Kosmetická redaktorka ELLE.UA Lena Lisun si povídala s potravinovou terapeutkou a výživovou poradkyní s 9letou praxí Ekaterinou Tolstikovou a zjistila, jaké každodenní úkony nám brání v hubnutí.

Proč některé dívky jedí, co chtějí, aniž by přibraly, zatímco jiné přibírají z každého kousku dortu?

Není to jen otázka genetiky, i když existuje malý počet žen, které ve skutečnosti problémy s nadváhou nemají po celý život. Častěji jsou ženy, které do určitého věku nemají problémy s postavou a váhou. Zpravidla se jedná o věk 40-45 let, kdy se v ženském těle začínají měnit hormony a žena se dostává do premenopauzálního období. Pokud taková žena i přes svůj životní styl problémy s váhou neměla, pak je s největší pravděpodobností začíná pociťovat po menopauze.

Na jakých faktorech závisí štíhlá postava?

Na váhu dívky může mít vliv několik faktorů:

1. Nesprávně zvolená strava pro váš životní styl

2. Dodržování různých „deficitních“ diet. Keto, nízkosacharidové diety a Dukanova dieta jsou diety, které vám při dodržování neumožňují dlouhodobě se správně stravovat. Postupem času to vede k poruchám příjmu potravy, hormonální nerovnováze a v důsledku toho k problémům s váhou.

3. Nedostatek znalostí o správné výživě. To často způsobuje psychický strach z jídla, zákazy jídla, přejídání se jinými potravinami a stres.

4. Štíhlá postava závisí minimálně na genetice, maximálně na vnějších faktorech, životním stylu a na tom, jak úspěšně trávicí trakt vstřebává všechny živiny, které se do něj dostávají. Hodně mluvím o nutriční hodnotě a vlastnostech stravitelnosti různých produktů ve svém telegramovém kanálu „Škola doktorky Tolstikové“.

Je pravda, že výživa je při hubnutí důležitější než aktivní pohyb?

Ano! Protože trénink a sport jsou něco, co může ovlivnit složení těla, naše mládí a molekulární mechanismy pro udržení hormonů. Ale i když se vůbec netrénuje a člověk dodržuje správně vyvážený jídelníček, bude mít přesně takovou váhu, jakou potřebuje pro zdravou pohodu.

Pokud bude trénink, ale žádná vyvážená strava, člověk nebude mít krásnou postavu, protože ta, stejně jako zdraví, závisí na jídle.

Proč se některým dívkám nedaří zhubnout i přes pravidelné cvičení?

Pravidelným tréninkem totiž nevzniká takový deficit, který je nutný pro snížení procenta podkožního tuku. Stává se také, že dívčí tělo je již v deficitu a pak situaci jen zhoršuje tréninkem, provokuje stresové hormony, kvůli tomu se shromažďuje další tekutina a váha zůstává nezměněna.

ČTĚTE VÍCE
Jaký je rozdíl mezi kruhovým tréninkem a silovým tréninkem?

Jaké výživové chyby vám brání v dosažení vysněné postavy?

Nedostatečný výživový plán, nevyvážená výživa, chaotická výživa, vynechávání jídel, podvýživa, velmi řídká výživa, příliš nedostatečná výživa. Nebo naopak – člověk se přejídá a jí hodně sladkého.

Stává se, že člověk jí hodně nevýživných potravin – takových, které obsahují hodně energie, ale neobsahují vitamíny, minerály a další potřebné látky pro udržení zdraví.

Pokud žena dosáhne štíhlosti a hubenosti ne díky správné výživě, ale díky nedostatku, pak se určitě potýkají s následky.

Včetně přibírání na váze, které může být 2-3x více, než bylo ztraceno.

Co musíte změnit ve svých každodenních činnostech, abyste zhubli?

Musíte si pomalu a jistě budovat jídelníček, který vám vyhovuje. Sestavte si individuální standardy BJU, vyvažte stravu vitamíny a minerály, vlákninou a polyfenoly.

Ujistěte se, že chodíte spát včas, spěte dostatečně dlouho a spěte. Spánek je pro správné fungování hormonů mnohem důležitější než jídlo. Nedostatek spánku totiž narušuje fungování hormonů, které řídí stravovací chování, a vy se můžete nevědomky přejídat.

Fyzická aktivita. Alespoň minimálně, v podobě chůze, ale musí to být proto, aby tělo pravidelně plnilo své základní funkce.

Jak si po hubnutí udržet váhu?

Pokud začnete jíst vyváženou stravu, nemusíte se držet žádných magických metod pro udržení hmotnosti. Tělo si bude samostatně udržovat optimální množství tukové a svalové tkáně, což zajistí normální fungování všech tělesných systémů.

Pokud k hubnutí došlo metodami, které jsou v rozporu se zdravým životním stylem, budete si muset svou váhu neustále udržovat.

To se ale vždy projeví na vašem zdraví.

Myslíte si, že lidé, kteří hubnou, potřebují seznam „zakázaných“ potravin nebo si mohou dovolit své oblíbené nezdravé jídlo, ale s mírou?

Takové produkty samozřejmě neexistují, ale existuje koncept produktové kompatibility, tzv. potravinová synergie, kdy jeden produkt zesiluje účinek druhého. Otázka není na jednotlivé potraviny, které je potřeba vyřadit, ale na vyvážení jídelníčku. Pokud máte rádi například tučné ryby (obsahuje bílkoviny a omega-3 kyseliny), můžete je zkombinovat s paprikou, která obsahuje hodně vitamínu C. Taková sada produktů v jednom jídle zvýší syntézu kolagenu a má pozitivní vliv na naše zdraví a normalizaci hmotnosti.

ČTĚTE VÍCE
Jaký je účinek šalvěje?

Co musí být ve vašem jídelníčku, pokud je vaším cílem zhubnout?

Nesmí chybět výživné potraviny, tedy takové, které zasytí. V opačném případě je riziko přejídání vysoké. Pokud člověk například se salátem jí pouze sacharidy nebo se salátem pouze bílkoviny, tyto potraviny zasytí nejméně. Pouze synergie živin vás může zasytit a taková jídla vám pomohou cítit se sytí po dobu 3-4-5 hodin.

Neexistují žádné produkty, které „zhubnou“ a „budou vypadat mladší“: důležitá je celá denní strava a poměr bílkovin, tuků a sacharidů.

09. ledna 2024
NĚJAKÉ NOVINKY? VOLEJTE: 53-13-13

SPECIÁLNÍ PROJEKT
ENCYKLOPEDIE “KARELIA”

9 února

23. května 2023, 13:14

Psycholog vysvětlil, co lidem brání v hubnutí

Praktická psycholožka z Petrozavodsku Elena Pogodina se podělila o svůj osobní příběh o hubnutí

Text: Elena Malishevskaya

Co lidem brání v hubnutí, když jsou známy všechny způsoby? Méně jíst, více se hýbat, nic nového. Výsledek je však velmi obtížně dosažitelný. Co ti brání? Tuto otázku jsme adresovali praktikující psycholožce Eleně Pogodinové, která sama zhubla 25 kilogramů.

Motivace a prostředí

To nejdůležitější, co vám brání v hubnutí, je nedostatečná motivace a slabá podpora okolí. Člověk začíná hubnout ve stejném prostředí, ve kterém nabíral přebytečné kilogramy. Lidé, kteří jsou poblíž, ho začnou ani tak nepodporovat, jako spíše demotivovat. Říkají: “To je ono, hubnutí už máš dost” nebo “Milujeme tě takového, jaký jsi.”

„Sám jsem tím vším prošel a stále někteří lidé považují za nutné, aby mi poskytli své neocenitelné rady. K nezaplacení – protože pro mě nemají žádnou hodnotu, nežádal jsem je, aby mi dávali rady.”

Je velmi důležité nechtít jen zhubnout a začít to dělat. Je důležité dělat vše správně. Ano, je toho méně. To však neznamená, že musíte sedět na nějaké přísné mono-dietě. To nepovede k ničemu dobrému. Člověk sleduje, jak ostatní jedí, plus demotivace od ostatních – to vše snižuje chuť pokračovat. Cítíte se mimo: chcete vlézt do cizího talíře a vyzkoušet, co tam je.

„Je důležité mít lidi, kteří vás upřímně podporují. Nebo, ještě lépe, hlásají stejný životní styl, stejný způsob hubnutí jako vy.“

Byly tedy provedeny studie, kdy lidé hubli ve skupině, s nadváhou bojovali sami a vůbec nehubli. Nejvíce kilogramů tedy přibrali ti, kteří hubli sami: nakonec se zlomili a přibrali ještě více. Lidé s nadváhou si často sami sebe dostatečně neváží; potřebují vnější podporu; jejich sebeúcta závisí na tom, co říkají ostatní.

ČTĚTE VÍCE
Jak nanést tvářenku na hranatý obličej?

Mnoho lidí, když začnou hubnout a dosahují prvních výsledků – o jednu nebo dvě velikosti, začnou „chodit“ svou postavou: jdou s přáteli například do restaurace. A začnou jíst to, co už dlouho nejedli. Musíte si dát jasné pokyny. Ne „zhubnu do léta, k výročí nebo do Nového roku“, ale „volím si jiný životní styl“.

“Moje dcera jednou řekla: “No, mami, už jsi skončila s hubnutím?” Odpověděl jsem jí: “Dcero, ještě jsem nedokončil hubnutí, tohle je teď můj způsob života.”

Je důležité neříkat slovo „ne“. Přátelé si čas od času vzpomenou: “Ach, to nemůžeš.” Říkám: “Můžu dělat cokoliv.” Jen se rozhoduji ve prospěch toho, co mě vede k mému cíli – být zdravý, krásný a mladý. Toto je dospělá, vědomá pozice: Mohu dělat cokoli, ale vybírám si. Ano, občas si dám něco nezdravého, ale je to moje volba. Takže během dalších dnů trochu snížím kalorický příjem, to je vše.

Motivace k hubnutí se může v průběhu času měnit. Když jsem například začala hubnout, mojí motivací bylo stát se důstojným příkladem pro svou dceru. Nebýt matkou-babičkou, ale matkou-matkou. Zdraví bylo pro mě také velmi důležité: pozoroval jsem příliš mnoho změn spojených s nadváhou (krevní tlak, cévní problémy a další).

Výhody nadváhy

Neznám je. Lidé si prostě vymyslí nějaké výmluvy. Mluví o velkých kostech, o tom, že se jim narodila kupa dětí, o genetice a podobně. Nadváha sama o sobě provokuje člověka k tomu, aby v ní našel výhody. Kdo to chce, ten kdo nechce, hledá výmluvy. I já jsem jednou řekla tyto věty: „Musí být mnoho dobrých lidí“, „Můj manžel mě miluje i takhle“ a další. Teď chápu, že jsem se v té době snažil udržet si sebevědomí a být méně zranitelný kolem těch, kteří neměli nadváhu. Člověk nemůže přímo říct: “Jsem tlustý, protože hodně jím.”

Osobní historie

Asi za deset až jedenáct měsíců jsem zhubl 25 kilogramů. To znamená, že jsem měl velikost 58, nyní mám velikost oblečení 44. S hubnutím jsem začal 13. února 2022. Ukázalo se, že je to rok a dva měsíce, co jsem si zvolil jiný životní styl.

„Je to výsledek změny stravovacích návyků. Pitný režim, určité intervaly mezi jídly, dodržování pravidla „jeden talíř“, pestrost, v žádném případě monodieta. Možností hubnutí je spousta, každý si vybere tu svou. Ale nejdůležitější je podpora mého okolí.“

Nemám čas sportovat. Ale každý den musím ujít deset tisíc nebo více kroků. Snažím se dělat základní cviky ze stejného Tik Tok, abych udržela ruce a nohy v kondici. Chci to udělat, protože mám co podpořit. Často lidé s nadváhou začnou sportovat a skončí – není na tom nic zvláštního, co by podporovali. Tím vším jsem si také prošel. Teď mám novou motivaci – udržet výsledek.

ČTĚTE VÍCE
Co je součástí startovací sady prodlužování vlasů?

Autohypnóza nebo se obrátit na profesionála

Ano, pravděpodobně existují jedineční lidé, kteří se programují na hubnutí. Myslím si ale, že je to mnohem těžší, než když hubnete ve skupině, pod dohledem specialistů nebo jen tak ve firmě.

„Člověk si není vždy schopen vybrat správný, adekvátní způsob, jak zhubnout. Je těžké posoudit stav těla a dopad zvolené metody na zdraví.“

Mám zkušenost s takovým hubnutím, kdy jsem hubla sama. Rozhodovala, co jím, vybírala oblíbené diety na internetu, večer dělala gymnastiku, mazala se všemožnými krémy a oblékala si šortky se saunovým efektem. A dokonce se dostavil výsledek, opravdu jsem zhubla. Ale jakmile se dostavil výsledek, okamžitě jsem přestal s čímkoli. To znamená, že dieta se nezměnila v životní styl. Nadváha se přirozeně vrátila.

A co pozitivita těla?*

*sociální hnutí obhajující právo cítit se pohodlně ve svém těle bez ohledu na vzhled

Zdá se mi, že pozitivitu těla vymysleli ti lidé, kteří se těžko mění. Proto: “Miluj se takový, jaký jsi.” Nemůžu říct, že bych k tomu měl negativní vztah. Pokud neexistuje motivace, žádné nástroje pro hubnutí, je stále lepší žít radostně, než zažívat deprese.

„A přesto tělesná pozitivita přináší pozitivitu pouze těm, kteří v ni skutečně věří. Mnoho lidí bere tento koncept, mírně řečeno, s ironií.“

Je jasné, že existují nějaké přijatelné váhové normy. Ale pozitivita těla končí tam, kde začínají zdravotní problémy. Kvalita života je měřítkem všeho. Pokud jsou kila navíc, ale člověku to vyhovuje, má vynikající zdraví – proboha, ať je taková tělesná pozitivita.

„Zhubnout nebo nezhubnout je na každém, aby se rozhodl sám. Naštěstí nemůžete nikoho tahat za uši.”

Jsou lidé, kteří už nemohou normálně chodit, ale nechtějí nic měnit. Kdo chce, cestu si najde. V dnešní době je spousta možností, jak na to: dieta, sport, medicína, operace a další. Hlavní je, že to ten člověk chce sám.

Elena Pogodina je praktikující psycholožka s více než dvacetiletou praxí. Je certifikovaným hlavním trenérem v programu pro výuku konstruktivního chování nahrazujícího agresi. Specializuje se na organizační psychologii a také pracuje s rodinami v těžkých životních situacích a s pěstounskými rodinami. // Foto: Elena Pogodina, freepik.com.