Každý ví, že borůvky posilují stěny cév a pomáhají udržovat zrakovou ostrost po mnoho let. Existují však také produkty, které mohou poškodit vaše oči a způsobit poškození zraku. Ano, ano, dokážou to nejen gadgety a čtení ve tmě, ale také jídlo, které denně jíte a o jehož nebezpečích ani nevíte. Řekneme vám tedy, jaké potraviny a nápoje byste měli z lednice vyjmout, abyste se vyhnuli problémům se zrakem.

  • Káva
  • Pečení a těstoviny
  • Chipsy a rychlé občerstvení
  • Alkohol
  • Sýrové nápoje
  • Sůl
  • Symptomy nedostatku vitamínu

Káva

Prvním nepřítelem dobrého zraku je káva. Tento nápoj totiž stahuje cévy a v důsledku toho zhoršuje krevní oběh v oku. Ale nelekejte se: abyste poškodili oči, musíte ho pít ve velkém množství. A pokud se budete držet v normě 2-3 šálků denně, je to v pořádku.

Pečení a těstoviny

Chléb a těstoviny vyrobené z prémiové pšeničné mouky obsahují velké množství rafinovaného škrobu. Na druhé straně způsobuje, že slinivka produkuje další inzulín, což může způsobit rozvoj krátkozrakosti. Rychlé sacharidy jsou nebezpečné zejména pro lidi po čtyřicítce.

Chipsy a rychlé občerstvení

Chipsy, krekry, instantní nudle, rychlé občerstvení a všemožné omáčky obsahují obrovskou dávku různých konzervantů, příchutí, barviv a trans-tuků. Mezitím všechny tyto látky negativně ovlivňují stav očí, stejně jako fungování všech ostatních orgánů.

Alkohol

Alkoholické nápoje rychle stahují krevní cévy a takové křeče jsou extrémně nebezpečné pro zdraví očí. Silné nápoje navíc negativně ovlivňují oblasti mozkové kůry, které jsou zodpovědné za zrakové vnímání. A pravidelné úlitby mohou dokonce způsobit atrofii zrakového nervu.

Sýrové nápoje

Soda obsahuje spoustu cukru, konzervantů a barviv, která pomalu, ale jistě ničí cévy.

Sůl

Bezpečné množství soli na den je pouze 6 gramů. Většina lidí však tuto normu překračuje konzumací uzenin, uzeného masa, „fast foodů“, solených ryb a nakládané zeleniny. Mezitím přebytek soli zpomaluje proces odstraňování tekutiny z těla. Výsledkem je zvýšení nitroočního tlaku a všechny druhy zrakového postižení včetně šedého zákalu.

Symptomy nedostatku vitamínu

Přečtěte si také

Chcete-li si udržet dobrý zrak do vysokého věku, musíte ze svého jídelníčku nejen vyloučit škodlivé potraviny, ale také zajistit, aby vaše tělo dostávalo dostatek vitamínů. Jak poznáte, že vám chybí určitý vitamín? Je to velmi jednoduché: vaše vlastní tělo vám o tom řekne.

ČTĚTE VÍCE
Jaký je plat hostesky?

Pokud tedy často cítíte pálení v očích, nemáte dostatek vitamínu B2. Také jeho nedostatek se projeví rychlou únavou očí. Doplnit vám ji pomůže dýně, vejce, tvaroh, kakao a telecí maso.

Nervový tik naznačuje, že tělo zažívá akutní nedostatek vitamínu B6. Nejvíce ho obsahují banány, vlašské ořechy, nové brambory, pohanka a kuřecí maso.

Často vám slzí oči? To znamená, že potřebujete vitamín B12. Nachází se v chobotnicích, hovězích játrech, mořských řasách a mléčných výrobcích.

Pokud si všimnete, že se vám při čtení před očima rozmazávají písmena a všechny barvy se zdají vybledlé, musíte své tělo „nakrmit“ potravinami s vysokým obsahem vitamínu A. Patří mezi ně mrkev, brokolice, dýně, paprika a slepičí vejce.

A konečně, pokud vás bolí oči z jasného světla, je to známka nedostatku zinku. Bohaté jsou na něj houby, krevety a játra.

Dříve tisková agentura „In the City of N“ hovořila o sedmi produktech, které pomáhají zlepšit vidění.

Na základě materiálů z aif.ru.

Co byste jedli, abyste zlepšili svůj zrak? Krátká odpověď je nic. Svěřme toto poslání odborníkům a výdobytkům oficiální medicíny. Péče o prevenci zrakového postižení je ale v silách každého. Představujeme TOP 10 produktů doporučených oftalmology pro udržení zdraví očí.

Potraviny dobré pro oči

Jídelníček těch, kterým záleží na zdraví očí, je vyvážený, pestrý, bohatý na vitamíny a minerály. Základem stravy by měla být zelenina a ovoce, ryby, mléčné výrobky.

Deset užitečných produktů pro oči:

Závěr vědců: pravidelná konzumace borůvek pomáhá udržovat zdraví sítnice.

  1. Mrkev, dýně a další žlutooranžová zelenina. Svou barvu získaly díky obsahu velkého množství betakarotenu. Jakmile se dostane do těla, přemění se na vitamín A. Jeho nedostatek může vést k vysušení rohovky, zhoršenému vnímání barev. Potvrzeno výzkumem: díky karotenoidům zlepšuje mrkev zrak.
  2. Borůvka. Jako součást mnoha očních přípravků. Borůvky pomáhají očím zotavit se z nadměrné námahy. Vzhledem k přítomnosti anthokyanů ve složení – látek, které mu dodávají černou a modrou barvu. Vědci prokázali, že pravidelná konzumace bobulí pomáhá obnovit zrak po vystavení jasnému světlu a pomáhá udržovat zdraví sítnice.
  3. Mořské ryby. Zdroj mastných kyselin. Jsou nepostradatelné v práci oběhového systému. Zachovávají celistvost buněk, slouží jako prevence syndromu suchého oka, degenerativních změn na sítnici.
  4. Luštěniny. Čočka, fazole, cizrna, hrách pro vidění – to je vše. Luštěniny jsou bohaté na zinek. Udržuje stav sítnice, pomáhá udržet průhlednost čočky déle a předchází riziku vzniku šedého zákalu.
  5. Ořechy. Podle doporučení WHO musí být ve stravě dospělého člověka. Ořechy jsou bohaté na fosfor, draslík, zdravé tuky, které jsou potřebné pro fungování zrakového systému.
  6. Mléčné výrobky. Obsahují velké množství vápníku, který je součástí buněk a tkáňového moku oka, slouží k přenosu nervových signálů, řídí stahování a expanzi cév.
  7. Vejce, brokolice, zelí a další zelená listová zelenina jsou potraviny s vysokým obsahem luteinu. Je to karotenoid nacházející se v sítnici. Velmi prospěšná je proto pravidelná konzumace přípravků s luteinem na oči. vajíčka zpomaluje rozvoj retinální dystrofie.
  8. Pohanka a ovesné vločky. Tyto obiloviny jsou bohaté na vitamíny a minerály. Díky vysokému obsahu draslíku, hořčíku, fosforu a železa je hojení a obnova očních struktur rychlejší, proto se do jídelníčku při očních chorobách zařazují obiloviny.
  9. Med pro zrak je nepostradatelný produkt. Urychluje průtok krve do oka, zlepšuje výživu tkání, napomáhá regeneraci buněk a zachovává zrakové funkce.
ČTĚTE VÍCE
Kolik průměrně stojí laminace řas?

Škodlivé produkty pro oči:

Alkohol zpomaluje dodávání živin a může způsobit poruchy funkce zrakových orgánů.

  1. Káva. Kofein zvyšuje nitrooční tlak, může urychlit rozvoj glaukomu. Ve velkých dávkách nápoj snižuje prokrvení oka a saturaci živinami.
  2. Sůl. Zadržuje tekutiny v těle. To může zvýšit nitrooční tlak a zvýšit riziko vzniku šedého zákalu. Proto ne více než 5 gramů soli denně, jak doporučuje WHO.
  3. Cukroví. Cukr ve velkém množství nepříznivě ovlivňuje stav sítnice a zdraví očí obecně. Ne nadarmo se pacientům s cukrovkou doporučuje pravidelná kontrola u oftalmologa.
  4. Alkohol. Při zneužívání alkoholu je narušeno prokrvení cévnatky oka, zpomaluje se dodávka živin, může dojít k vazospasmu a dalším dysfunkcím zrakového orgánu.
  5. Tučné jídlo. Při zvýšení cholesterolu může dojít k ucpání cév. Zvyšuje se riziko trombózy a mrtvice oka.

Dobré oční návyky

Zavést výživu, přidat do jídelníčku více oku zdravých potravin, minimalizovat používání těch škodlivých – rady očních lékařů na preventivních prohlídkách. Jak jinak můžete pečovat o svůj zrak:

  • Pravidelně provádějte vizuální cvičení. Nabíjení pomůže zlepšit krevní oběh, zvýší tok živin a pomůže zmírnit únavu očí.
  • Přestat kouřit. Nikotin napadá lidský oběhový systém. V oční bulvě a přilehlých strukturách je mnoho tepen, cév a kapilár. Špatné prokrvení může způsobit šedý zákal, konjunktivitidu a defekty sítnice.
  • Nosit sluneční brýle. Chrání vaše oči před škodlivými UV paprsky.

A nezapomeňte pravidelně navštěvovat ordinaci očního lékaře, absolvovat komplexní oční vyšetření. Čím dříve lékař nemoc odhalí, tím větší je šance na úspěšnou léčbu a zachování zraku.

Související materiály

Laserová korekce zraku je moderní a spolehlivý způsob, jak zlepšit vidění na maximální parametry. Pro koho lze tento postup provést – přečtěte si tento článek.

Onemocnění „šedý zákal“ je přirozeným důsledkem stárnutí organismu. Jak je to charakteristické? Je možné se šedému zákalu vyhnout? Jak to vyléčit? Odpovědi na tyto a další otázky najdete v článku.

Vidět svět jasně, jasně a bez jakýchkoliv opravných prostředků je snem mnoha lidí. Laserová korekce zraku je moderní způsob, jak jednou provždy napravit krátkozrakost, dalekozrakost a astigmatismus. Zákrok se objevil před více než třiceti lety, ale o laserové korekci zraku panuje stále mnoho mýtů. Přečtěte si náš článek o nejoblíbenějších.