Poté, co se psychicky připravíte na to, že začnete chodit do posilovny, hlavním problémem se stává důslednost vaší návštěvy. Kolikrát musíte navštívit fitness klub, abyste se cítili a dosáhli výsledků? Jaký počet dní v týdnu bude správný při výběru a sestavování úvazků, změně zaměření hodin? MyFitness vám řekne, jak často byste měli chodit do posilovny. Spoiler: ne každý den!

Když se tedy rozhodnete začít chodit do fitness klubu nebo změnit zaměření svého tréninku, nejprve se rozhodněte: co přesně chcete, jaký je váš cíl? Obvykle jsou dva cíle: prvním je zhubnout/udržet si dobrou fyzickou kondici, být v dobré kondici; druhý je nabrat svalovou hmotu, „houpat se nahoru“. Zdá se, že každý z těchto problémů je možné vyřešit, ale zpočátku je třeba vycházet z úrovně odolnosti a přípravy těla na zátěž dneška, vaší fyzické kondice. Kolik energie máte na trénink týdně?

Olga Fedotová, trenérka klubu MyFitness:

„Pořád nemusíš cvičit každý den. Tělo se musí zotavovat z tréninku na trénink. Pokud budete svůj tréninkový plán dodržovat dlouhodobě, výsledky na sebe nenechají dlouho čekat. Člověk se určitě stane silnějším a odolnějším podle toho, kolik času uběhlo od začátku tréninku. Existují příklady, kdy lidé přistupují k tréninkovému procesu velmi „zoufale“, protože chtějí dosáhnout rychlých výsledků, ale každodenní trénink po dobu 2-3 hodin nebude efektivní. Tímto způsobem se můžete „řídit“ a vytvořit nesprávný stav těla.

MyFitness trenéři vám pomohou sestavit cvičební plán tak, aby vaše tělo pořádně zacvičilo, ale zároveň měli čas na doplnění sil před další návštěvou fitka – to je hlavní téma, kolik dní v týdnu potřeba cvičit. Většina lidí podle průzkumů chodí do posilovny 3x týdně – v pondělí, středu a pátek hlavně v práci – od 18 do 21 hodin. Tento přístup znamená, že po dni tréninku následuje den odpočinku. V této situaci bude možné během tréninku používat různé svalové skupiny, a to změnou zaměření tréninku, přičemž každé skupině dopřejeme týden na odpočinek. V opačném případě dojde ke stavu přetrénování, kdy i sebelépe sestavený tréninkový program přestane účinkovat.

Ve všem musí být důslednost a tuto důslednost vám zajistí trenéři v posilovně. V každém jiném případě můžete jednoduše ztrácet čas v posilovně a poškodit tělo nesprávným zatížením.

Lidské tělo je individuální a každý si v klubu stanoví své cíle, takže konkrétní tréninkový harmonogram a počet návštěv posilovny, který by měl být právě pro vás, určuje společně se zkušeným trenérem. Zvětšení objemu a reliéfu svalů, práce na vzhledu „kostek“ na břiše je cíl, kterého lze dosáhnout pouze pravidelným tréninkovým procesem. Dlouhé pauzy ve sportu povedou ke snížení vašich výsledků a vrátí vás zpět. O přestávkách na odpočinek je zde proto třeba rozhodovat soukromě, ale existuje pravidlo, na které by se nemělo zapomínat. Hlavní věc je, že čím větší je svalová skupina, tím déle trvá zotavení, protože vyžaduje větší zátěž a čas na cvičení.

ČTĚTE VÍCE
Jaký smysl má samoopalování?

Začátečníci potřebují méně času na zotavení po cvičení v posilovně než zkušení fitness nadšenci. Vše je o samotném tréninkovém programu. Kdo není v klubu poprvé, většinou pracuje s těžkými váhami, volí obtížnější cviky a podle toho je zatížení svalů vyšší. Na cvičení v tomto režimu je pro začátečníky příliš brzy, a protože neexistují žádné maximální zátěže, můžete si na cestě k tělu Apollo dovolit odpočívat méně než samotní „Apollos“.

Takže po napumpování velké svalové skupiny bude stačit začátečníkům relaxovat 1-2 dny, zatímco zkušení kulturisté budou potřebovat 2-3 dny na zotavení.

Pamatujte na to hlavní: každý v určitém okamžiku někde začínal. Nejeden člověk mávnutím kouzelného proutku nebo po splnění přání vysloveného na Silvestra nabral záviděníhodné svaly. Chcete-li začít, stačí přijít do haly. Začněte v malém. I krátký trénink v první fázi je lepší než žádný trénink. Choďte 2-3x týdně do posilovny, poznejte své tělo, viz: na jakou zátěž je připraveno? Jakmile si vaše tělo zvykne na cvičení v posilovně ve zvoleném režimu, můžete zvýšit jak úroveň intenzity, tak i počet dní na trénink.

Olga Fedotová, trenérka klubu MyFitness:

„Hlavní věcí při hubnutí je „nastartovat“ váš metabolismus. Čím častěji trénujeme, tím lépe, ale pamatujte, že ne každý den! Nezanedbávejte dny odpočinku. Při výběru množství tréninku byste měli vždy vzít v úvahu přípravu osoby.“

Svaly se nejlépe napumpují, když mají po tréninku čas na regeneraci. Ale bez ohledu na zátěž, trénink jednou týdně nefunguje. Cvičte v posilovně 1x týdně, pokud se ve fitness teprve začínáte poznávat – to bude zcela optimální. Když jste připraveni na vyšší zátěž, s tréninkem svalových skupin, návštěvou posilovny dvakrát týdně, můžete se opravdu „rozhoupat“ a zbavit se přebytečných tukových zásob. Nemyslete si tedy, že k dosažení výsledků se budete muset „přesunout“ do posilovny – všeho by mělo být s mírou a v MyFitness vám naši trenéři pomohou toto měřítko určit!