Nakladatelství Alpina vydalo knihu „A Sense of Shame. Jak se přestat bát, že budete nepochopeni“ od psychoterapeutky Ilse Sand. Publikujeme kapitolu o tom, jak rozeznat vinu od studu a jak se přestat stydět za situace z minulosti.

Absolutní osamělost zažíváte, když se od sebe vzdalujete. Hořící hanbou se na sebe díváme zvenčí (možná i s velkým znechucením) a vyslovujeme verdikt: „Neúspěch“. V takových chvílích ztrácíme kontakt sami se sebou – jako by se náhle přerušilo telefonní spojení.

Jistě budete chtít tuto nepříjemnou epizodu rychle dostat z hlavy, ale pak je velké riziko, že v té spouštěcí situaci, kdy se snažíte skrýt před celým světem a před sebou samým, nepochopíte sami sebe. Část vaší osobnosti odejde do exilu a to ovlivňuje nejen vaši upřímnost a otevřenost vůči sobě samým, ale také vaši touhu porozumět a být blíže ostatním lidem, kteří potřebují totéž.

Abyste si „chybějící“ aspekty svého já přinesli domů a učinili je svou součástí, musíte se podívat na ostudné situace z minulosti novýma očima a vyvodit patřičné závěry.

Problém není ve vás

Hoříte hanbou, cítíte se odcizení. A skutečně je něco špatně. Jen ne v sobě. Je zřejmé, že vzniku tohoto pocitu předcházela řada chyb:

Zažili jste řadu neúspěchů, které vás učinily zranitelnějšími

Možná nemůžete najít společnou řeč s rodinnými příslušníky, protože účastníci dialogu nevědí, jak vyjádřit své pocity. Stává se, že se to stane několika generacím v rodině.

Rozhodli jste se, že jste jediný člověk s takovým problémem na celém světě

To není pravda: pokud jde o stud, lidé se od sebe příliš neliší. Některým se stále daří udržovat image perfekcionisty se souborem výhradně pozitivních vlastností. Nemusíte však pátrat hluboko, abyste si všimli mnoha podobností, kterých je mnohonásobně více než rozdílů.

Moje dlouholetá zkušenost kněze a psychoterapeuta ukazuje, že ať už člověk navenek vypadá jakkoli, u každého se objeví životní epizody, kdy jsme se cítili osamělí, bezmocní a méněcenní. A ve stresových situacích mají i ti nejlepší z nejlepších potíže s kontrolou negativních vlastností svého charakteru (například chamtivost). Ve skutečnosti se tedy od ostatních příliš nelišíte v okamžiku, kdy se vás stud zmocní těla.

ČTĚTE VÍCE
Co se stane, když kondicionér z vlasů nesmyjete?

Někdy je důvod v partnerovi

Můžete se stydět, když na vás někdo reaguje jinak, než byste vy. Může to být zvláštní vzhled, určitá slova nebo intonace. Stává se, že odpověď partnera charakterizuje spíše jeho osobnost než jeho reakci na to, co jste řekli. Nebo upozorňuje na ty rysy vaší postavy, se kterými jste v daném okamžiku ztratili kontakt. Zatímco sdílíte své vlastní úspěchy, váš partner může snadno vyjádřit pokorný smutek pohledem a hlasem – ale pro vás je tento pocit „zakázaný“. Přirozeně dochází k nedorozuměním.

Pocit odcizení, i když je součástí studu, nemá nic společného s vaší osobností a činy. Spíše to signalizuje nedorozumění, které vzniklo nyní nebo někdy v minulosti, a tento chybný názor je potřeba napravit.

Ignorujte strach

Mnoho lidí, kteří si náhodou vzpomněli na nějakou trapnou situaci, se roky vystresuje, bojí se o tom někomu říct nebo to považují za samozřejmost a pokračují ve svém životě. V důsledku toho strach vede k osamělosti.

“Byl jsem ve válce sám se sebou.” Strach křičel: “Schovej se do kouta a nenech se nikým chytit!” Pohrozil mi úplným vyloučením. Musela jsem žít ve svém vlastním stínu a neměla jsem odvahu udělat víc,“ říká 38letá Josephine.

Josephine se příliš bála strachu odolat a zahnat ho slovy, vyjadřujícími nespokojenost, nebo dokonce pohybem, například „tančením“ negativních emocí. Hanba ji nutila držet se dál od všech. Ale i na veřejnosti se cítila osamělá, protože prostě nemohla projevit své skutečné city a úmysly. To se vám pravděpodobně také stalo. Vy, jako poslušné dítě, které bylo potrestáno, jste dál seděli v koutě, ačkoli zavřené dveře už dávno ztrouchnily a za nimi se otevřely nové možnosti seberozvoje.

Dokud vás bude pohánět strach, budete sedět ve svém vlastním malém světě, bát se vystoupit a rozhlížet se kolem sebe a hledat lásku a pozornost, která vás může zachránit před hanbou. Abyste získali svobodu, musíte směle postupovat vpřed, i když na vás strach křičí: „Vrať se!

Ve své praxi se často setkávám s příběhy, kdy člověka periodicky přepadá stud za minulé činy. Chtěl jsem se ponořit hlouběji do podstaty tohoto pocitu a pochopit, co se za studem skutečně skrývá a jak se s ním vyrovnat.

ČTĚTE VÍCE
Jak používat křišťálový tuhý deodorant?

Je přirozené cítit stud?

Pocit studu je komplexní a nejednoznačný pocit. Na jednu stranu je to přirozený pocit, ale na druhou stranu naprosto nepřirozený.

Vzniká tak zmatek, který ztěžuje zbavit se pocitu studu. Někdy to může být velmi dotěrné a vytrvalé.

V jakém smyslu je stud nepřirozený pocit?

Jak biologicky, tak psychicky. Dítě, jako každé zvíře, přichází na tento svět, aniž by znalo stud.

A jestliže strach, překvapení, radost, smutek jsou reakce, které nám byly dány, relativně vzato, od přírody, pak se o stud od přírody nestarala.

Stud je výhradně sociální emoce. Vzniká jako výsledek výchovy a interakce s dospělými.

Proč tedy lze pocit studu nazvat přirozeným?

Protože téměř všichni lidé ve společnosti, ve které žijeme, prošli v dětství přibližně stejným modelem výchovy: takovým, ve kterém je zvykem apelovat na stud.

Pro vzdělané lidi je přirozené zažívat pocit studu, přestože ten pocit sám o sobě přirozený není.

Proč mají lidé nepřirozené pocity? Aby s nimi manipuloval!

V zásadě jsou nepřirozené pocity nástrojem sociálního vlivu a kontroly.

Společnost je „vymyslela“, aby usnadnila řešení dvou hlavních problémů.

1. Stud je negativní socializační mechanismus

Jinými slovy, prostřednictvím studu dospělí seznamují dítě s normami a pravidly společnosti.

Jak malému človíčku vysvětlit, co je dobré a co špatné? Máme nejen negativní mechanismy, ale i pozitivní, například pochvalu a osobní příklad.

Ale výchova dítěte osobním příkladem je obtížná, časově náročná, příliš zodpovědná, zatěžující a únavná. Je mnohem snazší mu nadávat a zahanbovat ho.

Kde se stydí, je to špatné, to nemusíte dělat; kde se nestydí, ba ani nechválí, tam je dobře, tak byste se měli chovat.

„Proč jsi rozházel všechny otcovy věci a natřel je barvami? A nestydíš se?” „Okamžitě si umyj obličej! Jaká ostuda pro holku takhle chodit!“ “Naštval jsi mě svým “D”! Styď se!”

Pedagogové a psychologové mohou být proti výchově dětí prostřednictvím trestů, studu a výčitek, ale v reálném životě je těžké očekávat, že lidé tyto socializační nástroje opustí.

Většina lidí si proto do svého dospělého života vnáší z dětství pocit studu. Tento nástroj již není potřeba, ale zůstává člověku ze zvyku.

ČTĚTE VÍCE
Je možné nanést matný vrchní lak na lesklý vrchní lak?

2. Stud je psychologický mechanismus manipulace.

Apelováním na hanbu můžete napravit chování jiné osoby a zajistit, aby bylo žádoucí a schválené. Navíc obě strany mohou využívat stud k manipulaci – jak ten, kdo se stydí, tak ten, kdo se stydí toho druhého.

K mé hanbě půlka restaurace celý večer zírala na tvůj dekolt. Moje žena by se takhle neměla objevovat na veřejnosti! Příště s tebou prostě nepůjdu, když si něco takového vezmeš.

Oh, tak se stydím, že jsem tě zklamal. Prosím, odpusťte mi, jinak jsem už den nenašel místo pro sebe!

Když zažíváte pocity studu, je užitečné si připomenout, co je stud. To je pro mnohé vystřízlivění.

Jde totiž buď o trik pro dítě (kterým už nejste), nebo přímou manipulaci (kterou se sotva vyplatí používat nebo brát vážně).

Můžete si vysvětlit, co se s vámi aktuálně děje ve formátu vnitřního dialogu.

3. Stud je nejčastěji iracionální.

Pokud se pokusíte najít logické vysvětlení, proč byste se měli stydět, můžete se rychle dostat do slepé uličky. Proto zde může velmi efektivně fungovat i technika vnitřního dialogu.

Vyzkoušejte si nahlas nebo si v duchu odpovězte na otázku, co přesně a proč se stydíte. Přistupujte k hanbě racionálně – analyzujte fakta a dívejte se na ně bez emocí.

4. Kde je stud, tam je obvykle povinnost.

Protože stud je nepřirozený, vyděračský, manipulativní a iracionální, je často spojován s jinou podobnou myšlenkou – s myšlenkou, že by měl.

„Měli byste se dobře učit“ (což znamená, že byste se měli stydět za špatné známky). „Měli byste být silní a nikdy byste neměli plakat“ (což znamená, že byste se měli stydět za slzy a projevy slabosti). „Měl bych být hrdý, nemohu mu tento čin odpustit“ (to znamená, že pokud odpustím a „nejsem hrdý“, měl bych se stydět).

Sami si určete, co přesně a komu „dlužíte“, a pak si vysvětlete, proč tomu dlužíte, kdo vás o tom přesvědčil.

5. Hanba je hlas tvého rodiče ve tvé hlavě.

Určitá část naší psychiky je zodpovědná za to, co a komu „vděčíme“. Někdy se mu říká superego nebo vnitřní rodič.

ČTĚTE VÍCE
Jaký kámen přitahuje peníze pro Ryby?

To jsme dostali od společnosti prostřednictvím našich rodičů nebo lidí, kteří je nahradili.

Postupem času začneme některé postoje našich rodičů vnímat jako své vlastní. Nejsou však „naši“.

Oddělte svůj hlas od hlasu svých rodičů. Vzpomeňte si, co přesně vám říkali vaši rodiče, prarodiče o tom, za co se teď stydíte.

Poslouchejte sami sebe a rozhodněte se, promlouvá ve vás nyní jejich hlas, nebo váš vlastní? Stydíte se za jejich návrh, z jejich pohledu nebo jiným způsobem? Styděli byste se za totéž, kdybyste se magicky přenesli do světa, kde vaši blízcí nejsou a nikdo vás nevnímá jako dítě svých rodičů?

Nejsou zde žádné správné odpovědi, ale tento druh reflexe může v některých případech skutečně pomoci vyrovnat se s pocity studu.

Vezměte prosím na vědomí, že „rodič“ ve vaší hlavě, který vás zahanbuje, je kritizující rodič. Vyměňte ho za podpůrný.

Co by řekl laskavý a starostlivý rodič, kdyby vás chtěl podpořit v situaci, kdy se stydíte? Řekněte si to nahlas pro sebe.

6. Stud je subjektivní – žije pouze ve vaší hlavě.

Ve většině případů je pocit studu skutečně vnucován zvenčí – morálkou, společností, rodiči, staršími, učiteli, ale je prožíván extrémně subjektivně.

Objektivně nemusí být k hanbě vůbec žádný důvod. Jinými slovy, stydíte se ne proto, že jste tento čin spáchali, ale proto, že jste to byli vy, kdo spáchal tento čin.

Pokud jste dostatečně odvážní, požádejte ostatní, aby vám poskytli zpětnou vazbu na situaci, za kterou se aktuálně stydíte. Samozřejmě nepůjde o objektivní hodnocení, ale poskytne příležitost podívat se na to, co se stalo, z jiného úhlu.

Dejte svému studu status objektivity, „vytáhněte“ ho ze svého vnitřního světa do světa vnějšího.

Řekněte o této situaci například třem lidem. Mohou to být dobří přátelé nebo zcela náhodní společníci na cesty.

Když stud „přesunete“ z vnitřního psychologického prostoru do vnějšího, vzdálíte se mu a časem se můžete vzdálit natolik, že vás to neovlivní.

Pro tento účel se dobře hodí několik jednoduchých psychologických technik šetrných k životnímu prostředí.

ČTĚTE VÍCE
Kde bydlí zpěvačka Madonna?

Řekněte si nahlas nebo napište příběh o události, za kterou se stydíte.

Poprvé vyprávějte tento příběh v první osobě – od sebe („Kdysi se mi něco stalo, udělal jsem to a to“). Pak to řekni znovu, zapiš stejný příběh, ale ve druhé osobě („Pamatuji si, že se ti něco stalo. Pak jsi udělal takové a takové. “). Nakonec si představte sami sebe v roli Autora-Pozorovatele a vyprávějte, zapisujte příběh ve třetí osobě „Tenkrát. Tenkrát ona. “, atd.).

2. Technika „Inner Cinema“ (pro ty s dobrou představivostí)

Představte si situaci, za kterou se stydíte, jako film, který v duchu sledujete.

Představte si však jako hlavní postavu jiného člověka, nikoli sebe. Může to být člověk, kterého si opravdu vážíte, nebo celebrita, někdo, koho máte opravdu rádi.

3. Technika „o 20 let později“.

Představte si, že o 20 let později jste se stali slavným motivačním řečníkem.

Ve svých projevech vyprávíte příběh, za který se nyní stydíte, jako by to byl nějaký milník na vaší životní cestě. Tento příběh má poučení, morálku, zdroje. Hodně ti pomohla. Někam tě vedla.

Co byste řekl lidem na této besedě? Pokud se dokážete vžít do postavy, proveďte toto představení v prázdné místnosti.