Šetrná strava je jednou z odrůd bílkovin. Osoba dodržující tuto dietu hubne tím, že ze stravy vyloučí tuky a sacharidy. Šetrná strava není vyvážená, takže její dlouhodobé užívání může být zdraví škodlivé, takovou dietu je třeba držet maximálně 5-7 dní. Aby nedošlo k nenapravitelnému poškození těla, před dietou se doporučuje poradit se s lékařem. 08. prosince 2017

Čas zhubnout: proteinovo-sacharidová dieta Hlavními produkty každodenní stravy šetrné stravy jsou ryby a libové maso, jako jsou kuřecí prsa nebo telecí maso. Potraviny se doporučuje vařit metodou varu, je povoleno vaření v páře a pečení. Do pokrmu prostě nemůžete přidat rostlinný olej. Zdrojem bílkovin v šetrné stravě mohou být také vejce, nízkotučné sýry a tvaroh.

Kromě výše uvedených produktů můžete během diety jíst veškerou zeleninu kromě brambor, zeleniny a salátu. Tyto produkty je povoleno konzumovat v neomezeném množství. Díky nim se budete moci vyhnout problémům se stolicí.

Během jemné diety musíte jíst po částech a v malých porcích. Poslední jídlo se doporučuje mít 4 hodiny před spaním. Přísným dodržováním všech výživových doporučení můžete shodit až 7 kilogramů nadváhy za 7 dní. Ale stojí za to vědět, že odborníci doporučují používat tuto dietu ne více než jednou za měsíc, a to pouze v případě, že neexistují žádné kontraindikace.

Při dodržování šetrné diety je velmi důležité začít den sklenicí čisté vody nebo čaje bez cukru. Do vybrané tekutiny se přidá pár kapek citronové šťávy a půl lžičky medu. 30 minut po vypití můžete snídat. Obecně tato dieta zahrnuje pití až 2,5 litru tekutin. Nemůžete umýt jídlo. Pít vodu je povoleno 30 minut před jídlem nebo hodinu po jídle.

Kromě čisté vody můžete při šetrné dietě pít bylinkové čaje. Lidé, kteří si nedokážou představit své ráno bez šálku povzbuzující kávy, ji mohou pít k snídani místo čaje, ale bez cukru a mléka.

Mnoho hubnoucích miluje měkkou stravu pro její jednoduchost a pro to, že nemusí připravovat žádná složitá jídla.

Chcete rychle zhubnout? Podívejte se na video o expresních dietách:

Související videa

Menu na jeden den jemné diety

  1. Ráno vypijte první sklenici tekutiny s medem a citronovou šťávou.
  2. Po 30 minutách můžete snídat: snězte 2-3 kousky sýra.
  3. Na oběd: 100-150 gramů vařeného masa, 1 vejce a kousek sýra.
  4. K večeři: vařená telecí nebo kuřecí prsa, salát ze sezónní zeleniny, ochucený rostlinným olejem a citronovou šťávou.
  5. Mezi hlavními jídly můžete hlad mírně potlačit vodou nebo čajem.
ČTĚTE VÍCE
Jak pochopit, že muži mají slabé svaly pánevního dna?

Jíst na nevýrazné stravě je velmi monotónní, protože sortiment produktů je omezený. Proto, abyste přežili sedm dní a shodili přebytečná kila, musíte zkusit vymyslet nějaké nové pokrmy z povoleného seznamu. K večeři si můžete připravit například zeleninový salát s kuřecím masem.

Recept na zeleninový salát s kuřecím masem

kuřecí prsa – 150 gramů;
1 středně velké rajče;
1 bulharský pepř;
salát a zelenina podle chuti;
citronová šťáva a olivový olej na zálivku.

  1. Kuřecí prsa nakrájejte a vložte do hluboké mísy.
  2. Rajčata a papriky omyjeme, nakrájíme na malé kousky a přidáme k masu.
  3. Salát opláchněte pod tekoucí vodou, osušte a natrhejte rukama. Zeleninu nakrájejte nadrobno. Salát se doporučuje dochutit lžičkou olivového oleje, neuškodí trocha citronové šťávy. Není třeba přidávat sůl.

Tvarohové těstoviny s žitným chlebem

Zajímavá varianta snídaně pro nevýraznou dietu.

Mošt:
nízkotučný měkký tvaroh – 80-100 gramů;
česnek – zub 1;
zelenina podle chuti;
1 žitný chléb.

  1. Na talíř dejte tvaroh. Přidejte k němu česnek, který předtím prošel lisem.
  2. Zeleninu omyjeme, nasekáme nadrobno a přidáme do mísy s tvarohem.
  3. Vše opatrně přesuňte a v případě potřeby dosolte.
  4. Výslednou hmotu položte na žitný chléb. Tohle bude snídaně.

Takových jednoduchých jídel můžete šetrnou dietou vymyslet mnoho.

Hlavní věcí je spoléhat se na vlastní chuťové preference a zkontrolovat seznam povolených produktů.

Jak zhubnout bez újmy na těle je dnes snad nejoblíbenější dotaz ve vyhledávačích. Vlezlá reklama láká lidi nabídkami zhubnout 10-20 kg za pár dní bez jakékoli námahy. K tomu stačí zařadit doporučený produkt do svého jídelníčku, vypít kouzelnou pilulku nebo ochutnat božský nektar pojídáním ambrózie. Všechny tyto zázraky lze samozřejmě zakoupit právě teď na webu inzerenta.

Není divu, že drtivá většina uživatelů se přiklání k osvědčeným metodám. Jak si ale ze široké škály různých diet vybrat tu, která nebude vyžadovat enormní materiální náklady, pomůže vám zbavit se několika kilogramů a udržet a zlepšit vlastní zdraví?

Ztráta nadváhy a získání zdravých stravovacích návyků pomůže ušetřit dietu, která je plně v souladu se svým jménem. Domácí způsob přitahuje ty, kteří ztrácejí váhu s jednoduchostí a účinností, což jim umožňuje udržet získané formy po dlouhou dobu bez vyčerpání těla s oslabující hladovění.

Jaká je podstata šetrné stravy

Výživový systém, dnes známý jako „ShchD Diet“, byl vyvinut domácími vědci, zejména gastroenterologem Dr. Pevznerem. První tuzemský odborník na výživu se v polovině minulého století stal obětí represí a jeho klinika byla rozpuštěna. Plody práce autora techniky se však neztratily a po odbourání kultu osobnosti se dostaly až za zdi nemocnice.

ČTĚTE VÍCE
Proč nemůžete péřovou bundu vyprat v pračce?

Pevznerová výživná náhrada existuje dnes v několika verzích, z nichž každá má název “stůl” a sériové číslo pro snadnou klasifikaci. V závislosti na přítomnosti určitých onemocnění a charakteristikách pacienta se sestaví optimální strava.

Všechny druhy jemné stravy kombinují jednoduché požadavky:

  • odmítnutí jídel a rychlého občerstvení;
  • použití světla pro asimilaci výrobků, maximální rozdrcený, vařený nebo pálený;
  • vyhýbat se příliš horkým a příliš chladným potravinám;
  • snížení spotřeby soli, koření a příchutí;
  • úplné vyloučení produktů, které vzrušují centrální nervový systém (alkohol, energetické nápoje, káva, silný čaj);
  • zákaz mouky a cukrovinek;
  • rozdělit jídla 5-7 jednou denně.

Aby se potravina stala skutečným lékem, je nutné si uvědomit, že hladování nevyřeší problémy se zdravím a nadváhou. Podstatou úsporné stravy je vytvoření individuálního menu s minimálním zatížením zažívacího traktu a těla jako celku.

Terapeuticky úsporná strava

Technika doktora Pevsnera je využívána v léčebných a rekreačních zařízeních po pooperačním období pro léčbu akutních onemocnění a zmírnění chronických onemocnění.

Obecné požadavky na všechny druhy šetřících diet jsou stejné, avšak denní nabídka pacientů se může významně lišit v závislosti na diagnóze, závažnosti onemocnění a jeho typu (akutní nebo chronické). Doba trvání stravy a energetická hodnota stravy se také liší a je schválena ošetřujícím lékařem na základě dostupných údajů.

Indikace Vlastnosti jídla Denní nabídka kalorií
Žaludeční vřed nebo exacerbace peptického vředu, chronická gastritida s vysokou kyselostí Mírné porce, s výjimkou jídel, které zvyšují sekreci žaludku; snížení zátěže střev a pravděpodobnost mechanického poškození stěn gastrointestinálního traktu; potraviny nejvíce drcené, tepelné ošetření v minulosti 2300 2600-kcal
Chronická gastritida s nízkou kyselostí nebo kolitida, pooperační období a zotavení z infekčních onemocnění Frakční výživa, vyjma omáček, koření a jiných dráždivých látek; potraviny, které zvyšují sekreci a obnovují gastrointestinální mikroflóru; produkty jsou mleté ​​a vařené, pečené nebo párované 2400 2800-kcal
Částečná střevní neprůchodnost, zácpa Používání potravin bohatých na vlákninu a zvýšení gastrointestinální motility; vyloučení potravin, které mohou způsobit nadýmání, tvorbu plynu, výskyt kvašení a hniloby ve střevě 2500 2900-kcal
Chronická kolitida, akutní gastrointestinální onemocnění, průjem Poskytuje nízkokalorickou dietu se sníženou spotřebou tuků a sacharidů; přísný zákaz soli, cukru a koření; dočasné vyloučení všech dráždivých látek, včetně horkých, studených, pevných a kořeněných jídel 2000 kcal
Onemocnění jater a žlučníku (hepatitida, cholecystitida, cirhóza, onemocnění žlučníku) Vyloučení produktů obsahujících cholesterol, puriny, éterické oleje a extrakty; zákaz studených a smažených potravin; strava je založena na zdrojích vlákniny, pektinů a lipotropních látek 2500 2900-kcal
Urolitiáza, dna Omezení používání produktů obsahujících purin, kyselinu šťavelovou, maso a ryby; jídlo se vaří nebo duší bez použití soli; doporučuje se vypít více tekutin 2400 2700-kcal
Poruchy ledvin a metabolismu, prevence nefritidy a edému Frakční výživa s omezeními v používání proteinových potravin a soli; Minimální množství tekutiny 2500 kcal
Obezita, metabolické poruchy Nízkokalorické menu, které zahrnuje snížení příjmu uhlohydrátů, solí a živočišných tuků; potraviny bohaté na vlákninu 1800 2000-kcal
Diabetes 2. typu Přísné dodržování diety, vyloučení produktů obsahujících cukr; mírná nebo snížená konzumace živočišných tuků a sacharidů 2400 2600-kcal
ČTĚTE VÍCE
Kdo by neměl jíst funchose?

Dieta, která šetří žaludek, poskytuje rozdělené pokrmy v malých částech přípravku 4-6 jednou denně a neumožňuje jídla, která mohou způsobit chemické nebo mechanické poškození gastrointestinálního traktu. Spotřebované potraviny by měly mít neutrální chuť, pokojovou teplotu, mletou a důkladně tepelně ošetřeny.

Jemná strava pro hubnutí

Potřeba dodržovat dietu za přítomnosti problémů s gastrointestinálním traktem je zřejmá a nepochybná. Zdraví lidé s nadváhou se zajímají o to, zda je možné zhubnout pomocí šetrné diety a kterou zvolit.

Na základě zdokonalených metod “Tabulka 1” a “Tabulka 8” pro osoby s onemocněním gastrointestinálního traktu a metabolických poruch byla vytvořena šetřící strava pro snížení tělesné hmotnosti. Optimální délka výživy je 7-10 dny, po níž je možné zjistit ukazatele váhy na 3-6 kg nižší než původní.

Denní výživa dospělé osoby, která váží 70-80 kg jako součást šetrné stravy, by měla být různá a může se skládat z těchto produktů:

  • nesycené pitné nebo minerální vody – 1,5-2 l;
  • obilné cereálie na vodě (oves, pohanka, proso, rýže) – 150-200 g;
  • chléb nebo drobky všeho druhu, kromě produktů z bílé mouky – 50 – 100 g;
  • chudé maso a mořské plody – 100-200 g;
  • odstředěné mléko nebo kefír – 0,2 l;
  • vejce – na 1 ks. 2 týdně;
  • zelenina (čerstvá, vařená, dusená) – 300-500 g;
  • nesladené ovoce – 1-2;
  • rostlinný olej – ne více než 2 tsp.

Průměrný denní obsah kalorií v takové nabídce je 2000–2500 kcal. Pokud je hmotnost osoby nižší než výše uvedené ukazatele, doporučuje se vyloučit pekárenské výrobky nebo obiloviny. O hmotnosti vyšší než 80 kg by se měly přidávat cereálie bohaté na vlákninu. Hubnutí je způsobeno odmítnutím škodlivých potravin a snížením množství konzumovaných potravin.

Tato technika nepoškozuje tělo, takže po dobu jednoho měsíce existuje jemná strava (strava s celerem, pohanka, Středomoří atd.). Podle recenzí můžete v závislosti na vybraném programu ztratit až 12 kg za období, téměř bez omezení.

Opakovaná týdenní úsporná strava nesmí být v 1-2 více než jednou za měsíc, opakovaný průběh stravy pro dny 30 může být proveden až po uplynutí šesti měsíců.

Jak udělat jemné menu pro týden

Zdraví lidé, kteří nemají žádné zvláštní indikace k dodržování konkrétního programu, by měli především dbát na vyváženou stravu. Tělo musí přijímat potřebné množství bílkovin, tuků a sacharidů. V opačném případě povedou jakákoli omezení k nepříjemným následkům v podobě poruchy příjmu potravy a přibírání na váze.

ČTĚTE VÍCE
Co je v avokádu jedovaté?

Příklad jednodenního menu pro šetrnou stravu pro tento týden:

  • snídaně – vejce vařená na měkko, kaše v mléce bez cukru, slabý čaj nebo čekanka;
  • oběd – pečené neslazené jablko, sklenici šťávy;
  • oběd – polévka se zeleninou nebo chudým masným vývarem, celozrnný chléb, čerstvá šťáva s dužinou;
  • odpolední svačina – sklenka nízkotučného kefíru s neslazeným ovocem nebo 100 g tvarohu;
  • večeře – dušená ryba s přílohou zeleniny, čaj s mlékem.

Hladoví zatímco šetřící dieta je přísně kontraindikován, ale musíte jíst malé porce každé 4 5-hodiny, aby se zabránilo pocit akutního hladu. První jídlo by mělo probíhat do hodiny po probuzení, aby “začal” metabolismus. Při spánku je dovoleno pít sklenici mléka nebo šťávy zředěné vodou.

Recepty na šetrnou stravu

Pokud máte kuchyňské vybavení, které vám umožní rozemlít jídlo na homogenní hmotu, není těžké dodržovat dietu šetrnou k vašemu žaludku. I bez potřebného vybavení však můžete z dostupných surovin připravit lahodné a rozmanité jemné pokrmy.

Recept na rýžovou polévku z pyré z pyré pro několik porcí bude vyžadovat přítomnost 100 g kulaté rýže, 2 vejce, 2 sklenice mléka a 20 g másla. Technologie vaření:

  • vařte rýži na lepkavou hmotu a napněte ji;
  • přidejte lžíce 6 vařené rýže na rýžovou vývar získanou po namáhání a vaření na nízké teplotě;
  • přidejte mléko a vejce, vařte 2-3 min;
  • vyjměte z tepla, ozdobte zeleninou.

Během léta bude spousta ovoce a zeleniny milovníky lahodné a zdravé svačiny být podle představ přírodních krémů, které jsou také snadno vytvořit svůj vlastní a vzít s sebou. Existuje mnoho kombinací ovoce a mléčných výrobků, ale existují také čistě dietní zelenina možnosti pro ztrátu hmotnosti.

Populární recept na dýně smoothie nejen nasytí, ale i jemně vyčistí tělo. Abyste to udělali, musíte v mixéru očistit a bičovat následující složky:

  • dýně – 400 – 500 g;
  • grapefruit – ½ část;
  • skořice – 2 lžičky;
  • med nebo citronová šťáva podle chuti.

Šetrná strava je jednou z těchto metod, jestliže jídlo může a mělo by být nejen zdravé, ale také chutné. S cílem diverzifikovat každodenní stravu má smysl odkazovat na dietu “Table 1”. Téměř jakákoli jídlo může být na pečení nebo pečení v troubě, což zvýší její nutriční hodnotu a chuť.

ČTĚTE VÍCE
Proč je facelift škodlivý?

Účinnost šetřící stravy

Než se vrátím k postupu posouzení dopadů, je nutné věnovat pozornost tomu, hubnutí, které stejně jako jakýkoli dietního programu, šetřící dieta vyžaduje hladký výjezd. V případě, kdy je doporučována konstantní dieta, by měla být správná výživa součástí každodenního života.

Nejlepší obsah měsíce

  • Koronaviry: SARS-CoV-2 (COVID-19)
  • Antibiotika pro prevenci a léčbu COVID-19: jak účinná jsou?
  • Nejčastější “kancelářské” nemoci
  • Zabíjí vodka koronavirus
  • Jak zůstat naživu na našich silnicích?

Výhody šetřící dieta je nedostatek přísných omezení a kontraindikací, hladké snížení hmotnosti až 7 kg 10 dny před 12 kg za měsíc, individuální výběr optimální diety, vyváženou stravu bez přetížení zažívacího traktu, použití v lékařské terapii, urychluje zotavení po nemoci a úleva od chronických exacerbací.

Šetrná strava není pro tělo stresující, proto budou prospěšné i mírné cvičení a wellness procedury. Je třeba poznamenat, že taková dieta nějakou dobu trvá od jednoho týdne do jednoho měsíce, takže je třeba, aby zásobili značnou trpělivost, že snahy nebyly marné.

Jakákoli omezení během těhotenství a laktace jsou kontraindikována. Ztráta hmotnosti pro mladé a staré dámy je možná pouze po konzultaci s odborníkem na výživu, pokud existují náznaky na dodržování stravy.

  1. Zavistovskaja A.A. – Dietní výživa pro různé nemoci. – 2003
  2. Marshak M. S. – Dietní výživa. – M.: Medicína, 1967

Více čerstvých a relevantních informací o zdraví na našem kanálu Telegram. Přihlásit se k odběru: https://t.me/foodandhealthru

Autor článku:
Izvozčiková Nina Vladislavovna

Specializace: infekční specialista, gastroenterolog, pneumolog.

Obecné zkušenosti: 35 let .

Vzdělání: 1975-1982, 1MMI, San-Gig, nejvyšší kvalifikace, lékař infekčních nemocí.

Editor článku:
Momot Valentina Jakovlevna

Specializace: Onkologie.