Asi koncem dubna, když jsem hlídala své neteře, jsem se najednou začala bát, že bych jim mohla ublížit.

Od té chvíle mi tento strach neopustil hlavu, na pár dní zmizel a pak se znovu objevil.

Je pro mě těžké být sám: zdá se, že mě pohlcuje strach. Asi po měsíci to zesláblo, ale teď mě to zase trápí. A za rok mám dělat zkoušky, což mě velmi trápí.

Snažila jsem se více komunikovat s lidmi, chodila jsem ke školnímu psychologovi a psychiatrovi, ale zatím mi nic důležitého neřekli. Piju glycin a uklidňující čaje, začala jsem více chodit po večerech s přáteli ven a tvrději sportovat.

Kandidát psychologických věd, autor vzdělávacích programů Institutu psychologie a psychoterapie MOST

Jak se tvoří obsedantní strach

Z dopisu je zřejmé, že jste poměrně mladá a i přes svůj věk jste byla požádána, abyste se postarala o své neteře. Tato dodatečná odpovědnost mohla být pro váš současný stav mysli příliš velká. Navštívit v této situaci psychologa bylo správné rozhodnutí. To, co popisujete, zní jako obsedantní strach, vzniká kvůli zvýšené míře úzkosti.

Kromě logiky je naše myšlení z velké části založeno na asociacích. Rozsah situací, které mozek rozehrává, je velký. Při vysoké úrovni úzkosti dochází k fixaci právě na katastrofickou situaci a myšlenkový proces se stává velmi chaotickým. Zároveň touha utřídit a uspořádat spleť myšlenek zpravidla nevede k uspokojivému výsledku, což jen zvyšuje úzkost.

Pokud uvažujete logicky, pravděpodobnost poškození blízkých z ničeho nic je velmi malá. Ale v situaci zvýšené úzkosti je schopnost uchýlit se k racionálnímu myšlení znatelně snížena.

Dalším důvodem pro vznik takového strachu může být potlačovaná touha člověka být sám nebo porušení vlastních plánů nebo osobních hranic. A tak se potlačovaný hněv, podráždění vůči dospělým, kteří přenesli odpovědnost na mladého člověka, promítá do těch, o které je nucen se starat.

A zde vědomí také může pracovat ne v náš prospěch. Vzhledem k tomu, že není možné vznášet nároky ani na dospělé, ani na děti, které se ničím neprovinily, začínáme je vyjadřovat proti sobě.

ČTĚTE VÍCE
Co je to Holistika?

Jak si pomoci

Vypořádat se se strachem a úzkostí vlastními silami není snadné. Ale ještě se dá něco dělat.

Pamatujte, že rodiče jsou i nadále zodpovědní za své děti. Měli byste o svém strachu říct dospělým a požádat je, aby se podělili o zátěž, která je na vás příliš velká.

Uvědomte si reálnou možnost ublížení blízkým. Zde pomůže pochopení toho, co se děje, a hledání chyb v závěrech.

Rozvíjejte vnitřní sebevědomí. Zkuste si věřit, hledejte oporu uvnitř. Můžete si vzpomenout na situace, kdy jste se dokázali spolehnout sami na sebe, kdy věci dopadly podle plánu.

Pracujte na snížení nároků na sebe. Každý člověk může dělat chyby, ne všechny chyby jsou nenapravitelné. Proto je dobrým zvykem dovolit si dělat drobné chyby a všímat si, že tyto jednoduché věci lze napravit.

Prober svůj stav s někým, mluvit o svém problému. To pomůže obrátit zážitek ven a snížit úroveň napětí a úzkosti. Pokud situace souvisí s potlačeným podrážděním a hněvem kvůli porušení hranic, pamatujte, že emoce nelze řešit pouhým přehlušením. Je potřeba situace, kdy nastanou, sledovat, všímat si jich a zkoumat, co přesně v konkrétní situaci nevyhovuje.

Veďte si deník emocí a pocitů. Zapisujte si každý den, jak jste se v dané situaci cítili.

Naučte se vyjádřit své touhy řekněte „ne“ a buďte připraveni hájit své zájmy.

Dopis psychologovi. Zpovědi čtenářů a doporučení odborníků, jak překonat těžké životní situace

Vyprávěj svůj příběh
Řekněte nám, jak se vyrovnáváte s úzkostí a strachy:

Dobře, že jsem šel k psychoterapeutovi. Jednoho dne lidé pochopí, že nadměrná úzkost a obsedantní myšlenky nejsou něčím, co lze vědomě ovládat, a půjde ke specialistům. Neobhajuji používání farmakologie, ale z vlastní zkušenosti vím, jak končí pokusy překonat obsedantní myšlenky silou vůle.

Nedávno jsem četl knihu Roberta Leahyho „Freedom from Anxiety“. Myslel jsem, že je to užitečné. Alespoň cvičení a některé argumenty mi pomohly lépe porozumět mé úzkosti. Doporučuji.

Obecně platí, že toto mi pomáhá žít každý den v souladu s úzkostí:

První. Strach a úzkost jsou prastaré emoce, které lidem pomohly přežít a přizpůsobit se. S největší pravděpodobností tyto emoce nelze z mozku z principu odstranit a budou tam vždy. A často jsou to iracionální emoce, které se objevují v reakci na podráždění. Je to váš mozek, který si z dávných dob pamatuje, že klidný život lze nalézt pouze v jeskynních malbách, ale v životě musíte být ve střehu, aby vás nesežral predátor. Úkolem není s těmito emocemi bojovat, ale přijmout je jako něco přirozeného a naučit se na ně dívat zvenčí, žít je. Nyní, když zažívám strach nebo úzkost, snažím se od těchto emocí distancovat a pozorovat – často mi mozek vymaže některé iracionální věci. Když se na to pokusíte podívat zvenčí a pochopíte, z jakých děr ve vašem mozku to vyšlo, emoce nejsou alespoň tak živé.

ČTĚTE VÍCE
Jak se správně umýt, aby nebyl zápach?

Za druhé, toto, jak napsal odborník výše, je deník emocí. Svého času jsem se nesnesitelně bál chodit sám do kaváren a restaurací. Začal jsem si s sebou brát svůj osobní deník a chodit tam, abych přemítal o svých zkušenostech a pochopil, co je moje úzkost. Teď si nemohu vést osobní deník nikde jinde, opravdu.

Pomáhá mi také slovní vyjádření – naučil jsem se vyjadřovat své zážitky jednoduchou formou jako „Mám strach“, „Bojím se“. Tohle kurva uvolňuje vnitřní napětí. A nezáleží na tom, komu to říkáte – velmi blízký člověk nebo známý. Lidé jsou docela empatičtí a dokonce i cizinci vás mohou podpořit nebo vám jednoduše dát obvyklé „ach, to se mi stalo“. To vás uklidňuje a pomáhá vám pochopit, že tu nejste sami se svými ďábly, ale strach a obavy zažívají i ostatní lidé.

A poslední věc, kterou jsem se pro sebe naučil, je, že budu muset celý život žít sám se sebou ve společnosti. A je důležité žít tento život ne v nenávisti nebo nekonečných útokech kritiky. Tato myšlenka mi pomáhá častěji se chválit, snižovat své nároky, respektovat svého vnitřního klauna a důstojně prožívat náročné situace.