Len je jednoletá rostlina z čeledi lnovitých, kterých je známo více než 200 druhů. V Rusku se vyskytuje 40 druhů lnu. Tato rostlina je na našem území známá již tisíce let. Jeho domovinou je ale Indie. Tam poprvé vznikla lněná látka, která je oblíbená dodnes. Len se pěstuje jako průmyslová plodina. Také len se pěstuje na záhonech a semena lnu se používají v lékařství.

Rčení, které se k nám dostalo: „Když zaseješ len, sklidíš zlato“, velmi dobře charakterizuje jeho význam v každodenním životě lidí. Lněná semínka jsou známá pro své léčivé vlastnosti. Používají se také při přípravě různých pokrmů. Z mouky ze lněných semínek můžete připravit lahodný chléb a mazanec, v postní dny je vždy nezbytný lněný olej.

Použití lnu

Lněná látka je vyrobena z lněných vláken, která se používá k šití kvalitních letních oděvů. Pěstuje se speciálně na polích, protože kořeny a stonek obsahují velké množství užitečných mikroelementů, které pak přecházejí do půdy. Len proto částečně slouží jako hnojivo, které zlepšuje strukturu půdy.

Lněná semena se používají v pekařském průmyslu. Semena se sypou na housky, přidávají se do muffinů, palačinek a koláčů a drcená se přidávají do některých druhů chleba. Semena najdeme také ve snídaňových cereáliích a energetických tyčinkách. Mletá lněná semínka lze přidávat do cereálií, polévek, jogurtů, salátů a omáček. Velmi chutné a zdravé jídlo je z tvarohu, bylinek, lněných semínek a to vše dochucené zakysanou smetanou.

Stavební sušicí oleje a barvy a laky se vyrábí ze semen lnu.

Ze semen se získává olej, který se používá k přípravě kosmetických krémů. Vyživující masky z lněných semínek jsou ideálním přípravkem pro péči o pokožku rukou, obličeje, krku a dekoltu. Takové masky vyhlazují pokožku, obnovují pevnost a pružnost, obnovují mládí a krásu.

Lněný olej se získává lisováním za studena a zbývající koláč se používá jako krmivo pro hospodářská zvířata. Takový odpad je považován za jeden z nejlepších přípravků na krmení. Nejprve naplňte koláč teplou vodou a počkejte, až se tam vytvoří hlen s pektiny.

Vůně taninu pocházející z lněných listů a lněného oleje nemá rád mandelinka bramborová. Proto se doporučuje sázet len ​​v blízkosti plodin, které jsou tímto broukem nejvíce poškozeny.

ČTĚTE VÍCE
Značka je houndstooth?

Doba použitelnosti lněných semínek

Všechny vlastnosti lněných semínek lze zachovat pouze správným skladováním.

Lněná semínka se prodávají celá i mletá. Celá lněná semínka se dobře skladují v látkových sáčcích. Tkanina umožňuje semenům „dýchat“ a poskytuje dobré větrání. V takových sáčcích na tmavém a chladném místě budou semena skladována nejdéle 1 rok. Pokud celá semena umístíte do vzduchotěsné nádoby a vložíte do lednice, lze je skladovat až 2 roky.

Na tmavém a chladném místě lze drcené lněné semínko po otevření balení skladovat nejdéle 6 týdnů. V lednici se tato doba prodlužuje na 6 měsíců. Rozdrcená semena mají tendenci mnohem rychleji oxidovat, a proto ztrácejí své prospěšné vlastnosti.

Pokud jste si koupili celá nebo drcená lněná semínka, měli byste je po otevření balení uchovávat v nádobě, v lednici, pokud možno ve vzduchotěsné nádobě.

Při skladování ve vzduchotěsné nádobě v chladničce lze celá lněná semínka skladovat až 2 roky. Mletá lněná semena lze za stejných podmínek skladování skladovat pouze po dobu 6 měsíců.

Jak si vybrat lněná semínka při nákupu

Při nákupu balíčku lněných semínek je třeba věnovat zvláštní pozornost samotnému obalu a datu spotřeby, které je na něm vytištěno. Každá forma (celá semínka nebo drcená) má své pro a proti.

Samotné semínko má velmi tvrdou skořápku a je velmi obtížné ho žvýkat, v tomto případě je lepší koupit drcené semínko. Samotný proces mletí se nezdá být problém, ale zabere spoustu času, takže mleté ​​semeno je stále pohodlnější.

Když přemýšlíte o trvanlivosti, mletá semena mají kratší trvanlivost. Může být skladován pouze asi 6-16 týdnů. Celé semeno bude skladováno po dobu 6-12 měsíců a při skladování v chladničce se doba zvyšuje na 1-2 roky. Možná byste o tom měli přemýšlet.

A přesto byste při výběru, nákupu lněného semene, měli věnovat pozornost následujícím bodům:

  • Datum vypršení platnosti. Lněné semínko by mělo být co nejčerstvější;
  • Balení. Samotný obal musí být zcela suchý, bez známek vlhkosti nebo poškození;
  • Pokud je obal vakuově uzavřen, bude velkým plusem koupit tento konkrétní produkt, protože lněná semínka byla skladována na polici při pokojové teplotě, což nemůže prodloužit trvanlivost.
  • Je lepší vybrat balíček s těmi lněnými semeny, která byla shromážděna a zabalena v roce sklizně.
ČTĚTE VÍCE
Co je dobré pro vaše paty?

Výhody lněných semínek

Lněná semínka jsou opravdu jedinečná. Obsahují současně tři skupiny látek: kyselinu alfa-linoleovou (rostlinné omega-3 mastné kyseliny), lignany a rozpustnou vlákninu („sliz“). Tuto sadu nenajdete u žádného jiného produktu.

Semena jsou hlavním zdrojem omega-3 mastných kyselin. Konzumace omega-3 tuků předchází srdečním onemocněním, mrtvici, lupusu, ekzému a revmatoidní artritidě a hraje ochrannou roli proti rakovině.

Lignany jsou unikátní polyfenoly. Kombinují výhody antioxidantů a vlákniny a mají také fytoestrogenní účinek. Jinými slovy, jedná se o přirozené rostlinné hormony.

Lněné semínko obsahuje lignany: 7krát více než sezamová semínka, 338krát více než slunečnicová semínka, 475krát více než kešu ořechy, 3200krát více než arašídy.

Lněná semínka obsahují rozpustnou a nerozpustnou vlákninu. Hlavní hodnota je ve vláknině rozpustné ve vodě. Je velmi pohodlný pro gastrointestinální trakt. Vláknina ve formě gelu je hlen, který zabraňuje příliš rychlému vyprazdňování žaludku do tenkého střeva. Tím se zlepšuje vstřebávání látek v tenkém střevě. Proto se této vlastnosti lněného semínka využívá při různých onemocněních trávicího systému.

Kyselina alfa-linolenová (ALA) pomáhá chránit cévy před zánětlivým poškozením a pomáhá normalizovat srdeční rytmus.

Pravidelná konzumace lněného semínka a oleje zvyšuje inzulínovou rezistenci. Co je to inzulínová rezistence? To je, když se tělo nedokáže vyrovnat se svými povinnostmi, což způsobí, že množství glukózy se znatelně zvýší. Inzulin je zodpovědný za hladinu cukru v krvi, což je důležité pro plné fungování všech systémů a orgánů. Semínka normalizuje hladinu cukru v krvi a snižuje cholesterol.

Škodí lněnému semínku

Prospěšné vlastnosti lněných semínek jsou četné, ale neměli byste konzumovat více než 1-2 polévkové lžíce semínek denně. Nedoporučuje se používat semena při onemocněních jater a střev, podezření na neprůchodnost střev, pankreatitidu a endometritidu. Někteří lékaři se také přiklánějí k zákazu používání lněných semínek těhotným ženám.

V každém případě byste měli omezit příjem na dvě polévkové lžíce lněného semínka denně. Někteří odborníci na výživu se ale domnívají, že 50 g je zcela bezpečná dávka. Ale když se nad tím zamyslíte, kdo by chtěl sníst tolik semínek v jakékoli formě za jeden den? Semena tedy nepředstavují žádné zvláštní nebezpečí, pokud dodržují pravidla skladování a dodržují pravidla přípravy a spotřeby.

ČTĚTE VÍCE
Mohu si vlasy ostříhat ředícími nůžkami?

Lněné semínko je vláknina. Proto při pravidelné konzumaci lněných semínek musíte zvýšit množství vody, kterou pijete.

A další Důležitá nuance o nebezpečích lněných semen. Existuje názor, že lněná semena, stejně jako jejich olej, jsou škodlivé produkty. Na vzduchu rychle oxidují, při tepelném zpracování se ničí a mění se v toxickou látku.

Dvě nedávné studie provedené v USA stanovily následující podmínky:

  1. Lněná semínka byla rozemleta a přidána pomocí pece při teplotě ne vyšší než 150 C.
  2. Nejkratší doba pečení byla 15 minut, nejdelší 3 hodiny.

Ve všech případech zůstaly omega-3 obsažené ve lněném oleji (hlavně kyselina alfa-linolenová neboli ALA) stabilní a nezměněné. A to je skvělá zpráva pro ty, kteří chtějí lněné semínko zařadit nejen do muffinů, sušenek nebo chleba, ale i do dalších pokrmů vařených na ohni.

Problém tedy není v tepelném zpracování, ale v oxidaci vzduchem a světlem. Proto je třeba věnovat zvláštní pozornost správnému skladování lněného semene.

Tato stránka neposkytuje žádná prohlášení ani záruky, výslovné ani předpokládané, týkající se úplnosti, přesnosti, platnosti nebo vhodnosti obsahu tohoto blogu pro jakýkoli konkrétní účel. Ohledně jakýchkoli lékařských a zdravotních diagnóz a léčebných postupů se prosím poraďte se svým lékařem. Informace na tomto blogu by neměly být považovány za náhradu konzultace s lékařem.

  • 04.06.2021/6/XNUMX komentáře: XNUMX

➦Jak se vyrábí lněný olej?
➦Výhody lněného oleje
➦Složení lněného oleje
➦Jak správně užívat lněný olej?
➦Indikace pro použití
➦Výhody pro ženy
➦Výhody pro muže
➦Výhody pro děti
➦Lněný olej užívejte vnitřně
➦Použití při vaření
➦Lněný olej v kosmetologii
➦Lněný olej na hubnutí
➦Jak si vybrat?
➦Jak jej správně skladovat
➦Kontraindikace: kdo škodí?
➦ Odpovědi na oblíbené otázky
Rozšířené používání lněného oleje začalo kolem 16. století. Měl mnoho využití a kromě potravin se z něj vyráběly olejové barvy a dokonce i linoleum (to slovo doslova znamená lněný olej). Četné studie prokázaly vysokou biologickou hodnotu tohoto produktu. Lněné semínko je rostlinnou alternativou rybího tuku z hlediska obsahu nenasycených mastných kyselin a právem zaujímá první místo mezi všemi rostlinnými oleji.

Jak se vyrábí lněný olej?

Při výrobě lněného oleje se používají dvě technologie: lisování (za studena nebo za tepla) a extrakce. V závislosti na typu zpracování může být nerafinovaný, rafinovaný, hydratovaný a deodorizovaný. ➤ Lisování za studena Metoda lisování za studena zachovává maximální prospěšné vlastnosti produktu, protože v tomto případě zůstávají v jeho složení cenné vitamíny, fosfolipidy, nenasycené mastné kyseliny a další biologicky aktivní látky. Starověký způsob získávání oleje zahrnoval pražení a drcení semen v hmoždíři. Moderní technologie spočívá v zahřátí semínek na 35-40°C a lisování. Čerstvě vylisované máslo je zlaté nebo světle hnědé barvy s příjemnou nasládlou chutí a vůní. Toto je nejužitečnější produkt, ale dražší než získaný jakýmkoli jiným způsobem: pro jeho výrobu je zapotřebí více surovin. Mezi nevýhody patří krátká trvanlivost a přirozená sedimentace. Nerafinovaný olej může být podroben dalšímu čištění (filtrace, hydratace, centrifugace, usazování atd.), rafinaci (čeření pomocí sorbentů) a deodorizaci (neutralizace zápachu). Po tomto ošetření se olej stává čistým, průhledným, zelenožluté barvy, bez větší chuti a vůně. Bohužel se ztrácí část prospěšných látek. Tento olej se používá pro technické účely. ➤ Lisování za tepla Surovina se umístí do lisového extrudéru, ve kterém se drtí a zahřívá na 120ºC. Tímto způsobem lze dosáhnout vyšší výtěžnosti konečného produktu, ale působením vysoké teploty se ničí mnoho důležitých složek oleje a snižuje se jeho biologická hodnota. ➤ Extrakce Tato metoda se skládá ze dvou fází. Nejprve se suroviny rozdrtí a pomocí speciálních rozpouštědel se z nich extrahuje olej. Poté výsledný produkt prochází destilátorem a čistí se od nečistot. V takovém oleji se ztrácí vitamín E a rostlinné styreny, ale zvyšuje se obsah mastných kyselin, což zhoršuje jeho chuť a vůni a také snižuje trvanlivost.

ČTĚTE VÍCE
Proč si nemůžeš nagelovat nehty na nohou?

Výhody lněného oleje

Lněný olej je tak bohatý na Omega-3, že dal vzniknout termínu mastné kyseliny linolenové. Výhodou produktu je ideální poměr Omega-6 a Omega-3 (6:1), který určuje jeho přínos ve vztahu ke kardiovaskulárním, kognitivním, zánětlivým a dokonce i rakovinným problémům.

Studie PAQUID, kterou v roce 1988 provedla Univerzita Victora Segalena v Bordeaux (Francie), prokázala přínosy lněného oleje při prevenci a kontrole Alzheimerovy choroby, stařecké demence, všech mentálních demencí souvisejících s věkem, deprese, schizofrenie a bipolární poruchy.

  • snižuje hladinu cholesterolu, chrání kardiovaskulární systém
  • окращает риск инсульта на 37 %
  • dělá krevní cévy pružnějšími, normalizuje krevní tlak
  • působí jako hormonální regulátor
  • snižuje pravděpodobnost trombózy v srdci, plicích, mozku
  • výrazně zlepšuje léčbu astmatu
  • zlepšuje trávení a činnost trávicího traktu, urychluje hojení poškození žaludeční a střevní sliznice, odstraňuje zácpu
  • normalizuje funkci jater
  • podporuje hubnutí
  • pomáhá při onemocněních urogenitálního systému, podporuje činnost ledvin, příznivě působí na sítnici oka, zlepšuje vidění
  • podporuje mozkové funkce, zlepšuje kognitivní funkce a duševní zdraví
  • zabraňuje tvorbě toxinů v těle
  • zvyšuje celkovou obranyschopnost organismu.

Vnější vlastnosti lněného oleje:

  • omlazuje pokožku, činí ji hladkou, elastickou, hebkou a sametovou
  • eliminuje následky popálenin, změkčuje mozoly na prstech a ploskách nohou
  • zlepšuje strukturu vlasů, činí je hustými a lesklými
  • posiluje nehtovou ploténku

Složení lněného oleje

Lněný olej je uznáván jako jeden z nejbohatších Omega-3 rostlinných olejů. Navíc obsahuje další prospěšné mastné kyseliny, vitamíny, antioxidanty a cenné živiny.

Ve svém složení:

Polynenasycené LCD:

– kyselina alfa-linolenová (Omega-3) – od 55 do 60%

– kyselina linolová (Omega-6) – od 15 do 16 %

Mononenasycené mastné kyseliny:

олеиновая кислота (Омега-9) — od 17 do 19 %

Nasycené mastné kyseliny:

– kyselina stearová – od 5 % do 7 %

— пальмитиновая кислота — od 3 % do 4 %

Další účinné látky:

– vitamín E, stigmasterol, beta-sitosteroly, kampesterol, skvalen, flavonoidy, lignan, antioxidant thioprolin

Omega-3 ve lněném oleji

Pokud jde o množství Omega-3, lněný olej je lepší než všechny známé rostlinné oleje, dokonce 10krát vyšší než rybí olej, který je považován za hlavní zdroj polynenasycených mastných kyselin. Pro srovnání: olivový olej obsahuje 1 %, světlicový olej – 0,5 %.

ČTĚTE VÍCE
Kolik stojí cetaphil?

Jedna polévková lžíce lněného oleje obsahuje přibližně 7 200 mg kyseliny alfa-linolenové, což je dostatečné pro denní potřebu Omega-3.