Podle Americké psychologické asociace zažívá poporodní depresi každá sedmá novopečená matka. Řekneme vám, o jakou nemoc se jedná, jak ji rozpoznat a kde ji léčit.

15 minut 9732 11.06.2021. 24.01.2024. XNUMX XNUMX. XNUMX. XNUMX neuroflex

– Nesnáším tento stav, protože nemůžu dělat to, co miluji.

— Můj manžel pokračuje ve svém obvyklém životě, ale můj skončil v porodnici.

“Je to, jako bych neexistoval.” Dříve se ptali: „Jak se máš?“, ale teď slyšíš jen: „Jak se má miminko?“, jako by můj život byly jen plenky a plenky.

To vše jsou skutečné příběhy skutečných matek, které hledají podporu a útěchu v rodičovských komunitách, protože ji nenacházejí mezi svými blízkými. Někteří z nich se stydí přiznat i sami sobě, že se cítí nešťastní, zmatení a vyčerpaní. Je to škoda, protože narození dítěte mělo být šťastnou událostí, ale stalo se vážnou výzvou a těžkou zkouškou.

Podle Americké psychologické asociace zažívá poporodní depresi každá sedmá novopečená matka. Ženám s tímto problémem pomáhá v 90 % případů medikamentózní terapie nebo kombinace léčby a psychoterapie. Ne každý se však obrací na psychoterapeuta. Ostatně v naší společnosti je toto téma stigma a poporodní deprese je většinou stále vnímána jako slabost nebo rozmar.

Co je poporodní deprese, jak se diagnostikuje a proč by se měla léčit?

Poporodní deprese: co to je?

Poporodní deprese je porucha nálady, která se někdy rozvine 2-3 týdny po porodu a může trvat až rok. V tomto období žena zažívá silný smutek, úzkost a únavu. Ztrácí zájem o vše, co ji kdysi zajímalo. Někdy se nedokáže postarat ani o sebe a dítě.

Deprese se často zaměňuje s poporodní melancholií nebo baby blues, ale to jsou dva různé příběhy. Baby blues [1] je normální stav, který se rozvíjí v prvních týdnech po porodu, má některé příznaky podobné depresi, ale nezasahuje do normálního života. Poporodní melancholie nevyžaduje léčbu a odezní po stabilizaci hormonálních hladin.

Poporodní deprese: příznaky

Jak tedy rozeznat poporodní depresi od mateřské melancholie? Jak poznáte, že jde o depresi a ne jen špatnou náladu z únavy a nedostatku spánku?

ČTĚTE VÍCE
Kolik dní musíte nejíst, abyste zhubli 10 kg?

Potíž je v tom, že příznaků deprese je tolik, že je docela těžké je odhalit pouhým pohledem do očí. Diagnózu může stanovit pouze odborník po řadě klinických studií.

Tato myšlenka se dokonce stala heslem informační kampaně „Nedá se to říct pohledem“, kterou iniciovala Asociace pro podporu po porodu [2] s cílem informovat společnost o perinatálních poruchách a podpořit ženy, které se s tímto problémem potýkají.

Nejlepším diagnostickým nástrojem je Edinburghská škála postnatální deprese (EPDS) [3]. Mezi příznaky poporodní deprese [4] patří:

  • těžká deprese;
  • nekontrolovatelná slzavost;
  • zvýšená ospalost nebo nespavost;
  • ztráta chuti k jídlu nebo nadměrný příjem potravy;
  • podrážděnost;
  • těžká únava;
  • bolesti hlavy;
  • pocit nadměrné úzkosti a někdy záchvaty paniky;
  • vina;
  • neschopnost soustředit se;
  • neochota komunikovat s ostatními lidmi;
  • touha být sám;
  • neochota zvednout dítě a hrát si s ním;
  • nízké sebevědomí a nedostatek sebevědomí i u lehkých forem onemocnění.

V těžkých případech se objevují sebevražedné myšlenky nebo touha ublížit dítěti.

Pokud máte jakýkoli důvod se domnívat, že máte poporodní depresi, můžete tento test podstoupit. Byl vyvinut na základě Edinburské škály postnatální deprese a přizpůsoben moderní realitě.

Jak dlouho trvá poporodní deprese?

Na otázku “jak dlouho trvá poporodní deprese?” neexistuje žádná konkrétní odpověď. Vše záleží na psychickém zázemí v rodině a celkové náladě ženy. Bez řádné léčby však poporodní deprese může trvat měsíce nebo dokonce roky [5] a stává se chronickou. A následně způsobí další vážné problémy: srdeční choroby, obezitu, nespavost, poruchy endokrinního systému a obecně může výrazně snížit kvalitu života.

Psychoterapie

Zjistěte více o službě a přihlaste se na konzultaci

Příčiny poporodní deprese

Příčiny poporodní deprese jsou stále neznámé. Může to být genetická predispozice, hormonální nerovnováha, typ osobnosti, individuální zkušenost, trauma, faktory prostředí. Spouštěče mohou zahrnovat [6] stěhování, emigraci a stresové situace v práci a doma.

Mezi faktory, které zvyšují riziko deprese, patří také [7]:

  • destruktivní vztahy a hádky v rodině;
  • nízká materiálová podpora;
  • obtížné těhotenství;
  • vícenásobné těhotenství;
  • mimomanželské těhotenství;
  • předčasné kontrakce nebo porod (před 37. týdnem);
  • komplikace těhotenství a porodu;
  • hospitalizace dítěte;
  • věk ženy (před 18 nebo po 40);
  • chronický stres;
  • nedostatek spánku.
ČTĚTE VÍCE
Lze nitě používat po 60 letech?

Vše výše uvedené však neznamená, že se deprese nemůže rozvinout u zcela zdravých a bohatých žen s normálním těhotenstvím a porodem. Stává se to každému, bez ohledu na zdraví, věk, národnost, rasu, příjem, kulturu, vzdělání nebo dokonce pohlaví.

Poporodní deprese u mužů: příznaky a příčiny

Ano, nemýlili jsme se, muži [8] někdy také trpí poporodní depresí [9]: 1 z 10 nových tatínků si stěžuje na problémy se spánkem, zhoršení pozornosti a chuti k jídlu, apatii, podrážděnost a úzkost. Podle výzkumů jsou příčiny poporodních depresí u mužů nejčastěji spojeny s emočním stavem manželky, pocitem zvýšené odpovědnosti za finanční stav rodiny a poklesem hladiny testosteronu.

Poporodní deprese: jak ji překonat

Podle doporučení WHO existují dva způsoby léčby poporodní deprese: psychoterapie a medikamentózní podpora.

Pokud je forma mírná, stačí svépomoc a psychoterapie, zejména kognitivně behaviorální. V případě těžkého onemocnění se k terapii přidává i medikamentózní terapie [10]. Někdy se k léčbě přidává světelná terapie. Tato metoda je aktuální zejména v těhotenství a při kojení a používá se také jako alternativa antidepresiv.

Co jiného kromě léčby?

Kromě psychoterapie a antidepresiv je však nesmírně důležitá svépomoc. Nezapomínejte na sebe, požádejte o pomoc, hledejte podporu u rodiny, přátel a těch, kteří mají podobnou zkušenost.

  • Nezůstávejte s problémem sami. Neuzavírejte se před svými obtížemi. Spojte se s rodinou a setkejte se s přáteli. Trávte čas se svým partnerem: jděte do kina nebo do restaurace, projděte se v parku.
  • Spojte se s ostatními maminkami. Hledejte skupiny maminek ve vaší komunitě nebo online. Pozitivní zkušenosti těch, kteří úspěšně překonali poporodní depresi, vám pomohou se s problémem vyrovnat také. Díky tomu pochopíte, že nejste jediný, kdo prochází tímto testem.
  • Dělej to, co miluješ. Věnujte každý den trochu času tomu, co máte rádi. Neměla by to být práce, ale něco, co vás obnoví, například: hudba, čtení, inspirativní kino, ruční práce, procházka nebo chatování s přítelem.
  • Udělejte si čas pro sebe. Žena je vedle svého dítěte 24/7 a je to velmi vyčerpávající. Občas požádejte partnera, babičku nebo kamarádku o hlídání nebo pomoc s domácími pracemi. Mezitím si dopřejte horkou koupel nebo relaxujte s lázeňskou kúrou, kadeřníkem nebo manikúrou.
  • Nezanedbávejte denní spánek.
  • Přidejte do svého života fyzickou aktivitu. Není žádným tajemstvím, že fyzická aktivita snižuje stres a zlepšuje náladu. Nemusíte trávit hodiny v posilovně. Vhodné je i krátké cvičení nebo každodenní procházky v parku.
  • Jíst vyváženou stravu. Pestrá a vyvážená strava vám pomůže cítit se dobře a být stále v dobré náladě. Vaše strava musí obsahovat:
    • 5 porcí různé zeleniny a ovoce;
    • brambory, chléb, rýže a těstoviny jako hlavní chod;
    • mléčné výrobky nebo jejich alternativy, jako je sójové mléko;
    • fazole;
    • ryby;
    • vejce;
    • maso a jiné bílkoviny;
    • 6–8 sklenic tekutiny denně;
    • nerafinované oleje v malých množstvích.

    Místo závěru

    A nakonec si pamatujte:

    • deprese není rozmar nebo jen špatná nálada, je to vážné onemocnění, jako je chřipka nebo hypertenze;
    • deprese je úspěšně léčena;
    • deprese se může stát každému, není to vaše chyba;
    • Deprese neznamená, že jsi špatná máma.

    A pokud potřebujete pomoc nebo radu, zanechte zprávu a my se vám ozveme.