Cena tohoto ořechu je extrémně vysoká. Je to dáno způsobem, jakým se pěstuje. Po výsadbě rostlina začíná plodit až po 10 letech. Plody dozrávají za šest měsíců. Takové stromy mohou produkovat ořechy až 100 let.

Neobvyklé jméno vymyslel botanik Ferdinand von Muller z Austrálie asi před 150 lety. Rozhodl se zvěčnit památku svého přítele, chemika Johna McAdama. Dříve měl tento ořech tato jména: mullimbimby, boomera, kindal-kindal.

Ředitel botanické zahrady v Brisbane v Gardens Point Walter Hill se rozhodl zpopularizovat makadamie. Botanik sám pěstoval stromy a prodával sazenice do různých částí naší planety. To bylo usnadněno kapitány lodí připlouvajících do Austrálie.

Dnes jsou hlavními pěstitelskými místy Nový Zéland, Jižní Afrika, Keňa, Zimbabwe, Malawi, Havaj.
odborník na výživu, odborník na FPA

Ořechy jsou produktem, bez kterého je těžké si představit zdravou výživu. Nejen, že jsou bohaté na tuk a jsou k dostání v různých variantách, ale jsou také velmi pohodlné, což z nich dělá dobrou svačinu. Nejoblíbenější mezi většinou lidí jsou vlašské ořechy, mandle, arašídy a lískové ořechy. Ale z nějakého důvodu každý zapomíná na makadamii, i když si zaslouží pozornost.

  • Užitečné vlastnosti
  • Kontraindikace
  • Jak používat
  • Makadamový olej
  • Jak si vybrat a uložit?

Stejně jako ostatní ořechy je makadamie především zdrojem tuku. To vysvětluje jeho vysoký obsah kalorií: 718 kcal na 100 gramů. Tento ořech obsahuje 7 gramů bílkovin, 76 gramů tuku a 13 gramů sacharidů.

Užitečné vlastnosti

Stojí za zmínku, že neexistuje žádný nejzdravější nebo nejlepší produkt pro lidské tělo. Ořechy nejsou výjimkou. Faktem je, že vědcům se nepodařilo identifikovat žádný konkrétní druh ořechů, který by byl pro lidské zdraví důležitější. Všechny, stejně jako makadamie, mají takové prospěšné vlastnosti jako:

  • přítomnost rostlinných bílkovin;
  • velké množství nenasycených mastných kyselin;
  • obsahuje vlákninu, draslík, hořčík, fosfor, měď, vitamín E, vitamíny skupiny B, kyselinu listovou a mnoho antioxidačních a protizánětlivých fytochemikálií.

Makadamie tak pomáhá snižovat riziko kardiovaskulárních onemocnění. Většina studií ukazuje, že konzumace jakýchkoli ořechů:

  • významně snižuje riziko úmrtí na srdeční onemocnění;
  • snižuje pravděpodobnost vzniku diabetu 2. typu;
  • má pozitivní vliv na krevní tlak;
  • minimalizuje riziko žlučových kamenů;
  • normalizuje hladinu cholesterolu.
ČTĚTE VÍCE
Jaké koření se k plněným paprikám hodí?

Kontraindikace

Lidé, u kterých byla zjištěna nesnášenlivost tohoto produktu nebo alergii na něj, by si měli dávat pozor na jeho používání. Je také nutné pamatovat na vysoký obsah kalorií makadamie. To je důležité pro ty, kteří se snaží zhubnout. Postačí pár vyloupaných ořechů denně.

Jak používat

Nejlepší je samozřejmě jíst ořechy bez soli a cukru. Vyplatí se vybrat i ty, které nebyly smažené. Lze je také přidávat do salátů, pečiva, chleba a omáček.

Makadamový olej

Kromě samotného ovoce se makadamie prodává i ve formě oleje. Má jednu důležitou vlastnost: můžete na něm smažit.

Všechny zdravotní přínosy jakéhokoli jídla se ztratí, když teplo zničí mastné kyseliny. Hluboce smažená jídla absorbují olej a přidávají do pokrmu více kalorií. To je důvod, proč se vyplatí nahradit rostlinný olej makadamovým. Proč? Má vysoký kouřový bod. Také déle vydrží.

Oleje, jako je dýňový, vlašský a hroznový olej, mají trvanlivost asi šest měsíců. Avokádo, rýžové otruby a makadamiové oleje lze zase skladovat rok, pokud jsou splněny všechny podmínky skladování.

Jak si vybrat a uložit?

Při výběru makadamie je důležité věnovat pozornost následujícím faktorům:

  • aroma. Ořech by měl mít příjemnou vůni. Neměli byste užívat produkt, pokud máte ostrou nebo žluklou pachuť. To znamená, že produkt je zastaralý nebo nesprávně skladovaný;
  • textura. Vyberte si ten s hladkou skořápkou, bez drsnosti nebo promáčknutí;
  • barva. Vysoce kvalitní makadamová má jednotnou barvu: světle krémový nebo zlatý odstín;
  • hmatatelnost. Vezměte to do rukou a dotkněte se ořechu. Muselo to být tvrdé a husté. Pokud se ořech snadno srazí nebo je měkký, může to být známka stárnutí nebo zkažení.

Kupujte pouze ořechy, které se dodávají v uzavřených sáčcích nebo sklenicích. Pokud zvolíte balené ořechy, pak musí být kvalitní. Zabráníte tak vnikání vlhkosti a vzduchu. Zkontrolujte, zda je obal neporušený a nepoškozený. Věnujte pozornost informacím výrobce a datu expirace produktu.

Trvanlivost závisí na druhu ořechu. Nejdelší je u makadamie ve skořápce. Výrobky bez skořápky jsou náchylnější k vysoké vlhkosti, světlu a snadno absorbují cizí pachy. Ale jakýkoli ořech by měl být skladován ve skleněných nádobách s pevně uzavřeným víkem, na tmavém a suchém místě.

ČTĚTE VÍCE
Jak správně používat oční linky s fixem?

Snažte se je neuchovávat v igelitových sáčcích, nenechávejte je na přímém slunci ani na místech s vysokou vlhkostí a teplotou.

Zařaďte do svého jídelníčku jakékoli ořechy. Vyberte ty, které nebyly zpracovány. Tím naplníte svůj jídelníček nenasycenými tuky nezbytnými pro zdraví a zavedete nové chutě do vašich obvyklých jídel.

Makadamie obsahuje mnoho cenných živin, proto lze tento ořech považovat za zdraví prospěšný.

Makadamie ale žádné zásadní výhody nemá. Je docela možné jej nahradit vlašskými ořechy, mandlemi, pistáciemi nebo lískovými ořechy.

Navštivte lékaře

Naše články jsou psány s láskou k medicíně založené na důkazech. Odkazujeme na věrohodné zdroje a s připomínkami chodíme k lékařům s dobrou pověstí. Ale pamatujte: zodpovědnost za vaše zdraví leží na vás a vašem lékaři. Nepíšeme recepty, dáváme doporučení. Spolehněte se na náš úhel pohledu nebo ne – rozhodnete se vy.

Co je makadamie

Makadamiové ořechy jsou semena stromu Macadamia tetraphylla s jemnou krémovou chutí. Makadamie se říká ořech, protože semena vypadají trochu jako lískové ořechy. Z hlediska nutričních hodnot má makadamie také blíže k ořechům než například slunečnicovým semínkům.

Macadamia pochází z lesů východní Austrálie. Ale dnes se nepěstuje ani tak v Austrálii jako v jižní Číně. Téměř všechny makadamové ořechy, které lze nalézt v ruských obchodech, jsou přivezeny odtud.

Stromům Macadamia tetraphylla trvá 7–10 let, než začnou plodit. Semena mají tlustou a zároveň dost křehkou skořápku, se kterou se špatně manipuluje, aby se nedrolila.

Makadamové ořechy ve skořápce

Vyloupané makadamové ořechy. Sto gramů ořechů v Moskvě stojí 150⁠–⁠300 ₽

Nutriční hodnota makadamie. Makadamie je vysoce výživná, obsahuje 100 gramů bílkovin, 7,8 gramů tuku a 65 gramů sacharidů na 24 gramů. To vše poskytuje přibližně 700 kilokalorií – tedy téměř třetinu denní dávky pro dospělého.

Kromě toho je makadamie bohatá na minerální látky. Sto gramů obsahuje téměř čtvrtinu denní hodnoty hořčíku, třetinu denní hodnoty fosforu a zhruba polovinu denní hodnoty mědi. Zároveň je obsah sodíku v nesolených semenech velmi nízký – to dělá z makadamie produkt vhodný pro lidi s vysokým krevním tlakem.

ČTĚTE VÍCE
Jaké jsou nevýhody corgi?

Jak jíst makadamie. Makadamie se konzumuje syrová i smažená. Lze jej přidat i do jiných pokrmů, jako jsou saláty, koláče a dezerty.

Skořápky makadamie se používají k výrobě lihových tinktur: dodává alkoholu příjemnou barvu a vůni.

CO POSLOUCHAT
„Recepce“: podcast T–Z o zdraví
Zjistíme, jak vybrat to nejlepší pro vaše tělo a správně s ním zacházet

Proč je makadamie považována za užitečnou

Nejcennější věcí v makadamii jsou mononenasycené mastné kyseliny, neboli MUFA. Asi 75 % energie, kterou lze z těchto semen získat, pochází z tuku, přičemž 82 % MUFA je v tomto tuku.

Macadamia MUFA je 17-19% kyselina palmitolejová, zbytek tvoří kyselina olejová. Kyselina palmitolejová se vyrábí mimo jiné v lidských játrech a funguje jako lipokin.

– hormon, který řídí metabolismus tuků.

Ačkoli zdravotní účinky kyseliny palmitolejové pocházející z potravy nejsou dosud zcela pochopeny, někteří vědci naznačují, že v těle funguje stejným způsobem jako přírodní lipokiny.

Proto je možné, že makadamie bohatá na MUFA může také zvýšit citlivost buněk na inzulin – tím se snižuje riziko vzniku cukrovky XNUMX. typu – udržovat elasticitu cév a snižovat koncentraci „zlého“ cholesterolu v krvi, čímž snížení pravděpodobnosti rozvoje kardiovaskulárních onemocnění.

Co je známo o zdravotních přínosech makadamie

Speciálně na makadamii nebylo provedeno mnoho výzkumů

. V podstatě autoři vědeckých prací rozdělili dobrovolníky do skupin, nabízeli jim různé ořechy a zkoumali, jak konzumace těchto ořechů ovlivňuje zdraví. Mezi nejčastěji studované ořechy bohaté na MUFA kromě makadamie patří vlašské ořechy, mandle, pistácie, pekanové ořechy a lískové ořechy.

Ořechy a kardiovaskulární onemocnění. Většina vědeckých prací, jejichž autoři zkoumali vliv ořechů na srdce a cévy, prokázala, že ořechy skutečně snižují hladinu „špatného“ cholesterolu v krvi a zlepšují krevní tlak. To znamená, že jejich pravidelné užívání snižuje riziko vzniku kardiovaskulárních onemocnění. Pravda, mezi ořechy nebyl velký rozdíl.

Jednoduše řečeno, nezáleží na tom, které ořechy bohaté na MUFA jíte – všechny jsou stejně dobré pro srdce a krevní cévy.

Ořechy a diabetes XNUMX. typu. Důkazy, že konzumace ořechů bohatých na MUFA snižuje riziko vzniku cukrovky, jsou smíšené, přičemž některé studie tvrdí, že ořechy fungují a jiné ne. Totéž lze říci o vlivu ořechů na hladinu cukru v krvi.

ČTĚTE VÍCE
Jaký je první povel, který byste měli svého psa naučit?

Odborníci na výživu se však domnívají, že konzumace ořechů při cukrovce XNUMX. typu je dobrý nápad, protože obsahují hodně vlákniny.