Prvním krokem ke štíhlosti je vzdát se vysoce kalorických potravin. To je důvod, proč většina diet na hubnutí vylučuje vysokotučné arašídové máslo. Vědci ale tvrdí, že tento chutný produkt urychluje proces hubnutí. Obohacuje tělo o bílkoviny a vytváří dlouhotrvající pocit plnosti.

Potlačením chuti k jídlu pomáhá arašídové máslo snížit příjem kalorií, což postupně vede ke snížení hmotnosti. Ale přemíra ořechových pamlsků přispívá k rychlému nárůstu hmotnosti. Pro nalezení „zlatého středu“ je důležité znát vlastnosti a normy pro používání produktu.

Arašídové máslo: konzumuje se při hubnutí?

Vědecká studie provedená v roce 2018 European Journal of Nutrition zjistila, že arašídové máslo zpomaluje přibírání na váze. Experimentu se zúčastnilo 375 tisíc dospělých, kteří pravidelně jedli arašídy a arašídové máslo. Během pěti let přibrali méně než lidé, kteří ořechy nejedli, a mnozí dokonce zhubli.

Vědci připisují tyto výsledky čtyřem faktorům:

  • Arašídové máslo obsahuje mastné kyseliny, které urychlují metabolismus bílkovin a tuků.
  • Vláknina, na kterou jsou arašídy bohaté, stimuluje trávicí trakt a zabraňuje zácpě.
  • Pro trávení rostlinných bílkovin tělo spaluje tukovou tkáň.
  • Produkt obsahuje mnoho látek, které zlepšují metabolismus – vitamíny B a E, hořčík, draslík a měď.

Pro dietu je vhodné pouze přírodní arašídové máslo. Měl by být připraven bez cukru, soli a rostlinných olejů. Všechny druhy dezertů s přídavkem kakaa, sušeného ovoce a medu musí být vyloučeny.

Těstoviny se sníženým obsahem tuku se pro program na hubnutí nedoporučují. Jeho obsah kalorií není o mnoho nižší než u běžného produktu, ale obsah cenných mastných kyselin je mnohem nižší.

Energetická hodnota arašídového másla

Tento zdravý produkt má bohaté složení vitamínů a minerálů. To zahrnuje:

  • Hořčík. Tento stopový prvek se podílí na 300 biochemických procesech v těle. Je nezbytný pro zdravý nervový systém, hustotu kostí a správný metabolismus.
  • Fosfor. Podílí se na tvorbě zdravých buněk, posiluje kosti a pomáhá produkovat energii.
  • Zinek. Podporuje imunitní a reprodukční systém, podporuje syntézu bílkovin.
  • Niacin. Zlepšuje trávení a funkce nervového systému.
  • Vitamín B6. Produkuje enzymy a podporuje zdraví srdce a imunitního systému.

50 % objemu arašídového másla tvoří tuk, zastoupený mono- a polynenasycenými mastnými kyselinami. Tyto látky regulují metabolismus tuků a zabraňují rozvoji cukrovky a kardiovaskulárních chorob. Bílkoviny a sacharidy tvoří každý 22 % objemu produktu, zbytek pochází z vlákniny a vody.

ČTĚTE VÍCE
Je možné korzetem narovnat páteř?

Přes všechny potenciální přínosy pro zdraví je arašídové máslo kalorické – 588 kcal na 100 g. Ke spálení tohoto množství kalorií budete muset chodit déle než 2 hodiny nebo jezdit na kole 1,5 hodiny.

Glykemický index arašídového másla

Pro lidi s diagnostikovanou cukrovkou nebo s predispozicí k tomuto onemocnění je důležitý glykemický index (GI) potravin. Jedná se o číslo na stupnici 100, které ukazuje, jak moc vám stoupne hladina cukru v krvi po požití konkrétního jídla. Index nižší než 55 je považován za nízký a více než 70 je považován za vysoký.

Potraviny s nízkým glykemickým indexem se v těle vstřebávají pomaleji, což znamená, že nemají silný vliv na hladinu inzulínu. Naopak potraviny s vysokým GI způsobují prudké výkyvy hladiny cukru v krvi. Potraviny s nízkým GI, jako je ovoce, zelenina, celozrnné výrobky, mléčné výrobky a arašídové máslo, mohou pomoci stabilizovat hladinu cukru v krvi.

Arašídové máslo má velmi nízký glykemický index 14. Díky tomu přípravek pomáhá stabilizovat hladinu krevního cukru a inzulínu. To je důležité i pro lidi v dobrém zdravotním stavu, protože podporuje normální činnost srdce, snižuje chuť k jídlu a podporuje hubnutí.

Pokud budete jíst arašídy s potravinami s vysokým GI, hladina cukru v krvi se zvýší méně prudce. Mnohem zdravější je ale jíst těstoviny s potravinami, které mají nízký glykemický index – syrovou zeleninou a celozrnným pečivem.

Optimální množství pro denní stravu

Vzhledem k tomu, že arašídové máslo je vysoce kalorický produkt, musí být konzumováno přísně podle norem, zejména pokud chcete zhubnout. Odborníci na výživu vypočítali denní porci pro dospělého – 2 polévkové lžíce. Ale i tento malý objem obsahuje 190 kalorií, z nichž 144 kalorií pochází z tuku.

Nutriční rozdělení porce arašídového másla je následující:

  • proteiny – 17 g;
  • sacharidy – 12 g;
  • nenasycené tuky – 33 g;
  • vláknina – 3 g.

Dvě lžíce arašídového másla obsahují téměř šestinu bílkovin, které dospělý potřebuje za den, a polovinu denní potřeby tuků pro dospělého.

Abyste z arašídového másla nepřibírali, doporučuje se ho jíst k snídani. Poté, co člověk přijal ráno velký přísun živin, nepotřebuje svačiny až do oběda. Pomalé trávení arašídových proteinů urychluje spalování tukové hmoty.

ČTĚTE VÍCE
Jak se jmenuje skotský národní kroj?

Pro ty, kteří těžce snášejí dietní omezení, rozdělte denní porci do více dávek – půl polévkové lžíce na snídani a oběd a lžičku na odpolední svačinu. Bohatá ořechová chuť pasty činí dietní pokrmy chutnějšími.

Možná omezení

Arašídové máslo může za určitých zdravotních podmínek poškodit tělo. První kontraindikací je alergie na arašídy. Je považován za nejběžnější na Zemi, protože se vyskytuje u 1 % lidí.

Pravidelné překračování denní dávky přípravku vede k nežádoucím účinkům. Mezi nimi:

  • zvýšený cholesterol;
  • krevní sraženiny v tepnách;
  • nadměrný přírůstek hmotnosti.

Dlouhodobé zneužívání arašídového másla způsobuje celkové záněty organismu. Vyjadřuje se pocitem neustálé únavy, akné a rýmy. Nadbytek arašídového másla škodí zejména chronickým onemocněním ledvin, jater a trávicího traktu.

Potenciální nebezpečí pochází z aflatoxinu, plísně, která se vyvíjí v jádrech arašídů. Při pravidelném požívání způsobuje rakovinu jater a opoždění vývoje u dětí. Pražením ořechů se plíseň ničí. Abyste minimalizovali riziko, musíte si vybrat zubní pastu vyrobenou z organických arašídů.

Kvalitní arašídové máslo z Royal Forest

V prodejně Royal Forest je prezentován vzorek přírodního produktu, který urychluje hubnutí. Jedná se o pastu vyrobenou z bio arašídů, bez použití GMO nebo umělých přísad. Obsahuje jedinou složku – nasucho pražené arašídy.

Absence soli, cukru a rostlinných olejů dělá z arašídového másla Royal Forest ideální produkt pro program hubnutí. Díky vysokému obsahu bílkovin vás těstoviny udrží po dlouhou dobu syté a pomohou vyhnout se přejídání.

Jasná ořechová chuť a jemná textura produktu se hodí k chlebu, cereáliím a tvarohu. Během hubnutí jej lze konzumovat s nízkokalorickými potravinami – plátky jablek, celerové tyčinky, celozrnné pečivo.

– Arašídové máslo je sladká a slaná směs, která se obvykle skládá z mletých, vyloupaných a pražených ořechů, rostlinného oleje, cukru a soli. Na pultech obchodů najdete také těstoviny, které obsahují čokoládu, a samozřejmě obsah kalorií takového produktu bude mnohem vyšší. Arašídové máslo může někdy obsahovat drcené kousky arašídů a běžně se označuje jako křupavé máslo. Některé druhy past obsahují řepkový nebo bavlníkový olej.

Arašídy samy o sobě mají bohaté vitamínové a minerální složení. Arašídové máslo má vysoký obsah hořčíku, zinku, mědi, železa, sodíku, fosforu a draslíku. Vápník a selen jsou v pastě přítomny v menším množství.

ČTĚTE VÍCE
Proč byste si měli koupit džíny o číslo menší?

Užitečné vlastnosti arašídového másla

Užitečné pro krásu vlasů a nehtů. Vitamín B2, kterému se také říká „vitamín krásy“, pomáhá zlepšovat celkový stav pokožky, sliznic, nehtů a vlasů, a je proto zvláště důležitý pro ženy. Vitamín B5 se nazývá léčivý vitamín, pomáhá obnovit celistvost kožní tkáně prostřednictvím aktivní produkce buněčné energie. Pravidelná konzumace tohoto vitaminu podporuje rychlejší hojení ran a popálenin. Kromě toho má pozitivní vliv na vidění.

Pomáhá normalizovat krevní tlak. Vitamin B3 (niacin) je zodpovědný za stimulaci syntézy bílkovin a tuků, přispívá k produkci energie z potravy. Kromě toho vitamin B3 pomáhá normalizovat hladinu žilního a krevního tlaku a také stimuluje kardiovaskulární systém. A díky vysokému obsahu minerálních látek – hořčíku, mědi, niacinu – podporují arašídy zdraví srdce. Vitamin B5 v pastě navíc snižuje hladinu „špatného“ cholesterolu.

Na zdraví. Vitamin B8 je v podstatě přírodní antidepresivum, které má pozitivní vliv na nervový systém. Příjemný bonus: stejný vitamín podporuje hubnutí a podílí se na regulaci hladiny cholesterolu, chrání tělo před aterosklerózou.

Vitamin B9 (kyselina listová) se také nazývá „vitamín dobré nálady“, protože je to, co tělo potřebuje k produkci serotoninu, „hormonu štěstí“. Pomáhá zmírňovat menopauzu a nervové poruchy.

Pomáhá udržet váhu pod kontrolou. Paradoxní, ale pravdivé: s vysokým obsahem kalorií může být přírodní arašídové máslo součástí jídelníčku pro ty, kteří chtějí zhubnout. Pointou je vysoký obsah vlákniny, která aktivuje trávicí trakt a dlouhodobě udržuje pocit plnosti, a zdravé tuky, které podporují hubnutí.

Arašídové máslo je zdraví škodlivé

Jako každý jiný produkt, i ten nejzdravější, má arašídové máslo řadu vedlejších účinků a kontraindikací.

  • Začněme tím, že arašídy jsou velmi silným alergenem, a proto s nimi musí být opatrní ti, kteří jsou náchylní k alergickým reakcím.
  • Kromě toho nezapomeňte, že arašídové máslo je velmi kalorický produkt. Lidé s poruchami metabolismu a obezitou by jej měli zařadit do svého jídelníčku po konzultaci s lékařem a v malém množství (ne více než 20–30 g denně, s ohledem na celkový obsah kalorií v jídelníčku). Arašídové máslo může být také těžko stravitelné pro lidi se zažívacími problémy.
  • Ženy během těhotenství by také měly konzumovat arašídové máslo opatrně.
ČTĚTE VÍCE
Kde se vyrábí Schwarzkopf?

Míra spotřeby arašídového másla

Pro většinu dospělých a zdravých lidí neexistuje žádný stanovený limit na množství arašídového másla, které lze sníst za den nebo najednou. Nicméně, stejně jako jakýkoli jiný vysoce kalorický produkt, byste se neměli nechat příliš unést arašídovým máslem.

Obvykle je doporučená porce arašídového másla asi dvě polévkové lžíce (tj. přibližně 30–40 g) denně. Toto množství pochoutky stačí přidat do sendviče nebo použít v jakémkoli receptu na dezert.

Důležité je také zvážit vaše individuální potřeby a doporučení vašeho lékaře nebo výživového poradce. Pokud trpíte jakýmkoli zdravotním stavem souvisejícím s nadváhou, vysokým cholesterolem nebo poruchami trávení, měli byste se poradit s odborníkem, abyste obdrželi individuální doporučení.

Jak vybrat a uložit arašídové máslo

Při výběru kvalitního arašídového másla se doporučuje věnovat pozornost následujícím faktorům:

Složení. Zkontrolujte přísady ve vašem arašídovém másle, abyste se ujistili, že obsahuje pouze arašídy a možná malé množství soli nebo cukru. Vyhýbejte se potravinám obsahujícím trans-tuky, konzervační látky nebo jiné umělé přísady.

Typ Arašídové máslo může být solené nebo nesolené, s přidaným cukrem nebo bez něj a s různým stupněm pražení ořechů. Vyberte si typ, který nejlépe vyhovuje vašemu tělu (s přihlédnutím k vašim chuťovým preferencím a stravovacím potřebám).

Kvalita. Kupte si arašídové máslo od spolehlivých výrobců nebo důvěryhodných značek, abyste si byli jisti kvalitou produktu. Věnujte pozornost datu výroby a expiraci.

Skladování Arašídové máslo skladujte na chladném a suchém místě, aby se nezkazilo. Po otevření sklenice se doporučuje skladovat v lednici a pastu spotřebovat dle označení na obalu.

Arašídové máslo při vaření

Arašídové máslo je oblíbenou přísadou při vaření a lze jej použít do různých pokrmů. Přidává se do omáček, dresinků, marinád, polévek a salátů, používá se také do pečiva a dezertů.

Arašídové máslo je často základem pro přípravu asijské arašídové omáčky a lze z něj připravit i exotická jídla, jako je thajský salát, nudle nebo kari. Pro vytvoření dokonalé omáčky z arašídového másla ji jednoduše smíchejte se sójovou omáčkou, rýžovým octem, medem, česnekem a zázvorem.

Arašídové máslo lze v některých receptech použít i jako náhradu másla. Dodává pokrmům bohatou, ořechovou chuť a texturu. Arašídové máslo můžete přidat například do omáčky na těstoviny nebo ho použít jako olej na smažení masa nebo zeleniny.

ČTĚTE VÍCE
Jak se nazývají rysy obličeje?

Nezapomeňte na sladkosti. Arašídové máslo lze použít k výrobě různých dezertů, jako jsou sušenky z arašídového másla, sušenky nebo koláče. Dodává dezertům zajímavou oříškovou chuť a krémovou texturu.

Sledujte novinky, přihlaste se k odběru newsletteru.

Při citování tohoto materiálu je vyžadován aktivní odkaz na zdroj.

  • Výhody a ublížení
  • arašídové máslo