Na podzim a na jaře se můžete setkat s problémem sezónního nedostatku vitamínů – hypovitaminózy nebo nedostatku vitamínů. Rozdíl je v tom, že hypovitaminóza je charakterizována nedostatečným množstvím vitamínů, ale přesto jsou přítomny. Zatímco nedostatek vitamínů je závažnější poruchou ve fungování lidského těla, kdy dochází ke kritickému nedostatku nebo úplnému nedostatku jednoho nebo více vitamínů. Pokud chybí několik vitamínů, nazývá se to polyavitaminóza. Při nedostatku některých vitamínů dochází k následujícím onemocněním:

  • při nedostatku vitaminu C – kurděje (vede k narušení syntézy kolagenu, následkem čehož se pojivová tkáň stává křehkou)
  • při nedostatku vitaminu A – šeroslepota (zhoršené vnímání světla)
  • při nedostatku vitaminu B1 – beriberi (porucha nervového systému)
  • při nedostatku vitaminu D – křivice (porucha tvorby kostí)
  • při nedostatku vitaminu PP – pelagra (poškození kůže, sliznic, centrálního nervového systému a traktu)

Důvodů pro nedostatek vitamínů může být mnoho: špatná strava, nedostatek čerstvé zeleniny a ovoce, bylin a dalších potravin obsahujících vitamíny; onemocnění gastrointestinálního traktu. S tímto problémem se můžeme setkat i kvůli špatným návykům, které narušují vstřebávání vitamínů, chronickému stresu a únavě. Abyste zjistili, které vitamíny vám chybí, musíte podstoupit lékařskou prohlídku a poradit se s lékařem. Samodiagnostika může být škodlivá.

Jaké vitamíny existují a kde je hledat

Vitamin A (retinol). Zodpovídá za stav pokožky a zraku, chrání sliznice, normalizuje hormonální hladinu.

Kde je obsaženo: brusinky, mrkev, játra, vaječný žloutek, kysané mléčné výrobky, máslo, červená zelenina.

Vitamin E (tokoferol). Má protidestičkové a vazodilatační vlastnosti a hraje důležitou roli v procesu buněčného dýchání všech svalů. Tomuto vitamínu se tedy říká vitamín mládí, protože chrání před předčasným stárnutím.

Kde je obsaženo: všechny rostlinné oleje, ořechy, pohanka, játra, chřest.

Vitamin D. Napomáhá vstřebávání vápníku, který je nezbytný pro zdravé zuby a kosti. Dále zajišťuje normální činnost štítné žlázy, cév a srdce.

Kde je obsaženo: tučné mořské ryby (losos, chum losos atd.), játra z tuňáka. Vitamin D vzniká také při vystavení slunečnímu záření.

Vitaminy B. Jedná se o skupinu vitaminů a vitaminů podobných látek: B1 (thiamin), B2 (riboflavin), B3 (niacin, PP, kyselina nikotinová), B4 (cholin), B5 (panthenol), B6 ​​​​(pyridoxin ), B7 (biotin), B8 (inositol), B9 (kyselina listová), B10 (kyselina para-aminobenzoová), B12 (kyanokobalamin). Tyto vitamíny pomáhají vyrovnat se se stresem, emočním stresem, přepracováním; normalizovat činnost nervového systému; zlepšit stav pokožky; posilují imunitní systém a zvyšují odolnost organismu vůči různým nemocem.

ČTĚTE VÍCE
Kolik let je Halle Berry?

Kde je obsaženo: v mléčných výrobcích, zelí, banánech, mase, pohance a ovesných vločkách, chlebu (hrubě mletém), rybách.

Kromě konzumace potravin obsahujících tyto vitamíny a vitamínové komplexy (po konzultaci s lékařem), abyste udrželi normální fungování těla, musíte vést zdravý životní styl a pravidelně cvičit, vzdát se špatných návyků, vyvážit svůj denní režim a vyhnout se stresu a přepracování, stejně jako každý den se projít na čerstvém vzduchu.

Jaro je období, kdy je potřeba obzvlášť pečlivě sledovat stav svého těla. Kvůli nedostatku vitamínů obsažených v čerstvém ovoci, zelenině a bylinkách se u mnoha lidí rozvine hypovitaminóza, která se v běžném životě často nazývá jarní nedostatek vitamínů. Tento stav zhoršuje i nedostatek slunečního záření, které každému z nás po zimě obzvlášť chybí.

V tomto období nám tělo může signalizovat svůj stav ospalostí, slabostí a sníženou imunitou. Negativním způsobem nás ovlivňují i ​​minulé nemoci. Proto je na jaře obzvláště důležité udržovat rovnováhu vitamínů a předcházet hypovitaminóze – tedy nedostatku jednoho nebo více vitamínů. Známé slovo „vitaminóza“ skrývá ještě nebezpečnější nemoc – kritický nedostatek jakéhokoli vitaminu nebo minerálu,“ vysvětluje doktor lékařských věd, profesor katedry farmakologie na Perm State Medical University. I. M. Sechenová Elena Kareva.

Potřebnou dávku vitamínů totiž můžete získat v kterémkoli měsíci. K tomu je důležité analyzovat svůj jídelníček a zjistit, jaké potraviny by do něj měly být zahrnuty. Společně s kolegy z Complivit týmu, kteří vědí o vitamínech vše, jsme sestavili speciální kalendář. Řekne vám, co je nejlepší dát na jaře do košíku s potravinami.

Březen je čas exotického ovoce

Pokud jste si mandarinkovou náladu protáhli od Nového roku až do března, udělali jste správně! Dovážené citrusové plody nám přinášejí přísun vitamínu C, který pomáhá tělu bojovat s infekcemi a podporuje kvalitní metabolismus. Z horkých zemí se do Ruska vozí lahodné pomeranče a vonné citrony se pěstují přímo v zemích SNS – například v Uzbekistánu.

Úplnou vitamínovou bombou pro tělo je avokádo, které se dá v březnu bez problémů sehnat v supermarketech. Cenné jsou i polynenasycené tuky, které tvoří až 30 % celkové hmotnosti plodu. Dostatečný kalorický obsah produktu pomůže udržet vaši sílu, když ji nejvíce potřebujete.

ČTĚTE VÍCE
Jaká jsou nebezpečí vitiliga?

Jako dezert se můžete zásobit borůvkami. Toto šťavnaté bobule je bohaté na vitamíny A, C a PP. Borůvky nelze nazvat lídrem v obsahu užitečných látek, ale obsahují hodně železa – mimochodem, je zcela absorbováno tělem. Maliny však lze právem nazvat superpotravinou – produktem se zvýšenou hustotou „výhod“ ve svém složení. Tato bobule je bohatá na vitamíny B1, B2 a B9, stejně jako hořčík, kobalt, zinek a vápník.

Věda nám dala jakousi obdobu superpotravin – jedná se o vitamínové a minerální komplexy, které dokážou uspokojit každodenní potřebu základních vitamínů pouze jednou tabletou. Complivit nám může poskytnout vitamíny A, E, C, B1, B2, B3, B5, B6, B12 v jedné dávce. Kromě toho kompozice obsahuje biotin, rutin, kyselinu lipoovou a listovou, selen, měď a další složky nezbytné pro člověka, říká Elena Kareva.

Duben je čas na křupavou zeleninu a šťavnaté saláty

Na jaře byste do svého jídelníčku rozhodně měli zařadit zeleninu. Samotný hlávkový salát obsahuje vitamíny B, E, K, A a C. Navíc je bohatý na měď, zinek a železo a jeho nízký obsah kalorií potěší ty, kteří si hlídají postavu. Pozor také na špenát, rukolu a klasickou petržel a kopr, které se pěstují v zemědělských komplexech po celé republice i brzy na jaře.

Skutečným objevem pro ty, kteří chtějí být zdraví, je celer. Dá se použít na vaření nebo nakrájet na tyčinky a jíst s oblíbenými omáčkami, hummusem a tak dále. Ne každý dokáže hned ocenit specifickou chuť rostliny, ale pokud milujete celer, dokáže pokrýt tělu potřebu vitamínů C, KA, E, PP a skupiny B.

Mrkev dodá vašemu talíři i životu veselé barvy. Kromě celé sady vitamínů obsahuje tato zelenina karoten – látku, která se v našem těle přeměňuje na vitamín A. Kromě toho mrkev obsahuje draslík. Je to vazodilatátor a pomáhá snižovat krevní tlak, což je zvláště důležité pro všechny lidi citlivé na počasí.

Květen je měsícem zdravých dobrot a zeleninových talířů

Květen si mnozí z nás spojují se svátky, které ne vždy dopadnou tělu prospěšně. To lze snadno napravit, pokud upravíte jídelníček a přidáte do něj více zeleniny. Takže stejné kebaby budou mnohem zdravější, pokud je budete jíst se spoustou zeleniny a paprikou. Tato zelenina je považována za zdroj vitamínů a minerálů jako A, E, B2, B5, B9, PP. Dále obsahuje zinek, železo a draslík.

ČTĚTE VÍCE
Proč byste si po zbarvení neměli namočit obočí?

Dobrým rozhodnutím v květnu by bylo koupit mladý hrášek – zelený nebo konzervovaný. Snižuje hladinu cholesterolu a pomáhá pročistit organismus. Tento rod luštěnin je užitečný pro ty, kteří mají problémy s kardiovaskulárním systémem. Je to také mimořádně praktický produkt, protože receptů, ve kterých lze mladý hrášek použít, existují stovky.

Květen je obdobím, kdy je výběr lahodného ovoce omezený. Ze sousedních zemí už ale začínají na pulty přicházet první meruňky a broskve a o něco později i nektarinky. Dužina meruněk obsahuje kyselinu nikotinovou, vitamíny C, B1, B2, P. Broskve jsou bohaté na draslík, železo, fosfor, vitamíny A, C, B, E, K, PP. Tyto plody navíc dodávají tělu nezbytnou vlákninu, která ovlivňuje střevní mikroflóru.

V každém ročním období

Základní vitamíny a minerály jsou nám dostupné bez ohledu na to, co vidíme za oknem – rozkvetlé léto nebo krutá zima. V první řadě se jedná o sušené ovoce – sušené meruňky, rozinky a datle. Ten může dobře nahradit svačinku uprostřed dne, protože spolu s malinami a avokádem patří do kategorie superpotravin.

Jedním z nejjistějších způsobů, jak být veselý a energický v každém ročním období, jsou vitamínové a minerální komplexy. Například Complivit byl vyvinut s ohledem na fyziologické potřeby ruských obyvatel a kompatibility komponent je dosaženo díky speciální technologii granulace. Dostatečná hladina vitamínů a živin v těle je klíčem k dobré náladě, silné imunitě a spokojenému životu!