Mouka je potravinářský výrobek získaný z obilných zrn mletím. Mouka se vyrábí ze zrn různých plodin, nejčastěji pšenice. Existuje také mouka žitná, ovesná, pohanková, kukuřičná, hrachová a ječná. Posledně jmenované odrůdy lze nalézt ne tak často.

Při výrobě mouky se zrno nejprve oloupe ze skořápky a poté se mele. Centrální část zrna obsahuje sacharidy. Lepek je bílkovinná složka mouky. Mouka je univerzální produkt, který vám umožní diverzifikovat lidskou stravu a má skvělé schopnosti pro přípravu lahodných jídel. Je přítomen v každé domácnosti jako nezbytný produkt.

Pšeničná mouka se vyrábí z pšeničných zrn, jedné z nejběžnějších obilnin. Pšeničná mouka je práškový produkt s různou zrnitostí, bílé barvy s odstíny žluté nebo šedé, podle stupně mletí. Pšeničná mouka má příjemnou chlebovou vůni, téměř žádnou chuť.

Kalorický obsah pšeničné mouky

Obsah kalorií v pšeničné mouce je 342 kcal na 100 gramů produktu.

Složení a příznivé vlastnosti pšeničné mouky

Pšeničná mouka obsahuje dietní vlákninu, která je nejvíce zastoupena v celozrnné a celozrnné mouce. Vláknina pomáhá normalizovat trávicí procesy a jemně čistí stěny střev a žaludku od odpadů a toxinů. Produkt je sacharid a může obsahovat jak jednoduché sacharidy (kvalitní mouka), tak komplexní sacharidy (celozrnné). Pšeničná mouka je bohatá na vitamíny skupiny B, které jsou zodpovědné za činnost nervové soustavy a zlepšují stav pokožky, vlasů a nehtů (kalorizátor). Výrobek dále obsahuje minerály: draslík, hořčík, zinek, nezbytné pro normální fungování organismu.

Škodlivost pšeničné mouky

Pšeničná mouka obsahuje lepek, takže lidé s intolerancí lepku by měli pšeničnou mouku nahradit bezlepkovými analogy. Pšeničná mouka je vysoce kalorický produkt, jehož nadměrná konzumace může vést k přibírání dalších kilogramů.

Druhy a odrůdy pšeničné mouky

Podle stupně mletí se rozlišují následující druhy pšeničné mouky:

  • Hrubý – mouka se vyrábí z celých zrn, včetně otrub a buněčných membrán, částice mouky jsou poměrně velké a obsahují vlákninu;
  • Jemné mletí – mouka se vyrábí pouze z vnitřního endospermu, částice mouky jsou malé, složení obsahuje škrob a lepek, prakticky žádná vláknina.

Podle třídy se mouka dělí na:

  • Krupčatka – drobná zrna, vyrobená z endospermu zrn speciálních odrůd pšenice, mají světle krémovou barvu a vysoké pekařské vlastnosti. Používá se k výrobě bohatého pečiva, velikonočních koláčů atd.
  • Nejvyšší stupeň – velmi malé částice endospermu (prášku) bílé barvy, používané při výrobě pečiva a jako zahušťovadlo do omáček;
  • První stupeň – drobné jemně mleté ​​částečky, bílé s nažloutlým nádechem, vhodné pro slané pečení, přípravu těsta na nudle, knedlíky a knedlíky, restování, používá se zejména při výrobě chlebových výrobků;
  • Druhá třída – k částicím endospermu se přidávají částice slupky zrna, hrubá mouka s bělejšími většími částicemi bílé barvy s šedavým nebo nažloutlým nádechem. Z této mouky se pečou stolní druhy bílého chleba a slaného pečiva, perníky a sušenky;
  • Tapeta na zeď – sestává z drceného zrna včetně slupky otrub. Částice jsou velké, heterogenní velikosti a obsahují nejvíce bílkovin a vitamínů. Používá se k výrobě stolních druhů chleba, které dlouho nezvadnou.
ČTĚTE VÍCE
Jaký opalovací krém je nejlepší vzít si k moři?

Pro více informací o mouce se podívejte na video „Žitná mouka versus pšeničná mouka“ z televizního pořadu „Žijte zdravě!“

Výběr a skladování pšeničné mouky

Podle cílů a potřeb se volí různé druhy mouky, ale pravidla výběru jsou podobná – mouka by měla volně proudit, neměla by mít hrudky, zatuchlý nebo plesnivý zápach. Pšeničná mouka by měla být skladována v těsně uzavřených skleněných nebo keramických nádobách na chladném místě, podle data spotřeby uvedené na obalu.

Pšeničná mouka při vaření

V domácnosti se nejčastěji používá pšeničná mouka, připravuje se z ní bohaté pečivo, koláče, koláče, palačinky a palačinky, těsta na knedlíky, knedlíky a těstoviny, mouka se používá jako obal na ryby, maso a drůbež, přidává se do omáček , julienne, pasivace.

Pro více informací o pšeničné mouce od 5 různých výrobců se podívejte na videoklip „Pšeničná mouka“ z televizního pořadu „Přírodní výběr“.

Speciálně pro Calorizator.ru
Kopírování tohoto článku jako celku nebo jeho částí je zakázáno.

Existuje stereotyp: když jdete na dietu, musíte se vzdát veškeré mouky. Ale dnes je v obchodech tolik různých druhů mouky, obsahující prvky nezbytné pro tělo, že není nutné úplně vylučovat pečivo ze svého jídelníčku.

Pojďme společně s výživovým poradcem zjistit, která mouka je nejzdravější.

Je důležité vzít v úvahu individuální vlastnosti těla a v případě potřeby se poradit s odborníkem na výživu.

  • Pšeničná mouka
  • Žitná mouka
  • Rýžová mouka
  • Pohanková mouka
  • Kokosová mouka

Pšeničná mouka

Kalorie – 342 kcal, bílkoviny – 9,8 g, tuky – 1,2 g; sacharidy – 74,9 g. Přepočteno na 100 g.

Dělí se na pět odrůd:

  • hrubé mletí (velká velikost po mletí);
  • druhá třída;
  • první stupeň;
  • prémiová třída (obvykle se používá k pečení chleba a všeho ostatního);
  • hrubá zrna (nejjemnější mletí).

Pšeničná mouka v našich zeměpisných šířkách je nejběžnější, a tedy i nejoblíbenější. Existuje mylná představa, že tato mouka je pro tělo, a zejména pro postavu, téměř nepřítelem. I když je špatná pověst pšeničné mouky značně zveličená, existují určitá úskalí, která je třeba mít na paměti.

Výhody

V závislosti na odrůdě obsahuje pšeničná mouka různé množství bílkovin, tuků, sacharidů a dalších látek. Je lepší věnovat pozornost celozrnnému, protože obsahuje vitamín B, který je zodpovědný za fungování nervového systému a posiluje zdraví vlasů a nehtů. A také užitečné minerály: vápník, hořčík, draslík a železo.

ČTĚTE VÍCE
Co brání růstu vousů?

Pokud konzumujete potraviny s celozrnnou moukou, bez překročení normy se zlepšuje funkce žaludku, metabolismus a odstraňování toxinů.

Škodlivé

Pšeničná mouka má však i škodlivé vlastnosti. Za prvé obsahuje lepek, takže pokud ho netolerujete, měli byste zvážit bezlepkové analogy.

Za druhé, pšeničná mouka nejvyšší a první třídy je nejvíce kalorická. To je důležité zvážit, abyste nepřibrali nadváhu. Lidé s obezitou nebo cukrovkou by se měli vyhýbat pšeničné mouce.

Žitná mouka

Kalorie – 349 kcal, bílkoviny – 11 g, tuky – 1,5 g; sacharidy – 75 g. Přepočteno na 100 g.

Jednou z alternativ pšeničné mouky je mouka žitná. Není to tak populární, ale mnohem užitečnější. Žitná mouka je vhodná pro diety a sportovce.

Výhody

Stejně jako u pšeničné mouky byste měli věnovat pozornost celozrnné mouce. Hlavní výhodou žitné mouky je přítomnost lysinu, aminokyseliny, která je nezbytná pro sportovce při velké zátěži. Žitná mouka zvyšuje spotřebu energie a snižuje ukládání tuku v důsledku lysinu.

Tato mouka, stejně jako mouka pšeničná, obsahuje velké množství minerálních látek a vitamínů. Je také bohatý na vlákninu, která má pozitivní vliv na činnost žaludku.

Škodlivé

Žitná mouka má stále nevýhody. Pokud máte chronické onemocnění trávicího traktu (GIT), neměli byste to zneužívat. Jinak se problémy mohou zhoršit.

Rýžová mouka

Kalorie – 366 kcal, bílkoviny – 6 g, tuky – 1,4 g; sacharidy – 77,7 g. Přepočteno na 100 g.

Rýžová mouka je další náhražkou pšeničné mouky. Zejména pro ty, kteří drží bezlepkovou dietu, jelikož v ní žádný lepek není.

Výhody

Hlavní složkou rýžové mouky je hnědá rýže, která obsahuje vlákninu a vitamín B7. Proto zlepšuje metabolismus a trávení. Plní také funkci sorbentu, to znamená, že čistí tělo toxinů.

Škodlivé

Tento druh mouky zpomaluje pohyby střev, což může vést k zácpě. S rýžovou moukou by proto měli být opatrnější lidé s gastrointestinálními problémy.

Pohanková mouka

Kalorie – 353 kcal, bílkoviny – 13,6 g, tuky – 1,2 g; sacharidy – 71,9 g. Přepočteno na 100 g.

Snad nejdietnější mouka ve výběru. Má jasnou vůni, pokrmy z pohankové mouky mají mírnou hořkost.

ČTĚTE VÍCE
Co aplikovat na varu doma?

Výhody

Pohanková mouka obsahuje mnoho užitečných látek. Zejména obsahuje rutin, složku příznivě působící na kardiovaskulární systém.

Tato mouka je dobrá i na žaludek: posiluje a čistí střeva. Díky velkému množství vápníku ve svém složení posiluje pohanková mouka kostní a chrupavkovou tkáň.

Škodlivé

Na tento druh mouky by si měli dávat pozor lidé se syndromem dráždivého tračníku. Kvůli vysokému obsahu vlákniny se mohou zhoršit gastrointestinální potíže.

Kokosová mouka

Kalorie – 400 kcal, bílkoviny – 20 g, tuky – 11 g; sacharidy – 54 g. Přepočteno na 100 g.

Tato mouka se perfektně hodí do jídelníčku hubnoucích a vegetariánů, protože obsahuje malé množství sacharidů. Díky tomu má nízký glykemický index a je vhodný pro lidi s cukrovkou.

Výhody

Kokosová mouka obsahuje spoustu minerálních látek (hořčík, zinek, železo atd.) a vitamíny B, E, K, které jsou nezbytné pro zdravou pokožku, vlasy a nehty.

Kokosová mouka snižuje hladinu cholesterolu, odstraňuje toxiny, zlepšuje činnost žaludku a štítné žlázy. Navíc je kokosová mouka bezlepková.

Škodlivé

Tato mouka má opravdu dobré složení, ale i tak je potřeba vědět, kdy přestat a nepřehánět ji. To platí zejména pro ty, kteří často trpí průjmem, zvýšenou plynatostí a mají chronická střevní onemocnění.

Pečivo z kokosové mouky by nemělo být podáváno dětem: jejich žaludek ještě není zcela vytvořen, takže jíst produkt s velkým množstvím vlákniny nebude prospěšné.

Jakákoli mouka bude zdravější, pokud použijete celozrnnou mouku. Ale nejlepší je žito. Jeho nespornou výhodou je lysin, který využívají sportovci při cvičení. Žitná mouka také obsahuje o 30 % více železa a o 50 % více draslíku a hořčíku než mouka pšeničná. Navíc je to po pšenici jeden z nejběžnějších druhů mouky. Najít ho tedy v obchodě není tak těžké jako třeba kokos.

Maria Miltsová
Odborník na výživu

Existuje mnoho dalších druhů mouky – mandlová, kukuřičná, hrachová. Každý má své pro a proti. Před experimentováním si prostudujte prospěšné a škodlivé vlastnosti produktu a případně se poraďte s odborníkem na výživu.

Máme kanál Zen Lifestyle o správné výživě, fitness, kvalitním odpočinku a zábavě. Přihlaste se k odběru a získejte další užitečné informace o tom, jak o sebe pečovat a být každým dnem lepší!