Vitamíny se podílejí na všech metabolických a regeneračních procesech těla. Jejich nedostatek nebo nerovnováha ovlivňuje stav tkání a orgánů včetně kůže. Chcete-li zachovat mladistvou a zdravou pokožku obličeje, musíte sledovat svůj jídelníček, kontrolovat dostatečný přísun potřebných látek s ohledem na typ a vlastnosti dermis, věk a vnější faktory.

Jaké vitamíny jsou pro pleť nezbytné?

V tabulce jsou uvedeny nejdůležitější vitamíny pro pokožku a potraviny, které je obsahují.

Antioxidant, podporuje tvorbu hyaluronu a chondroitinu, podílí se na syntéze kolagenu. Udržuje elasticitu krevních cév a buněčných membrán.

Šípky, zelí, paprika, všechny druhy citrusových plodů, zelenina, rakytník, kiwi, rybíz, jeřáb.

Zodpovídá za buněčnou regeneraci a omlazení, normalizuje saturaci tkání kyslíkem, váže volné radikály, zpomaluje stárnutí.

Rostlinné oleje, ořechy, rybí tuk, mléčné výrobky, mořské plody, chobotnice, pšenice, ječmen, ovesné vločky, luštěniny, salát, špenát.

Skupina A (retinoidy)

Je součástí složení epiteliálních buněčných membrán a je zodpovědný za jejich plasticitu a obnovu.

Mrkev, dýně, červená paprika, meruňky, broskve, tučné ryby, hovězí játra, vaječný žloutek.

B9 (kyselina listová)

Nezbytný pro udržení imunity, pomáhá odstraňovat záněty.

Celozrnná mouka, zelenina a listová zelenina, luštěniny, med, citrusové plody.

Podílí se na syntéze mastných kyselin, zvyšuje přísun kyslíku do tkání a činí pokožku hladší.

Brokolice, rajčata, ořechy, cereálie, játra, tučné ryby, sýr, tvaroh.

Posiluje kapiláry, snižuje jejich křehkost, pomáhá normalizovat pleť a eliminovat cévní sítě.

Šípky, citrusové plody, černý rybíz, červené a arónie, zelený čaj, rajčata.

Podporuje tvorbu kolagenu, regulaci lipidové rovnováhy, detoxikaci.

Ořechy, luštěniny, játra, ledvinky, rajčata, špenát, vařená vejce.

Chrání buňky před toxiny, neutralizuje produkty oxidace, reguluje metabolismus bílkovin.

Piniové oříšky, hnědá rýže, vepřové maso, arašídy, celozrnná mouka, pohanka, jáhly, játra.

Snižte zánět, bojujte s otoky a akné.

Pšeničné otruby, ovesné vločky, bílý a květák, banány, maso, mléčné výrobky.

Vitamíny pro pleť se užívají ve formě jednotlivých přípravků nebo komplexů, které mohou obsahovat mikroelementy, které zesilují a doplňují účinek komplexu vitamínů.

Cesty vstupu do těla

Přísun potřebných látek lze zajistit několika způsoby:

  1. Speciálně vybraná strava. Toto není nejjednodušší způsob, jak doplnit vitamíny, protože kalorický obsah takové stravy může být nadměrný.
  2. Užívání perorálních léků. Správně zvolené komplexy mohou zajistit udržení rovnováhy na správné úrovni a opravit drobné odchylky. Toto je nejpohodlnější a nejběžnější způsob, jak zlepšit a udržet zdraví pokožky.
  3. Intramuskulární injekce. Účinná metoda, která zajistí, že se potřebné látky dostanou přímo do krevního oběhu. Předepisuje lékař v případech výrazného nedostatku pro léčebné účely.
  4. Vitamínové intradermální koktejly. Roztoky se vstřikují do problémových oblastí pokožky a působí lokálně. Pravidelné provádění takových kurzů pomáhá dosáhnout rychlého vizuálního efektu. Frekvenci a složení koktejlů určuje kosmetolog.
  5. Nanášení masek. Při vnější aplikaci mohou vitamínové masky proniknout do hlubokých vrstev dermis. Tuto metodu lze použít doma i v salonu, bez obav z předávkování.
ČTĚTE VÍCE
Kdo je vyobrazen na ikonách?

Příznaky nedostatku vitamínů na kůži

Nedostatek jedné nebo více látek lze určit podle následujících podmínek:

  • C – bledost, tvorba tmavých kruhů pod očima, výskyt metličkových žilek, při déletrvajícím nedostatku – znatelný pokles turgoru.
  • E – suchost, praskání, snížená elasticita.
  • Skupina A – suchost, šupinatění, tvorba jemných vrásek.
  • B9 – zhoršení pleti, zánět, zarudnutí.
  • B3 – vyrážky, bledost, suchost.
  • P – ostrý projev vaskulárního vzoru, snadná tvorba hematomů, pomalé hojení drobných prasklin na rtech.
  • B7 – hrubnutí, odlupování, snížená elasticita.
  • B1 – předčasné stárnutí, výskyt mělkých vrásek, zvětšení velikosti pórů.
  • Skupina K – vzhled heterogenního odstínu, otok, nápadná cévní kresba.

Pro přesnou diagnostiku můžete využít služeb laboratoří, v případě výrazných změn se doporučuje vyhledat pomoc dermatologů.

Vitamínové komplexy: jak si vybrat ten správný

Musíte vybrat komplex vitamínů pro pokožku s ohledem na aktuální stav a problémy, které je třeba vyřešit:

  • Pro suchou, šupinatou pokožku je důležité zajistit kompletní hydrataci a obnovu. Doporučuje se užívat léky, které obsahují vitamíny C, E, A, B3, B7.
  • U mastné, aknózní pleti je nutné normalizovat rovnováhu lipidů a zabránit rozvoji zánětů. K tomu mohou pomoci komplexy s vitamíny B, C, E, K.
  • U smíšeného typu pleti je nutné normalizovat výživu buněk a fungování mazových žláz. K tomu jsou vhodné doplňky s vitamíny C, E, A, B9, B1.
  • Pro normální pleť postačuje profylaktický příjem multivitaminových přípravků s vyváženým složením.

Nezapomeňte na speciální podporu pro dermis:

  • V létě je nutná intenzivní ochrana před ultrafialovým zářením, kterou zvládají komplexy bohaté na antioxidanty.
  • Během topného období je důležité zvlhčování. Pro suchou pokožku můžete užívat doplňky stravy.
  • Pokud musíte být často v nepříznivých podmínkách (v mrazu, ve větru), přípravky s vitamíny B9, P, E pomohou posílit vaše ochranné funkce.
  • Se změnami souvisejícími s věkem pomohou C, A, E, B1, B3, B7 zlepšit regeneraci a syntézu kolagenu.

přihláška

Vitamíny pro zlepšení pleti se dělí na rozpustné ve vodě a rozpustné v tucích. Pokud užíváte jednosložkové léky, pak se pro optimální vstřebávání nedoporučuje jejich míchání, s výjimkou A a E, které se dobře doplňují.

U vícesložkových doplňků vzali vývojáři v úvahu zvláštnosti vstřebávání a vybrali optimální koncentrace. Toto je pohodlnější forma.

Pokyny uvádějí způsoby podávání a dávkování. Obvykle se doporučuje konzumace během jídla nebo bezprostředně po jídle.

Kontraindikace

Navzdory potřebě vitamínů pro tělo by mělo být v některých případech jejich použití zrušeno nebo omezeno:

  • V případě alergických reakcí na jednu nebo více složek v kompozici.
  • Na problémy s ledvinami.
  • S hypervitaminózou.
  • Pokud se stav vaší kůže zhorší poté, co jej začnete užívat.
ČTĚTE VÍCE
Proč jsou fytoestrogeny nebezpečné?

Nadměrná dávka

Doporučuje se kurz používat doplňky. Chronické užívání může vést k předávkování:

  • Přebytek vitamínu C vede k tomu, že se začne aktivněji vylučovat, než vstupuje do těla. Tím se také odstraní vitamíny B.
  • Vysoké koncentrace vitaminu K mohou vést k zahuštění krve, sníženému průtoku krve a krevním sraženinám.
  • Nadbytek vitamínu A narušuje stav jater a nervového systému.

Aby se předešlo negativním jevům, je vhodné při výběru a sestavování režimu příjmu využít služeb specialistů.

7 tajemství dokonalé pleti

adresa výrobce:
659332, Rusko, Altajské území,
Biysk, st. Socialista, 23

adresa prodejce:
123112, Moskva, Náb. presnenskaja,
D. 12, Pokoj. A2

Je nepříjemné, když se již suchá pokožka stává napjatou, nerovnou, olupuje se, objevuje se nepohodlí a svědění. Můžete za to rozmary přírody a suchý vzduch v interiéru, ale také můžete myslet na doplnění vitaminu ze suché pokožky a přehodnotit svou obvyklou péči.

Nevíte si rady s výběrem péče?

Zkontrolujte stav pokožky obličeje. Online diagnostika je založena na umělé inteligenci. Diagnostika poskytne osobní doporučení pro péči o pleť.

Diagnostika akné založená na AI

Nevíte si rady s výběrem péče?

Odborná diagnostika pleti z jedné fotografie

Diagnostika akné založená na AI

  • Známky suché kůže
  • Jaké vitamíny chybí pro suchou pokožku?
  • Jaké vitamíny jsou dobré pro suchou pokožku?
  • Jak kompenzovat nedostatek vitamínů pro suchou a šupinatou pokožku
  • Pečující produkty La Roche-Posay pro suchou pokožku obličeje a těla

Známky suché kůže

Suchý typ pleti dědíme po našich rodičích. Jedná se o genetický faktor, který nelze změnit. V mládí vypadá pokožka tenká, hladká a rovnoměrná – téměř dokonalá, ale docela křehká. Na rozdíl od těch s mastnou a smíšenou pletí lidé se suchou pletí obvykle nemají problémy s akné a mastnotou. Ale s věkem, pokud takové pleti neposkytujete náležitou péči, se mohou objevit problémy ve formě:

  • odlupování;
  • nepohodlí;
  • pocity sucha;
  • tupost;
  • rané vrásky;
  • pocit těsnosti po umytí;
  • drsnost kůže na loktech, chodidlech a dokonce i dlaních.

Vysvětluje se to tím, že suchá kůže má nedostatečnou hydrolipidovou vrstvu, je tenká, má matný odstín a mazové žlázy produkují málo mazu nutného pro přirozené promašťování pokožky. A samozřejmě záleží na věku: po 40 letech se mohou objevit typické známky suchosti.

Stává se však také, že pokožka zažívá suchost v důsledku vnějších faktorů. Zde je další důvod, proč je zranitelná:

  • slunce, mráz, srážky;
  • znečištění životního prostředí;
  • špatné návyky;
  • nedostatečný pitný režim;
  • nevyvážená výživa.

Kůže může být také suchá kvůli některým kožním onemocněním, které je nutné řešit pouze pod dohledem dermatologa.

ČTĚTE VÍCE
Jak nosit sobolí kožich?

Je tu ale ještě jeden důležitý faktor, ne vždy se s ním počítá, totiž že suché pleti chybí vitamíny.

Jaké vitamíny chybí pro suchou pokožku?

Je obtížné jednoznačně odpovědět, který konkrétní vitamín chybí suché pokožce, protože může jít o celý komplex:

  • vitamín A,
  • Vitamin C
  • vitamín E,
  • panthenol (vitamín B5),
  • biotin (vitamín B7) atd.

Pokud jsou například v koutcích úst kapsy ve formě sucha a mikroskopických prasklin, pak je s největší pravděpodobností problémem nedostatek vitamínů A a E. Drsná a suchá kůže také naznačuje jejich nedostatek. Zejména na patách a loktech, často na pažích, dlaních a prstech.

Ale bez příslušných testů, které může předepsat pouze lékař, nelze určit přesnou příčinu, stejně jako to, co v těle chybí, pokud je pokožka suchá.

Jaké vitamíny jsou dobré pro suchou pokožku?

Ženy si často lámou hlavu nad tím, jaké vitamíny jim chybí, když jim vysychají ruce, nebo zda existují vitamíny na loupání kůže – škála takových otázek je poměrně široká. Univerzální odpověď neexistuje. Problém může souviset s věkem a hormonálními změnami v těhotenství či menopauze, nebo se může jednat o reakci na náročné klimatické podmínky či na používání příliš agresivních domácích chemikálií. Mnoho lidí si myslí, že problém lze vyřešit pomocí vitamínů na zvlhčení pokožky. A je v tom kus pravdy. Problém se ale většinou řeší ve všech směrech – zevnitř i zvenčí. Rozhodnutí konkrétně ve vašem případě, včetně toho, které vitamíny musíte užívat na suchou pokožku, může navrhnout odborník po vyšetření, řadě studií a testů. Obvykle nemluvíme o žádném vitaminu a nejen o perorálním podávání. Kromě toho stojí za zvážení péče pomocí kosmetiky.

vitamin A

Tento vitamín má několik forem nazývaných retinoidy. Vitamin A pomáhá hydratovat a vyrovnávat tón a texturu pokožky, chrání ji před poškozením sluncem, posiluje ji a zvyšuje její hustotu. Tento vitamín je také aktivně zaváděn do produktů pro boj s vráskami – hlubokými i malými.

vitamin C

Má schopnost zachycovat a neutralizovat volné radikály a je právem považován za silný antioxidant. Proto je často součástí produktů péče proti stárnutí. Ale to není celá jeho zásluha. Podporuje také syntézu kolagenu, snižuje pigmentaci, neutralizuje negativní účinky ultrafialového záření, zvyšuje ochranné funkce pokožky, je známý svým protizánětlivým účinkem a napomáhá k hladší pleti.

Vitamin E

Vědecký název je „tokoferol“. Mnozí to nazývají vitamínem mládí a krásy. A není to náhoda, protože jeho pozitivní účinek nelze přeceňovat – seznam výhod je působivý:

  • podílí se na obnově buněk,
  • chrání před ultrafialovým zářením,
  • pomáhá zjemňovat a vyhlazovat pokožku,
  • zpomaluje vznik vrásek,
  • udržuje integritu ochranného pláště pokožky,
  • zlepšuje „dýchání pokožky“,
  • Pomáhá udržovat optimální úroveň vlhkosti.
ČTĚTE VÍCE
Lze toner použít na odbarvené vlasy?

Pokud tedy mluvíme o vitamínech pro suchou pokožku pro ženy, tokoferol je univerzální voják. Tento antioxidant se aktivně používá v produktech pro suchou pokožku, stejně jako pro pokožku se změnami souvisejícími s věkem, po spálení sluncem, pro zjemnění, péči o rty a ve speciální tělové kosmetice.

Není možné s jistotou říci, jaké vitamíny potřebujete pro vaši pokožku obličeje, abyste bojovali proti suchu, ale k odstranění nedostatku tokoferolu vám doporučujeme věnovat pozornost rostlinným olejům a zejména oleji z pšeničných klíčků: je obzvláště bohatý na vitamín E.

Vitamin B5

Panthenol (a to je vitamín B5 nebo kyselina pantotenová) má celou řadu účinků:

  • pomáhá obnovit a posílit epidermis,
  • zvyšuje hydrataci pokožky,
  • ovlivňuje mnoho procesů syntézy a obnovy,
  • má pozitivní vliv na stav vlasů a nehtů.

Produkty s obsahem panthenolu jsou určeny k hojení ran a popálenin, je součástí změkčujících a hydratačních krémů. Lidé obvykle nepociťují nedostatek, protože vitamín B5 se nachází téměř ve všech potravinách, zejména v mase a mléce.

Vitamin B7

Biotin, vitamín H nebo, jak se někdy říká, koenzym R, to vše jsou názvy pro vitamín B7. Stav hydrolipidového pláště závisí na jeho množství. Je nezbytný pro syntézu mastných kyselin a lipidů v kůži. Bez něj ztrácí schopnost bránit se. Objevuje se suchost, matnost, loupání, kůže se stává tenkou a suchou i na prstech a postupem času začíná loupání a svědění nejen na těle, ale také na pokožce obličeje.

Biotin je tedy jednou z těch látek, které vrhají světlo na otázku „Který nedostatek vitamínů způsobuje suchou pokožku?

Nedostatek můžete nahradit jídlem. Hodně vitamínu B7 je v játrech, pivovarských kvasnicích a některých druzích řas. Mezi jeho zdroje patří také ořechy, houby, květák a brokolice. Tak to je přesně ten vitamín vhodný pro hydrataci pokožky zevnitř.

Jak kompenzovat nedostatek vitamínů pro suchou a šupinatou pokožku

Když je vaše pokožka suchá a šupinatá, chcete vědět, jaké vitamíny užívat a co aplikovat na pokožku, abyste situaci napravili. V této situaci je nutné jednat v několika směrech najednou:

  • přehodnoťte svůj jídelníček a jídelníček,
  • Poraďte se se svým lékařem o možnosti užívání vitamínových doplňků,
  • vzít v úvahu problém při výběru kosmetiky.

Vyvážená výživa

Vyvážená strava není jen o konzumaci malých jídel během dne a dostatečném množství vody. Je důležité zahrnout do denního menu:

  • dostatečné množství vody – zapamatujte si vzorec 30 g na kilogram tělesné hmotnosti. Ale stále stojí za to zvážit roční období, fyzickou aktivitu a stávající zdravotní problémy;
  • potraviny bohaté na mastné kyseliny – rostlinné oleje, včetně lněného semínka, které je považováno za šampióna v jejich obsahu. Navíc obsahuje vitamín E a mnoho dalších mikroelementů jako zinek, železo atd. Salátem, listovým i zeleninovým, můžete dochutit pokrmy, přidat do kaše, vypít ráno před snídaní a semínka použít jako dochucovadlo jakékoli pokrmy a dokonce i pečení. Nezapomínejte na ryby: kromě omega-3 obsahuje spoustu vitamínů a také železo, zinek a selen, které zajišťují hladkost pokožky;
  • Jednou z důležitých živin pro suchou pokožku, která je prospěšná pro dospělé i děti, jsou mononenasycené mastné kyseliny. Nejlepší možností je jíst avokádo ráno. Pokud ovocnou dužinu přeměníte na pastu a přidáte citronovou šťávu, získáte zdravou a chutnou pomazánku na tousty s vejcem a červenou rybou. Mimochodem, pokud i váš muž pozoruje známky suché pokožky a hledá vitamíny k vyřešení problému, pak je snídaně s avokádem se všemi prospěšnými látkami, které obsahuje, výbornou prevencí;
  • vejce. Bílek a žloutek v nich se liší svými prospěšnými vlastnostmi, ale vzájemně se doplňují. První obsahuje mnoho esenciálních aminokyselin a žloutek je prostě dar z nebes pro suchou pokožku, protože obsahuje vitamíny A, skupinu B, biotin a kyselinu listovou. Míchaná vejce, omeleta nebo jen vařené vejce – tyto produkty vařením neztrácejí své vlastnosti a vlastnosti;
  • barevné ovoce a zelenina. Radíme vám zaměřit se na oranžové plody – obsahují hodně betakarotenu, který přímo souvisí se syntézou vitaminu A a celkově prospívá pleti. Zařaďte do jídelníčku dýni, mrkev, rakytník, oranžová rajčata, ale i žluté maliny a květy cukety;
  • zeleň. Zkuste každý den jíst salát, kopr, petržel, koriandr a celer. Obsahují mnoho vitamínů a antioxidantů, které chrání pokožku před vysušením;
  • červené maso. Kromě bílkovin obsahuje vše potřebné pro hydrataci pokožky a její ochranu před stárnutím a vysušením: aminokyseliny, vitamíny, minerály, makro- a mikroprvky.
ČTĚTE VÍCE
Jak obočí změní člověka?

Vitamínové doplňky

Výživové doplňky jsou další možností, kterou ženy využívají, když hledají odpověď na hlavní otázku: jaké vitamíny mám užívat, když mám suchou pokožku? Doporučujeme nejednat na vlastní pěst, nejlepší řešení vám navrhne dermatolog. Na základě rozboru stavu pokožky a vašeho popisu problému a případně testů rozhodne, který nedostatek vitaminu je třeba doplnit.

Kosmetické výrobky

Vnějším vlivem je i boj se suchou pokožkou. Mezi nejpoužívanější patří:

  • vitamíny E, C, skupina B, H;
  • kyselina hyaluronová;
  • panthenol;
  • bambucké máslo;
  • Olej z pšeničných klíčků;
  • kyselina listová;
  • močovina;
  • alantoin atd.

Pečující produkty La Roche-Posay pro suchou pokožku obličeje a těla

Jedním z řešení je doplnění nedostatků vitamínů suché pokožce prostřednictvím jídla, změn životního stylu a vitamínových doplňků. Stejně důležité je pomoci jí vyrovnat se s negativními projevy suchosti s kompetentní péčí. A její součástí by měly být produkty nejen na obličej.