Křehkost, křehkost, ztráta – signály, že kadeře potřebují zvýšenou výživu. Řekneme vám, co jíst a pít, abyste obnovili sílu a lesk vlasů, a na jaké vitamíny pro vlasy si dát pozor.

Elena Lugovtsova Autor

Dermatolog Maria Nevskaya

Proč vlasy potřebují vitamíny

Jsou nezbytné pro to, aby byly vlasy krásné a zdravé a naše tělo uvolňuje do vlasů vitamíny a minerály podle zbytkového principu. Vše, co zbude po uspokojení potřeb srdce nebo plic, je dobré. Nezůstane – no, až do příště: vlasy se neúčastní životně důležitých procesů, budou trpět.

Není divu, že vlasy často hladoví. A to ovlivňuje jejich stav: s takovým opatřením vypadají vybledlé, bez života, lámou se a štěpí, pokožka hlavy je suchá, je zde pocit nepohodlí. Podle dermatokosmetolog, tricholog Maria NevskayaAbyste situaci napravili, potřebujete vyváženou, pestrou stravu bohatou na vitamíny a minerály pro posílení vlasů. Při nedostatku živin by bylo dobré probrat s lékařem příjem vitaminových komplexů. “Hlavní vitamíny pro pokožku, vlasy a nehty jsou ve skupinách B a D,” říká Maria. – První z nich se podílejí na syntéze proteinů, včetně keratinu, strukturálního proteinu vlasů. S jeho nedostatkem začnou vypadávat. A vitamin D se mimo jiné podílí na metabolismu estrogenu – hlavního stimulátoru a aktivátoru růstu vlasů u žen.

Hlavní vitamíny pro zdravé vlasy – D a skupina B. © Getty Images

Jak účinná je kosmetika s vitamíny ve svém složení?

Samozřejmě, abyste se vyrovnali s nedostatkem vitamínů, musíte je užívat perorálně (jíst nebo pít). Je lepší vybrat vhodný komplex společně s lékařem. Ale kosmetika s vitamíny, včetně šamponů, balzámů, masek a ampulí, bude skvělým pomocníkem pro kadeře:

  • pomůže posílit vlasy od samotných kořenů;

Níže jsou uvedeny vitamínové vlasové produkty, které preferují redaktoři Skin.ru.

Šampon-transformace “Dream Length” pro dlouhé poškozené vlasy, L’Oréal Paris

Receptura s keratinem, vitamínem B5 a ricinovým olejem je ideální pro dlouhé poškozené vlasy: šampon pomáhá obnovit vlasy, dělá je lesklé a snadněji se rozčesávají.

Maska Elseve “Ultra strong” Power Mask proti vypadávání vlasů, L’Oréal Paris

Tento multifunkční přípravek neobsahuje silikony, ale je bohatý na biotin, arginin a vitamín B5 pro růst vlasů. “Ultrastrength” lze použít jak jako masku pro posílení vlasů, tak i jako bezoplachovou péči – dokonale vyživuje a chrání vlasy před vypadáváním v důsledku lámavosti.

ČTĚTE VÍCE
Je možné nechat sušičku bot přes noc?

Maska pro barvené vlasy se slunečnicovým extraktem, Kiehl’s

Kromě slunečnicového a meruňkového oleje je obohacen o vitamíny B3, B5 a B6. Maska si dokonale poradí se suchými a lámavými vlasy, chrání je před vyblednutím, intenzivně vyživuje a hydratuje.

Posilující šampon Fructis “Síla a lesk” 2 v 1 pro normální vlasy, Garnier

Vitamíny B3, B6 a extrakt z grapefruitu jsou v něm sólisty: díky tomuto složení vitamínů šampon posiluje vlasy, dodává jim svěžest a lesk. A aktivní ovocný koncentrát poskytuje antioxidační ochranu.

Intenzivně vyživující balzámový kondicionér “Legendary Olive” pro suché, poškozené vlasy, Garnier

Olivový olej bohatý na vitamín E nasycuje vlasy živinami, obnovuje a uhlazuje je po celé délce, zabraňuje zacuchávání.

Komplexní bezoplachová krémová péče Fructis “SOS spořič vlasů 10 v 1” s tekutým aminokeratinem a amla olejem, Garnier

Díky řadě přírodních rostlinných extraktů, aminokeratinu a vitamínům B3 a B6 pomáhá tato bezoplachová kúra i velmi poškozeným vlasům. Vyživuje, zjemňuje, hydratuje a obnovuje, poskytuje tepelnou ochranu během stylingu.

Kondicionér pro lesk a proměnu matných vlasů bez života Dercos Nutrients Vitamin, Vichy

Plody Acai a extrakt z aloe vera, bohaté na vitamíny A, C a E, dokážou skutečně zázraky: kondicionér vlasy revitalizuje, zjemňuje, hydratuje a dodává jim zrcadlový lesk.

Jaké vitamíny a minerály jsou potřebné pro růst vlasů

Bílkoviny, vitamíny (A, C, D, E, skupina B) a minerály (železo, zinek, hořčík, vápník, fosfor, selen atd.) – to je snad hlavní menu pro vlasy. Tyto látky jsou nejčastěji obsaženy ve vitamínových komplexech na vlasy – někdy se k nim přidává i jód a draslík. Ale tuky nejsou pro krásu účesu až tak důležité, ale pokud je ze stravy úplně vyloučíte, vitamíny A, E, D rozpustné v tucích se nevstřebají.

Největší poškození vlasů způsobují diety s omezením masa, protože vlasový stvol je téměř z 90 % složen z keratinových proteinů. Problémy mohou začít, i když budete jíst ryby a mořské plody místo masa: ty postrádají aminokyseliny nezbytné pro vlasy. Pokud z nějakého důvodu nejíte živočišné bílkoviny, je lepší se poradit s lékařem a užívat potřebné aminokyseliny ve formě doplňků stravy.

vitamin A

Tento vitamín je naprosto nezbytný pro růst vlasů: přispívá k posílení a zdravému vývoji vlasových folikulů. Kromě toho vitamín A ovlivňuje syntézu kolagenu a zvyšuje elasticitu nejen pokožky, ale i kadeří. Potravinové zdroje vitamínů – hovězí játra, mrkev, meruňky, bylinky, zelí.

ČTĚTE VÍCE
Kolikrát denně mohu aplikovat Levomekol mast?

B vitamíny

Vitaminy skupiny B pomohou zabránit lámavosti a průřezu vlasů, zbavit se lupů. Podílejí se na syntéze bílkovin (nejen keratinu), proto odpovídají na otázku “Jaké vitamíny pít na vypadávání vlasů?” , Trichologové nejčastěji poukazují na skupinu B.

B1 (thiamin) posiluje vlasy, dodává jim lesk. Je ho hodně ve vepřovém mase, vnitřnostech, ovesných vločkách, pohance, žitném chlebu. Bohužel se snadno ztrácí při stresu a zvýšené zátěži nervové soustavy – mějte to na paměti, pokud vás v blízké době čeká vykazovací období nebo zkoušky.

B2 (riboflavin) zajišťuje prokrvení vlasových folikulů a tím zlepšuje výživu vlasů. Obsaženo v mléce, vejcích, brokolici, drobech.

B3 (kyselina nikotinová) je jedním z hlavních „vitamínů krásy“. Zlepšuje mikrocirkulaci, podporuje probuzení spících vlasových folikulů. Tento vitamín se také podílí na syntéze kolagenu, řídí hydrataci pokožky a vlasů, ovlivňuje seboregulaci a dokonce pomáhá vyrovnat se s lupy. Obsahuje žitný a celozrnný chléb, pohanka, fazole, ořechy, droždí, vaječný žloutek, mléko, maso, vnitřnosti, houby.

B5 (panthenol) stimuluje syntézu keratinu, posiluje vlasy, zvyšuje jejich lesk a podporuje růst. Často je součástí komplexu vitamínů proti vypadávání vlasů. B5 lze nalézt v pivovarských kvasnicích, zelené listové zelenině, květáku, hrášku, ovesných vločkách, celozrnném a žitném chlebu.

B7 (biotin) Posiluje vlasy a pomáhá předcházet lámání a třepení konečků. Velmi často se doporučuje při vypadávání vlasů. Stejně jako vitamín B3 je schopen ovlivnit regulaci mazu a chránit pokožku hlavy před přebytečným maštěním. Obsaženo ve vejcích, vnitřnostech, kvasnicích, luštěninách.

vitamin C

Pokud se vlasy staly křehkými, matnými, s největší pravděpodobností tělu chybí vitamín C. Je ho hodně v bobulích, zelenině a ovoci – šípky, rakytník, horský popel, citrusové plody, hlávkový salát, brokolice atd.

Vitamin D

Jaké vitamíny jsou potřebné pro růst vlasů? Samozřejmě D! Kvůli jeho úplnému nedostatku může začít plešatost. Ale to je samozřejmě extrém. A pokud je dostatek vitamínu D, vlasy budou bujné a vlasy porostou silné a zdravé. Vitamin D lze získat při chůzi za slunečného počasí. A jeho nejznámějšími zdroji potravy jsou tučné ryby (vůdcem v obsahu vitamínu D je losos), vejce, některé druhy hub (nejvíce v shiitake), mléko a mléčné výrobky.

Vitamin E

Často se mu říká „vitamín krásy“, a to z dobrého důvodu: jako antioxidant inhibuje všechny oxidační procesy v těle, čímž zabraňuje předčasnému stárnutí orgánů a systémů, pokožky a vlasů. Vitamín E lze získat z jakýchkoli rostlinných olejů (avokádový, olivový, dýňový, ořechový, lněný atd. – lepší je, když jsou nerafinované), ořechů, vajec.

ČTĚTE VÍCE
Jak často lze ultrazvukový lifting obličeje provádět?

Keratin

Je to hlavní strukturální protein vlasů. Keratin dodává kadeřím pevnost, pružnost a zdravý lesk a jako součást kosmetiky naplňuje vlasy vlhkostí, dělá je hustší a hustší.

Aminokyseliny

Téměř vždy jsou obsaženy ve vlasových vitamínových komplexech proti vypadávání vlasů, protože právě z nich se staví vlasy! Například L-cystein je nezbytný pro syntézu prokolagenu a keratinu, které tvoří vlasový stvol. Posiluje vlasové folikuly, má silný účinek proti stárnutí.

Biotin (vitamín B7) se často doporučuje při vypadávání vlasů. © Getty Images

Zkušený tricholog s více než 15 letou praxí. Během své profesní kariéry vypracovala metodiku individuálního přístupu ke každému pacientovi.

Informace jsou aktuální pro rok 2024

Délka a tloušťka vlasů jsou dány přírodou, která také zajišťuje pravidelnou obnovu kudrlin. V průměru ztrácíme asi 70 – 110 jednotek denně. Aktivní chloupky přitom rostou o 1–2 cm za měsíc. Při narušení rovnováhy v těle se kadeře začnou zhoršovat, ztrácejí lesk a pevnost a jsou náchylné k vypadávání. Důvodem negativních změn může být nejen stres nebo nesprávná péče, ale také nedostatek vitamínů. Pro dosažení rychlého růstu a zdraví vlasů je nutné určit, které látky chybí. Teprve po diagnóze lékař předepíše vhodnou možnost léčby. Pití vitaminových komplexů na vlastní pěst je nebezpečné a iracionální, protože je snadné překročit hladiny a vyvolat poruchy ve fungování celého těla.

Jak pochopit, že vlasy postrádají vitamíny?

  • zhoršení stavu kudrlin – zamotávají se, obtížně se rozčesávají, elektrizují i ​​při použití aktivní péče;
  • ztráta lesku a jasu stínu, vlasy vypadají bez života, slabé a neupravené;
  • mastnota pokožky hlavy se prudce zvýšila nebo snížila, kůže se začala rychle špinit nebo naopak pokrývat jemné lupy;
  • Je obtížné stylizovat, protože kudrlinky nedrží objem a tvar;
  • objevily se roztřepené konečky.

Pokud zaznamenáte některý z výše uvedených problémů, měli byste se poradit s trichologem. Specialista zjistí, které vitamíny jsou ve vašem případě pro růst vlasů na hlavě nezbytné, zvolí dávkování a optimální způsob podávání. Tímto způsobem můžete rychle a efektivně dosáhnout významných výsledků, protože budete jednat s přesností.

Přečtěte si také

Naše vlasy potřebují vitamíny skupiny B, protože jsou zodpovědné za jejich aktivní růst. Nedostatek tohoto vitamínu může vést k plešatosti.

ČTĚTE VÍCE
Kam je nejlepší vyrazit na novoroční svátky?

Jaké vitamíny jsou potřebné pro růst vlasů?

Neexistuje žádná speciální, jedinečná a jediná látka, která by zajistila růst a krásu kadeří. Aby vám vlasy dobře a rychle rostly, byly krásné, pevné a lesklé, je důležité udržovat vitamínovou a minerální rovnováhu, kde je všeho dostatek. Stojí za zvážení, že nedostatek vitamínů ovlivňuje nejen vzhled, ale také primárně negativně ovlivňuje celkový stav těla. Takové stavy vyvolávají menstruační nepravidelnosti, rané šedé vlasy, sklon k nemocem, poruchy spánku a paměti.

Nejužitečnější vitamíny pro rychlý růst vlasů:

  • A. Posiluje vlasové folikuly, zajišťuje jejich normální vývoj a fungování, probouzí spící folikuly, obnovuje strukturu vlasového stvolu a dodává jim pružnost. Poskytuje regeneraci tkání, slouží jako základ pro kyselinu retinovou, která je nezbytná pro folikuly;
  • Vitamin skupiny B. Nejdůležitější vitaminy pro nervový systém, boj proti stresu a metabolické procesy v buňkách. Podílejí se na procesech syntézy keratinu, dávají kadeřím krásný a zdravý vzhled a jsou nezbytné pro výživu cibulek.
  • C. Účinný antioxidant chrání kožní a vlasové buňky před oxidačním stresem a zabraňuje plešatění. Účastní se mnoha metabolických reakcí, podporuje lepší vstřebávání železa.
  • D. Jediný vitamín, který je hormonální. Je nesmírně důležitý pro fungování endokrinního systému, zdravou kůži, kosti a vlasy. Podílí se na tvorbě vlasových folikulů a podporuje aktivní růst kadeří. Pomáhá při vstřebávání zinku.
  • E. Slouží jako zdroj výživy pro folikulární buňky, chrání buňky před oxidací, bojuje proti volným radikálům, zlepšuje krevní oběh. Dodává kadeřím hebkost, pružnost a krásný lesk.

Jaké další látky jsou kromě vitamínů nezbytné pro rychlý růst vlasů?

Polynenasycené mastné kyseliny, aminokyseliny, mikroelementy – chemická rozmanitost těla je obrovská. Některé látky jsou obsaženy v extrémně malých množstvích, ale hrají zásadní roli v některých procesech. Aby vlasy rychle rostly, užívání vitamínů nestačí. Důležité je udržovat dostatečné množství dalších mikroelementů.

  • Koenzym Q10. Látka je chemickou strukturou podobná vitaminům E a K a má také antioxidační účinek. Kromě toho dodává buňkám energii, stimuluje procesy regenerace a tvorby kolagenu a udržuje dostatečnou hydrataci pokožky.
  • Mastné kyseliny. Omega 3-6-9 posiluje imunitní systém, vyživuje vlasy, zhušťuje je, odstraňuje seboreu a zánětlivé procesy na kůži, zabraňuje vypadávání vlasů a není o nic méně nezbytný pro rychlý růst vlasů než jiné vitamíny.
  • Zinek. Mikroelement je široce používán k léčbě kožních onemocnění, v boji proti různým formám alopecie, má příznivý účinek na vlasové folikuly, urychluje jejich obnovu a posiluje vlasy.
  • Žehlička. Vědci u některých pacientů prokázali souvislost mezi alopecií a nedostatkem železa. Dodává kadeřím sílu, lesk a zdraví. Zabraňuje vysoušení a vzniku seborey.
  • Selen. Silný antioxidant zabraňuje poškození buněk, předčasnému stárnutí vlasových folikulů a vypadávání vlasů. Působí stimulačně, urychluje růst kadeří a zvyšuje účinnost vitaminu E.
  • Měď. Kromě toho, že na této složce závisí intenzita odstínu, je nezbytná i pro lepší vstřebávání železa. Nedostatek mědi vede k difúznímu ztenčování, slabosti a křehkosti kadeří.
  • Mangan. Podporuje výměnu lipidů a kyslíku mezi buňkami, zvyšuje syntézu melaninu a zabraňuje vzniku šedivých vlasů.
  • Inositol. Tato látka podobná vitaminu zlepšuje výkon mozku, posiluje imunitu, posiluje a hydratuje vlasy a zabraňuje vypadávání vlasů.
  • Aminokyseliny (L-cystein a L-lysin). Jsou strukturálním základem keratinu a nacházejí se ve velkém množství v samotném jádru. Nedostatek těchto složek nedovolí vlasům rychle růst ani s dostatkem vitamínů.
ČTĚTE VÍCE
Jaký film získal 9 Oscarů v roce 1987?

Co ještě můžete udělat pro posílení růstu vlasů?

Přečtěte si také

Vitamin E chrání naše vlasy před škodlivými účinky ultrafialového záření, posiluje je a podporuje růst vlasů. Kromě toho vitamín E hojí pokožku hlavy, zmírňuje záněty a podporuje hojení ran.

Ani jeden vitamínový komplex nepomůže k růstu vlasů, pokud existují zdravotní problémy, nedodržuje se péče, existuje silný psycho-emocionální stres a co je nejdůležitější, je narušena strava. Právě jídlem člověk dostává všechny potřebné živiny, které se v této formě nejlépe vstřebávají. Riziko předávkování je přitom na rozdíl od lékové formy minimální. V první řadě lékař doporučí vzdát se diet, přísných omezení, radikálních dietních odchylek (veganství apod.).

Většině pacientů stačí vyvážit jídelníček, aby jim vlasy rychle rostly a zdraví bylo pevné. Vitamíny z masa, mléka, sýrů, tvarohu, ořechů, zeleniny a ovoce, bylinek a obilovin pokryjí denní potřebu a je méně pravděpodobné, že způsobí alergickou reakci a další vedlejší účinky.

Specialisté kliniky Doctor Hair pomohou nejen určit hladinu vitamínů, ale také vytvoří programy na odstranění nedostatků. Klinika poskytuje také kosmetické procedury pro růst a hojení vlasů. Osobní přístup, moderní vybavení a pouze léky s prokázanou účinností nám umožňují dosahovat vynikajících výsledků.

Datum zveřejnění: 06.02.2023

Informace jsou pouze orientační a nejsou návodem k akci. Nepoužívejte samoléčbu. Při prvních příznacích onemocnění vyhledejte lékaře.