Ospalost, letargie a únava narušují práci, studium a nedovolují vám užívat si života. Tyto příznaky mohou být způsobeny patologickými abnormalitami v těle, proto je nutné co nejdříve podstoupit vyšetření. Pokud nedojde k závažným porušením, pak vitamíny pro chronickou únavu pomohou obnovit rovnováhu vitality.

Příčiny chronické únavy

Apatie a systematická slabost se často objevují kvůli nedodržování biologických rytmů, nedostatku vitamínů a minerálů v těle. Ohroženi jsou lidé, kteří neustále prožívají stres a nadměrnou fyzickou i psychickou zátěž. Abyste se vyrovnali s následky nadměrného vypětí, musíte vědět, jaké vitamíny užívat při chronické únavě.

Jaké patologie mohou být spojeny s neustálým vyčerpáním:

  • Onkologie – rakovina postihuje vnitřní orgány a podporuje uvolňování velkého množství toxických látek, které se hromadí v těle a způsobují únavu.
  • Anémie – nedostatek hemoglobinu v požadovaném množství narušuje normální zásobování kyslíkem, což má za následek letargii a únavu.
  • Poruchy srdce – krev se v nedostatečném množství dostává do tkání a objevuje se ztráta síly, ztráta paměti, bolesti končetin.
  • Nedostatek vitamínů – nedostatek živin je patrný zejména v zimě a brzy na jaře. Pokud v tomto období nebudete užívat vitamínové doplňky, začnou problémy s imunitním systémem, srdcem, cévami a fungováním trávicího systému.
  • Neuropsychiatrické poruchy – dlouhotrvající deprese, apatie a neurózy jsou vyčerpávající, vyvolávají ospalost a připravují vás o sílu.
  • Poruchy v gastrointestinálním traktu a genitourinárním systému – onemocnění tohoto druhu jsou spojena s nesprávným vstřebáváním potřebných látek, což vede k nerovnováze v těle.
  • Problémy s plícemi a průduškami – onemocnění dýchacích cest snižují množství kyslíku vstupujícího do krve, proto se fyzická aktivita snižuje a člověk neustále ospalý.
  • Endokrinní poruchy – zejména cukrovka a dysfunkce štítné žlázy.

Chronickou únavu mohou způsobit i změny počasí, změny časových pásem, magnetické bouře a sluneční aktivita, nízký nebo vysoký atmosférický tlak. Negativní příznaky se zpravidla objevují u lidí trpících patologiemi kardiovaskulárního a nervového systému a kteří nedávno trpěli jakýmkoli vleklým onemocněním.

Jaké vitamíny jsou potřebné pro chronickou únavu?

Každý vitamín má v našem těle specifickou roli. Pokud ztráta síly není způsobena žádným patologickým procesem, pak s největší pravděpodobností mluvíme o nedostatku vitamínů. Typicky se neustálá únava vyskytuje v důsledku nedostatku thiaminu, kyseliny askorbové, kyanokobalaminu a pyridoxinu. Proto jsou tyto látky považovány za nejlepší vitamíny pro chronickou únavu.

Denní dávka vitamínů pro dospělého:

Jméno Denní sazba
Příznaky nedostatku vitamínů
Co obsahuje
Vitamin C nebo kyselina askorbová 90 mg Letargie, únava, snížená imunita Citrony, šípky, červené bobule, sladká paprika
B1 nebo thiamin 1,5 mg Ospalost, roztržitost, nervozita, deprese Kvásek, žitný chléb, ovesné vločky, vlašské ořechy
B6 nebo pyridoxin 2 mg Rychlá únava, špatná odolnost vůči stresu, křeče, nevolnost, duševní deprese Luštěniny, vepřové maso, ořechy, mléčné výrobky, zelenina a vejce
B12 nebo kyanokobalamin 3 μg Nestabilní průtok krve, oslabení celkového tonusu, impotence, anémie Mořské řasy, hovězí maso, tučné ryby, tresčí játra, kefír, tvaroh, máslo
ČTĚTE VÍCE
Který SPF je lepší, fyzikální nebo chemický?

Minerály pro obnovení výkonu

Normální fungování těla do značné míry závisí nejen na příjmu chemických prvků do těla. Chronický únavový syndrom vyžaduje kromě vitamínů přítomnost některých biologicky aktivních sloučenin a minerálů ve stravě.

Látky potřebné pro tělo:

  • Draslík – má stimulační účinek na krvetvorbu a činnost srdečního svalu.
  • Hořčík – distribuuje energii do tkání, podporuje vstřebávání vitamínů B.
  • Kyselina asparagová – transportuje mnoho chemických prvků do buněk.
  • Železo – zabraňuje vzniku anémie a v důsledku toho rychlé únavě.
  • Zinek – blokuje zánětlivé procesy, podílí se na procesech obnovy kožních buněk a podílí se na syntéze bílkovin.

Denní příjem minerálů a aktivních biologických látek:

Jméno Denní sazba Známky nedostatku Co je obsaženo
Draslík 3 5-g Porucha funkce ledvin, poruchy srdečního rytmu, rychlá únava Pohanka, ryby, maso, rajčata, fazole, brambory
Hořčík 350-450 mg Zubní sklovina je zničena, začnou se tvořit ledvinové kameny a je pozorována rychlá únava. Sezam, dýňová semínka, špenát, cereálie, avokádo, rýžové otruby
Kyselina asparagová 3 mg Deprese, apatie, letargie, poruchy paměti Rajčata, hovězí maso, slepičí vejce, chřest
Železo 15 mg Poruchy nervového systému, zažívací potíže, svalová atrofie, únava Luštěniny, ořechy, červené maso, ovesné vločky, pšeničné klíčky, fíky, švestky, ovesné vločky
Zinek 150 mg Únava, ztráta čichu, plešatost, špatné hojení ran Maso, mořské plody, sušené ovoce, arašídy

Jaké vitamíny pomohou ženám vyrovnat se s chronickou únavou?

Správně sestavený jídelníček je základem ženského zdraví. Spolu s potravou se do krevního oběhu dostávají látky nezbytné k udržení zdraví, včetně vitamínů na chronickou únavu a ospalost. Odolávají stresu, stimulují obranyschopnost, zlepšují průtok krve a zvyšují hladinu energie.

Vitamíny pro chronickou únavu pro ženy:

  • Retinol (A) – působí proti alergiím, plísňovým infekcím, virům a bakteriím, obnovuje všechny sliznice v těle, zvyšuje životaschopnost buněk, ztěžuje pronikání toxinů do tkání a poškozuje vnitřní orgány.
  • Inositol (B8) – rozpouští usazeniny cholesterolu, zlepšuje průtok krve, obnovuje energetické zásoby.
  • Biotin (B7) – uklidňuje nervy, zlepšuje metabolismus lipidů a funkci slinivky břišní.

Nedostatek vitamínů lze kompenzovat užíváním hotových komplexů. Nejlepší vitamíny na chronickou únavu urychlují obnovu všech funkcí, protože obsahují denní množství esenciálních látek, které je obtížné získat potravou. Zejména k uspokojení základních potřeb těla v oblasti stavebních materiálů budete muset sníst 1–1,5 kg citrusových plodů, mrkve, tvarohu každý den, vypít několik litrů kefíru a nadměrně jíst vepřové, hovězí, drůbež a ryby. množství.

ČTĚTE VÍCE
Jak nosit mokasíny?

Jaké vitamíny se doporučují při chronické únavě a v jakých dávkách:

Jméno Denní sazba
Příznaky nedostatku vitamínů
Co obsahuje
Vitamin A nebo retinol 0,7 mg Kožní vyrážky, vypadávání vlasů, seborea, suché sliznice, slabá imunita Sýr, slepičí vejce, játra, tučné ryby, mrkev, meloun, broskev
Vitamin B8 nebo inositol 0,5 1,5-g Zhoršení zraku, špatný spánek, kožní problémy, vystavení stresu Rostlinné oleje, otruby, vlašské ořechy, arašídy, vedlejší produkty, pivovarské kvasnice
Vitamin B7 nebo biotin 0,1-0,3 mg Nervové poruchy, cukrovka, suchá kůže Sójové boby, obiloviny, vejce, droždí

Chronická únava u mužů

Z nějakého důvodu se mnoho lidí domnívá, že pouze ženy jsou náchylné k náhlým záchvatům únavy a nervozity a zástupci silnější poloviny lidstva se s takovými potížemi nepotýkají. To ale vůbec není pravda, prudké zrychlení životního rytmu a nárůst psychického stresu se u mužů často stávají příčinou systematické slabosti. Stav neustálé fyzické slabosti znají i mladí lidé. Nejvíce touto nemocí trpí obyvatelé megacities a oblastí se špatnou ekologií.

Vzhled chronické únavy u mužů je spojen se systematickým stresem, závislostí na tabáku, konzumací rychlého občerstvení, neustálým pracovním zatížením a nedostatkem pravidelného odpočinku.

Vitamíny pro chronickou únavu u mužů:

  • Retinol rozpustný v tucích.
  • Kyselina askorbová.
  • Cholekalciferol.
  • B1, B6, B12.

Jak se zbavit chronické únavy

První věc, kterou musíte udělat, je podstoupit vyšetření, abyste vyloučili možné patologie. Příčinou depresivního stavu mohou být skryté zánětlivé procesy, virové infekce a endokrinní poruchy. Pokud není onemocnění identifikováno, pak je příčinou slabosti s největší pravděpodobností nedostatek živin. Chcete-li obnovit jejich rovnováhu, musíte vědět, které vitamíny užívat při chronické únavě.

Následující kroky vám pomohou zbavit se nepohodlí:

  • Normalizace denního režimu – spát alespoň 8 hodin denně, chodit spát nejpozději ve 10 hodin, nezdržovat se pozdě v práci.
  • Odolnost vůči stresu – je třeba se vyhýbat traumatickým situacím, naučit se nereagovat na dráždivé faktory. Pokud se stres objeví, měli byste se pokusit relaxovat pomocí přirozených relaxačních metod (hluboké dýchání, meditace, klidná hudba).
  • Odvykání kouření a alkoholu – špatné návyky vyvolávají rozvoj závažných onemocnění. Alkohol je povoleno konzumovat v malých množstvích (1 sklenice vína denně), cigarety jsou zcela vyloučeny.
  • Čerstvý vzduch – obyvatelé města jsou neustále uvnitř; bydlení, práce, volný čas – to vše se odehrává v uzavřených prostorách. Musíte se snažit trávit co nejvíce času venku – choďte na ranní běh, choďte z práce, procházejte se po parcích, o víkendech vyrazte do přírody.
  • Správná výživa – je vhodné jíst 4-5x denně v malých porcích a vyloučit ze stravy rychlé občerstvení, tučná jídla, jednoduché sacharidy. Denní menu vyžaduje zařadit co nejvíce zeleniny, ovoce a bylinek, vypít alespoň 2 litry vody denně a omezit spotřebu čaje, kávy a sycených nápojů.
  • Přiměřený odpočinek – je vhodné vyrazit několikrát do měsíce do přírody a vzít si každoroční dovolenou.
ČTĚTE VÍCE
Jak nosit bundu?

Kromě výše uvedených metod lze proti chronickému únavovému syndromu bojovat fyzickou aktivitou, pravidelným tréninkem, otužováním a užíváním posilujících a zklidňujících doplňků stravy. Jako účinný antioxidant lze využít například Betaglukan. Jedná se o přírodní polysacharid vyrobený z obilovin, řas, vyšších a nižších hub. Beta-glukan je užitečný jako prostředek k posílení imunitního systému po závažných onemocněních, chirurgických zákrocích a také při neustálém pocitu únavy. Řada Betaglukan zahrnuje doplňky stravy s přizpůsobenou formou dávkování a uvolňování pro dospělé a děti.

Beta glukan je přírodní širokospektrální imunomodulátor. Navíc účinnost beta glukanu přímo závisí na jeho stupni čištění od nečistot a na úrovni mikronizace. Čím vyšší je stupeň čištění a mikronizace, tím vyšší je biologická dostupnost a účinnost produktu. K dnešnímu dni je nejvyšší stupeň čištění 93 %. Přesně takový má Beta glukan od značky Ulife. Mnoho klinických studií provedených v různých zemích prokázalo pozitivní účinek užívání beta glukanu při psychické a fyzické zátěži, chronickém únavovém syndromu a psycho-emocionálním přetížení.

Pravidelný preventivní příjem Beta glukanu může nejen posílit imunitní systém, ale také snížit riziko rozvoje kardiovaskulárních onemocnění.

Beta glukan ve formě sirupu značky Ulife je schválen pro použití pro děti od 1 roku. Doporučuje se používat v období adaptace dítěte na školku nebo školu, v období velké psychické a fyzické zátěže dětského organismu.

Dalším bezpečným a účinným doplňkem stravy je Helpegs s extraktem ze zeleného čaje. Obsahuje polyethylenglykol, vitamín C a extrakty suchého čaje. Doplněk stravy pomáhá vyvážit výživu lidí dietou složenou z rafinovaných potravin. Helpegs je také účinný při sedavém životním stylu, stresu, emočním přetížení, zneužívání drog a ve stáří (s věkem podmíněnou střevní atonií).

Cítíte se unavení i přes 7-8 hodin spánku? Probouzíte se uprostřed noci? Nedaří se vám usnout ve správný čas, i když jste vyčerpaní ze dne? Naše cirkadiánní rytmy mohou být narušeny mimo jiné kvůli nedostatku živin, které tělo potřebuje pro správné a nepřerušované fungování. Zde jsou klíčové vitamíny a minerály, které jsou spojeny s kvalitou spánku.

1. Vitamín D

Metaanalýza zveřejněná Národním centrem pro biotechnologické informace uvádí, že nedostatek vitaminu D je spojen s vyšším rizikem poruch spánku. Zvyšuje se, když jsou hladiny vitaminu D nižší než 20 ng/ml

ČTĚTE VÍCE
Kolikrát za rok si můžete udělat žlutý peeling?

Vitamin D můžete získat ze slunění a prostřednictvím doplňků výživy. Mezi potraviny s vysokým obsahem vitamínu D patří vejce, losos, tuňák a houby.

Poraďte se se svým lékařem, abyste zjistili, jaké jsou vaše současné hladiny vitaminu D a zda je třeba je upravit. Protože vitamín D je vitamín rozpustný v tucích, může se v těle hromadit a stát se toxickým, pokud jsou jeho hladiny příliš vysoké. Užívání šokových dávek samostatně se přísně nedoporučuje.

2. Vitamin E

Studie z roku 2011 zkoumající neuroprotektivní účinky vitaminu E zjistila, že může zabránit poklesu paměti vyvolanému spánkovou deprivací a také normalizovat antioxidační mechanismy hipokampu během nedostatku spánku.

Kromě toho je vitamin E silným antioxidantem, který chrání tělesné tkáně před poškozením volnými radikály a hraje roli ve zdravém stárnutí. Vitamin E ovlivňuje imunitní systém, hraje důležitou roli při tvorbě červených krvinek a pomáhá tělu využívat vitamin K.

Slunečnicová semínka, mandle a olej z pšeničných klíčků obsahují poměrně slušné množství vitamínu E. Ve většině lékáren jej můžete zakoupit také ve formě kapslí. Vitamin E je také vitamin rozpustný v tucích, proto byste se před jeho užíváním měli poradit se svým lékařem.

Dieta pro štěstí: jak výživou ovlivnit syntézu dopaminu, serotoninu a dalších neurotransmiterů

3. Vitamíny skupiny B

Některé vitamíny skupiny B (B3, B5, B6, B9 a B12) pomáhají regulovat příjem tryptofanu v těle, který zase pomáhá tělu produkovat melatonin. Melatonin je hormon produkovaný ve vašem těle, který způsobuje ospalost.

Vitaminy skupiny B jsou běžně obsaženy ve většině multivitaminů, nebo si můžete zakoupit svůj vlastní komplex B ve formě doplňků. Zdravá a dobře vyvážená strava s dostatkem celozrnných výrobků, masa, ovoce a zeleniny může tělu často poskytnout dostatečné množství vitamínů B.

4. Vápník a hořčík

Tyto dva minerály se často doporučují užívat večer před spaním, aby hrály roli při svalové kontrakci a relaxaci.Předpokládá se, že nedostatek vápníku a hořčíku může způsobit četné poruchy spánku během noci. Kromě toho vápník spolupracuje s tryptofanem na produkci spánkového hormonu melatoninu. Chronická nespavost je také jedním z počátečních příznaků nedostatku hořčíku.

Abyste ze stravy získali dostatek hořčíku a vápníku, měli byste ji obohatit o zeleninu, ořechy a semena.

ČTĚTE VÍCE
Jaký je nejúčinnější vlasový olej?

5. Theanin

Theanin je úžasná aminokyselina, která se podílí na syntéze důležitých neurotransmiterů (dopamin, GABA a serotonin), které regulují spánek a nervové vzrušení. Odborníci se domnívají, že dostatečná přítomnost theaninu v těle pomáhá zlepšit kvalitu spánku, navodit ospalost a urychlit dobu potřebnou k usnutí. Aminokyselina se nachází v čajových lístcích, zejména v zeleném čaji, a také v některých druzích hub.

6. Železo

Některé z hlavních příznaků nízké hladiny železa jsou únava a poruchy spánku. Nízká hladina železa je považována za hlavní rizikový faktor syndromu neklidných nohou, který může také způsobit nespavost. Nízká hladina železa může také přispívat k úzkosti, která může výrazně zhoršit spánek.

Mezi potraviny s vysokým obsahem železa patří libové hovězí maso, ústřice, kuřecí maso, krůtí maso, fazole a čočka, tofu, pečené brambory, kešu oříšky, tmavě zelená listová zelenina, jako je špenát, celozrnný chléb. Hladinu železa v těle lze měřit v laboratoři. Pokud je nízká, má smysl přemýšlet o příjmu živin.

7. Melatonin

Melatonin je hormon, který je přirozeně produkován tělem a způsobuje ospalost.Pokud máte potíže s usínáním, užívání doplňku melatoninu po dobu 2 týdnů může pomoci normalizovat váš cirkadiánní rytmus. Po tomto období odborníci doporučují přestat užívat doplněk po tomto období a sledovat, jak vaše tělo na změny reaguje.

Své produkci melatoninu před spaním můžete pomoci jednoduchými metodami, jako je vyhýbání se jasnému světlu.

8. Tryptofan

Výzkum také spojil kvalitu spánku s další aminokyselinou, tryptofanem. Lze jej získat z různých potravin – ořechů, semínek, drůbeže, mléka, špenátu, vajec a lososa.

Důležité: Před použitím vitamínů na spaní nebo zařazením doplňků do stravy byste se měli poradit se svým lékařem. Některé z nich, jako železo a vitamíny A, D, E a K rozpustné v tucích, mohou při nahromadění v těle vést ke zdravotním problémům. Pouze lékař vám může poskytnout konkrétní rady o tom, jaké látky a dávkování můžete potřebovat. A také vyloučit možné kontraindikace.