Mikroflóra neboli střevní mikrobiota – souhrn všech obyvatel našich střev, z nichž nejvíce prozkoumané jsou bakterie, houby, viry, prvoci a archaea jsou prozkoumány méně.

Maximální počet zástupců mikroflóry obývá tlusté střevo. Menší množství je v tenkém střevě (maximálně v ileu, méně v jejunu, ještě méně v duodenu), ještě méně v žaludku. Právě toto pořadí umístění našich přátel je optimální pro gastrointestinální trakt.

Navíc musíme žít v symbióze: krmíme je, produkují pro nás užitečné látky, bojují se škodlivými mikroorganismy přicházejícími zvenčí a jsou zodpovědné za správné fungování gastrointestinálního traktu. Zajímavostí je, že podle výsledků mnoha studií střevní bakterie ovlivňují imunitu, náladu, psychické funkce, metabolické procesy, tvorbu vitamínů a dokonce i proces stárnutí. Proto je tak důležité udržovat a obnovovat střevní mikroflóru.

Důvody zhoršení mikroflóry

Každým rokem narůstá řada důvodů ovlivňujících pohodu střevní mikrobioty, a proto je její udržování obzvláště důležité.

Je třeba přistupovat k otázce obnovy střevní mikrobioty ošetřující gastroenterolog, protože důvody zhoršení mikroflóry mohou být různé, což vyžaduje jinou taktiku léčby. Z nejběžnějších možností:

  • dobré bakterie jsou potlačeny;
  • vyrostly škodlivé bakterie, které by neměly být ve střevech;
  • je narušena rovnováha mezi dobrými a podmíněně škodlivými bakteriemi (žijí ve střevech a v normálním množství neškodí)
  • některé bakterie se cítí v pohodě na pozadí snížené imunity a produkují patogenní toxiny;
  • helmintické a parazitární infekce, které jsou v běžném životě pro dospělého neškodné, „zvedly hlavu“;
  • jsou spuštěny zánětlivé procesy, včetně autoimunitních, které brání bakteriím ve stabilizaci.

Taková rozmanitost důsledků narušení střevní mikroflóry vyžaduje důkladné posouzení vašeho stavu lékařem na začátku léčby a sledování vašeho zdravotního stavu a laboratorních údajů během terapie.

Gastroenterolog může potřebovat různá střevní antiseptika, antibiotika, antimykotika, antiparazitika, probiotika, prebiotika, metabiotika, léky na odvod žluči, protizánětlivé léky a mnoho dalšího.

Průběh a objem terapie určuje lékař při vizitě.

Po terapii by měl pacient Pomozte svému tělu jíst pravidelně.

Co můžete jíst, abyste obnovili střevní mikroflóru?

Musíme sníst něco, co se dostane do tlustého střeva a bude živnou půdou pro naše dobré bakterie.

  1. Dietní vláknina nebo celulóza.
  2. Výrobky obsahující kyselinu máselnou.
  3. fermentované potraviny.
ČTĚTE VÍCE
Je možné zbavit se břišního tuku cvičením abs?

Celulóza (vláknina z potravy)

Míra spotřeby je 14 g vlákniny na 1000 kcal, což je průměr pro ženy je to 25-30 g, pro muže – 30-35 g denně. Po 50 letech, při absenci prodlouženého střeva nebo zácpy, se ženám doporučuje konzumovat asi 20 g a mužům – 30 g vlákniny denně.

Neméně důležitá je však i kvalitní složka dietní vlákniny.

Dietní vláknina může být rozpustná nebo nerozpustná, fermentovatelná nebo nefermentovatelná.

Potravinářské výrobky jsou vícesložkové, často obsahují různé druhy vlákniny v různých poměrech. Rozpustná vláknina hraje důležitou roli ve vývoji střevní mikroflóry. A pokud se dříve považovala za vlákninu pouze velmi dlouhá vláknina, nyní se pohled na bakteriální potraviny mění.

Které vláknité produkty byste si měli vybrat?

Pšeničné otruby – léty prověřená vláknina je v naší době nejdostupnější a nejlevnější na celém světě, protože je vedlejším produktem mletí bílé mouky. Jde o kombinaci rozpustné a nerozpustné vlákniny, většina (asi 90 %) je nerozpustná, rozpustná část (potrava pro bakterie) je asi 6-10 %. Proto pšeničná vláknina plní svůj hlavní účinek díky nerozpustné části: váže vodu ve střevech; zvyšuje dráždivý účinek potravy, což vede ke stimulaci střevní motility a rychlejšímu průchodu potravy. Ne každý dobře snášen kvůli dřívějšímu trávení v tenkém střevě a místnímu podráždění, avšak v kombinaci s žitnou vlákninou zlepšuje účinek na mikrobiální spektrum a toleranci. Tyto varianty otrub mohou díky své dostupnosti a dobré snášenlivosti zlepšit zdravotní stav obrovského množství občanů i v odlehlých částech světa.

Ovesné otruby. Oproti pšeničné vláknině obsahují více rozpustné vlákniny, cca 50 %. V souladu s tím se více vlákniny stane potravou pro obyvatele našich střev a zlepší jejich růst. Pšeničné a žitné otruby jsou lépe snášeny. Z dalších vlastností vlákniny ve srovnání s pšeničnými otrubami jsou ovesné otruby účinnější při snižování špatného cholesterolu.

Oligosacharidy: inulin a fruktany, jako je inulin (fruktooligosacharidy, oligofruktóza), jsou rozpustné. Skládají se z monosacharidů fruktózy a glukózy, disacharidu sacharózy a jejich směsí, které jsou spojeny určitými chemickými vazbami. Normálně nejsou tráveny v horním gastrointestinálním traktu, takže se prakticky nezměněné dostávají do tlustého střeva, kde dochází k jejich fermentaci. Při normální funkci gastrointestinálního traktu nezpůsobují nepohodlí, nadýmání ani poruchy stolice.

ČTĚTE VÍCE
Co je Canva in a Bag?

Vláknina tohoto typu výborně stimuluje mikroflóru i v malém množství, hlavně bifidobakterie, na ostatní druhy bakterií působí v menší míře, mluvíme tedy o efektu inulinu závislém na dávce.

Inulin je v listech pampelišky (ne nadarmo se z ní připravovaly zdravé saláty), v topinamburu – oblíbeném produktu na snížení cukru, zdravém chřestu, banánu, cibuli a česneku. Biologicky aktivní potravinářské přísady zvané „inulin“ jsou vyrobeny z kořene čekanky nebo syntetizovány ze sacharózy.

Pektin (v přírodě se vyskytuje kombinace rozpustné a nerozpustné formy) a jeho deriváty mají antibakteriální vlastnosti, zlepšují tvorbu bakteriálních metabolických produktů (mastných kyselin), ovlivňují také pohodu nejen trávicího traktu, ale i plic. Nevýhodou je, že ve srovnání s inulinem produkuje pektin ve střevech více CO 2, což může při nadměrném množství přispívat k tvorbě plynů.

Jablka, černý rybíz a řepa jsou bohaté na pektin (1-1,1 g na 100 g výrobku). Mírný obsah pektinových látek (0,9-0,7 g na 100 g výrobku) mají švestky, broskve, meruňky, brusinky, jahody a angrešt. Malé množství pektinu (0,6-0,5 g na 100 g výrobku) se nachází v bílém zelí, mrkvi, bramborách, hruškách, pomerančích, malinách, hroznech, citronech a vodních melounech. Malé množství pektinu (0,4-0,3 g) se nachází v lilku, cibuli, okurce, rajčatech, dýni, melounu, mandarinkách, třešních a třešních.

Rezistentní škroby vzbudily velkou vědeckou pozornost díky své schopnosti příznivě ovlivňovat střevní motilitu a dobrou mikrobiotu, zejména zvýšením produkce kyseliny máselné (o jejím významu si povíme později). Nejsou štěpeny pankreatickými enzymy a nejsou tráveny v tenkém střevě, a proto se dostávají k bakteriím tlustého střeva v nezměněné podobě. Rezistentní škrob je široká kategorie, která zahrnuje různé škroby, jejichž jednotlivé účinky jsou stále studovány. Obsaženo ve vychlazených vařených bramborách a rýži.

Komedie – skupina dietní vlákniny, o které se také stále častěji objevují publikace. Patří sem guar (hrachor – E410), arabská guma (akáciová pryskyřice – E414) je povolena i v doplňkových potravinách a bezlepkových moučných směsích. Studie popisují imunomodulační účinek dásní i u extraintestinálních onemocnění.

Psyllium и lněné vlákno jsou stále zkoumány, někteří vědci je považují za nefermentovatelnou dietní vlákninu (tj. není zpracována bakteriemi), některé studie tomuto tvrzení odporují, protože použití těchto typů vlákniny zvyšuje počet a rozmanitost bakterií. Kromě toho existují studie, které tvrdí, že psyllium snižuje intenzitu zánětů nízkého stupně ve střevech, akutní kolitidy a imunitně zprostředkované kolitidy. Neméně důležitou vlastností psyllia a lněné vlákniny je při kombinaci zlepšení snášenlivosti výše uvedených typů fermentovatelné dietní vlákniny, což je důležité zejména pro dlouhodobou léčbu syndromu přemnožení bakterií nebo syndromu dráždivého tračníku, funkčních střevních poruch s nadýmáním, průjem a zácpa.

ČTĚTE VÍCE
Jaký je rozdíl mezi modelovacím gelem a modelovacím gelem?

Mluvili jsme pouze o malé části vlákniny, která prokázala své výhody. Jak vidíte, je jich mnoho, všechny jsou jiné. Z vlastní zkušenosti jste si možná všimli, že jsou snášeny různě, proto je důležité je v jídle kombinovat a zvolit správný poměr vlákniny jako přídavku do jídla.

Kyselina máselná

Kyselina máselná je pro naše tělo důležitou látkou.

Proč?

V těle se objevuje, když střevní bakterie zpracovávají „správnou“ rozpustnou vlákninu (viz dříve) a slouží jako indikátor symbiózy mikroflóry tlustého střeva a lidského těla, protože je energetickým substrátem pro výživu střevních buněk.
Také díky zpracování bakteriemi, které zajišťují stabilitu střevní mikroflóry, chrání sliznici před kolonizací škodlivými bakteriemi, udržuje optimální hodnoty pH v lumen tlustého střeva, neutralizuje potravinové karcinogeny, zvyšuje integritu střeva. epitelu (sliznice) tlustého střeva posílením biosyntézy mucinu (ochranného hlenu), růstem a diferenciací střevních buněk, jakož i zhutněním buněčných spojů, snižuje produkci zánětlivých bílkovinných látek (cytokiny, interleukiny). Obecně , vytváří úplnou pohodu pro správné fungování bakterií a střevních buněk!

Odkud ji mohu získat?

Mléčné výrobky! V potravinách je kyselina máselná produktem enzymatického štěpení mléčného tuku a dodává sýru štiplavou vůni žluklého másla.

Rekordmany v obsahu kyseliny máselné jsou máslo a ghí, v sýrech je ho méně: tvrdé, polotvrdé, kozí a ovčí. „Ten správný sýr“ poznáte podle vůně!

Od tohoto bodu chci okamžitě přejít k dalšímu, protože když mluvíme o sýru, již jsme začali diskutovat o otázce fermentace produktů!

Fermentované potraviny

Fermentace ‒ jeden z nejstarších druhů kulinářského zpracování, který umožňuje nejen prodloužit trvanlivost výrobků, ale také výrazně zvýšit jejich biologickou hodnotu. Celkově vzato je fermentace součástí přirozeného fermentačního procesu, který se zastaví dříve, než je produkt zcela zkvašen.

Proč plýtvat jídlem?

Myslete na sražené mléko, jogurt, sýry, nakládanou zeleninu, kimchi, miso, sójovou omáčku a víno. Tyto produkty jsou zdravé a chutné! Navíc jsou dobře snášeny: nekyselé kysané zelí je snášeno lépe než syrové bílé zelí a dokonce i dušené zelí.

Během fermentace mikroorganismy, které jsou na produktu, vylučují enzymy, které štěpí složité chemické sloučeniny na jednodušší (vlákninu na jednodušší cukry, bílkoviny na volné aminokyseliny), čímž dále obohacují produkt o bakteriální metabolity. Výsledkem je lahodná kombinace pro-, pre- a metabiotik.

ČTĚTE VÍCE
Kdo by si neměl aplikovat kyselinu hyaluronovou?

Kvasit se dá spousta věcí a já vidím zvláštní výhody v kvašení zeleniny a výrobě kváskového chleba.

Dnes jsme hovořili o způsobech, jak obnovit střevní mikroflóru. Doufám, že vám to přišlo zajímavé a chutné. Pokud se s hrůzou díváte na navrhované možnosti kvůli špatné snášenlivosti těchto skupin potravin, doporučuji kontaktovat kvalifikovaného gastroenterologa, aby váš problém vyřešil.

A nakonec výrobce nejdražší kávy na světě Kopi luwak:

Zůstaňte s námi a buďte zdraví!

S pozdravem gastroenterolog-výživář Svetlana Igorevna Kovaleva