Člověk zpravidla vůbec nepřemýšlí nad tím, která poloha při spánku je považována za nejužitečnější a někdy ani neví, ve které z mnoha poloh obvykle usíná. Lékaři však říkají: správně zvolená poloha pro odpočinek je klíčem k dobrému zdraví a prevenci mnoha nemocí.

Pojďme zjistit, která póza má více výhod oproti ostatním, a také jaké klady a zápory jsou v každé z nich. Tyto informace vám pomohou podívat se na váš spánek jinak a vybrat si přesně takovou polohu, která vašemu tělu vyhovuje.

Poloha na zádech

Spánek na zádech je považován za nejpřirozenější a nejprospěšnější, a proto je lékaři doporučován. Právě v této poloze se člověk co nejvíce uvolní a jeho páteř je v rovnoměrné, pohodlné poloze, aniž by se kdekoli kroutila. V této pozici je člověk schopen maximalizovat svou sílu po celodenním cvičení.

Pokud trpíte pálením žáhy, pak by pro vás bylo ideální možností spát na zádech s mírně zvednutým čelem postele. Tato poloha zabrání stlačení žaludku a nedovolí kyselině stoupat do jícnu.
Spánek na zádech je také velmi prospěšný pro lidi se skoliózou a srdečními chorobami. Takový odpočinek je dobrý pro prevenci osteochondrózy a není divu, že pro prevenci vrásek!

Jde o to, že při ležení na zádech se váš obličej nedostane do kontaktu s polštářem, v důsledku čehož se na něm netvoří vrásky, vrásky a záhyby.

Jsou zde však i některé nuance. Tím hlavním je chrápání. Bohužel je člověk v této poloze náchylný k chrápání. Je to dáno tím, že v této poloze má čelist tendenci klesat, což narušuje správné dýchání. Lidé trpící bronchiálním astmatem nebo obstrukční plicní nemocí by proto neměli spát na zádech.

Nedoporučuje se spát v této poloze a těhotné ženy starší 20 týdnů . V této fázi je děloha již poměrně velká a v poloze na zádech je schopna stlačit dolní tepnu nastávající matky, což bude bránit krevnímu oběhu. Pro srdce se stává obtížnější pumpovat krev a nepohodlí je vystavena nejen matka, ale i její nenarozené dítě.

Jaký polštář si vybrat pro spaní na zádech?

Polštář by měl být středně vysoký a středně měkký. Je důležité, aby si podpírala hlavu, ale v žádném případě ji nezvedla příliš vysoko. Při výběru optimální výšky polštáře byste měli být velmi opatrní, protože pokud je váš polštář příliš vysoký, máte velkou šanci na rozvoj osteochondrózy, pokud je příliš plochý, povede to k narovnání krční lordózy.

ČTĚTE VÍCE
Jak správně masírovat prsa, když jsou napjatá?

Boční pozice

Toto je ideální póza pro těhotné ženy v jakékoli fázi těhotenství. Osoba ležící na boku také není náchylná k chrápání, protože dýchací cesty se v této poloze neuzavírají.

Když už mluvíme o výhodách takového spánku, je třeba provést rezervaci: je důležité vzít v úvahu přesně polohu, kterou zaujímáte při spánku na boku. Někdo si pevně přitiskne bradu k hrudníku, následkem čehož je krk přetížený, jiný si lehne tak, že jeho páteř získá zkroucený tvar.

Jednou z oblíbených poloh malých dětí je spánek na boku s prudce zahozenou hlavou. Buďte opatrní – tato poloha přispívá k vytvoření nesprávného skusu.

Pokud jde o embryonální polohu, je pro člověka nejpřirozenější a nejpříznivější, nicméně zde není vše tak hladké. Ležení na boku má negativní dopad na ženskou krásu. Mnoho vrásek se tvoří v dekoltu, krku a ramenou. Ale to bude mít obzvláště žalostný dopad na váš obličej.

Vleže na boku se objeví záhyb pod spodním víčkem, na hřbetu nosu, na tvářích u nosu. Všechny tyto drobné a nepostřehnutelné rýhy se nakonec promění v hluboké vrásky, které mylně považujeme za mimické. Tyto nedokonalosti se však objevují nikoli kvůli aktivní mimice, ale kvůli nesprávně zvolené poloze spánku.

Jak vybrat polštář na spaní na boku?

Správný polštář pro odpočinek na boku je svěží a hustý produkt. Ideální volbou je ortopedický polštář s podhlavníky k podpoře krčních obratlů. Správný polštář by měl vyplnit celý prostor od krku až po matraci, jinak se vám během spánku velmi napne krk a rozbolí vás hlava.

Poloha na břiše

Mnoho lékařů označuje tuto polohu za nejvíce nezdravou a nesprávnou. Při spánku na břiše je obličej zatlačen do polštáře a krk je v polozhrouceném stavu, díky čemuž dochází k sevření jedné z tepen a znatelně se zhoršuje prokrvení mozku.

Za zmínku stojí dýchání během spánku. V poloze na břiše dochází ke stlačení plic, které se při nádechu nemohou zcela otevřít. Do krve se dostává méně kyslíku a vaše srdce, místo aby si odpočinulo, pracuje tvrději.

Pokud máte osteochondrózu nebo aterosklerózu, ležení na břiše pro vás také není tou nejlepší volbou.

ČTĚTE VÍCE
Kdo se nehodí k Uggsovi?

Tlak na močový měchýř, ke kterému dochází při spánku na břiše, vám neumožní kvalitní spánek a neustálé stlačování hrudníku způsobí, že časem ztratí pružnost a atraktivitu.

Na obranu této polohy se však sluší říci, že v této poloze, stejně jako v poloze na boku, není člověk náchylný k chrápání. K tomu stojí za to dodat, že lidem se střevní kolikou a zvýšenou tvorbou plynu se doporučuje spát na břiše. Také vleže na břiše eliminujete stlačování ledvin, díky čemuž se tělo mnohem lépe a efektivněji čistí. Předpokládá se, že spánek na břiše vytváří příznivé podmínky pro narovnání meziobratlových chrupavek a doporučuje se také pro prevenci vředů a gastritidy.

Hlavním pravidlem je nespát na břiše s plným břichem.

Jak vybrat polštář na spaní na břiše?

Polštář na spaní na břiše by měl být měkký, elastický, co nejtenčí a plochý. Hlava by měla ležet rovně a křehké krční obratle by v žádném případě neměly být ohnuté.

Jak se ukázalo, každá poloha při spánku má své výhody i nevýhody. A pokud se cítíte pohodlně spát v té či oné poloze, nemusíte se hned znovu učit, jak usínat v jiné poloze.

Pokud se často převracíte z jedné strany na druhou a pak několikrát měníte polohy, které jsou vám příjemné, a to vám pomůže probudit se odpočatí, svěží a plní síly, pak důvěřujte svému tělu – neexistuje jediný jasný recept na zdraví pro všechny lidi zároveň. Pokud vás ráno netrápí bolest zad nebo šíje, netrpí svaly a nebolí hlava, opět to potvrzuje, že spíte přesně tak, jak to vaše tělo potřebuje.