Mléčné výrobky dieteticky a medicínsky nejen, že nejsou podřadné, ale v některých případech i lepší než mléko, jsou ideální pro lidi, kteří trpí intolerancí laktózy (mléčného cukru).

Kysané mléčné výrobky jsou zdrojem bílkovin a vápníku, přičemž vápník je s fosforem obsažen v optimálním poměru, a proto jsou tělem dobře vstřebatelné.

Fermentované mléčné výrobky jsou bohaté na vitamíny B, E, D, A, vápník, hořčík, soli fosforu a také esenciální aminokyseliny. Produkty také obsahují enzymy (proteáza, lipáza, amyláza atd.), které pomáhají urychlit trávení, imunitní orgány a hormony.

Kysané mléčné výrobky, ovlivňující sekreční činnost žaludku, povzbuzují chuť k jídlu a podporují rychlé trávení potravy, normalizují činnost střev a příznivě působí na nervový systém. Kyselina mléčná, alkohol a oxid uhličitý mají stimulační účinek na dýchací centra a nervový systém, podporují rychlý vznik redoxních reakcí v těle. Dietetické vlastnosti kysaných mléčných výrobků se vysvětlují také jejich snadnou stravitelností, ke které dochází v důsledku částečného rozkladu mléčných bílkovin a hromadění vitamínů.

Kysané mléčné výrobky se doporučují při dysbakterióze, zácpě, kolitidě a při léčbě antibiotiky. V dospívání pomáhají zpevňovat kostru.

Zakysané mléčné výrobky se vyrábějí kysáním mléka a smetany čistými kulturami bakterií mléčného kvašení s přídavkem nebo bez přídavku kvasinek a bakterií octového kvašení.

Fermentací mléka s přídavkem kultury bakterií mléčného kvašení vzniká zakysaná smetana, tvaroh, jogurt a jogurt.

Se smíšeným typem fermentace (kyselina mléčná a alkoholová) se získává kefír, kumis, matsoni (kavkazský nápoj) a bifidok.

Sortiment mléčných výrobků je pestrý, vyrábí se z plnotučného mléka, odstředěného mléka, podmáslí a syrovátky. Mají specifickou chuť (od čistě fermentovaného mléka až po jemnou chuť kvasnic), charakteristickou pro kvalitní produkty.

Je považován za nejužitečnější fermentovaný mléčný výrobek kefír – Toto je oblíbený produkt pro ty, kteří chtějí zhubnout. Obsahuje bílkoviny, tuky, mikroelementy. Kyselé prostředí probiotik má pozitivní vliv na vstřebávání samotného produktu a trávení ostatních.

kefír příznivě působí na kardiovaskulární a nervový systém a je také zdrojem vápníku. Je užitečný při dysbakterióze, anémii, má antiseptické vlastnosti a je kontraindikován u lidí trpících žaludečními poruchami, peptickými vředy a pankreatitidou.

Biokefir ještě účinněji čistí střeva od toxinů.

ČTĚTE VÍCE
Jakou velikost by měl mít noční stolek?

Jogurty. V jogurtovém fermentu je zvláštní druh bakterií – bulharský bacil, ale jogurty bohužel obsahují velké množství konzervačních látek, což snižuje jejich přínos. Lepší je používat přírodní jogurty, neslazené, měly by obsahovat živé bakterie mléčného kvašení a mít trvanlivost maximálně týden. Pozor na složení.

Rjaženka. Získává se z pečeného mléka s přídavkem streptokoků a bulharského bacila. Nápoj obsahuje vitamíny a mikroelementy.

Tvarohový sýr. Získává se fermentací mléka a tvorbou syrovátky. Tvaroh je základem mnoha diet. Užitečné pro lidi s onemocněním jater a aterosklerózou.

Zakysaná smetana – fermentovaný mléčný výrobek získaný fermentací smetany se startérem vyrobeným ze speciálních mikroorganismů. Výrobek může obsahovat složky neuvedené v regulační a technické dokumentaci: náhražky mléčného tuku, škrob, sójový protein a další konzervační látky. Při nákupu věnujte pozornost etiketě, složení výrobku, hlavním hodnotám: složení by mělo obsahovat pouze smetanu a kvásek, hmotnostní podíl tuku, nutriční hodnoty, trvanlivost ne více než 1 měsíc, teplota od +2 do +6 °C.

Fyziologické normy pro každodenní spotřebu potravin doporučují zařadit do jídelníčku lidí různých věkových skupin různé fermentované mléčné výrobky.

Fermentované mléčné výrobky mají své specifické vlastnosti, ale všechny jsou užitečné.

Pravidla pro prodej určitých druhů zboží (usnesení vlády Ruské federace ze dne 20.01.2019. ledna 50 č. XNUMX) stanoví oddělené umístění mléčných výrobků obsahujících náhražky mléčného tuku v potravinářských podnicích, aby se zabránilo klamání zákazníků.

Aby se zabránilo otravě jídlem a šíření choroboplodných zárodků, skladujte kysané mléčné výrobky při teplotě +2 až +6°C s dodržením data spotřeby.

Pomůže vám kefír zhubnout? Jaký je přínos tohoto oblíbeného fermentovaného mléčného nápoje, kdo může pít kefír a kdo ne?

Roskachestvo spolu s Aif.ru poskytuje odpovědi na otázky týkající se kefíru, které nejvíce znepokojují spotřebitele. Kdo může pít kefír a kdo ne? Proč je kefír pro dospělé zdravější než mléko? Jaký je přínos tohoto oblíbeného fermentovaného mléčného nápoje? Náš odborník vám pomůže porozumět složitosti.

Mariyat Mukhina
Doktor lékařských věd, odborník na výživu, reflexolog, dermatovenerolog, bylinkář

Proč je kefír užitečný?

Kefír je tradiční produkt naší stravy a silný trávicí stimulant. Nejdůležitější prospěšnou vlastností fermentovaného mléčného nápoje je, že obsahuje prospěšné bakterie mléčného kvašení. Kyselé pH-prostředí a bakterie mléčného kvašení (laktokultury prebiotik, velmi podobné přirozené střevní mikroflóře) napomáhají k dobrému vstřebávání nejen samotného kefíru, ale i dalších potravin.

ČTĚTE VÍCE
Jak můžete zjistit, zda je váš základ silikonový nebo ne?

Kefír je fermentovaný mléčný výrobek, což znamená, že obsahuje bakterie podobné těm, které žijí v mikroflóře lidského střeva.

Kefír má příznivý vliv na činnost kardiovaskulárního a nervového systému, kromě toho je zdrojem vápníku a bílkovin. Mléčné bílkoviny v kefíru jsou tělem velmi snadno absorbovány. Kefír je přitom nízkokalorický produkt.

Kefír obsahuje mnoho užitečných látek:

  • mléčná bílkovina, tuky, organické a mastné kyseliny, přírodní cukry;
  • vitamíny – A, PP, beta-karoten, C, H, 8 vitamínů B;
  • minerální látky – vápník, hořčík, sodík, draslík, fosfor, chlor, síra, železo, zinek, jód, měď, mangan, selen, chrom, fluor, molybden, kobalt.

Je kefír dobrý pro každého?

Ne, je to mýtus. Existují lidé, kterým je kefír kontraindikován. Především jsou to ti, kteří mají zvýšenou kyselost žaludeční šťávy. Kefír je zakázán při žaludečních a dvanácterníkových vředech, stejně jako při překyselené gastritidě nebo pankreatitidě.

Důležité! Kefír je kontraindikován u dětí do sedmi měsíců. Obecně lze kefír podávat dětem až od roku a ne více než 100 ml denně, protože kefír dráždí sliznici a u miminka může způsobit i krvácení.

Je možné mít kefír s gastritidou?

  • Při gastritidě s nízkou kyselostí můžete použít jakékoli mléčné výrobky, s výjimkou velmi tučných. Mezi povolené patří kefír, jogurt, kyselé mléko, čerstvý tvaroh a pokrmy z tvarohu.
  • Při gastritidě s vysokou kyselostí by měla být jakákoli kyselá jídla zlikvidována. Ale zároveň je možný nekyselý kefír.
  • Pokud máte chronickou gastritidu, pak s exacerbací chronické patologie by měl být nápoj zcela opuštěn. Mimo fázi exacerbace lze konzumovat kefír.

Je kefír bez tuku zdravější než běžný kefír?

Je lepší zvolit kefír s obsahem tuku 3,2%. Kefír bez tuku neobsahuje tuk a vitamíny rozpustné v tucích, jako je vitamín D, se při absenci molekul tuku nevstřebávají. A stejný vitamín D je nezbytný pro vstřebávání vápníku.

Člověku, který hubne, se doporučuje 1% jogurt. Pokud nedržíte dietu, můžete jíst a pít více tuku.

Jak se biokefir liší od běžného kefíru?

Kromě běžných bakterií mléčného kvašení obsahuje biokefir obrovské množství bifidobakterií – 10 milionů bakterií v jednom gramu produktu. Ve srovnání s konvenčním kefírem je biokefir aktivnějším produktem. Je mnohem účinnější a rychleji čistí naše střeva od toxinů a toxinů.

ČTĚTE VÍCE
Kolik dětí má žirafa?

Pomáhá kefír při průjmech?

Tato víra existuje mezi mnoha spotřebiteli od dob, kdy byl v prodeji třídenní kefír. Skutečně brzdil rozvoj patogenních mikroorganismů ve střevech. Nyní se takový kefír nevyrábí. Moderní kefír, spíše naopak, má projímavý účinek na střeva.

Navíc, pokud je průjem způsoben vážnou infekcí, žádný kefír nepomůže, taková „léčba“ bude neúčinná.

Je možné pít kefír s průjmem?

  • Je to možné, ale ne okamžitě, ale pouze 2-3 dny po nástupu onemocnění. V prvních dnech je sliznice zranitelná, kyselý nápoj sliznici ještě více podráždi.
  • Kefír můžete pít pouze v případě, že nedochází ke zvracení, vysoké teplotě.

Co je lepší pít v noci – kefír nebo mléko?

Když chcete spát další sklenici mléka nebo sklenici kefíru – čemu dát přednost? Lepší je samozřejmě kefír. Aby se mléko vstřebalo, mělo by se vypít alespoň dvě hodiny před spaním. A kefír se díky bakteriím dobře vstřebává a můžete ho pít těsně před spaním.

Je kefír lepší než mléko?

Kefír jako nápoj je speciálně pro dospělé zdravější než mléko, protože bakterie mléčného kvašení nejen aktivují střevní motilitu a potlačují patogenní mikroorganismy, zabraňují fermentaci a hnilobě, ale také pomáhají trávit kasein (bílkovina kravského mléka), podporují vstřebávání vitamínů, vápníku a žehlička.

Vápník z kefíru se vstřebává mnohem lépe než z mléka. Mléko také ztěžuje vstřebávání železa ve srovnání s kefírem.

Kdo potřebuje pít kefír?

Indikace pro použití kefíru:

  • Střevní dysbióza
  • onemocnění jater
  • Cukrovka
  • Autoimunitní a alergická onemocnění
  • Gastritida s nízkou kyselostí (3krát denně před jídlem, ½ šálku).
  • Zácpa (čerstvý kefír).

Kolik kefíru můžete vypít za den?

Pro dospělého je spotřeba kefíru 200-400 ml denně, ne více. Pro ty, kteří drží dietu, je lepší omezit se na jednu sklenici denně.

Na poznámku. Kefír je lepší pít bez cukru. Ale tento nápoj, mimochodem, jde dobře s medem – 1 lžička na sklenici. Pro dospělého je spotřeba kefíru 200-400 ml denně, ne více.

Je pravda, že kefír způsobuje deprese?

To je další mylná představa. Ano, kefír je kyselý, neslazený a zdá se, že z něj není dost radosti. Mezitím ale kefír obsahuje aminokyselinu tryptofan, která je zdrojem hormonu radosti – serotoninu.

ČTĚTE VÍCE
Které boty je lepší vzít více nebo méně?

Když pijeme kefír, hormony radosti se v našem těle lépe syntetizují. Žádné deprese. Jsme lehcí, vzdušní a šťastní!

Kefír je nápoj, který uvolňuje nervovou soustavu, proto se nedoporučuje používat, když je důležité se soustředit (například při zkouškách, obchodních jednáních).

Je možný kefír při kojení?

Kojící matka může pít kefír, je to mnohem výhodnější a bezpečnější než džusy, sladká soda, slazené nápoje. Ale neměli byste vypít více než 2-3 šálky kefíru denně. Samozřejmě existují vzácné výjimky, miminko může mít reakci (příznaky alergie, nadýmání). Abyste se ujistili, že je na vině kefír, vzdejte se tohoto produktu na týden a uvidíte, jak bude dítě reagovat.

Mohou těhotné ženy pít kefír?

Ano, pokud u vás lékař nezjistil žádné kontraindikace. V těhotenství si můžete po poradě s lékařem domluvit dny půstu. Jedním z nich může být den s kyselým mlékem. Během dne můžete pít kefír nebo fermentované pečené mléko, ale ne více než 1,5 litru denně, a jíst 600 gramů nízkotučného tvarohu, je lepší rozdělit jídlo na 6 jídel.

Hubnutí na kefíru: pravda nebo mýtus?

Zdálo by se, že kefír je velmi dobrý na hubnutí, protože jde o nízkokalorický produkt, který má pouze 100 kcal na 50 g (u kefíru obsah tuku 2,5 %). Ale v litru kefíru je již 500 kcal, což je srovnatelné s obsahem kalorií XNUMXgramové čokoládové tyčinky.

Obecně je kefír vynikající dietní produkt. Jen nelze použít jako mono-dietu. V dobře sestaveném jídelníčku pro hubnutí by měla být voda, džusy, vývar a bylinkové čaje. Podíl kefíru při hubnutí by neměl být větší než 250 g – tedy jedna sklenice denně, ne více.

Nejlepší je samozřejmě vypít sklenici kefíru večer, před spaním. Pokud ale dáváte přednost ráno, pak můžete pití zpestřit. Ráno můžete do nápoje přidat lžíci kakaa (bez cukru).

Sladit kefír při hubnutí je nemožné. Kefír s přídavkem cukru a ovoce nebude mít prospěch.

Je možné zhubnout na kefíru?

Je nepravděpodobné, že budete schopni zhubnout pouze na kefíru. Pokud si domluvíte kefírový den a nebudete se omezovat, pak klidně můžete vypít 2-3 litry kefíru denně. Kefír nezažene hlad. Naopak, kyselý produkt stimuluje sekreci a bez ohledu na to, kolik pijete, opravdu chcete jíst. Celkový obsah kalorií je vysoký – představte si, že místo 2-3 litrů kefíru denně byste snědli 2-3 čokolády.

ČTĚTE VÍCE
Jaký je význam dredů?

Pro zmenšení objemu kefíru a zároveň trochu zasycení zkuste smíchat kefír s bylinkami, čerstvými okurkami.

Sledujte novinky, přihlaste se k odběru newsletteru.

Při citování tohoto materiálu je vyžadován aktivní odkaz na zdroj.