Monotónní jídlo vás může někdy unavit. Pokud jíte každý den to samé, pak to nejchutnější jídlo může začít nudit. To je problém s dietami s omezeným souborem potravin. Vše však závisí na charakteru člověka. Někdo má rád konzistenci, jiný preferuje novost a pestrost. Má tedy nějaký smysl mít jednotvárný jídelníček nebo je lepší se nezaměřovat na stejné potraviny, byť zdravé?

HLEDEJTE PROTI V PŘEDVÍDATELNÉM MENU

Více šancí zhubnout

Pro ty, kteří neustále bojují s kily navíc, může být monotónnost v jídle záchranou. Pokud vaříte jen několik jídel každý den s malými obměnami, je snazší hlídat si kalorie. K snídani tvaroh s ovocem, k obědu prso se zeleninou, k večeři ryba s cereáliemi – taková předvídatelnost výrazně zjednodušuje život. Dobře zavedený jídelníček navíc umožňuje rychle si zvyknout na správnou výživu a vytvořit si zdravé stravovací návyky bez stresu.

Mimochodem, vědci z American Heart Association pochybovali o výhodách pestré stravy (American Heart Association). Analyzovali 17 let případových studií a došli k závěru, že příliš mnoho možností vede k přejídání. Koneckonců, chci vyzkoušet tento masový salát a ten sýrový předkrm a zlaté kotlety s pečenými bramborami. Jídlo pak zakončete lahodným dezertem. Pokud je dezertů více, pak selský rozum obecně utichne.

Žádná volba

A tohoto experimentu se zúčastnilo 1018 studentů ze 13 vysokých škol. Ukázalo se, že lidé s vysokou psychickou zátěží se častěji než ostatní stravují nesprávně a trpí přejídáním.

Faktem je, že musí každý den řešit mnoho složitých psychických problémů, v důsledku toho se mozek tak unaví, že vyžaduje více kalorických jídel a dobrot. Účastníci uvedli, že touha něco sníst často vzniká pod vlivem emocí nebo pod vlivem vnějších podnětů. Někteří z nich přirozeně začali přibírat na váze. To znamená, že monotónní a vyvážená strava pro duševně pracující je velmi užitečná, zbaví vás trápení volby a pokušení jíst něco škodlivého. Hlavní je připravit si předem správné snídaně, obědy a večeře a zásobit se správnými svačinami.

Vítězství nad pokušením

Při hlavních jídlech by se měl klást důraz na jedno plné jídlo, dospěli k tomu psychologové s tím, že čím bohatší stůl, tím vyšší riziko obezity. Pravda, to neplatí pro nízkokalorická zeleninová jídla a ovoce, jejich neměnnost je vítána.

ČTĚTE VÍCE
Kde se Rusko řadí mezi nejkrásnější dívky?

A američtí vědci poznamenali, že různé druhy zeleniny a ovoce mohou prodloužit život. V rámci experimentu zkoumali vliv stravy na zdraví pacientů. Zúčastnilo se ho 59 000 žen. Jejich jídelníček tvořila především rostlinná strava, celozrnný chléb, cereálie, ryby a nízkotučné mléčné výrobky.

Překvapivě mezi účastníky, kteří trvale zařazovali do svého jídelníčku alespoň 17 zdravých potravin, byla úmrtnost na kardiovaskulární onemocnění o 42 % nižší.

KDE BEZ MÍNUS.

Nedostatek živin

Příliš monotónní strava může vést k nedostatku vitamínů, minerálů a dalších prospěšných živin. Specialisté z Ohio Medical Center (USA) sledovali stav 48 pacientů se selháním ledvin, kteří vyžadovali hemodialýzu, což je postup, který výrazně snižuje množství bílkovin v těle. Takoví pacienti si často stěžují na špatnou chuť k jídlu a lhostejnost k jídlu. Ukázalo se však, že rozšířený jídelníček založený na zdravých produktech nejen úspěšně doplňuje denní potřebu bílkovin, ale také výrazně zlepšuje celkovou pohodu.

Podobný experiment provedla American Heart Association, do kterého se zapojilo 234 pacientů ve věku 50-70 let s diagnostikovaným srdečním selháním. U kardiaků, kteří preferovali příliš monotónní stravu, byl zjevný nedostatek vitamínů a minerálů.

S nedostatkem živin se tělo začne „jíst“, což ovlivňuje zdraví. Vyvážená strava s dostatkem bílkovin, zdravých tuků a mikroprvků pomůže tento problém vyřešit.

O jemnostech vnitřní rovnováhy

Pokud budete u některých potravin posedlí „šokovými“ dávkami určitých vitamínů a minerálů, můžete svému tělu také ublížit. Například med a sušené ovoce mohou zvýšit hladinu glukózy a 100 gramů hovězích jater obsahuje až 6 denních hodnot vitamínu A, 24 denních hodnot vitamínu B12 a 10 denních hodnot mědi.

Odborníci tvrdí, že dopřávání živočišných bílkovin je také škodlivé, a to zejména pro ledviny. Španělé provedli pokusy s krysami a potvrdili, že strava s vysokým obsahem bílkovin zvyšuje riziko zánětlivých procesů v játrech. A kardiovaskulární systém tím trpí.

Pokud navíc ve stravě převažují obiloviny, luštěniny a pečivo, třeba i celozrnné, ale chybí živočišné bílkoviny, některé esenciální aminokyseliny nezískáme. A co je nejdůležitější, tělo nebude dostávat dostatek vitamínů D a B12.

Problémy metabolismu

Ano, čím pestřejší jídlo, tím lepší metabolismus. A naopak. The American Journal of Nutrition publikoval článek na toto téma. Vědci zkoumali životní styl 7470 mladých lidí ve věku 20 let, zejména jejich stravování. Vyvážený denní jídelníček zahrnující zdravé a výživné potraviny měl totiž na metabolismus pozitivní vliv. Zároveň taková dieta snížila pravděpodobnost hypertenze a vyřešila problém prevence nadváhy.

ČTĚTE VÍCE
Je možné natáčet suché vlasy natáčkami?

Méně bakterií

Správná výživa, založená na různých potravinách, pomáhá zvýšit počet prospěšných bakterií ve střevech. Jsou důležité pro boj se zbytečnými kily. Výživoví poradci proto radí zařadit do jídelníčku fermentované probiotické potraviny, které obnovují střevní mikroflóru a brzdí růst patogenních mikroorganismů. Patří mezi ně přírodní jogurt, kefír, fermentované pečené mléko, nakládaná zelenina, kombucha a mléčná houba.

Je těžší zhubnout?

Někteří odborníci jsou si jisti, že monotónnost vám nejen nepomůže zhubnout, ale vytváří ideální podmínky pro poruchy. Je známo, že zakázané ovoce je sladké.

Ale neustálá aktualizace jídelníčku o nové zdravé produkty a pokrmy způsobí, že proces hubnutí bude z psychologického hlediska méně bolestivý. Tuto myšlenku podpořili i američtí vědci, kteří k účasti na experimentu pozvali lidi všech věkových kategorií, od 30 do 70 let i s nadváhou. Po šesti měsících ti, kteří jedli zdravě a pestře, zhubli asi 8,6 kilogramu. Vyznavači monotónních diet zhubli asi 6,7 kilogramu. Zástupci první skupiny měli dokonce vyšší míru redukce pasu a snížení procenta tělesného tuku.

Monotónnost začíná být nudná

Většinu lidí nudí každý den to samé, je těžké udržet správnou výživu, zvláště při poměrně přísných dietách. Ale rady odborníků na výživu vám pomohou vyrovnat se s pokušeními. Navrhují používat koření a dochucovadla, která mohou změnit chuť známých jídel, a vyrábět nové dresinky na olejové bázi do salátů a cereálií. Místo olivového oleje použijte sezamový, ořechový, kokosový, lněný nebo dýňový olej. A také přidejte do pokrmu nějaká semínka nebo nasekané ořechy. Jinými slovy, kulinářská fantazie neuškodí.

Pestré jsou i barevné pokrmy na talíři, i když jde jen o zeleninu: červená rajčata, žlutá paprika, oranžová mrkev nebo bylinky. Vzhledem k tomu, že barva produktu závisí na biochemickém složení, tělo dostane všechny potřebné vitamíny a minerály.

Někteří ve snaze rychle zhubnout zavádějí výživu do extrémů a odsuzují se k mono-dietě. Ale takové experimenty, zejména z dlouhodobého hlediska, jsou zdraví nebezpečné.

A přesto neexistuje žádný standard, každý má své preference, člověk je duchem blíže předvídatelnosti a léty prověřené sadě produktů. Jiní jsou vždy připraveni zkoušet nová jídla, jídlo je pro ně zdrojem potěšení. Pravda je jako vždy někde poblíž. Správná výživa musí být především vyvážená. Pokud omezíme počet produktů, tak s mírou. Proč si škodit na pohodě a připravovat se o radosti života?

ČTĚTE VÍCE
Jak se zbavit lenosti?

V životě každého člověka je období, kdy není čas, fantazie došla a panuje všeobecná lenost. Celý týden můžeme jíst to samé – to, co jsme si na týden připravili. Výživoví poradci přitom z každé obrazovky křičí o pestré stravě a o tom, jak je důležitá. Vkrádá se férová otázka. Je možné jíst každý den to samé? Je to škodlivé?

Je zdravé nebo nejíst monotónně?

Na Tufts University objevili vědci zajímavý vzorec – čím více různých potravin má člověk na výběr, tím více toho sní.

Je téměř nemožné tomu odolat, protože touha po rozmanitosti potravy je pevně zabudována do lidského genomu. A pro to existuje rozumné přirozené vysvětlení. Neexistuje jediná potravina, která by obsahovala optimální množství živin potřebných pro zdraví. Proto, aby lidé získali všechny potřebné kalorie, vitamíny a mikroelementy z potravy, jedí pestrou stravu.

Proto je nutné omezit variabilitu potravin. Abys nechtěla všechno hned!

Na Harvard School of Public Health byla uspořádána studie, které se zúčastnilo téměř 60 tisíc žen. 42 % účastníků mělo o 42 % nižší riziko úmrtí – jedli 16–17 zdravých potravin (ovoce, zeleninu, celozrnné výrobky, cereálie, ryby a nízkotučné mléčné a mléčné výrobky), zatímco zbývající účastníci jedli 7–8 tyto produkty. Vědci tedy dospěli k závěru, že rozmanitost stravy ovlivňuje naši délku života.

Jiná studie však ukázala, že pestrá strava není tak prospěšná – negativně ovlivňuje trávicí systém člověka tím, že ovlivňuje populace mikroorganismů žijících v lidském těle.

Zároveň je mylné se domnívat, že taková dieta sama o sobě má negativní negativní vliv. Jde spíše o kombinace určitých přípravků, které mohou vést k nepříjemným zdravotním následkům.

Klady jednotvárné stravy

Mezi výhody monotónní stravy patří:

  1. Nemusíte počítat počet kalorií, které denně sníte, protože je spočítáte jednou a zapamatujete si správné číslo.
  2. Méně času strávíte vařením. Ostatně hned můžete vařit první, druhý a kompotovat na celý týden.
  3. Nebudete v pokušení sníst něco nezdravého nebo sladkého, protože jídlo máte s sebou.
  4. Nebudete muset 10x týdně bolestně vybírat, promýšlet nabídku a nakupovat v obchodě.
  5. Je snazší vytvořit si návyk zdravě jíst. Člověk se totiž rychle přizpůsobí a začne intenzivněji cítit chuť známého jídla.
ČTĚTE VÍCE
Co je to ready-to-wear?

Nevýhody jednotvárné stravy

Existují také nevýhody:

  1. Nedostatek živin. Pokud se omezíte na jedno nebo dvě jídla, zdravotní problémy na sebe nenechají čekat. Pokud se tedy pro takový experiment rozhodnete, přemýšlejte o doplňcích stravy a vitamínových komplexech.
  2. Monotónnost může rychle omrzet. Když si totiž dáte k snídani jednu syrovou mrkev, k obědu jednu vařenou a k večeři jednu najemno nastrouhanou, pak se vaše oči budou dívat na sousedův talíř.
  3. Hrozí metabolické poruchy, protože většina produktů, které si můžeme sami vybrat jako běžné, není tak zdravá.
  4. Může také vést k nedostatku prospěšných bakterií v trávicím systému.

Inu, tento způsob stravování má svá pro a proti. Zda takovou dietu budete dodržovat, je na vás. Hlavní věcí při vytváření vlastního menu je pamatovat na to, že jídlo, i když je monotónní, by mělo být kompletní! Jezte více zeleniny, snažte se nasytit své tělo různými živinami. Pokud se budete nudit, zkuste trochu změnit obvyklé nádobí. Pečujte o sebe a své zdraví!

Autor: @ogogomama (zejména pro Calorizator.ru)
Kopírování tohoto článku jako celku nebo jeho částí je zakázáno.