Každý se někdy cítil zraněný. Zášť je velkou překážkou v našem životě, brzdou, která nám nedovoluje jít vpřed. Za prvé jsou to neopodstatněná očekávání. Jmenovitě: “Nechci, abys byl takový, jak mi to můžeš udělat?” To je určitě manipulace: “Buď, jak chci.” Lidé často manipulují, aby se cítili nadřazení jinému člověku a přiměli ho k pocitu viny. Ale co je přijatelné pro jednoho člověka, může být pro druhého zcela nepřijatelné. Zášť nepochybně bolí. Toto břemeno nesete den za dnem, ošetřujete zraněné pocity a litujete sami sebe. Ve stavu rozhořčení nevědomě zadržujeme lásku a péči. A mnozí znají neochotu odpustit člověku, který způsobil škodu. Vzpomínejte si na urážku a znovu a znovu se vracíte k událostem minulosti a otravujete přítomnost. Jak se tedy této negativní emoční zátěže zbavit? Jak se zbavit bolesti? A co to znamená umět odpouštět?

Pokud vás někdo urazí, věnujete veškerou svou energii podpoře tohoto odporu. V tomto stavu je vaše srdce, jak se říká, na zámku – nejste schopni dávat lásku. Nemůžete milovat sebe, své blízké nebo plně realizovat svůj potenciál.

Neexistuje jediný přestupek, který by se dopustil jen tak – pro utrpení. Všechny obsahují cenné zkušenosti, které nás dělají moudřejšími. Někdy pro nás není snadné postavit se za sebe a právě zášť nám dává sílu postavit člověka na jeho místo a chránit své hranice. Zároveň je důležité neztrácet klid, ale vyjadřovat své argumenty klidně a sebevědomě. Analyzujte, co se vlastně za přestupkem skrývá. Co jste se z této konkrétní situace naučili? Koneckonců, pokud se ve vašem životě pravidelně vyskytují situace, ve kterých jste zrazeni, ponižováni, uráženi, znamená to, že jste poprvé nevyvodili určité závěry, které jsou nezbytné pro váš duchovní rozvoj. A v tomto případě se situace budou opakovat, dokud se nestanete silnějšími a vypěstujete v sobě vlastnost, která vám chybí.

Důvody, proč se nejčastěji urážíme:

  • Od ostatních máme nereálná očekávání
  • Nedáváme prostor pro chyby
  • Špatně si vykládáme chování druhých

Čím blíže je vám člověk ve vztahu, tím nebezpečnější je být jím uražen.

Jak vzniká zášť? Nejprve je důležité pochopit, že není možné urazit člověka, můžete být pouze uraženi. To znamená, že je individuální rozhodnutí každého člověka vnímat situaci jako urážlivou. Zášť je spojena s pocitem nespravedlnosti. Přitom ten, kdo urazil, musí být významný a naše očekávání jsou v tomto případě zpravidla klamána. Zášť přetrvává, dokud čekáme, až dotyčný přizná, že se mýlil, a samozřejmě se omluví. Zášť je emocionální koktejl agrese, který nelze vyjádřit. Zdá se, že ten, kdo nás urazil, naznačuje, že náš názor lze ignorovat, že nejsme tak důležití. A tady chceme obnovit naši důležitost, aby se ten druhý cítil provinile. Podle vědeckých výzkumů se člověk urazí za 3-5 sekund.

ČTĚTE VÍCE
Jaký druh barviva je annatto?

Mluvte o svých potřebách otevřeně. Každý z nás má své vlastní chápání lásky, své vlastní představy a způsoby, jak vyjadřovat péči a pozornost. Když o tom obdržíme patřičné potvrzení, pochopíme toto: Jsem důležitý, milovaný a potřebný! Například pro muže bude nejlepším potvrzením lásky bezpodmínečné pochopení, že jeho názor je cenný a důležitý. Jen si potřebuje uvědomit a cítit se silný a nenahraditelný, že je pro ženu autoritou. Pro ženu mohou být potvrzením lásky častá objetí, doteky, květiny nebo symbolické dárky. A správné je zeptat se partnera, co je pro něj důležité, aby ve vztahu dostával. Koneckonců, slovy o našich touhách si vytváříme představu o našich očekáváních. Informace, které obdržíte, vám pomohou vyhnout se zbytečným křivdám a zklamáním.

Upřímně odpustit znamená osvobodit se od nároků, agrese, hněvu a zášti.

Kdo více potřebuje odpuštění, pachatel? Ne každý, kdo nám ublížil, o tom ví. I když to vědí, ne každý se cítí provinile. A s touto záští nebo pocitem zrady musíte žít. A tím, že si tuto situaci neustále přehráváte v hlavě, traumatizujete se zevnitř. Tyto zážitky s vámi zůstanou 24 hodin denně. Pokládejte si proto častěji otázky: opravdu chcete investovat svůj čas do negativních zkušeností a agrese? Opravdu chcete strávit svůj život truchlením místo toho, abyste si užívali přítomnosti?

Fakt: Čím déle držíte zášť, tím těžší je se zbavit.

Jakmile je člověk nemocný, potřebuje hledat ve svém srdci, komu potřebuje odpustit.

Jak se dostat ze stavu zášti? Naučme se tedy odpouštět druhým i sobě. Jak? A zkuste se podívat na to, co se stalo. Co jste se z této situace naučili? Jaké nečekané příležitosti a schopnosti se objevily poté, co vás někdo zradil nebo zklamal? Nikdo neví, co je dobré a co špatné. Ano, možná byste neměli zastavit život a být uraženi.

Uvědomte si emoce, které právě prožíváte. Popište, co cítíte: bolest hlavy, závratě, slabost, touha plakat nebo knedlík v krku. Je velmi důležité porozumět svému fyzickému stavu.

Oddělte emoce od reality. Určete, jaké emoce cítíte: sebelítost, agresivita vůči pachateli, nespravedlnost, bezmoc.

ČTĚTE VÍCE
Co dělá vosk na nehty?

„Přijmout“ pachatele. Pokuste se na této osobě najít pozitivní vlastnosti. Soustřeďte se pouze na ně. Možná se vám zpočátku bude zdát, že je to nereálné. Ale nespěchejte. V každém člověku je něco dobrého. Váš postoj k němu se změní/zlepší. Důležité je změnit postoj, ne člověka.

Promluvte si s pachatelem nebo mu napište. Vysvětlete, co vám tato osoba svými slovy/činy udělala. Tímto způsobem můžete zobrazit všechny své bolestivé pocity. Dopis není třeba posílat, je nezbytný k vyjádření bolesti. Mluvením se zbavíte negativních zkušeností. V každém případě nemůžete situaci jen tak nechat. Tím hromadíte negativitu, která se později změní v chronický stav/nemoc. Vědci si již dlouho všimli, že čím více člověk zažívá negativní emoce, tím horší je jeho zdraví.

Důležité: lidé se stávají více citlivými, když jsou ve stresu, únavě nebo depresi.

Nejjednodušší a nejúčinnější způsob, když se ne úplně osvobodit od zášti, tak ji alespoň uvolnit, je vyjádřit své pocity. Přinejmenším si přiznejte: „Ano, jsem uražen“ a pokuste se přijít na to: co mě tak ranilo? Pamatujte, že nejsme uraženi, ale jsme uraženi. A k odpuštění se stačí postavit na místo pachatele a zamyslet se, proč takto jednal a jaký prospěch získal. Možná vůbec nebylo jeho cílem urazit vás. Někdy je dotykovost charakterem a rysem chování. A s tím si bude muset člověk poradit sám.

Tím, že odpouštíme a zapomínáme na křivdy, činíme naše životy jasnějšími a pozitivnějšími.

Je pro nás velmi důležité naučit se označovat své pocity. A to se musíte naučit z modelu „I-message“. Komunikujeme především pomocí „You-messages“. Říkáme: “Naštveš mě, obtěžuješ mě, děláš to nebo onak.” Náš dialog vždy začínáme zájmenem „ty“ a téměř nikdy neříkáme „já“. A abyste dali najevo svou nespokojenost, aniž byste někoho urazili, použijte „I-zprávy“. Jejich smyslem je, že vás naučí správně vyjadřovat své myšlenky a touhy.

Technika „I-Message“. Nejprve musíte pojmenovat skutečnost v chování vašeho partnera, která se vám nelíbí. Přesně fakt, bez kritické poznámky. Například: „Pokud mluvíte podrážděným tónem. ” Dále byste měli popsat své pocity z tohoto: „Jsem naštvaný, je mi nepříjemné, když ty. ” Pak mluvte o svých pocitech: “Protože se cítím nemilovaný, nechtěný.” Nakonec vysvětlete, co byste místo toho chtěli: „Chtěl bych, abyste ve vztahu se mnou kontrolovali své emoce.“

ČTĚTE VÍCE
Proč Urban Decay přestala vyrábět Smoky paletku?

Existuje nádherné podobenství o křivdách

Doporučuji si to přečíst. Když se nahromadí negativita a zášť, když se nemůžete situace zbavit, hodně pomůže, když si ji zapamatujete.

Žák si stěžoval učiteli, že nemůže zapomenout na přestupek, který způsobil. Trpí, je z toho hořký.

– Učiteli, vždy máte skvělou náladu, nevěnujete pozornost pomluvám. Jak to děláš?

– Můžeš to udělat taky. Zde je pro vás jednoduché cvičení. Pokaždé, když vás někdo urazí nebo řekne špatné slovo, vezměte bramboru, napište na ni jméno osoby a dejte ji do tašky. Noste tašku s sebou.

Čas uplynul. Mladíkova taška se postupně plnila.

Staré brambory začaly hnít a vydávaly nepříjemný zápach. Bylo to těžké, nepříjemné, neměla jsem sílu nikam jít.

Učiteli, jsem z tohoto úkolu velmi unavený. Nebaví mě život, nebaví mě studovat. Vdechuji tuto vůni a také mě z té váhy velmi bolí záda.

– Jaký blázen. Myslel jsem, že na to přijdeš sám. Jediným správným rozhodnutím je tašku rychle vyhodit. Chcete ho znovu naplnit?

– Ne, učiteli. Nyní budu snadno a radostně procházet životem. Je to moje rozhodnutí nebrat si tyhle brambory s sebou.

Pamatujte, že když prožíváte křivdy, nežijete naplno, necítíte štěstí, nejste schopni milovat, protože vaše srdce je „zavřené“. Pokud se rozhodnete být uraženi, položte si otázku: kolik času a energie jsem ochoten utratit? Jsem připraven trávit svůj čas prožíváním hněvu a agrese?

Zášť je dlouhodobé potlačování hněvu. Nejnebezpečnější na něm je jeho schopnost proniknout do těla, obvykle na stejném místě. Živým vztekem si ho usazujeme v těle, což škodí našemu zdraví. Koneckonců, jakákoli zášť a negativní emoce deformují energetické pole člověka, což je následně realizováno v důsledku nemoci. Ovládejte proto své myšlenky, slova, výroky a pak se budete moci vyhnout většině nemocí. A pamatujte, že být zdravým a energickým člověkem nebo hromadit křivdy a starosti je pouze na každém!

Psycholožka Elena SHEVCHENKO

Foto: exels.com

Související materiály

  • Jak komunikovat s obtížným a nervózním teenagerem?
  • Měla by být žena materialistická? Psycholog říká
  • Psycholog: Jak pomoci dítěti překonat strach z mluvení na veřejnosti?
  • Proč lidé bojují a jak zachránit manželství?
  • Jak vybudovat rodinu s rozvedeným mužem?