Každý ví, že vysoké podpatky škodí nohám. Nejsou ale jediné, které poškozují chodidla a klouby. Jaké boty zvolit, abyste se vyhnuli zdravotním problémům?

Odpovídá náš odborník – vedoucí Centra pro chirurgii nohou a kotníků Městské klinické nemocnice č. 17 moskevského ministerstva zdravotnictví.

Armen Petrosjan
traumatolog-ortoped

Je důležité, aby konstrukce boty zajišťovala správné postavení nohy a biomechaniku chůze. V tomto ohledu je důležitá každá část boty – pata (výška), podrážka (kvalitní), podpora nártu. Hlavním kritériem však je, že boty by měly být pohodlné, pevně sedět, ale neměly by mačkat nohu nebo na ní viset..

Lepší – z přírodních materiálů

Nejlepší možností jsou boty vyrobené z přírodních materiálů: kůže, semiš, nubuk, textil. To je důležité ani ne z hlediska zdraví nohou, ale pro prevenci plenkové vyrážky a plísňových onemocnění. Boty vyrobené z koženky neumožňují průchod vzduchu k nohám a narušují přirozenou výměnu tepla. Pokud si takové boty kupujete, ujistěte se, že alespoň podšívka je z pravé kůže nebo textilu.

Jaký by měl být plášť a pozadí?

Není vhodné vybírat boty s úzkou špičkou. Takové boty vedou k vytvoření bolestivého „buňku“ na palci u nohy (valgózní deformita). Jak rychle se objeví, závisí na dědičné predispozici. Někdo proto může takové boty nosit roky bez následků, u jiného se tato kost objeví během pár měsíců či roku.

Pata správných bot by měla být uzavřená. V tomto případě může být kulisa docela měkká, ale musí dobře držet tvar.

Montáž

Nekupujte si ráno boty ani holínky. K večeru vám nohy mírně otékají, takže vám mohou být boty příliš těsné. Při zkoušení si boty pečlivě prohlédněte. Ujistěte se, že neexistují žádné vnitřní švy, které by mohly poranit pokožku. Vyberte si boty s poměrně měkkou, flexibilní podrážkou. Mějte na paměti – čím silnější a tužší podrážka, tím hůře fungují vnitřní svaly chodidla. Ohněte boty v rukou a přibližte špičku k patě. Vysoce kvalitní boty budou mít podrážku, která se snadno ohne. Při chůzi byste měli špičku boty prsty lehce cítit, ale neopírat se o ni. Je dobré, když mají boty zabudované podpěry klenby – stélku nebo polostélku. Jejich úkolem je udržovat normální nožní klenbu a předcházet vzniku plochých nohou.

ČTĚTE VÍCE
Jaký je nejlepší krém pro novorozence?

O jehlových podpatcích, platformách a balerínkách

Nyní o podpatcích. Optimální výška podpatku by měla být od 2 do 6 cm.Vše vyšší nebo nižší škodí. Vysoké podpatky především velmi zvyšují zátěž chodidla, zejména přední části. Zároveň se naruší krevní oběh a sníží se možnost tlumení nárazů. Postupem času to může vést k artróze a artróze drobných kloubů nohy, příčně plochým nohám, problémům s kolenními klouby a páteří. Samozřejmě, pokud si přejete, můžete nosit jehlové boty a balerínky, ale neměli byste to dělat pořád.

Pokud jde o boty na platformě, ty samy o sobě nejsou pro nohy škodlivé. Pokud je ale pata o 2–6 cm vyšší než špička, mohou nastat problémy.

Pokud tato podmínka není splněna, při chůzi po plošině zůstávají vazy a svaly chodidla bez „práce“ a mohou se vyvinout ploché nohy. Boty s vysokou platformou (stejně jako jehlové podpatky) jsou navíc nebezpečné: snadno vám zvrtnou kotník.

Ploché boty (balerínky apod.) nejsou vhodné pro každodenní nošení. Špatně rozděluje zátěž na nohu. Plochá podrážka není schopna absorbovat nárazy paty na zem. To vede ke vzniku nekompetentních vazů, rozvoji nebo progresi plochých nohou a artróze kloubů nohou.

Pár slov o domácí obuvi

Doma můžete chodit v botách nebo naboso – podle toho, co je pro vás výhodnější. Domácí boty by ale také měly podporovat klenbu chodidla a fixovat zadní část chodidla. Proto je lepší, když je na malém podpatku (pantofle s plochou podrážkou jsou špatnou volbou). Nejdůležitější je ale dodržovat klidový režim a nepřetěžovat nohy. Pokud jste udělali nějakou práci a dlouho stáli, dopřejte nohám odpočinek – lehněte si, uvolněte zátěž. Večer, když přijdete z práce, promasírujte si chodidla nebo proveďte jednoduché cviky (například kotouly od paty k prstům, prohýbání a prodlužování prstů).

Jak udržet nohy zdravé

  • Noste pohodlné boty s nízkým, stabilním podpatkem. Pokud je to možné, střídejte boty s podpatky různé výšky (například 2 a 4 cm). To vám pomůže trénovat nohu.
  • Vyberte si správnou obuv pro každý konkrétní účel. To platí zejména pro sportovní aktivity. Chcete-li například běhat po rovné hladké silnici, potřebujete tenisky s měkkou drážkovanou podrážkou. A pro běh v parcích s polními cestami noste boty s tvrdou podrážkou s cvočky nebo texturou.
  • V případě potřeby použijte ortézu. Ale pamatujte, že žádné dvě nohy nejsou stejné. Nemůže tedy existovat ani univerzální vložka. „Správné“ vložky jsou individuální, ortopedické, zakoupené po konzultaci se zkušeným ortopedickým traumatologem.
  • Choďte častěji na nerovném povrchu naboso. To je nezbytné, aby svaly a vazy nohy získaly potřebné zatížení. Nejčastěji máme pod nohama jen hladký asfalt a hladké podlahy. Bez zátěže začnou svaly a vazy chodidel „línit“ a časem atrofovat. V létě choďte naboso po trávě nebo oblázcích na břehu moře. V chladném období můžete například chodit naboso po masážní podložce. Kupte si speciální podložku s povrchem z tvrdého mořského oblázku, s dřevěnými nebo gumovými hroty různé tloušťky, hustoty a výšky.
ČTĚTE VÍCE
Které brýle vyšly z módy?

Při citování tohoto materiálu aktivní odkaz na zdroj požadováno.

Buďte první, kdo se dozví o nových materiálech Roskachestvo, přihlaste se k odběru našeho newsletteru!