Vědci stále častěji srovnávají závislost na cukru se závislostí na drogách. V nadměrném množství v nás sladkosti vyvolávají pocit euforie a dodávají nám další energii. Zkontrolujte, zda se pro vás cukr neproměnil v doping.

Když cukr vstoupí do krevního řečiště, centrální nervový systém přenáší impulsy do oblasti mozku zodpovědné za spokojenost a náklonnost. Zdá se, že co je na tom špatného? Opravdu často si chceme dopřát něco sladkého, když jsme z něčeho unavení nebo naštvaní. Kdo nejedl čokoládu, když má špatnou náladu nebo špatný románek?

Specialisté z francouzského Národního centra pro vědecký výzkum v Bordeaux však zveřejnili experimentální data, která dokazují, že cukr při pravidelné konzumaci ve velkých dávkách vyvolává závislost podobnou droze. A čím více sladkostí konzumujeme, tím více chceme a tím těžší je přestat.

Mluvíme samozřejmě pouze o rafinovaném cukru a rychlých sacharidech, které se nacházejí v sycených nápojích, balených džusech, bonbonech, sušenkách, zákuscích z obchodu a pečivu. Přírodní cukry (med, ovoce, stévie) a pomalé sacharidy (z celozrnných obilovin a zeleniny) tělo zpracovává na energii a prospívá mu.

Běžný cukr průmyslovým zpracováním ztrácí svou nutriční hodnotu a jeho zneužívání vede k závislosti, cukrovce a kardiovaskulárním onemocněním.

Stejně jako mnoho obsedantních poruch, závislost na cukru, pokud se neléčí, postupem času postupuje. Odborník na výživu Laurent Chevalier shrnuje tento fenomén větou: „Cukr vyžaduje cukr. Někdy začneme jíst stále více sladkostí, aniž bychom si to uvědomovali. Jednoduše posloucháme požadavky těla.

Vyzkoušej se. Zde jsou čtyři příznaky závislosti na cukru. Pokud alespoň jedno máte, měli byste se nad tím vážně zamyslet a začít si kontrolovat příjem sladkého.

1. Sladkosti vás uklidní

Zmrzlina pro povzbuzení na konci náročného dne, eclair pro zchlazení po hádce s vaším milovaným. Známé situace? Často se nejprve objeví psychická nebo emoční závislost na sladkém, která může vést až k té fyziologické. Ospravedlňujeme se, když sáhneme po 20. bonbonu: „Dneska byl špatný den. Potřebuji se nějak zbavit stresu a zítra půjdu na dietu.”

Nejde ale ani tak o ta kila navíc. Pokud jíte dezert, když jste unavení nebo ve špatné náladě, nebo žvýkáte čokoládu, když jste nervózní nebo se bojíte, je to alarmující příznak.

ČTĚTE VÍCE
Co na sebe v mínus 30 stupních?

Snažte se nejíst své emoce, nebo to alespoň udělejte užitečnějším způsobem. Dort dejte stranou, vezměte mrkev nebo jablko. Zdá se vám náhrada nerovnoměrná? Dort vás uklidní, ale mrkev ne, což znamená, že jste krůček od závislosti na cukru.

2. Cítíte potřebu sladkostí

I když je zde tenká hranice, neměli bychom si lásku k dobrému jídlu plést se závislostí na jídle. „Je důležité rozlišovat touhu od potřeby,“ vysvětluje Laurent Chevalier. Touha může zůstat neuspokojená, zatímco potřeba je z definice neovladatelná, ohýbá nás ke své vůli.

Není nic špatného, ​​když milujete například cheesecake a občas si ho objednáte v restauraci. Nebo si někdy zajděte do své oblíbené cukrárny pro jemné zákusky.

Je to jiný příběh, když nevíte, jak přestat a nemůžete přestat nebo odmítnout sladkosti, nezapomeňte si koupit dort, když jdete do obchodu, a nedokážete si představit večeři bez dezertu. Pro odborníka je základním ukazatelem závislosti nutkavá konzumace sladkých jídel.

3. Bez sladkostí cítíte úzkost

Toto chování je typické pro různé typy závislostí. Když další dávka není k dispozici, cítíte lehkou nervozitu, která postupně přechází v úzkost a podráždění. Jakmile je ale potřeba uspokojena, dobrá nálada se vrací.

4. Kompenzujete nedostatek cukru

Po snížení spotřeby sladkostí se mnoho lidí obrací k nezdravému jídlu – pizze, hamburgerům, chipsům atd. Tělo se snaží získat potěšení jinými způsoby. Je to podobné, jako když lidé, kteří přestanou kouřit, začnou jíst hodně cukroví nebo ořechů. V důsledku toho je jedna závislost nahrazena druhou.