlad zmizí. A s těžkým obědem zkonzumujeme určité množství přebytečných kalorií.

Koncentrace hormonů hladu: ghrelin, inzulín a další.
První tři body jsou intuitivní, ale u hormonů se musíme pozastavit podrobněji.

Ghrelin je produkován žaludeční sliznicí. Způsobuje nejen zvýšení chuti k jídlu, ale také stimuluje produkci hormonu leptinu, který je zodpovědný za ukládání tukových zásob. Dvojitý účinek hladu a hromadění tuku dělá z tohoto hormonu nepřítele hubnoucího člověka.

V tomto případě se ghrelin vyrábí pouze tehdy, když je žaludek prázdný. To je jeho přirozená funkce – regulovat dobu mezi jídly. Vzhledem k tomu, že pro žaludek nezbývá nic na trávení, vyšleme tělu signál hladu.

Výhody 5 polévkových lžic diety

Podívejme se na procesy probíhající během frakčního krmení. Jídlo se do těla dostává s krátkými přestávkami. Hladina glukózy zůstává neustále poměrně vysoká, žaludek je neustále zaneprázdněn a ghrelin se neprodukuje. Proto nedochází k pocitu hladu. Chuť těla vytvářet zásoby klesá. Celkový denní příjem kalorií klesá, protože člověk lépe kontroluje chuť k jídlu.

Důležitým faktorem je zmenšení velikosti žaludku. Tento orgán se může výrazně natáhnout nebo stáhnout a přizpůsobit se množství snědeného jídla. Většina obézních lidí má žaludek natažený nad rámec normálu. S menším žaludkem nastává sytost mnohem dříve. To vše přispívá k hubnutí.

Je důležité, aby tato dieta neukládala přísná omezení na denní menu, nevyžadovala úplné zřeknutí se sladkostí, pouze je regulován objem porcí. Dá se tedy pozorovat poměrně dlouho.

Zdálo by se, že ideální způsob byl nalezen, ale nespěchejte se radovat.

Kritika diety „pět polévkových lžic“.

Když mluvíme o hormonech, neřekli jsme nic o inzulínu. Ovlivňuje ale i přibírání na váze.

Pokud člověk jí standardně 3x denně, dojde během dne ke třem návalům inzulinu, po zbytek času bude hladina hormonu na minimu. S dílčími jídly se inzulín zvyšuje téměř neustále.

Ještě před několika lety byla zlomková jídla zlatým standardem dietetiky. Jezte často, ale v malých porcích. Věda nyní tento přístup zpochybnila.

ČTĚTE VÍCE
Jaká barva melíru je vhodná pro brunetky?

Stále častěji je to právě inzulín, který vědci označují za hlavního viníka přibírání na váze. Na základě těchto studií vznikl nový systém zvaný přerušovaný půst. Její podstata je přesně opakem frakční výživy – doporučuje se jíst vydatně, ale zřídka.

Pro koho je dieta vhodná?

Rádi vám dáme jednoznačnou odpověď, ale ani lékaři nemohou dojít ke konsenzu.

Co lze říci rozhodně o pěti polévkových lžících? Zmenšení žaludku je skutečným přínosem, který vám pomůže zhubnout. V jídelníčku nejsou žádná přísná omezení potravin, takže dietu můžete držet poměrně dlouho bez negativních následků.

Pokud se s tímto systémem cítíte dobře a hubnete efektivně, pak jste našli svou volbu.

Někomu bude fungovat kombinace přístupů. Malá jídla budou mít dobrý účinek v prvních týdnech a sníží žaludek. Pak můžete plynule přejít k mírnému navyšování porcí a zároveň snižování počtu jídel.

“5 polévkových lžic”: menu

Zde je několik možností dietního menu pro svačiny založené na 5 jídlech denně.
Omeleta s rajčaty a sýrem, šálek kávy.
Zeleninová polévka s kuřecími prsíčky, zeleninový salát, sklenice kompotu.
Jogurt, fermentované pečené mléko nebo kefír.
Tvarohový kastrol.

Müsli s mlékem.
Fermentovaný mléčný nápoj.
Zeleninový salát.

Pohanka s trochou oleje.
Sušenky Galette.
Vařené nebo pečené ryby.
Zeleninová guláš.
Ovocný salát s jogurtem.
Recepty můžete kombinovat v libovolném pořadí, vytvořit si menu podle svých chuťových zvyklostí.

Funkce stravy

Už jste si všimli, že mezi nabízenými pokrmy nejsou žádné dezerty. Ve skutečnosti to není příliš striktní pravidlo. Čím méně sladkostí, tím efektivnější je proces hubnutí. Ale pokud to opravdu chcete, tak to trochu jde. Hlavní věcí je nepřejídat se sladkostmi, protože to může zničit veškeré vaše úsilí.

Pitný režim by měl být standardně 2-2,5 litru denně. Ale vzhledem k jednomu z hlavních cílů – zmenšení žaludku – byste ho měli pít mezi jídly. Jinak se efekt malých porcí ztratí.

Název „5 lžic“ je libovolný, protože lžíce mohou mít různé velikosti. Velikost porce by neměla překročit 150 g pro ženy a 200 g pro muže.

Jídlo musíte vážit z jiného důvodu. Vědci poznamenávají, že při určování velikosti porcí podle oka mnoho lidí nevědomky překračuje doporučené množství.

Další nezřejmou nuancí je sezónnost. Souhlas, 200 g smažených brambor je docela slušná svačina. Ale 200 g letního salátu z okurek a rajčat je na zasycení upřímně málo. V létě se jídelníček posouvá k větší konzumaci nízkokalorické zeleniny a ovoce, proto je přípustné porce mírně zvětšit. Totéž platí pro období zvýšené fyzické aktivity.

Co se dá dělat?

Při výběru stravy poslouchejte své vlastní tělo. Pro někoho metoda funguje skvěle, ale pro jiného bude škodlivá. Přechod na nový systém výživy by měl být doprovázen zlepšením pohody. V opačném případě byste měli přehodnotit své přístupy nebo se poradit s odborníkem.