Sportovní výživa si získává stále větší oblibu. Často se najdou jeho přívrženci a horliví obdivovatelé, ale debaty o vhodnosti používání takových potravinářských přídatných látek stále neutichají. V tomto článku se dozvíte vše důležité o kreatinu.
Nejprve bych rád poznamenal, že tato látka je zcela přírodního původu: tělo ji přijímá z běžných potravin. Vyrábí se v ledvinách, slinivce břišní a játrech. Vědecký název kreatinu je kyselina 2-methylguanidinooctová. Ve skutečnosti jde o molekulu, která je pro tělo důležitá a účastní se energetických metabolických procesů probíhajících ve svalech a nervových buňkách.
Tato látka byla objevena v roce 1832, ale až o několik desetiletí později byly prokázány výhody kreatinu při budování svalové hmoty. Jeho působení zlepšuje sportovní výkon a má také neuroprotektivní vlastnosti. V současné době je kreatin často používán jako doplněk stravy – je zcela bezpečný pro zdraví, pokud dodržujete doporučení pro použití. Následující tabulka tedy ukazuje vzorec spotřeby sportovních doplňků stravy:

Přečtěte si více o účincích kreatinu na tělo

Je všeobecně známo, že tělo přeměňuje energii z přijatých bílkovin, sacharidů a tuků – ale než ji dokáže syntetizovat, musí přeměnit kalorie na kombinovanou molekulu ATP. Je považován za hlavního nositele energie v lidském těle. Pokud mají buňky rezervu kyseliny 2-methylguanidinoctové, spotřeba molekuly ATP klesá. Regenerace buněk se tak výrazně urychlí.
Kreatin se nachází ve svalech každého člověka – eliminuje kyseliny, které se syntetizují při fyzické aktivitě a pomáhá snižovat svalovou únavu. Látka také zvyšuje objem svalů, zvyšuje hladinu tekutiny uložené v sarkoplazmě: celkový přírůstek hmotnosti někdy dosahuje 3-5 kg.

Výhody a nevýhody používání kreatinu

Vzhledem k tomu, že se jedná o zcela přírodní látku, nemá žádné zvláštní kontraindikace. Průměrný denní příjem jsou 3 gramy – s překračováním doporučeného dávkování byste to neměli přehánět. Tím riskujete své zdraví.
Nadměrné užívání kreatinu může způsobit následující nežádoucí účinky:

  • snížená hustota kostí;
  • rozvoj akné;
  • zvýšené riziko selhání ledvin;
  • trávicí problémy;
  • zadržování vody v těle.

Je důležité si uvědomit, že výše uvedené nežádoucí účinky jsou poměrně vzácné a ne každý je zažívá. Stojí za to pečlivě sledovat své tělo a všímat si změn ve vaší pohodě.
Kromě možných kontraindikací můžete na internetu najít informace o kreatinu, které nejsou zcela pravdivé. Mezi takovými mýty jsou například běžné: vytváření zvýšené zátěže srdce, zvýšení rizika vzniku rakoviny, zvýšení krevního tlaku a negativní ovlivnění potence.
Ještě jednou poznamenejme, že poslední seznam je jedním z absolutních mýtů. Neexistují žádné vědecké důkazy, které by potvrzovaly tak negativní vliv na organismus.
Konzumace kreatinu má také nepochybné výhody. Mezi nimi můžeme vyzdvihnout:

  • zlepšení svalové vytrvalosti, snížení míry únavy i při dlouhodobém tréninku;
  • zvýšená svalová síla;
  • zvýšení účinnosti školení;
  • ztluštění svalových vláken, které pomáhá budovat svaly;
  • zajištění přísunu živin do buněk, což zlepšuje regeneraci svalové tkáně.
ČTĚTE VÍCE
Jak se donutit cvičit a zhubnout?

Hodnocení TOP 5 nejlepších kreatinů

Náš web představuje jen ten nejlepší a 100% originální kreatin pro nabírání svalové hmoty, hubnutí a obnovu těla po intenzivním tréninku. Ale díky vaší zpětné vazbě jsme byli schopni identifikovat 5 nejlepších produktů, které lze zakoupit na našem webu:

  1. 100% kreatin monohydrát 1000 gramů
  2. Kreatin monohydrát 500 gramů
  3. 100% kreatin monohydrát 500 gramů
  4. 100% kreatin monohydrát 300 gramů
  5. Kreatin + taurin + B6 300 gramů

Kreatin pro a proti

Móda pro krásné, vysportované, svalnaté tělo mezi mladými lidmi doslova paralyzovala svět. A člověk místo toho, aby byl rukojmím vlastních ambicí, spoléhá na stereotypy zakořeněné ve společnosti, které se ho přímými i nepřímými způsoby snaží motivovat k zahájení tréninku, aby v budoucnu dosahoval dechberoucích vítězství ve sportovních soutěžích a olympiádách.

Aby vás miliony okolních pohledů vyhodnotily jako příklad hodný následování, aby vás všichni obdivovali a jen se na vás jednou podívali a hned zešíleli, budete se muset zásobit pozoruhodnou trpělivostí a samozřejmě se dát do pracovní nálada, kde byste bez ní byli?

Kdo cvičí ve dne i v noci, nešetří námahou a časem, nejčastěji doplňuje svůj trénink dodatečným příjmem nutričních směsí – proteinů, gainerů a kreatinu. Jak se říká, udělám vše, dokud bude výsledek zřejmý. V tomto fascinujícím článku budeme hovořit na téma „kreatin monohydrát“, pochopíme, co to je, k čemu se používá a jak jej používají profesionální sportovci, jaké vedlejší účinky plynou z jeho užívání.

Co je kreatin?

Kreatin patří do samostatné třídy karboxylových kyselin obsahujících dusík, které stimulují energetický metabolismus ve svalových buňkách a pomáhají získat „druhý dech“.

To je dobré „dobití“ celého našeho těla, které dnes většina výrobních společností vyrábí ve formě bílého výživného prášku, který vypadá jako mouka. Chuť kreatinu prostě nemá na světě obdoby, protože má úžasnou chuť mateřského mléka, která vás psychicky přenese do dětství.

Kreatin monohydrát je dobrý pro ty, kteří jsou pozadu s váhou, ale neměli byste jít do příliš levných hrubě mletých kopií, protože jejich kvalita může zanechat mnoho přání. Z tohoto důvodu se věci mohou velmi nepředvídatelně zvrtnout a vy zažijete nepříjemné pocity v žaludku a střevech.

ČTĚTE VÍCE
Co jíst při dietě v zimě?

Studium zajímavých faktů o kreatin monohydrátu začalo již v roce 1832. A teprve ve zběsilých 90. letech kulturisté pochopili, jak tento sportovní doplněk funguje v praxi.

Řada četných studií prokázala, že zařazení 20 gramů bílého prášku do denní nabídky zvyšuje koncentraci kreatinu ve svalových vláknech o 20 procent. To bude pravda, pokud budete drogu užívat 4-5 dní.

A teprve v roce 1994 se masám objevila senzační zpráva – byl vyvinut skutečně účinný doplněk na bázi kreatinu. Vysoce kvalitní produkt Phosphagen od značky Experimentaland Applied se okamžitě stal oblíbeným veřejnosti.

Exponování kreatinu: jeho výhody a nevýhody

Již desítky let se mezi vědci rozhoří diskuse o tom, jaké skvělé výkony může monohydrát vykonat, co dokáže jiná látka – tento kretin – nedokáže. Jeho výhody a škody dnes ještě nebyly plně prozkoumány, takže některá fakta stále zůstávají utajena.

Kreatin, jeho výhody a nevýhody pro tělo je, že jeho pravidelná konzumace:

  1. dodává výdrž. Je tedy spolehlivě známo, že kreatin je extrémně užitečná „maličkost“, která zachraňuje svaly před chátráním a zvyšuje schopnost lidského těla provádět intenzivnější trénink;
  2. zvyšuje svalovou hmotu. Pokud byl tréninkový program sestaven správně, pak máte zaručeny dobré výsledky: za 1 měsíc existuje reálná šance získat až 5 kg čisté svalové hmoty;
  3. Pomáhá předcházet ztrátě svalové hmoty, která přichází se stářím. Jak se říká, „stáří není radost“, ale aby to pro vás bylo naopak, zvykejte si na každodenní trénink už od mládí. V průběhu let hladina testosteronu v těle znatelně klesá, proto dochází k rychlému spalování svalů. Abyste tomu zabránili, používejte sportovní doplňky plně obohacené o kreatin;
  4. pomáhá zvyšovat růstový faktor svalů podobný inzulínu;
  5. zlepšuje definici svalů. Pokud si dáte silné, elastické, napumpované paže, pak se na vás bude každá dívka určitě dívat, jako by byla Apollo.

Užitečné doporučení! Nejlepší je užívat kreatin speciální metodou, která se ve sportovním žargonu nazývá metoda „no loading“. Jeho podstatou je, že sportovec by měl denně přijmout 5-6 gramů hodnotného prášku.

Nápoj je překvapivě chutný, když prášek rozpustíte v rubínově zbarvené třešňové šťávě. Hroznová šťáva může být výbornou náhradou třešňové šťávy.

ČTĚTE VÍCE
Co můžete použít místo bagelů na vlasy?

Seznam vedlejších účinků užívání kreatinu

Kreatin ve sportovním průmyslu je doplněk, který patří do kategorie ne nejnebezpečnějších, protože jeho užívání může způsobit neblahé vedlejší účinky.

Za prvé, kretin vyvolává zadržování tekutin v těle. Pokud jste typ člověka, který často otéká, pak by se balení bílého prášku mělo odložit na lepší časy. Právě díky látce se v těle zadržuje voda, která je často přirovnávána k usazené svalové hmotě.

Mezi vedlejší účinky užívání kreatinu patří také dehydratace. Během užívání výživového doplňku se neomezujte v pití čisté pitné vody, nejlépe pramenité, jinak onemocníte onemocněním urogenitálního systému.

Neměli byste se pouštět „na kreatinovou jehlu“, jinými slovy, neměli byste nadužívat bílý prášek, jinak se dočkáte odezvy v podobě poruch trávení. Špatně čištěný kreatin ucpává žaludek, proto je lepší věřit elitnímu doplňku stravy od známých výrobců. Pokud vám váš rozpočet neumožňuje zásobit se příliš drahými léky, pak použijte kreatin s ukazatelem průměrné ceny.

Dozvěděli jsme se tedy o výhodách a nevýhodách kreatinu a byli jsme přesvědčeni, že tento doplněk není v kvalitě horší než ostatní doplňky.

Kombinace kreatinu s alkoholem: dobré nebo špatné?

Kreatin a alkohol jsou velmi nevkusný „duet“. Neměli byste kombinovat nekompatibilní věci.

Pokud sportovec začne pít při užívání kreatinu, bude mít to štěstí, že se u něj objeví vedlejší účinky spojené se selháním ledvin. Své tělo byste neměli podrobovat krutému mučení tím, že do sebe budete lít panáka za panákem, jinak bude močení častější a pocítíte nepříjemné závratě. Navíc pocítíte nevolnost, která může brzy přejít ve zvracení.

Můžete si také nechat poradit a zakoupit potřebné produkty na telefonním čísle: