Mnoho lidí je k nordic walkingu skeptických, když o něm poprvé slyší. Někteří se domnívají, že jde o pokus zkomodifikovat chůzi, něco ve smyslu: „Opravdu nechodíš, dokud to neuděláš s těmi drahými hůlkami“, ale po pohledu na výzkum za tímto fenoménem fitness může být názor skeptiků dramaticky změnit!

Nordic walking se totiž ve skutečnosti liší od prosté „chůze s holemi“ a nabízí řadu výhod oproti běžné chůzi. Spálí více kalorií, procvičí více svalů, méně zatěžuje klouby a poskytuje dodatečnou stabilitu pohybovému aparátu (což je důležité pro starší lidi).

Celkově vzato, chůze je prospěšná téměř pro každého, ale je zvláště prospěšná pro starší dospělé, ty, kteří s fitness začínají, a pro každého, kdo se zotavuje ze zranění.

Co je nordic walking?

Nordic walking vznikl ve Finsku, kde lyžaři v teplém období odedávna chodí s hůlkami. V roce 1966 byla finská učitelka tělesné výchovy Lina Jaaskeläinenová první, kdo vyvinul a zavedl organizovaný program chůze na tyči. V 1990. letech byly vyrobeny první komerčně dostupné hole na nordic walking a od té doby aktivita postupně nabírá na obrátkách. Rozhlédněte se kolem sebe a pravděpodobně uvidíte, že kolem procházejí lidé s podpůrnými nástroji.

viz též

Jak se liší od běžné chůze? Nordic walking kombinuje použití specializovaného vybavení a specifické techniky, výsledkem je delší krok a použití více svalových skupin než chůze s turistickými/trekingovými holemi nebo chůze bez hůlek. Proto vyžaduje speciální vybavení, zakoupené nebo vyrobené nezávisle. Toto je skvělé kardio a svalové cvičení v jednom.

Výhody nordic walkingu ve srovnání s běžnou chůzí

Výzkumy ukazují, že nordic walking je zdravější než běžná chůze téměř ve všech směrech. Nordic walking, pokud se provádí správně, kombinuje kardio výhody rychlé chůze s tréninkem nohou, ramen, paží a jádra a také spálí více kalorií než běžná chůze.

viz též

Vzhledem k tomu, že dopad každého kroku se přenáší na hole/paže, snižuje namáhání kloubů a poskytuje dodatečnou stabilitu během kroku. Výzkumy ukazují, že tyto účinky jsou přítomny i tehdy, když lidé provozující nordic walking chodí pomaleji než normální chůze.

ČTĚTE VÍCE
Jaká jsou znamení pro svatbu?

Stejně jako většina ostatních druhů cvičení, nordic walking snižuje deprese a úzkosti, zvyšuje svalovou sílu a zlepšuje vytrvalost a flexibilitu, ale jedním z nejzajímavějších poznatků z vědecké studie nordic walking je pocit námahy. Objektivně tato praxe spotřebovává více energie než běžná chůze, ale studie u žen s nadváhou zjistila, že subjekty ji nevnímají jako namáhavější než chůzi a byly nadšenější z pokračování v ní než v jiných formách cvičení.

A další plus: dostanete se také ven – velká výhoda oproti cvičení v posilovně.

Jaké vybavení potřebujete pro nordic walking?

Markus Spiske / unsplash.com

Abyste si naplno užili výhody nordic walkingu, budete potřebovat správné vybavení. Spolu se slušnými běžeckými botami (nebo turistickými botami, to bude záviset na terénu a množství stresu, který chcete na své nohy), lahví vody, abyste zůstali hydratovaní a opalovacím krémem, je nordic walking v jádru vše. o pólech.

Hůlky na nordic walking nejsou to samé jako turistické, lyžařské nebo trekové hole.

viz též

Hlavním rozdílem je poutko na ruku a to, že jsou mnohem kratší než klasické lyžařské. Použití hůlek nesprávné délky může způsobit nepřiměřený tlak na kolena, kotníky a záda.

Nordic walking zahrnuje vyvíjení tlaku na hůl prostřednictvím popruhu na laně, takže popruhy jsou tlustší a větší než popruhy trekových holí, což jsou obvykle jednoduché smyčky navržené tak, abyste je neupustili.

Hůlky na nordic walking mají také různé hroty. Pokud chodíte po měkkém terénu, můžete použít špičaté hroty, ale na tvrdých površích (jako je asfalt) by hole měly mít speciálně zahnuté podložky navržené tak, aby byly hole při chůzi umístěny za vámi.

Existují dva typy tyčinek: pevná délka a nastavitelná. Pokud jste začátečník, nastavitelná možnost je pravděpodobně tou správnou volbou, alespoň dokud si nebudete jisti, jak dlouhé by pro vás měly být. Nebo se při výběru poraďte se zkušenými chodci na specializovaném fóru.

Studujete techniky nordic walking, kde najít kompletní informace a jak se naučit chodit?

Denny Müller / unsplash.com

Může se vám zdát trochu hloupé starat se o techniku ​​chůze s holemi, ale ve skutečnosti jde o velmi odlišný způsob pohybu, který je třeba se naučit a na který si zvyknete. Podívejte se na základy v tomto videu:

ČTĚTE VÍCE
Kolik dní byste si po tetování neměli smáčet rty?

V širokém slova smyslu nordic walking zahrnuje delší (delší) kroky než normální chůze, a to pomocí „odstrčení“ od hůlek ve vašich rukou. Při pohybu dolů, kdy na zápěstí není žádný tlak, nordic walking uvolní hůlky a nechá je volně sjíždět a při švihu nahoru je zase uchopí. Když tedy začínáte, je třeba mít na paměti několik věcí.

viz též

Jsou dva způsoby, jak se naučit chodit jako sportovec: Učte se sami nebo si najměte instruktora.

Pokud se do toho pustíte sami, existuje spousta užitečných online výukových programů o technikách nordic walking, včetně videí na YouTube, které jsou obzvláště užitečné ve srovnání s textovými výukovými programy, protože poskytují také vizuální vedení.

Obecně platí, že pokud s cvičením začínáte, nemáte formu, jste starší nebo začínáte s nordic walkingem jako způsobem, jak se zotavit ze zranění, měli byste se pravděpodobně poradit s trenérem nebo zkušenými rekreačními sportovci, abyste se seznámili se základy. Pak bude vše záviset pouze na vaší touze a množství volného času!

Obálka: ru.clipart.me / pinterest.ru