Kolagen je jedním z nejoblíbenějších a nejdiskutovanějších doplňků stravy, který se používá ke zlepšení stavu pokožky, nehtů a vlasů a v boji proti vráskám. Tím jeho přínosy pro tělo nekončí.

  • Proč je kolagen pro naše tělo důležitý?
  • Jak se nedostatek kolagenu projevuje na těle?
  • Jak zjistit nedostatek kolagenu v těle?
  • Jak kompenzovat nedostatek kolagenu v těle?
  • Jak vybrat správný doplněk kolagenu?
  • Jak správně kolagen užívat?

Proč je kolagen pro naše tělo důležitý?

Zpomalení času, prodloužení mládí a zdraví těla je snem ne-li všech, tak většiny z nás. Ve snaze o to se snažíme vést aktivní životní styl, jíst správně, pilně dodržovat režim a někteří se uchylují k drahé kosmetice a salonním procedurám.

Veškeré úsilí ztrácí smysl, pokud tělo nedostává dostatek potřebných látek. Banální a dobře známý fakt: krása a zdraví začínají zevnitř.

Jednou z jeho složek je kolagen, důležitý strukturální protein. Právě on se podílí na tvorbě všech pojivových tkání v těle – od kůže, vlasů a nehtů až po kosti, svaly, šlachy a vazy.

Kromě toho má látka pozitivní vliv na trávení: posiluje sliznici trávicího traktu, zabraňuje pronikání škodlivých látek ze střev do krve, což zase chrání tělo před zánětlivými procesy a alergickými reakcemi. Proto je kolagen stejně důležitý pro ženy i muže.

Jak se nedostatek kolagenu projevuje na těle?

S věkem se zásoby přirozeného kolagenu vyčerpávají a po 25–30 letech se jeho přirozená syntéza v těle výrazně zpomaluje.

Kromě přirozených změn souvisejících s věkem má na jeho redukci vliv i životní styl člověka: nezdravá strava s vysokým obsahem cukru a nízkým obsahem bílkovin, špatné návyky, nedostatek spánku, špatné životní prostředí, stres a nedostatek fyzické aktivity.

V důsledku toho se objevují první známky stárnutí: kůže se stává tenčí, méně pevnou a elastickou, objevují se vrásky, snižuje se pohyblivost kloubů a pevnost kostí.

Jak zjistit nedostatek kolagenu v těle?

Sladkého pečiva z oblíbené kavárny, pátečních setkání s přáteli a další zábavy není vůbec nutné vzdávat se. Mnohem důležitější je nedostatek kolagenu v těle včas rozpoznat a kompenzovat jeho nedostatek.

  • Jednak ji lze určit vizuálně: pokles kožního turgoru, tedy její pružnosti a pevnosti, olupování a suchost, lámavost a zhoršení růstu nehtů nebo vznik kazu při pravidelné a pečlivé péči o chrup.
  • Za druhé, nedostatek kolagenu může být signalizován svalovou slabostí, bolestmi kloubů, rozmazaným viděním a zvýšenou únavou.
ČTĚTE VÍCE
Jaké jsou výhody králičího masa?

Jak kompenzovat nedostatek kolagenu v těle?

Pro začátek se poraďte s lékařem a absolvujte příslušné testy. Pokud u vás odborník objeví několik příznaků, znamená to, že vaše tělo potřebuje podporu. Nejviditelnějším způsobem je výběr správné stravy. Pozor si dejte na hovězí, kuřecí maso, vejce, ryby nebo mořské plody – to jsou potraviny, které obsahují nejvíce kolagenu.

Kromě toho nezapomínejte na ovoce, zeleninu a ořechy. Tyto produkty samozřejmě kolagen samotný neobsahují, ale dokážou stimulovat jeho tvorbu.

Není vždy jednoduché držet se předem vybraného jídelníčku. Přírodní kolagen je navíc tělem mnohem hůře vstřebatelný, protože k tomu potřebuje vynaložit velké úsilí, aby rozložil řetězce aminokyselin. Proto se dnes mnozí odborníci shodují, že výživové doplňky s tímto proteinem fungují mnohem efektivněji.

Jak vybrat správný doplněk kolagenu?

Při nákupu doplňku je první věcí, kterou je třeba zvážit, typ kolagenu. Kolagen typu I a III se doporučuje používat – jako nejnutnější. První typ se podílí na tvorbě kůže, zubů, cév a druhý podporuje svalovou strukturu, vnitřní orgány a velké tepny.

Za nejúčinnější a lehce stravitelný je považován mořský kolagen, který se získává z kostí, kůže a rybích šupin. Živočišné zdroje se získávají z kůží, chrupavek, kostí skotu a prasat. Poskytují stejnou sadu aminokyselin a složení, ale jsou méně absorbovány.

Mořský a živočišný kolagen slouží různým účelům. Pro hladkou, elastickou a napnutou pokožku zvolte první typ. Druhý je vhodný pro udržení zdravých kostí, kloubů a pojivové tkáně.

Za druhé, věnujte pozornost tvaru kolagenu. Nejlepší možností je hydrolyzovaný nebo peptidový kolagen, to znamená, že prošel speciálním zpracováním, díky kterému jsou velké řetězce aminokyselin rozděleny na kratší řetězce, což zlepšuje biologickou dostupnost a stravitelnost doplňku tělem.

Měli byste si přečíst složení a vyhnout se v něm maltodextrinu a sukralóze a také si prostudovat stupeň čištění kolagenu.

Jak správně kolagen užívat?

Dnes lze kolagen zakoupit v různých formách – od kapslí, tablet a tekutých variant až po hotové koktejly, ale nejpohodlnější variantou je prášek. Může být přidán do vody nebo vašeho oblíbeného nápoje – v této formě se protein lépe vstřebává a jeho vstřebávání z gastrointestinálního traktu začíná asi za 30 minut.

ČTĚTE VÍCE
Jak dlouho trvá udělat manikúru s povlakem?

Důležité pravidlo: Pro dosažení maximálního účinku je třeba kolagen užívat nalačno, asi půl hodiny před jídlem. Nejlepší je to udělat ráno nebo večer: nejen doplníme nedostatek bílkovin, ale také pomůžeme střevům zotavit se.

Kolagen se navíc doporučuje konzumovat odděleně od bílkovinných potravin a pro zlepšení jeho účinnosti a vstřebávání v těle se doporučuje užívat ho společně s vitamínem C.

Kolagen je nepostradatelným „stavebním“ prvkem našeho těla, jehož nedostatek může vést k nepříjemným následkům. Abyste se tomu vyhnuli, měli byste pečlivěji sledovat svůj zdravotní stav a při prvních známkách nedostatku přidat kolagen do svého jídelníčku ve formě suplementu podle předpisu lékaře.