V moderní společnosti chce každý krmit své tělo pouze těmi nejkvalitnějšími a prospěšnými vlastnostmi pokrmů, ale utrácet za vaření ne více než 5-10 minut. I při přípravě banální snídaně může vyvstat otázka: Co je zdravější, omeleta nebo míchaná vajíčka?

Srovnání omelety a míchaných vajec

Smažená vejce a omeleta – vynikající, a co je nejdůležitější snadná snídaně. Jejich hlavní rozdíl je vaření. Aby bylo možné uvařit míchaná vejce, stačí vejce rozbít na předem připravenou pánev, ale pro přípravu omelety je třeba k vejcím přidat trochu tekutiny (mléko, smetanu nebo dokonce vodu), vyšlehat je do pěny a teprve poté je vložte do pánve. Dalším rozdílem je, že omeleta se vaří pod pokličkou a může sloužit jako dezert, zatímco míchaná vejce sladká být nemohou.

Všechny výhody smažených vajec

  • Míchaná vejce si zachovávají všechny prospěšné vlastnosti, které syrové vejce má.
  • Samá vajíčka plný produkt. V mokré hmotnosti 100 g odpovídá 12 g bílkovin, 10 g tuku a až 1 g sacharidů. Je však důležité vzít v úvahu skutečnost, že obsah tuku ve vejci se při smažení výrazně zvyšuje. V hotové podobě představuje 100 g smaženého vejce 180-260 kcal.
  • Smažená vejce pomáhají udržovat stabilní hladiny cukru v krvia také zajistit normální složení krve, které člověka chrání před možností anémie.
  • Vzhledem k tomu, že vejce jsou především ovoce, obsahují komplex látek, nezbytný pro správnou tvorbu a vývoj tkání a orgánů, což je pro lidský organismus nesmírně prospěšné.
  • Obsaženo ve vejcích B vitamíny и omega tuky posilují imunitní systém, příznivě působí na pokožku, zajišťují normální činnost nervové soustavy, čistí tělo od toxinů a všeho zbytečného.
  • Produkce kolagenu, urychlení regeneračních a regeneračních procesů, podpora budování svalů, pomoc při restrukturalizaci těla při těžké fyzické námaze, sportu, těhotenství a hubnutí – důsledek práce nutričních složek obsažených ve vejci.
  • Vejce by se měla stát věrným společníkem těhotných žen, protože ovlivňují tvorbu speciálních pohlavních hormonů a přispívají k porodu zdravého dítěte.
  • Starší lidé by také měli zařadit do svého jídelníčku míchaná vejce, protože mají a příznivý účinek na klouby.
  • Při pravidelné konzumaci pokrmu se vlasy, nehty a pokožka výrazně zlepší.
ČTĚTE VÍCE
Jak rychle narůst vlasy s Esvicinem?

Užitečné vlastnosti omelety

  • Složení omelety se liší lutein и lecitin. Lutein pomáhá udržovat ostré vidění a také zabraňuje ztrátě elasticity pokožky. Lecitin zase pomáhá obnovit játra, normalizuje činnost slinivky břišní, aktivuje mozkovou činnost a zlepšuje paměť.
  • Obsahuje velké množství vitamín D, která při tepelné úpravě vůbec netrpí.
  • Obsaženo v omeletě vitamín E podporuje rychlé hojení oděrek, ran a škrábanců a také zvyšuje elasticitu cév.
  • Vápník, obsažený v mléce, které je součástí omelety, pomáhá udržovat kosterní systém.
  • vitamin A je antioxidant, zabraňuje předčasnému stárnutí, vyživuje sítnici, proto se nachází v mnoha kosmetických produktech, ale získáte ho jednoduše sníst omeletu.
  • Má příznivý vliv na činnost trávicího traktu.
  • I když v nepatrném množství, obsahuje cholin, který zase normalizuje srdeční rytmus a posiluje stěny srdce, podporuje tvorbu homocysteinu, který odstraňuje přebytky speciální látky zvyšující rizika kardiovaskulárních onemocnění.

Kontraindikace pro použití

  • Lidé, kteří mají intolerance na jakoukoli látku, která je součástí vajec. Obsahují ale obrovské množství látek, které mohou vyvolat alergie a tato nesnášenlivost se projevuje hlavně u dětí.
  • Vyplatí se také snížit spotřebu na nulu lidem, kteří to mají jinak problémy s trávenímm, protože omelety i míchaná vejce se vaří v určitém množství oleje, což může vést k nadýmání, zvracení, nevolnosti, bolesti břicha a dalším nepříjemným příznakům.
  • Lidé, kteří mají hemoroidy, by měl odmítnout jíst příslušné pokrmy, aby nedošlo k exacerbaci onemocnění.
  • U kolitidy je dieta zaměřena na vyloučení potravin, které dráždí střeva, proto jsou povoleny pouze omelety vařené ve vodě a omelety v páře.
  • na pankreatitida Smažená vejce by měla být vyloučena a standardní omeleta by měla být nahrazena omeletou, která neobsahuje mléko, omeletou vařenou v páře nebo v pomalém hrnci. Pokud dojde k exacerbaci onemocnění, je nutné naléhavě vyloučit žloutky, jinak přispějí pouze ke zvýšení bolesti.
  • na dna Konzumace smažených vajec je také nežádoucí, ale omelety jsou povoleny, ale až 75 g denně.
  • Při absenci různých onemocnění mohou smažená vejce škodit pouze tehdy nadměrná spotřeba. Mohou se objevit plaky v cévách nebo problémy s nadváhou.
  • Lidé trpící vysokou hladinou cholesterolu v krvi by neměli konzumovat ani míchaná vejce a omelety.
ČTĚTE VÍCE
K čemu je sárí?

Celkový

Nedá se jednoznačně říct, co je zdravější, jestli omeleta nebo míchaná vajíčka. Obě jídla jsou bohatá na vitamíny, které jsou pro tělo mimořádně prospěšné. V tomto případě záleží na výběru od každého člověka osobně. Algoritmus řešení by měl být následující:

  1. Vyberte si podle chuti, co přesně, omeleta nebo míchaná vajíčka vám chutná víc.
  2. Na základě přítomnosti určitých neduhů se rozhodněte, co je pro vás osobně zdravější.

S jistotou ale můžeme říci, že pro lidi trpící hemeroidy, žaludečními chorobami, dnou, kolitidou a jakýmikoli střevními onemocněními bude omeleta jistě zdravější. Není tak tučné, na rozdíl od míchaných vajec, dalo by se říci, že je dietnější a má také mnoho možností, jak ho ještě „odlehčit“.

Míchaná vejce jsou přece jen vhodnější pro ty, kteří výše uvedené nemoci nemají a vědí, jak se stravovat vyváženě.

Zdánlivě jednoduchý pokrm, omeleta, má v mnoha zemích své variace a dodnes neexistuje jednoznačná odpověď, kdo vymyslel pokrm z rozmíchaných vajec.

Historie omelety

Podle jedné verze byla omeleta poprvé připravena v Rakousku, chudými pastýři nebo urozeným kuchařem pro císaře Františka Josefa I., není jisté. Jiná verze přisuzuje vynález omelety, jejíž recept obsahuje pouze vejce, nikoli rozšlehaná, ale jen mírně rozmixovaná, francouzským kuchařům. Tak či onak, za klasický recept na omeletu je považována francouzská verze omelety bez přísad, smažená na pánvi na jedné straně do úplného zhoustnutí bez pokličky a poté přeložená napůl nebo stočená před podáváním.

Způsoby přípravy omelety

Omeleta je běžná po celém světě, mnozí si vyzkoušeli a rádi si doma připravují španělskou tortillu (s bramborami a cibulí), italskou frittatu (se zeleninou a bylinkami) nebo japonskou omu-soba (s nudlemi), Britové připravují omeletu promícháme se stroužkem česneku navlečeným na vidličku. Omeleta z vajec má jemnou konzistenci, její vzdušnost nebo nějaká „gumovitost“, žlutá barva, příjemná vaječná chuť a odpovídající vůně závisí na způsobu přípravy. Omeleta vyrobená pouze z bílků je bílá.

Kalorický obsah omelety

Kalorický obsah omelety je přibližně 184 kcal na 100 gramů produktu, v závislosti na způsobu přípravy a obsahu kalorií ve složkách (s mlékem, bez mléka, jaký obsah tuku v mléce atd.).

ČTĚTE VÍCE
Lze použít grapefruitový esenciální olej na obličej?

Složení a příznivé vlastnosti omelety

Tradiční omeleta obsahuje vejce, mléko, sůl a olej, ve kterém se omeleta smaží, pokud se nejedná o nepřilnavou pánev. Ve svém jádru je omeleta proteinová miska, která aktivuje metabolické procesy v těle a vytváří stavební materiál pro buňky (kalorizátor). Výrobek obsahuje cholin, vitamíny B, D, stejně jako užitečné minerály, jako je měď, železo, chlor a síra, jód, fluor. Tento vitamínový a minerální komplex je schopen zajistit včasný přenos vzruchů do nervových zakončení, pomáhá udržovat pružnost a elasticitu kloubů a příznivě působí na činnost trávicího traktu.

Škoda omelety

Samotné složky omelety jsou produkty, které způsobují alergické reakce, společně mohou zvyšovat hladinu cholesterolu v krvi a vést k tvorbě cholesterolových plaků. Omeleta smažená v jakémkoli oleji nebo tuku obsahuje karcinogenní látky, které vedou ke vzniku maligních útvarů.

Omeleta na hubnutí

Omeleta je často zařazována do jídelníčku různých diet a výživových metod, například hypokalorická dieta a dieta s vaječným bílkem doporučují přípravu omelety. Chcete-li získat maximální výhody, je lepší jíst omeletu v první polovině dne, ideálně k snídani, abyste zrychlili metabolismus.

Chcete-li snížit obsah kalorií omeletu, můžete ji připravit z vaječných bílků, s přidáním 1 žloutku nebo úplně bez něj, s použitím nízkotučného mléka nebo kefíru do 1% tuku.

Chcete-li zjistit, co je lepší snídat kaši nebo omeletu, podívejte se na video „Kaše nebo omeleta? TV pořad „O tom nejdůležitějším“.

Jak vařit omeletu

Tradiční způsob, jak připravit omeletu, je rozšlehat vejce se solí a mlékem, nalít na pánev s rozehřátým olejem (máslem nebo slunečnicí) a smažit, dokud nebude hotová, s poklicí nebo bez. Alternativní a zdravější způsob je uvařit omeletu v troubě, mikrovlnné troubě, dvojitém kotli nebo pánvi, ale bez oleje, a zalít trochou vody a přivést ji k varu. Za nejzdravější je považována omeleta ze samotného bílku bez přidání žloutků, které obsahují hodně cholesterolu. Recepty a tajemství výroby omelety jsou v našem článku Jak vařit omeletu.

Omeleta ve vaření

Omelety se používají jako samostatné jídlo, přidávají zeleninu, houby, vařenou rýži nebo těstoviny, sýr, šunku nebo slaninu. Je třeba si uvědomit, že přísady, zejména masové, přidávají do pokrmu kalorie. Omeleta se používá jako přísada do složitých předkrmů, salátů, balí se do ní slané náplně.

ČTĚTE VÍCE
Jak často byste měli chodit na ústní hygienu?

Další informace o omeletě, jejích výhodách a škodách najdete ve videu „Omeleta – výhody a obsah kalorií. Recept na nejlepší způsob, jak uvařit omeletu” z televizního programu “O nejdůležitější věci.”

Speciálně pro Calorizator.ru
Kopírování tohoto článku jako celku nebo jeho částí je zakázáno.