Tyto informace vám pomohou naučit se cvičit pánevní dno (Kegelovy cviky).

O Kegelových cvičeních

Hlavním účelem Kegelových cviků je pomoci vám posílit svaly pánevního dna. Tyto svaly podporují váš močový měchýř a střeva.

S Kegelovými cviky můžete:

  • Kontrola nebo prevence močové inkontinence. Inkontinence je únik moči a stolice (výkaly), který nemůžete ovlivnit.
  • zlepšit své sexuální zdraví.

O svalech pánevního dna

Svaly pánevního dna vystýlají pánevní dutinu a podpírají pánevní orgány (viz obrázek 1). Jsou to svaly, které se uvolňují při močení (když jdete na záchod v malém) a při průchodu plynů nebo vyprazdňování (když jdete na záchod ve velkém). Tyto svaly také používáte k zadržování moči a zabránění jejímu úniku.

Identifikace svalů pánevního dna

Před prováděním Kegelových cviků musíte identifikovat svaly pánevního dna. Zamyslete se nad tím, kterými svaly přerušujete proud moči při močení, a soustřeďte se na ně. Nedělejte to často, protože zastavení toku moči při každém močení může být škodlivé.

Jak cvičit Kegelovy cviky

Než začnete s Kegelovým cvičením, nezapomeňte se vymočit, aby byl močový měchýř prázdný.

Až budete připraveni, začněte dělat následující:

  1. Pro začátek zatáhněte svaly pánevního dna a držte je v tomto stavu po dobu 5 sekund. Chcete-li to provést, představte si, že zatahujete a zvedáte své genitálie.
    • Nezadržujte dech. Počítání nahlas vám zabrání zadržovat dech.
  2. Po 5 sekundách pomalu a úplně uvolněte svaly a držte je v tomto stavu po dobu 5 sekund.
  3. Cvičení opakujte 10krát a provádějte ho alespoň 3krát denně.

Svaly pánevního dna se mohou při tomto cvičení unavit. V takovém případě přestaňte cvičit a začněte s ním později.

Při provádění tohoto cviku nepotřebujete používat svaly břicha, nohou ani hýždí. Cvičení těchto svalů vám nepomůže znovu získat kontrolu nad močením ani zlepšit vaše sexuální zdraví.

Jak budete pokračovat v provádění těchto cvičení, postupně prodlužujte dobu, po kterou jsou svaly pánevního dna stažené a uvolněné. Začněte s 5 sekundami a postupně prodlužujte čas každý týden, dokud nedosáhnete 10 sekund.

Kdy cvičit Kegelovy cviky

Většinou lidé preferují cvičit Kegelovy cviky vleže v posteli nebo vsedě na židli. Mohou být provedeny v jakékoli poloze, která vám vyhovuje. Provádění Kegelových cviků ve stoje může být velmi prospěšné, protože v této poloze obvykle dochází k úniku moči.

ČTĚTE VÍCE
Co zabíjí mykoplazma?

Abyste zabránili úniku moči, zkuste před cvičením Kegel cvičit:

  • postav se;
  • Procházka;
  • Jít na toaletu;
  • kýchání nebo kašel;
  • smát se.

Provádění těchto cviků vám pomůže posílit svaly pánevního dna a snížit únik moči.

Neprovádějte Kegelova cvičení, pokud máte Foleyho katétr (tenká, ohebná hadička).

Bolest a Kegelovy cviky

Kegelovy cviky nemusí bolet. Mnoho lidí je považuje za jednoduché a relaxační. Ale pokud při jejich provádění používáte nesprávné svaly, můžete zažít nepohodlí.

  • Pokud po cvičení Kegelových cviků pociťujete bolesti zad nebo břicha, možná používáte břišní nebo zádové svaly místo svalů pánevního dna.
  • Pokud vás po cvičení Kegelova cvičení bolí hlava, můžete napínat svaly hrudníku a zadržovat dech.

Kdy byste měli kontaktovat svého poskytovatele zdravotní péče?

Zavolejte svého poskytovatele zdravotní péče, pokud:

  • obavy o střeva, močový měchýř nebo sexuální funkce;
  • potíže se soustředěním na svaly pánevního dna;
  • bolest při cvičení Kegel;
  • potíže s prováděním Kegelových cvičení;
  • bolest v pánevní oblasti;
  • otázky, které vyžadují doporučení k fyzioterapeutovi – specialistovi v oblasti pánve.

Máte-li jakékoli dotazy, obraťte se přímo na člena svého pečovatelského týmu. Pokud jste pacientem v MSK a potřebujete zastihnout poskytovatele po 5:XNUMX, o víkendu nebo o svátcích, zavolejte na .

Máte-li jakékoli dotazy, obraťte se přímo na člena svého pečovatelského týmu. Pokud jste pacientem v MSK a potřebujete zastihnout poskytovatele po 5:XNUMX, o víkendu nebo o svátcích, zavolejte na .

Pro více zdrojů navštivte www.mskcc.org/pe a prohledejte naši virtuální knihovnu.

Cvičení svalů pánevního dna (Kegel) pro muže — Poslední aktualizace 9. března 2023
Všechna práva vlastní a vyhrazena Memorial Sloan Kettering Cancer Center