Nejprve je nejlepší si ujasnit, co přesně rozumíme pod pojmem „kompresní oděvy“. Těsné oblečení může vypadat a dokonce i cítit velmi podobně jako „komprese“. Ale skutečné kompresní oblečení má stupňovitou kompresi, tj. vyvíjená komprese se v různých oblastech produktu liší. V kotníku je komprese 100%, směrem ke koleni klesá na 75%, v kyčli zůstává 50% komprese a v tříslech 20%. Díky tomuto rozložení tlaku kompresní punčochové zboží výrazně zvyšuje rychlost odtoku krve ze žil dolních končetin zpět do srdce. Některé známé značky dosáhly v této oblasti velkého úspěchu pomocí inovativní tkaniny vyrobené z nití, které jsou jedinečné svou elasticitou. Hlavní vlastností tkaniny je vysoká elasticita, zvýšená pevnost a odolnost při používání. Kvalitní kruhová úpletová struktura tkaniny umožňuje natažení kompresního prádla v libovolném směru bez ztráty základních vlastností a kvality.

Poškození svalů je po vysoce intenzivním cvičení nevyhnutelné a cokoli, co dokáže poškození snížit, je prospěšné pro regeneraci a následný trénink. Britský svaz hráčů rugby uvedl, že kompresní oděvy nošené bezprostředně po ragbyovém zápase výrazně snížily známky poškození svalů ve srovnání s pasivním zotavením 36 a 84 hodin po zápase.

Někteří vědci si nebyli jisti jistotou výsledků získaných z četných kompresních studií, které probíhaly v laboratoři. Poté byly provedeny skutečné studie, kterých se účastnili sportovci, kteří běželi ultramaraton v Jižní Africe. Ukázalo se, že sportovci, kteří běhali v kompresních ponožkách oproti těm v běžných ponožkách nebo ponožkách, utrpěli výrazně menší poškození svalů a byli schopni se rychleji zotavit, někteří byli dokonce připraveni znovu trénovat po třech dnech. Bylo také zaznamenáno, že ti, kteří nosili kompresní ponožky, běželi v průměru o 12 minut rychleji.

Profesionálové doporučují, aby sportovci nosili kompresi během dlouhého tréninku a 24 hodin po něm.

Studie provedená na Novém Zélandu zahrnovala 22 vysoce trénovaných hráčů ragby. Někteří měli na sobě kompresní punčochové kalhoty, jiní podobné, ale bez komprese (placebo), které nosili nepřetržitě 24 hodin po provedení sekvenčních cvičení, která byla navržena tak, aby simulovala hru rugby. Po 24 hodinách zotavení se oblečení svléklo a absolvovali sprint 10 x 40 m po dobu 30 sekund, po kterém následoval 10minutový běh na 3 km.

ČTĚTE VÍCE
Je možné prát kvaš?

Skupina používající kompresní oděvy zlepšila výkon na 3 km a snížila únavu při opakovaných jízdách. A také do 48 hodin po testování byl krevní tlak výrazně nižší ve srovnání se skupinou s placebem.

Jiná studie, podobná té výše, zkoumala účinek kompresních punčochových kalhot po dobu 6 x 5 minut běhu při různých rychlostech pro každou fázi, s 30 sekundovou „regenerací“ mezi fázemi (při každé „regeneraci“ byl odebrán vzorek krve pro testování “). Testu se zúčastnilo 25 poloprofesionálních hráčů Rugby League, kteří měli na sobě kompresní punčochy nebo běžecké šortky (každý hráč provedl test dvakrát, jednou v šortkách, jednou v kompresích).

Výsledky ukázaly, že kompresní prádlo podporuje proces aktivní regenerace snížením koncentrace laktátu v krvi a srdeční frekvence, autoři dospěli k závěru: „Výsledek má důležité důsledky pro mnoho sportů, které jsou svou povahou přerušované a sestávají z opakujících se cvičení, kde je cvičení vysoké intenzity. se střídaly s obdobími cvičení nebo regenerace nízké intenzity.“

International Journal of Sports Physiology and Performance zveřejnil hodnocení studií, které zkoumaly účinky kompresního prádla na vytrvalost, sílu a výkon, motorické funkce a několik parametrů během a po cvičení. Časopis dospěl k závěru, „že existuje příznivý účinek kompresního oblečení, zejména při přerušovaném vysoce intenzivním cvičení, jako je běh a skákání, více než při vytrvalostním tréninku“.

Vědci zjistili, že výhody použití komprese zahrnují „střední účinky na zotavení z maximální síly a silového cvičení, snížení svalové kontrakce, svalové otoky a bolesti a odstranění krevního laktátu“. Také poznamenali, že k dosažení co největšího užitku musí být kompresní prádlo správně uchyceno.

Komprese při nošení může také snížit povrchovou teplotu vašeho těla až o 3 °C díky chlazení odpařováním a zabránění hromadění vlhkosti, ke kterému obvykle dochází v důsledku složení použité tkaniny. Takže zatímco kompresní prádlo urychluje zahřátí studených svalů, má také schopnost vás během cvičení udržet v pohodě.

Uvidíme, co se stane. Během rekonvalescence je nejlepší nosit kompresní oblečení. Nejlepších výsledků dosáhnete obvykle 12 až 48 hodin po významném poškození svalů během intenzivního cvičení.