Pocit tíhy v nohách po fyzické aktivitě je normální a zcela přirozený. Pocit tíhy, ztuhlosti a únavy nohou bez zjevné příčiny však může být příznakem různých onemocnění.

Důvody mohou být velmi odlišné, proto je nutné provést úplnou diagnostiku, která zajistí správnost lékařské péče. V tomto článku se podíváme na řadu možných příčin těžkých nohou a také na možnosti jejich léčby a prevence.

Hlavní příčiny těžkosti v nohou

Křečovým žilám

U křečových žil se žíly zdají viditelnější, větší a deformované.

Když se krevní oběh zhorší, začne se vlivem gravitace v nohou hromadit krev a žíly ztrácejí pružnost.

Křečové žíly se mohou objevit z mnoha důvodů, včetně:

  • Obezita
  • Dědičnost;
  • Hormonální nerovnováha, například během menopauzy a těhotenství;
  • Práce vestoje nebo naopak sedavá práce;
  • Nedostatek fyzické aktivity.

Křečové žíly mohou vést k rozvoji trombózy a trofických vředů, které se obtížně léčí.

Přetrénování

Je normální, že po obzvláště intenzivním tréninku pociťujete několik dní bolavé nohy. Pokud však pravidelně cvičíte na doraz, riskujete „přetrénování“ těla.

Svaly nemají čas se zotavit a v důsledku toho jsou pomalé, slabé a těžké. S tímto problémem se často setkávají cyklisté nebo běžci.

Chronická žilní nedostatečnost

Těžkost v nohou může být také známkou chronické žilní nedostatečnosti.

Gravitační tlak způsobuje, že srdce pracuje usilovněji, aby pumpovalo krev z chodidel a nohou zpět do srdce. Na nohou a chodidlech je řada jednosměrných ventilů navržených tak, aby zabránily proudění krve zpět dolů.

U člověka s chronickou žilní nedostatečností dochází k oslabení žil a chlopní, což často způsobuje potíže, jako je únava, těžké nohy, otoky a metličky.

Nejčastěji se s chronickou žilní nedostatečností setkávají lidé, kteří jsou nuceni stát celý pracovní den.

Na vznik chronické žilní insuficience má vliv několik faktorů.

  • Nevyvážená strava;
  • Nadváha;
  • Sedavý životní styl;
  • Nedostatek fyzické aktivity;
  • Těhotenství
  • Přírodní proces stárnutí.

Onemocnění periferních tepen je obvykle známkou ukládání tuku v tepnách (ateroskleróza).

Rizikové faktory pro rozvoj onemocnění periferních tepen zahrnují vysoký krevní tlak a vysoký cholesterol, stejně jako kouření a cukrovku.

Nadváha vytváří zvýšený tlak na klouby, svaly a šlachy nohou, zvláště pokud člověk během dne dlouho stojí. Lidé s nadváhou, kteří jsou sedaví, mohou mít také problémy s krevním oběhem, což může zhoršit pocit těžkých nohou.

ČTĚTE VÍCE
Měli byste užívat rakytníkový olej s vodou?

Těhotenství

Těžkost v nohou se často vyskytuje během těhotenství. To může být způsobeno jak přibíráním na váze, tak hormonálními změnami probíhajícími v ženském těle během tohoto období. Změny hormonální hladiny vedou k zadržování vody v těle, otokům a snížení elasticity žil. Ve většině případů všechny tyto příznaky po porodu vymizí.

Spinální stenóza

Bolest zad doprovázená tíhou, necitlivostí nebo slabostí nohou může být známkou spinální stenózy.

Toto onemocnění postihuje osoby starší 60 let. Vyskytuje se v důsledku stárnutí souvisejícího s opotřebením a zúžením páteřního kanálu. Toto zúžení může způsobit bolest zad a tíhu v nohou.

Jak se zbavit tíže nohou?

Kontrastní sprcha

Začněte u nohou a nasměrujte proud vody po vnější straně nohy. Chvíli spusťte proud vody po vnitřní straně stehna a nohy. Začněte teplou vodou a poté opakujte se studenou vodou. To nastartuje cirkulaci, reguluje průtok krve a zvýší napětí v cévách. Jak se zbavit těžkých nohou.

Zvedněte nohy

Zvedněte nohy nahoru nebo masírujte chodidla směrem k srdci. Tím se uleví žilám. Když spíte, položte si pod nohy polštář.

Terapeutická gymnastika

Při této pohybové aktivitě dochází ke stimulaci posturálních svalů, které se nacházejí v blízkosti kostí, a proto se více podílejí na udržování tonusu žil.

Jedno z účinných cvičení: v sedě stiskněte kolena k sobě a pohybujte je rukama směrem ven; držte pózu po dobu 20 sekund a opakujte 10krát.

Lymfatická drenáž

Tato manuální masáž, při které se střídají různé úrovně tlaku, je navržena tak, aby zmírnila otoky a zlepšila lymfatický tok.

Jak se vyhnout těžkým nohám?

Existuje několik způsobů, jak zabránit těžkým nohám:

Zdravá a vyvážená strava

To vám dodá energii k dokončení vašich každodenních úkolů. V případě potřeby můžete užívat doplňky stravy.

Správná ortopedická obuv

Boty musí poskytovat oporu chodidlu, být dostatečně polstrované a tlumit nárazy. Pro další podporu lze přidat vložky.

Kompresní úplet

Kompresní punčochy jsou základním prvkem v léčbě a prevenci žilní nedostatečnosti. Zmírňují bolest a zlepšují krevní oběh tím, že poskytují odstupňovanou kompresi od kotníků ke stehnům. Předchází se tak otokům, únavě nohou a rozvoji křečových žil.

Lze je nosit i během fyzické aktivity a po ní.

ČTĚTE VÍCE
Musím si vlasy před tónováním namočit?

Snižte příjem soli

U některých lidí může přebytek sodíku vést k těžkým a oteklým nohám.

Vyhněte se horké koupeli

Při působení tepla se žíly rozšiřují, což vede ke snížení krevního tlaku a brání průtoku krve do nohou.

Měňte svou polohu během dne

Nedoporučuje se dlouho sedět nebo stát v jedné poloze, protože to může zhoršit příznaky. Změna polohy těla může pomoci zlepšit krevní oběh.

Přestat kouřit

Kouření negativně ovlivňuje krevní oběh v těle, což může způsobit tíhu v nohou. Omezení a v ideálním případě odvykání kouření může pomoci snížit nebo předcházet některým symptomům.

Veďte aktivní životní styl

Chůze, jízda na kole nebo plavání mohou pomoci udržet normální oběh v těle, stejně jako váhu a krevní tlak.

Nejlepší způsob, jak zabránit těžkým nohám, je:

  1. Chůze: Tato jednoduchá aktivita aktivuje žilní pumpu! Pro využití výhod chůze se doporučuje věnovat chůzi alespoň 30 minut denně.
  2. Plavání: Voda vyvíjí relaxační tlak na svaly nohou, což podporuje žilní drenáž a pomáhá bojovat s pocitem těžkých nohou. Plavání také zlepšuje tonus kardiovaskulárního systému.
  3. Kolo: šlapáním zvyšujeme tonus hlubokých žil lýtek a stehen, stimulujeme nožní klenbu – to vše pomáhá zlepšit krevní oběh a aktivuje odtok žilní krve.

Mírné tréninky

I když je cvičení dobré pro tělo i mysl, přílišné množství může být škodlivé. Aby se předešlo přepětí, je nutné dělat přestávky v tréninku a odpočívat od intenzivního cvičení.