Správná výživa je prospěšná pro celé tělo včetně zubů a dásní. Aby byly všechny tkáně dutiny ústní zdravé, je nutné některé vitamíny a minerály získávat z potravy, případně je přijímat ve formě doplňků. Probereme pět základních vitamínů a minerálů, které jsou zvláště důležité pro zuby a dásně:

1. Vápník

Tento stopový prvek se podílí na tvorbě kostní tkáně a zubní skloviny. Kosti a zuby obsahují 99 % veškerého vápníku v těle.

Nejbohatším zdrojem vápníku je mléko a mléčné výrobky, jako jsou sýry a jogurty. Vápník z mléčných výrobků se v těle dobře vstřebává. Hodně vápníku obsahuje i konzervovaný losos a sardinky s kostí. Mezi vhodné zdroje vápníku pro vegetariánskou stravu patří zelená listová zelenina a obohacené obilné vločky.

2. Fosfor

Dalším důležitým minerálem je fosfor. Je přítomen ve významném množství v kostní tkáni a většina z něj se nachází v zubech. Fosfor je potřebný k udržení a obnově všech tělesných tkání. Podílí se na procesech metabolismu vápníku, tvoří s ním nerozpustné soli, které posilují kosti a zuby.

Fosfor se nachází v potravinách bohatých na bílkoviny, jako je maso, vejce, ořechy, luštěniny a mléčné výrobky. Fosfor se navíc nachází v celých zrnech, sušeném ovoci a dokonce i sycených nápojích. Většina lidí přijímá dostatek této mikroživiny běžnou stravou a nepotřebuje doplňky.

3. Vitamin D

Vitamin D hraje důležitou roli při udržování zdraví zubů. Tento vitamín zlepšuje vstřebávání vápníku z potravy a jeho vstup do krevního oběhu. Vápník je totiž tělem vstřebáván pouze v kombinaci s vitamínem D. Při nedostatku vitamínu D se vápník vyplavuje z kostí.

Tento vitamín je syntetizován v těle nezávisle, když je vystaven slunečnímu záření. Vitamin D lze získat z potravin, jako je rybí tuk, vejce, tresčí játra, máslo a olivový olej. Chcete-li zjistit, zda potraviny obsahují vitamín D, přečtěte si nutriční obsah na etiketě.

4. Vitamin C

Přiměřené množství vitamínu C ve stravě zajišťuje hustotu kostí a zdravé zuby a dásně. V důsledku nedostatku vitamínu C v těle se dásně mohou zanítit a krvácet. Abyste tomu zabránili, jezte potraviny obsahující vitamín C.

Mezi dobré zdroje patří citrusové plody, bobule, jablka, petržel, kopr, zelí a další zelenina a ovoce.

5. vitamin A

Vitamin A je nejčastěji zmiňován v souvislosti s dobrým zrakem. Neméně prospěšný je pro zdraví ústní dutiny. Při jeho nedostatku v těle je pozorována pohyblivost zubů a bolavé dásně. Tento vitamín existuje ve dvou formách: samotný vitamín A (retinol) a provitamin A (karoten) – látka, která se v lidském těle přeměňuje na vitamín A.

ČTĚTE VÍCE
Která oční linka je lepší, gelová nebo běžná?

Retinol se nachází v mase, drůbeži, mléčných výrobcích a dalších živočišných produktech. Karoten se nachází v oranžové a zelené zelenině a ovoci, v těle se přeměňuje na aktivní formu vitamínu A, retinolu.

Kdy brát vitamíny

Potřebné minerály a vitamíny pro zuby lze získat z potravy. V některých případech to však nemusí stačit, pak k dosažení normy odborníci z Ruské zubní asociace doporučují užívat vitamínové komplexy. Abyste nezapomněli užívat vitamíny, zařaďte je do každodenní rutiny ústní hygieny. Vitamíny si dejte například ráno hned po snídani, než si vyčistíte zuby.

Promluvte si se svým zubním lékařem o svém zdraví ústní dutiny a o vitaminových doplňcích, které pro vás mohou být užitečné. Lékař poskytne podrobná doporučení ohledně potravin, které potřebujete, a možných vitaminových doplňků.

Než začnete užívat vitamíny nebo změníte svůj jídelníček, určitě se poraďte se svým zubním lékařem a poskytovatelem zdravotní péče. Ačkoli se vitamíny samy o sobě zdají neškodné, někdy doplňky stravy nejsou kompatibilní s některými léky na předpis. Také stojí za to připomenout rčení „nejlepší je nepřítel dobra“. S pomocí svého lékaře nebo zubaře vyberete vitamíny pro udržení zdraví ústní dutiny a vytvoříte vyváženou a pestrou stravu.