Kromě zámořských možností existuje obrovské množství rozpočtových ukrajinských alternativ, které nejsou v žádném případě horší, pokud jde o obsah užitečných prvků.

12 listy na podzim 2016

Superpotraviny jsou moderním gastronomickým trendem. V poslední době jsou na oblibě potraviny jako chia semínka, bobule acai a quinoa. A není se čemu divit, protože se jedná o přírodní rostlinné produkty, které obsahují velmi vysokou koncentraci živin – bílkovin, vitamínů, minerálů, esenciálních kyselin, antioxidantů. Denní konzumace superpotravin snižuje riziko chronických onemocnění a předchází mnoha nemocem. Ale kromě zámořských možností existuje obrovské množství rozpočtových ukrajinských alternativ, které nejsou v žádném případě horší, pokud jde o obsah užitečných prvků.

Rosehip

Tropické bobule acai, známé pro své magické vlastnosti, lze bezpečně nahradit suchými šípky. Šípek je úžasná antioxidační a vitamínová lékárnička pro tělo. Plody obsahují 50x více vitaminu C než citron, dále tkáňový-výživný draslík, fosfor, vápník a především železo.

8 masových pokrmů ze zvěřiny, které stojí za to vyzkoušet

5 potravinářských trendů, které se v roce 2018 rozšíří.

3 možnosti prostírání novoročního stolu, které vás překvapí.

Použití: ve formě čaje nebo nápoje.

Med a vlašské ořechy

Superpotraviny pro mozek a rychlou obnovu energie jsou med a vlašské ořechy. Med je ideální multivitaminový komplex. V mírném množství pomáhá vylučovat toxiny z těla, zlepšuje trávení a činnost kardiovaskulárního systému. Vlašským ořechům se také říká žaludy bohů nebo mozková potrava. Jejich jádra obsahují mnoho bílkovin a více než 20 volných esenciálních aminokyselin.

Použití: med – v jakékoli formě, bez zahřívání produktu. Přidejte vlašské ořechy do cereálií, salátů, smoothies a jen tak jako svačinu.

Lněné semená

Lněná semínka jsou skvělou alternativou chia semínek. Obsahují hodně rostlinných bílkovin, vlákninu, zdraví prospěšné kyseliny a enzymy. Sliznice namočených semínek pomáhá normalizovat střevní trakt, odstraňovat toxiny a snižovat hladinu cukru v krvi.

Použití: Rozdrťte v mixéru a přidejte vodu. Přidejte do jogurtů a tvarohu, salátů a cereálií a do pečiva.

9 míst v Kyjevě, kde byste měli vyzkoušet ravioli

Mech, lišejník a suché listí: co jedí nyní v luxusních.

Chef’s Week: týden módy mezi šéfkuchaři

Cranberry

Goji, oblíbené mezi hollywoodskými hvězdami, si u nás získaly takovou oblibu, že se dají koupit i v běžných supermarketech. Jako alternativu nabízíme brusinky. Díky kombinaci vitamínů a mikroelementů normalizuje hladinu cholesterolu, váže a odstraňuje toxiny z těla.

ČTĚTE VÍCE
Jak se má chovat manžel ke své ženě?

Použití: přidat do různých jídel nebo jako nápoj.

Proso

Vyznavači detoxikační výživy a vegani si svůj jídelníček bez quinoy nedokážou představit. Tato rostlina z Jižní Ameriky je známá svým vysokým obsahem bílkovin, vitamínů a minerálních látek. Tuzemskou alternativou by mohly být obyčejné jáhly, které zabraňují usazování přebytečného tuku a zároveň jsou schopné odvádět z těla toxiny.

Použití: ve formě kaše k snídani, s nastrouhanou dýní.

Nejnovější od Philips je inovativní multivarič s technologií VitaPlus, který vám umožní vařit skutečně zdravá jídla. Zvláštností technologie je dvojité topné těleso, které zajišťuje rychlejší a rovnoměrnější ohřev mísy multicookeru. To vám umožní zachovat vitamíny a další užitečné prvky během tepelného zpracování produktů.

Jmenováno 50 nejlepších restaurací na světě

Zastánci zdravého životního stylu a správné výživy stále častěji mluví o produktech s podivnými názvy: quinoa, goji, chia, acai. Pojďme zjistit, proč jsou užitečné a jaké cenově dostupnější analogy lze nalézt v našich obchodech. 03 Autor: Veronika Světlová

Zdravý životní styl je rok od roku populárnější. Kult krásného těla, pravidelné cvičení a správná výživa nahrazují přísné diety a vášeň pro rychlé občerstvení: teď je opravdu v módě jíst zdravě. Tento trend, který k nám přišel ze Západu, s sebou přinesl vášeň pro superzdravé produkty pro ty, kteří dbají na své zdraví a vzhled. Internet a tisk jsou plné názvů trendy zeleniny, obilovin a semínek, o jejichž existenci a výhodách mnozí ani netuší: goji, quinoa, chia semínka, pšeničná tráva, kapusta. Co to je a čím je jedí? Mluvíme o nejmódnějších produktech a jejich dostupných analogech.

Goji bobule

Jen líní o tomto oblíbeném produktu na hubnutí a zlepšení zdraví neslyšeli. Módní bobule goji neboli „wolfberry“ se lidově nazývají „wolfberry“, ale jsou netoxické a bezpečné pro lidi. Zároveň bobule goji obsahují mnoho užitečných látek: cenné aminokyseliny, různé skupiny vitamínů, esenciální makro- a mikroelementy, největší množství antioxidantů mezi rostlinami – a to není úplný seznam výhod tohoto produktu. Předpokládá se, že díky svým vlastnostem bobule goji posilují imunitní systém, čistí tělo a prodlužují mládí. Sušené bobule goji (a můžeme je koupit pouze v této podobě) však nejsou svými blahodárnými vlastnostmi horší než bobule rostoucí v našich končinách, zvláště pokud jsou konzumovány čerstvé nebo mražené.

ČTĚTE VÍCE
Jaká blondýnka je módní v roce 2024?

Co nahradit: brusinka, černý rybíz, rakytník

Acai bobule

Bobule Acai, původem z Jižní Ameriky, byly vždy součástí amazonské stravy. Tito lidé i přes svůj těžký životní styl vypadali až do vysokého věku velmi dobře, byli zdraví a plní síly. V průběhu různých studií se ukázalo, že tajemství jejich mládí a dlouhověkosti se skrývá v malých černých bobulích rostoucích na vysokých palmách. Po těchto pozorováních se acai začalo vyvážet do jiných zemí a prodávat pod rouškou superpotraviny, která posiluje imunitní systém, má antivirové a protizánětlivé účinky, chrání tělo před kardiovaskulárními chorobami, dodává energii, zlepšuje paměť a dokonce slouží jako prevence rakoviny. Bobule Acai jsou skutečně proslulé tím, že obsahují obrovské množství minerálů, vitamínů, prospěšných kyselin a antioxidantů, ale jejich zázračné vlastnosti nebyly potvrzeny vědeckými výzkumy. Nyní jsou sušené bobule acai v Rusku velmi oblíbené: přidávají se do různých jídel, používají se k výrobě koktejlů a dokonce i kosmetiky.

Co nahradit: šípek, dřišťál, aronie

Chia semena

Chia nebo šalvějová semínka jsou široce používána v mexické kuchyni. Během několika posledních let se začaly objevovat v ruských obchodech. Tato semínka jsou považována za vynikající zdroj rostlinných bílkovin, vlákniny, Omega-3 a Omega-6 nenasycených mastných kyselin a dalších prospěšných látek. Oblíbené jsou zejména mezi vegetariány a hubnoucími, protože umožňují kompenzovat nedostatek důležitých prvků v těle a poskytují sytící účinek. Chia se přidávají nejen do jídel, ale i do různých koktejlů: otoky zaženou hlad a tím podporují hubnutí.

Co nahradit: lněná semínka, sezamová semínka, vlašské ořechy, dýňová semínka

Quinoa

Zastánci zdravého životního stylu postupně přecházejí z pohanky a hnědé rýže na quinou. Tato pseudoobilovina se k nám dostala také z Jižní Ameriky. Je považováno za velmi zdravé díky vysokému obsahu bílkovin, vlákniny a aminokyselin. A co do množství vitamínů, fosforu, železa a vápníku může quinoa bez problémů konkurovat mléčným výrobkům a rybám. Odborníci na výživu doporučují zařadit tento produkt do stravy těm, kteří mají problémy se srdcem, gastrointestinálním traktem, nadváhou a cholesterolem. Quinoa chutná podobně jako nezpracovaná rýže, proto se často používá do polévek, příloh a salátů.

Co nahradit: proso, rýže, ječné krupice, quinoa (obiloviny)

ČTĚTE VÍCE
Jak vypadá Romper?

Cale

Toto módní kadeřavé zelí je lídrem mezi zelenou zeleninou z hlediska obsahu živin. Překvapivě doslova 100–200 g tohoto zelí dokáže zajistit tělu denní potřebu vitamínů A, C, K a také důležitých minerálů a stopových prvků. Kromě toho je tento produkt zdrojem vápníku, který je na rozdíl od mléčných výrobků tělem dokonale absorbován. Zároveň má kapusta nízký obsah kalorií: pouze 30 kalorií na 100 g, což ji činí zvláště cennou pro ty, kteří drží dietu. Toto zelí se přidává do salátů a smoothies, dusí se a dokonce se z něj dělají zdravé, nízkokalorické chipsy.

Co nahradit: špenát, savojské zelí, brokolice

špalda

Tato obilná plodina je druh pšenice. Od svých „bratrů“ se ale liší zvýšeným obsahem bílkovin, cenných aminokyselin, vitamínů, zinku a hořčíku. Špalda ve vyvážené formě obsahuje všechny živiny, které člověk potřebuje pro normální život, proto je považována za zvláště zdravou. Tento produkt se doporučuje zařadit do jídelníčku lidí s nadváhou, oslabeným imunitním systémem, chronickou únavou a nemocemi trávicího traktu. Ze špaldy se dají připravit nejen kaše a přílohy, ale také lahodné polévky, kastrol a dokonce i dezerty.

Co nahradit: ovesné vločky

Pšeničná tráva

Wheatgrass je šťáva z trávy z naklíčené pšenice. Tento produkt se prodává ve formě prášku nebo mražených kostek, ale můžete si ho vyrobit sami. K tomu se naklíčená zrna pšenice zasadí do země a čekají, až se objeví zelené výhonky. Když dosáhnou výšky 10-15 cm, nakrájíme je a odšťavníme – to je pšeničná tráva. Předpokládá se, že takový nápoj je velmi užitečný, protože obsahuje všechny prvky potřebné pro naše tělo. Podle výrobců šťáva z pšeničné trávy díky vysokému obsahu chlorofylu účinně čistí tělo a zlepšuje složení krve. Výhody pšeničné trávy však nebyly potvrzeny klinickými studiemi. A pro ty, kteří nejsou připraveni pěstovat a konzumovat tento produkt, možná stojí za to zastavit se u přechodné možnosti – pšeničné klíčky.

Co nahradit: naklíčená pšenice

Bulgur

Spolu s quinoou je nyní velmi oblíbený bulgur. Tato obilovina se získává z pšenice. Nejprve se promyje vroucí vodou, poté se vysuší a poté rozdrtí na požadovanou velikost. Výsledná cereálie si zachovává všechny prospěšné složky pšeničného zrna, zejména vitamíny B, E, K a také různé mikroprvky. Nerafinovaný celozrnný hnědý bulgur je považován za nejužitečnější a nejcennější. Stojí za zmínku, že při vaření bulgur nezměkne a zachová si svou strukturu, ale zároveň je dokonale absorbován tělem a nedává pocit těžkosti.

ČTĚTE VÍCE
Jak vypadá kukuřice?

Co nahradit: jáhly, kuskus, rýže

Zelená káva

Tento nápoj určený na hubnutí se vaří ze sušených kávových zrn, která nebyla pražená. Jeho chuť je velmi specifická a vzhledem připomíná spíše zelený čaj. Má se za to, že zelená káva pomáhá při hubnutí, ale s tím se stěží můžete spolehnout, pokud ji pijete při svačině dortu nebo tabulky čokolády. Pro regulaci chuti k jídlu se doporučuje konzumovat před jídlem. To je však kontroverzní záležitost, protože jakákoli tekutina, ať už je to sklenice vody nebo zeleného čaje, vypitá před jídlem, má stejný účinek.

Co nahradit: zelené čaj

kakaové boby

Mnoho našich oblíbených produktů je vyrobeno z těchto semen: kakao, máslo, čokoláda. Ale není to tak dávno, co se samotné kakaové boby staly módní svačinkou, kterou můžete svačit se zdravotními benefity. Obsahují antioxidanty a neurotransmitery. Nedostatek těchto látek v těle často vede k depresím, chronické únavě a neurózám. Kakaové boby pomáhají řešit tyto problémy: v syrové formě a v mírném množství zlepšují fungování nervového systému a také aktivují produkci hormonů potěšení – endorfinu a serotoninu.

Co nahradit: hořká čokoláda, kávová zrna