Studie provedená v Číně ukazuje, že většina lidí, kteří jsou v obtížné situaci nebo trpí depresemi, se obrací s žádostí o podporu na přátele (78,7 %) a rodinu (75,6 %). Ne vždy ale rodina a přátelé vědí, jak milovanou osobu správně podpořit. Stále dokola děláme stejné chyby, které člověku v nesnázích nejen nepomohou, ale mohou i ublížit.

ADME shromáždili rady od psychologů a lidí, kteří se ocitli v obtížných situacích, jak správně podpořit člověka prožívajícího smutek.

1. Buďte u toho

Člověk, který zažil neštěstí, nutně potřebuje podporu. Nejlepší způsob, jak podpořit blízkého přítele nebo člena rodiny, je prostě tam být. V případě potřeby se k němu můžete na čas nastěhovat nebo ho pravidelně navštěvovat.

Lidé, kteří čelili smutku, si vzpomínají, že nejúčinnější věcí bylo přátelské objetí a jednoduchá slova soucitu a podpory: „Je mi to tak líto. Prorocké fráze jako „Všechno bude v pořádku“ naopak způsobují podráždění. Vypadají prázdné, protože nikdo nemůže znát budoucnost.

2. Nebuďte vlezlí

Když se stane neštěstí našim přátelům nebo známým, například někdo z jejich blízkých skončí v nemocnici, chceme o tom vědět. Ruka se natahuje k telefonu, aby zjistila novinky z první ruky.

Neberte telefon s žádostmi, abyste byli informováni. Je lepší psát než volat. Člověk může být zaneprázdněn nebo se konverzaci vyhýbat, ale bude schopen reagovat na dopisy a SMS, když se naskytne příležitost a čas.

3. Neptejte se na podrobnosti.

Lidé často chtějí vědět více podrobností a podrobností o tom, co se stalo. Ale jak mohou pomoci? To je prosté vyjádření zvědavosti.

Představte si sami, jaké to je, když se člověk v nesnázích znovu a znovu vrací do neštěstí a znovu ho prožívá. Jedno irské přísloví zní asi takto: „Pokud se člověk zajímá jen o historii, není to váš přítel.

4. Nabídněte konkrétní pomoc

Lidé, kteří se ocitli v obtížné situaci, potřebují pomoc. To je jisté. Není tedy třeba se ptát, zda potřebujete pomoc. Řekněte přímo, že chcete pomoci, a uveďte, co můžete udělat.

Člověk, který propadl těžkým chvílím, obvykle potřebuje každodenní pomoc: odvézt děti do školky nebo školy, připravit oběd, jít do obchodu, venčit psa, odvézt je do nemocnice. Pokud na sebe vezmete část každodenních povinností sami, opravdu mu to usnadní život.

ČTĚTE VÍCE
Jak se nazývá největší výročí svatby?

5. Uspořádejte sbírku

Lidé, kteří prožili těžké časy, někdy potřebují peníze. Přijmout peníze je ale vždy těžké a ještě těžší je požádat o finanční pomoc. Samozřejmě, pokud není řeč o životě a smrti.

Neptejte se člověka v nesnázích, jestli potřebuje peníze. Je lepší uspořádat sbírku peněz sami a dát shromážděnou částku. Bude to dobrá podpora, budete vděční.

6. Nedávejte zbytečné rady

Musíte si také umět poradit. Rady ze série „měl jsem to udělat takto“ jsou zbytečné a způsobují pouze podráždění. Vše se již stalo, do minulosti není návratu. Je lepší nabídnout realističtější doporučení.

Můžete doporučit odborníka, například lékaře nebo psychologa, a předat mu jeho kontakt nebo mu nabídnout, že si s ním domluvíte schůzku. To vám poskytne skutečnou pomoc.

7. Přeskočte ročníky.

Vyhněte se posuzování chování člověka v nesnázích nebo jeho postižených příbuzných a přátel. Je nepravděpodobné, že lidé zažívající neštěstí potřebují soudce. Není třeba eskalovat situaci frázemi: “To, co se stalo, je prostě hrozné!” nebo “Je ještě tak mladý.”

Slova, která mají utěšit, mohou mít opačný účinek. Neříkejte věci jako „vaše milovaná je na lepším místě“, „je to Boží vůle“ nebo „alespoň už netrpí“. Naslouchání je prospěšnější.

8. Nevytvářejte hypotézy

Můžete se obejít bez hledání důvodů a domněnek. Není třeba vytvářet hypotézy: „kdyby nepršelo, možná by se nehoda nestala“ nebo „kdybys nepřišel pozdě, možná bys nepřišel o práci“.

Nejsme proroci a nikdo z nás nemohl vědět, co se stane. Minulost nelze vrátit a tyto domněnky rozhodně nepomohou. Stačí obejmout truchlícího člověka a soucítit s ním.

Určitě jste také museli utěšit přítele nebo člena rodiny nebo sami přijmout podporu. Který z těchto tipů byste použili? Možná máte svůj vlastní, skutečně fungující způsob podpory v obtížné situaci?

Bright Side / Psychologie / Psychologové dali 8 tipů, jak správně podpořit lidi, kteří se ocitli v těžkých situacích